• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Styrketräning / Gymtråden. HARDCORE

Ja precis det ger säkert samma effekt prestationsmässigt.
Men vissa tycker väl det är viktigt.
Och om det gör att dom går till träninge. Är det väl en bra grej ? Sen är väl inte 20 kr speciellt mycket även om man tränar ca 3 ggr i veckan.

Personligen kör jag veganskt proteinpulver.
Ja absolut, alla anledningar som gör att människor tränar och rör på sig är bra! :)
Menade bara att de som tycker sig behöva nocco eller likande ”sportdryck” kan få samma grejer för en tiondel av priset (en fanta zero är dessutom mycket godare).

Men du verkar inte tillhöra den målgruppen jag pratar om oavsett :)

Ja absolut, alla anledningar som gör att människor tränar och rör på sig är bra! :)
Menade bara att de som tycker sig behöva nocco eller likande ”sportdryck” kan få samma grejer för en tiondel av priset (en fanta zero är dessutom mycket godare).

Precis. Jag tror vi pratar om samma sak fast olika vinklar.

Nej jag har aldrig köpt en sådan dryck.
Inte heller fanta zero men jag gillar cola zero så får nog testa :)

EAA ger en effekt på muskelprotiensyntesen, det gör inte BCAA. Därmed kan man säga att BCAA är effektlöst. Enkelt uttryckt så ger BCAA en signal som sedan inte kan vidarebefordras till muskeltillväxt, fördelningen av aminosyror är ofördelaktig.

BCAA kan minska nedbrytningen av muskler något, eftersom man vid intag får en förhöjning av insulin. Insulin är i den aspekten antikatabolt. Men vill man bygga muskler genom muskeproteinsyntes funkar inte ens BCAA i teroin, det gör dock EAA men inte lika effektivt som vassle. Dock kan det finnas en poäng att ta EAA isf vassle om man nu skulle gå på en extremt kalorisrestrktiv diet, annars är vassle mycket effektivare för att bygga muskler.
Du har fel kring att BCAA inte ger effekt på muskelproteinsyntesen. Båda två undersöktes i en studie mot placebo och visade sig ha viss effekt. Det visade sig att EAA hade 18% större effekt än BCAA efter 90 min i vissa delar av syntesen, 180 min efter träning så var effekten på muskelproteinsyntesen samma mellan BCAA och EAA. EAA består delvis av BCAA, och det är den del i EAA som verkar ha störst effekt. Läs mer här: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/27053525/

Dock vet jag inte hur stor effekten är, förmodligen är den inte ens något relevant för oss vanliga döda. Varav andra faktorer kommer att vara mycket viktigare. :)

De som dricker sådan dryck gör det nog för att det är en "inne grej", det ska se rätt ut när man tränar och då ska man ha en Nocco vid träningsmaskinen. Man dricker inte det för effekten (tror jag) utan för att man vill bli förknippad med produkten. Ungefär samma hype som det är kring rätt träningskläder.

Du har fel kring att BCAA inte ger effekt på muskelproteinsyntesen. Båda två undersöktes i en studie mot placebo och visade sig ha viss effekt. Det visade sig att EAA hade 18% större effekt än BCAA efter 90 min i vissa delar av syntesen, 180 min efter träning så var effekten på muskelproteinsyntesen samma mellan BCAA och EAA. EAA består delvis av BCAA, och det är den del i EAA som verkar ha störst effekt. Läs mer här: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/27053525/

Dock vet jag inte hur stor effekten är, förmodligen är den inte ens något relevant för oss vanliga döda. Varav andra faktorer kommer att vara mycket viktigare. :)
Ja, du har rätt i att jag skrev fel, jag menade "BCAA som tillskott bygger inga muskler" snarare än BCAA påverkar under inga omständigheter muskelproteinsyntesen.

Några av de senaste och framförallt mest relevanta studierna inom detta finns nedan:

Branched-Chain Amino Acid Ingestion Stimulates Muscle Myofibrillar Protein Synthesis following Resistance Exercise in Humans
https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fphys.2017.00390/full

The present study demonstrated that ingesting of all three BCAAs alone, without concurrent ingestion of other EAA, protein, or macronutrients, stimulated a 22% greater response of myofibrillar-MPS following resistance exercise compared with a placebo. The magnitude of this increased response of myofibrillar-MPS was ~50% less than the previously reported myofibrillar-MPS response to a dose of whey protein containing similar amounts of BCAAs (Churchward-Venne et al., 2012; Witard et al., 2014). Taken together, these results demonstrate that BCAAs exhibit the capacity to stimulate myofibrillar-MPS, however a full complement of EAA could be necessary to stimulate a maximal response of myofibrillar-MPS following resistance exercise. This information potentially has important nutritional implications for selecting amino acid supplements to facilitate skeletal muscle hypertrophy in response to resistance exercise training and the maintenance of muscle mass during aging, unloading, or disease.

Alltså hela 22% bättre än ingenting och 50% sämre än vassle i att stimulera muskeproteinsynten.

Branched-chain amino acids and muscle protein synthesis in humans: myth or reality?
https://jissn.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12970-017-0184-9

A physiologically-significant increase in the rate of muscle protein synthesis requires adequate availability of all amino acid precursors. The source of EAAs for muscle protein synthesis in the post-absorptive state is the free intracellular pool. Intracellular free EAAs that are available for incorporation into protein are derived from muscle protein breakdown. Under normal conditions about 70% of EAAs released by muscle protein breakdown are reincorporated into muscle protein. The efficiency of reincorporation of EAAs from protein breakdown back into muscle protein can only be increased to a limited extent. For this fundamental reason, a dietary supplement of BCAAs alone cannot support an increased rate of muscle protein synthesis. The availability of the other EAAs will rapidly become rate limiting for accelerated protein synthesis. Consistent with this perspective, the few studies in human subjects have reported decreases, rather than increases, in muscle protein synthesis after intake of BCAAs. We conclude that dietary BCAA supplements alone do not promote muscle anabolism.

Som jag ser det dödsdomen för BCAA som tillskott. Wolfe får anses vara den mest framstående i världen angående muskler och muskelproteinsynstes. Han står för stor del av den forskning som ligger till grund för det vi vet om aminosyror och muskelbyggande.

Ja, du har rätt i att jag skrev fel, jag menade "BCAA som tillskott bygger inga muskler" snarare än BCAA påverkar under inga omständigheter muskelproteinsyntesen.

Några av de senaste och framförallt mest relevanta studierna inom detta finns nedan:

Branched-Chain Amino Acid Ingestion Stimulates Muscle Myofibrillar Protein Synthesis following Resistance Exercise in Humans
https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fphys.2017.00390/full

Alltså hela 22% bättre än ingenting och 50% sämre än vassle i att stimulera muskeproteinsynten.

Branched-chain amino acids and muscle protein synthesis in humans: myth or reality?
https://jissn.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12970-017-0184-9

Som jag ser det dödsdomen för BCAA som tillskott. Wolfe får anses vara den mest framstående i världen angående muskler och muskelproteinsynstes. Han står för stor del av den forskning som ligger till grund för det vi vet om aminosyror och muskelbyggande.

Hört att BCAA ska va optimalt under PF. Tankar?

Fyllde 43 igår..
Längd 168 cm
Vikt 105 kg
BCAA, EAA, Kreatin, Protein, Gainer, Glutamin.
Bänk 155 kg
Mark 200 kg
Böj 185 kg
test01.jpg

Jag har slutat med BCAA och kör proteinpulver efter morgonträning och bryter helt enkelt fastan. Kan inte påstå att jag märker någon skillnad. (Tyvärr varken positiv eller negativ... ;) )

Är inte tillräckligt insatt men vad tycker du om Gudiols kommentar gällande muskeltillväxt? Ganska långt ner i artikeln.
http://www.styrkelabbet.se/periodisk-fasta-positivt-for-halsan-aven-utan-viktnedgang/
Menar du King Grub? Tycker han summerar det hela bra med slutsatsen. Omöjligt att veta exakt hur många gram mer muskler jag hade haft om jag ätit "normalt" var 3-4e timme. Hälsofördelarna väger mer i det fallet, jag spar på mage, tänder, tid osv när jag kör PF. :)

Om inte annat så brukar de flesta någon gång i livet komma till insikten att hälsan är värd mer än några gram extra muskelmassa per år, och kan vi påverka den positivt med en kostomläggning finns det kanske anledning att fundera på om det inte är en uppoffring värd att göra.

Menar du King Grub? Tycker han summerar det hela bra med slutsatsen. Omöjligt att veta exakt hur många gram mer muskler jag hade haft om jag ätit "normalt" var 3-4e timme. Hälsofördelarna väger mer i det fallet, jag spar på mage, tänder, tid osv när jag kör PF. :)
Tillräckligt svar på min fråga:D

Fy fan nu mår man :confused:;)
Svetten lackar och kaminen är upppumpad till max efter en sjuk ätar dag:blackalien:
Men gött var det efter oavbruten diet sen 24 Aug 2017 utan en ända dålig dag:)
Pizzan var stört god :D
Nu är det åter tillbaka och satsar på ett bra pump imorgon.

All in boys all in
Edit: inte ens en smula ångest...all smooth :cool:

Fy fan nu mår man :confused:;)
Svetten lackar och kaminen är upppumpad till max efter en sjuk ätar dag:blackalien:
Men gött var det efter oavbruten diet sen 24 Aug 2017 utan en ända dålig dag:)
Pizzan var stört god :D
Nu är det åter tillbaka och satsar på ett bra pump imorgon.

All in boys all in
Edit: inte ens en smula ångest...all smooth :cool:

Vad är anledningen till dieten? 9 månader har du ju kört, kännt att du förlorat mycket muskelmassa? Hur mycket har du gått ner och har du tappat eller ökat i vikterna på gymmet?

Ja visst, men man får vibbarna om kaloriunderskott när han pratar om ”enda dålig dag” och ”pizza var stört gott”. Vi får se vad svaret blir :)

Jo det är klart. Själv försöker jag ligga på ett kvalitativt överskott och ser det därför som en "dålig dag" om jag äter glass och godis. Även om jag alltså vill gå upp i vikt.

Vad är anledningen till dieten? 9 månader har du ju kört, kännt att du förlorat mycket muskelmassa? Hur mycket har du gått ner och har du tappat eller ökat i vikterna på gymmet?

Diet kan ju också vara ett kontrollerar överskott.

Ja visst, men man får vibbarna om kaloriunderskott när han pratar om ”enda dålig dag” och ”pizza var stört gott”. Vi får se vad svaret blir :)

Jo det är klart. Själv försöker jag ligga på ett kvalitativt överskott och ser det därför som en "dålig dag" om jag äter glass och godis. Även om jag alltså vill gå upp i vikt.

Då ska vi se vart vi ska börja med detta :)
Kort historik: Alltid lyft tungt och varit rofylld med det. Tävlade i styrkegrenar för armén under 12 år och lite strongman på det, inga super ambitioner på det eller BB ambitioner heller för den delen utan mest för själen.
Detta fortsatte även efter min militära anställning men blev lite nyfiken på att prova något annat.
Fick en små elak bänkpress skada så det blev naturligt lite mindre och lättare ett tag.
Även jag blev mindre och lättare.
Jag har varit skapligt seriös med kosten genom åren men på en "lagom" nivå då jag inte haft toppade resultat som främsta mål.
Så i Augusti 2017 börjar jag en ca 10 månader lång "kontroll period" att träna mer funktionellt och hålla en långsiktig inställningen av ett sunt leverne och varierad funktionell träning.
Mest för att se om jag gillar det livet.
Nu är det absolut inget fel med ett hel sunt leverne rakt igenom, bara lite ovant för mig.
Således ingen alkohol, socker, nästan ingen processad mat,bra sömn väl avvägda makros osv ( låter ju rätt gott och sunt...men jag tog det till en nivå utan avsteg)
Det inleddes med en kortare viktnedgång, sedan balans, sedan lätt plus för att avslutas med en lite nedåt push inför sommaren.
Detta har genererat en smidigare kropp, små men stadiga ökningar, mer dynamik och flexibilitet, uthållighet. Inga konstigheter så långt.

Dock så har det givit flertalet insikter:
1. Vill jag leva på det sättet?
Svar: Nej, det passade inte mig och tog bort mycket av min livskvalitet faktiskt.
2. Vill jag träna på det sättet?
Svar: Nej, tränar hellre enligt tidigare rutin detta var katastrof för själen.
3. Var det en nyttig upplevelse?
Svar: absolut, nu har man provat att vara i "hälsobubblan" fullt och kan ta med sig några insikter och kost och kosthållning framförallt, men också förkasta en del som blir lätt överdrivet.

Så att dra en pizza och en bärs och lite lösgodis är väl inget sunt avslut eller en dag att stoltsera med men det var dock skönt att få leva upp lite från en väldigt grå och kvalitativt värld.
Men nu går jag framåt med en plan med lite gammalt och lite nytt och framförallt lever lite:)

Tillbaka
Topp