• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Styrketräning / Gymtråden. HARDCORE

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Blev en ganska intressant diskussion där åtminstone jag har lärt mig något. Min poäng är att man knappats behöver gå runt och oroa sig för benskörhet bara för att man äter mycket protein.

Precis som du säger så vet vi ju inte vad försökspersonerna åt och det går därför inte att dra några slutsatser om huruvida just kalcium påverkar. Vad som däremot går att säga att ju att för en stor majoritet så kommer ett högt proteinintag inte påverka bentätheten. Mitt korta svar om att det helt och hållet skulle vara en myt var ju därför felaktig.

Det är onekligen ett intressant ämne!
Vi får hoppas på nya intressanta rön.
Tack för en intressant diskussion.
 

jistanes

Cartier
Testar IF, börjar komma in i det nu. Slutar äta 18 och jag inte tränat, 21 om jag tränat. Äter sen oftast 11-12 dagen efter. Duger det? Har svårt att hitta nån bra referens på internet, men har era diskussioner i denna tråd i minnet... Kaffe och vatten är okej? Det är allt jag får i mig under ”fastan”. Vikten verkar någorlunda oförändrad vilket är bra för min del.
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Testar IF, börjar komma in i det nu. Slutar äta 18 och jag inte tränat, 21 om jag tränat. Äter sen oftast 11-12 dagen efter. Duger det? Har svårt att hitta nån bra referens på internet, men har era diskussioner i denna tråd i minnet... Kaffe och vatten är okej? Det är allt jag får i mig under ”fastan”. Vikten verkar någorlunda oförändrad vilket är bra för min del.
Normala är 16/8, dvs 16h fasta och 8h äta. Vilka tider är individuellt, jag har kört både 12-20 och 13-21 varav det sistnämnda är det jag kör just nu.
Kaffe, vatten, te osv är ok. :)
 

Bas

Patek
Älskar oldschool gym
5923C331-5058-4BDD-9593-26E8850187BF.jpeg
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Skillnad på vad? På att äta IF istället för vanligt, vad nu vanligt är? Var tredje timme, eller som gemene Svensson med frukost, lunch, fika, mellanmål, middag, kvällsmål?
Nej, jag menar resultatet av PF, märker du någon mer förbränning av fett.
Egentligen från att äta 3 mål om dagen ca, utan uppehåll förutom vid sömn.
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Nån mer som är förtjust i ultrakorta pass med myo-reps?
Jag kör inte på gym men har lite hantlar och trx band hemma. Splittar upp kroppen i två ; rygg+ben dag 1 och resten dag 2.
ca 5-6 set per muskelgrupp. 1-2 vilodagar i veckan. Det brukar bli rätt intensiva pass på ca 20-25 minuter och ändå upplever jag att resultaten blir helt ok.
 

Tactical trader

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Mycket intressant och vettigt. Volym > döda sig själv varje pass.

Sen det här med lekfullhet i träningen är intressant, jag förstår att det är lättare att översätta i ett kontext där man utövar en "sport", men det är ingen dum inställning att ta med sig på gymmet heller :)
Lite mer lättsamt och en udd mer lekfullt, att man kanske jobbar lite mer på det man är sugen på än att vara tvingad till tänker jag
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Nej, jag menar resultatet av PF, märker du någon mer förbränning av fett.
Egentligen från att äta 3 mål om dagen ca, utan uppehåll förutom vid sömn.
Svårt att säga exakt, har tillämpat IF sedan 6-7 år tillbaks så för mig är det "normalt". Ligger åretrunt på låg kroppsfett %, hurvida jag bränner x antal mer är nog omöjligt att säga. Men för att summera, ja det har bara fördelar enligt mig. Fasta har väldigt mycket positiva hälsofördelar.

Lästips med hänvisningar till forskning, studier etc. Finns även massa i tråden om du söker. :)
https://tyngre.se/Artiklar/Förbättrad-hälsa-med-periodisk-fasta-med-ätfönstret-på-förmiddagen/
 
  • Like
Reactions: Bas

snoozarn

Patek
2-Faktor
Intressant men onödig info - avvek från Carnivore dieten i helgen med 5 hambugare utspritt över fre-sön. Även under söndagen åt jag lite carbs, vilket jag ångrar idag då min inflammation & impingement i axeln verkar vara tillbaks. Inte första gången detta händer när jag avvikit med kosten, ännu mer övertygad nu om att skitmat verkligen påverkar inflammationer & skador.

Sammanträffande? Kanske.
Kul kuriosa - Marklyft 190kg x5 samt 200kg x3 förra veckan. Kv 79kg.
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Svårt att säga exakt, har tillämpat IF sedan 6-7 år tillbaks så för mig är det "normalt". Ligger åretrunt på låg kroppsfett %, hurvida jag bränner x antal mer är nog omöjligt att säga. Men för att summera, ja det har bara fördelar enligt mig. Fasta har väldigt mycket positiva hälsofördelar.

Lästips med hänvisningar till forskning, studier etc. Finns även massa i tråden om du söker. :)
https://tyngre.se/Artiklar/Förbättrad-hälsa-med-periodisk-fasta-med-ätfönstret-på-förmiddagen/
jag har kört fasta omedvetet i princip hela mitt liv då jag inte käkat frukost, så att jag inte direkt märker så stor skillnad kanske är för att kroppen är van.
Samt Medvetet ett par år, men oftast måndag-.torsdag
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Intressant men onödig info - avvek från Carnivore dieten i helgen med 5 hambugare utspritt över fre-sön. Även under söndagen åt jag lite carbs, vilket jag ångrar idag då min inflammation & impingement i axeln verkar vara tillbaks. Inte första gången detta händer när jag avvikit med kosten, ännu mer övertygad nu om att skitmat verkligen påverkar inflammationer & skador.

Sammanträffande? Kanske.
Kul kuriosa - Marklyft 190kg x5 samt 200kg x3 förra veckan. Kv 79kg.
Finns det några vetenskapliga källor på detta eller är det bara utifrån din egen erfarenhet?
Alltså att inflammation i muskler/senor påverkas av kosten och i detta fallet kolhydrater(?)
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Finns det några vetenskapliga källor på detta eller är det bara utifrån din egen erfarenhet?
Alltså att inflammation i muskler/senor påverkas av kosten och i detta fallet kolhydrater(?)
Läst det någonstans flertal gånger, får länka när jag sitter vid datorn. Men att carbs/socker/kost överlag kan påverka inflammationer i kroppen, ja.
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Läst det någonstans flertal gånger, får länka när jag sitter vid datorn. Men att carbs/socker/kost överlag kan påverka inflammationer i kroppen, ja.

Gudiol svarar just nu på frågor på sin Insta och en var just om detta. (Antiinflammatorisk mat). Och han skrev: "äter du bra, tränar du regerlbundet, sover ordentligt och inte röker är risken för låggradig inflammation i din kropp väldigt liten.
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Läst det någonstans flertal gånger, får länka när jag sitter vid datorn. Men att carbs/socker/kost överlag kan påverka inflammationer i kroppen, ja.
Länka gärna till någon tillförlitlig källa då jag har svårt att tro att det skulle göra någon nämnvärd praktisk skillnad på inflammationer i muskler/senor.
Än mindre på den mängd man får i sig på en helg och att effekten ska uppenbara sig så snabbt som efter någon dag :)
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Länka gärna till någon tillförlitlig källa då jag har svårt att tro att det skulle göra någon nämnvärd praktisk skillnad på inflammationer i muskler/senor.
Än mindre på den mängd man får i sig på en helg och att effekten ska uppenbara sig så snabbt som efter någon dag :)
Kroppen anpassar sig rätt bra, min teori är att med tanke på dieten jag följt nu ett tag så har kroppen blivit van och därmed reagerar starkt på "onormal" mat som socker, skitmat osv. Vi alla är olika och vem vet egentligen hur alla kroppar fungerar, kanske är min mage extra känslig men helgens ätande gjorde mig i obalans både fysiskt (magkramper, illamående etc även under måndagen) men även psykiskt.

Boken charmen med tarmen har lite om ämnet om jag inte minns fel. Några länkar som kan vara läsvärda. Men som du säger borde inte den mängden påverka så pass, kan vara flera faktorer men kosten är den enklaste att justera.

http://nutritionsfakta.se/2016/12/15/kostens-paverkan-pa-inflammationsmarkorer/

Sammantaget är det vetenskapliga underlaget mycket bristfälligt för att gluten, mejeriprodukter, socker eller kött orsakar eller förvärrar inflammation hos friska människor.

Det är generellt svårt att visa om enskilda livsmedel kan orsaka, förvärra eller dämpa inflammation hos friska människor. Friska normalviktiga människor har sällan en mätbar pågående inflammation vilket gör det svårt att visa minskad inflammation i denna grupp

Diverse länkar, depression inflammation etc. Finns säkert mer om man googlar.
https://www.svd.se/inflammationsdrivande-mat-kopplas-till-depression

https://liu.se/artikel/snalt-med-kolhydrater-minskade-inflammation
 

Belfort

Omega
Är Delta gym värdig ersättare till Gymmet Stockholm? Aldrig varit där men funderar på att ge upp gymmet stockholm nu när det börjar närma sig ”snö-tider” och jag inte vill cykla längre.
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Är Delta gym värdig ersättare till Gymmet Stockholm? Aldrig varit där men funderar på att ge upp gymmet stockholm nu när det börjar närma sig ”snö-tider” och jag inte vill cykla längre.
Liten källare, kan bli tight. Pma om du vill komma provträna på ett annat (lite mer okänt dvs tommare) gym i Vasastan.
 

Takuan

Omega
Är Delta gym värdig ersättare till Gymmet Stockholm? Aldrig varit där men funderar på att ge upp gymmet stockholm nu när det börjar närma sig ”snö-tider” och jag inte vill cykla längre.
Varifrån cyklar du? Liljeholmen, Södermalm, Årsta?
Jag har varit på Delta 2 gånger och jag gillade gymmet i stort. Rykten säger även att man kan få se Fredrik Wikingsson springa på löpband där! :D
 
Topp