Laddar...
Nymans Ur 1851

Payson

Styrketräning / Gymtråden. HARDCORE

Diskussion i 'Lifestyle' startad av Widowmaker, 7 juli 2016.

  1. FC St. Pauli

    FC St. Pauli Titan

    Inlägg:
    214
    Från:
    Stockholm
    Nu är du kanske inte ute efter att just enbart styrkeökningar och jag vet inte hur du tränar i dagsläget men jag hade koncentrerat mig på 2-3 reps enbart under en tid med ganska mycket volym (set) för att sedan efter 5-7 veckor någonting släppt ner volymen och toppat med lite höre procentsatser än under volymperioden. 2 pass i veckan där du har ett lite tyngre och ett lite lättare. Man kan gott arbeta sig upp till sin slutvikt för dagen med 10-20 kilos ökningar för varje set och sen antingen kör man ett top-set och gör några "back off-set" eller kör raka set på målvikten beroende på hur sliten man är.

    Men det är typiskt svårt utan att veta träningsvolym, vissa behöver kanske 15 set marklyft i veckan men andra klarar sig på 6-8 set för att öka bra. Där får du själv skjuta in dig.
     
    Senast ändrad: 17 november 2018
    snoozarn gillar detta.
  2. FC St. Pauli

    FC St. Pauli Titan

    Inlägg:
    214
    Från:
    Stockholm
    Jag kan inte säga att de enskilt är speciellt vådliga för hälsan men det omvända tror jag inte heller stämmer; att det skulle vara bättre än att att äta 3 mål om dagen, lägga sig runt låt säga 1,2 g/kg kroppsvikt och köra lite bodypump i gymmet.

    Vill man leva hälsosamt och länge är ingen aktivitet taget till extremer något som är smart. Har man kört stenhårt i gymmet under 10-15-20 år 4-5 ggr i veckan med målet att, i trådrubrikens anda, bli stor och stark på riktigt så är det nog få som inte känner det i kroppen.
     
  3. snoozarn

    snoozarn Diamant Premium

    Inlägg:
    6.292
    Från:
    Stockholm
    Hyfsat likt det upplägg jag kört på under passen, som man kommit fram till baserat på de styrkeökningar man gjort. Men är alltid intresserad av nya metoder, tack för klargörandet.
     
  4. FC St. Pauli

    FC St. Pauli Titan

    Inlägg:
    214
    Från:
    Stockholm
    Sådana "basupplägg" är ju verkligen ingen raketforskning och så tränar både mediokra motionärer som elitlyftare.
    Har man fastnat så bör man på något sätt fundera ut varför och sedan ändra de parametrar som begränsar. Och det är sannerligen inte alltid enkelt. Vissa kan öka bra genom att koncentrera sig på delar av lyftet i kompletteringsövningar där de kanske har svagheter som man fokuserar på, andra mosar bara på med vanliga marklyft med mer volym och ser till att träna ner sig ordentligt för att sedan släppa upp. One size fits inte alla.
     
    snoozarn gillar detta.
  5. Nu blir det ännu ett cykelpass GMU-test-style. Fy fan vad jobbigt det är när man bara måste trampa på i samma takt medan det blir tyngre och tyngre. Hyfsad pump i quadsen får man!
     
  6. Bas

    Bas Platina

    Inlägg:
    4.850
    Årets ställning :woot:
    DE10944C-4855-4116-A7B8-84831B98C4A2.
     
    bernoulli, Fergi, gruby och 15 andra gillar detta.
  7. Stomatologen

    Stomatologen Platina

    Inlägg:
    5.000
    Från:
    Kiruna
    Uppassning:D
     
    Bas och Erik1 gillar detta.
  8. Erik1

    Erik1 Guld

    Inlägg:
    3.822
    Från:
    Stockholm
    Notera nackskyddet på stången :D (som fö. aldrig bör användas öht.)
     
    Tactical trader och Bas gillar detta.
  9. Huvudverk

    Huvudverk Tantal Premium

    Inlägg:
    442
    Vilket nackskydd?
     
    Erik1 gillar detta.
  10. spammerstakeahike

    spammerstakeahike Silver

    Inlägg:
    2.196
    Och varför får man inte använda nackskydd på stången?
     
  11. Bas

    Bas Platina

    Inlägg:
    4.850
    Någon som kan rekommendera en bra gainer produkt? Helst något som inte klumpar
     
    Tactical trader gillar detta.
  12. Tactical trader

    Tactical trader Brons Friends Of KS

    Inlägg:
    787
    Från:
    En deprimerande plats...
    Pizza ;)
    Nej skämt å sido, jag tycker mutant mass är lättblandad och helt ok i smaken, men det är ju en personlig preferens med smak, vissa har svårt för den osv.
    Men den blandar lätt utan kraftig skummning
     
    Bas gillar detta.
  13. Tactical trader

    Tactical trader Brons Friends Of KS

    Inlägg:
    787
    Från:
    En deprimerande plats...
    Själv så använder jag den som "knävecksskydd" när jag kör brutalbänk, bra tips om ni likt jag gråter av baksmärta gängse framsmärta
     
    Erik1 gillar detta.
  14. Bas

    Bas Platina

    Inlägg:
    4.850
    Jag har faktist kört Mutant för några år sedan men minns inte så mycket :)
    Har tittat på Muscle tech nu men läser att den är svårblandad vilket är BIG no no för mig om man ska tro allt man läser
    552C7CDE-8DB1-4878-8C2D-4A525104287D.
     
    Tactical trader gillar detta.
  15. Pojken från Götet

    Pojken från Götet Silver Premium

    Inlägg:
    1.634
    Gymgrossisten kör 50% på Mutant
     
    Bas och Tactical trader gillar detta.
  16. Tactical trader

    Tactical trader Brons Friends Of KS

    Inlägg:
    787
    Från:
    En deprimerande plats...
    Jag tycker både MT och GGs supreme mass smakar bra, Men båda klumpar rejält precis som du säger.
    Jag tycker slätheten är viktig och smaken något underordnad.
    Men det var ju inte igår man mosade gainer direkt, kanske får bli en liten jul körning:)
     
    Bas gillar detta.
  17. snoozarn

    snoozarn Diamant Premium

    Inlägg:
    6.292
    Från:
    Stockholm
    Vid ex knäböj blir det en säkerhetsrisk med tanke på att skyddet kan "rulla av" stången vid tyngre vikter.
     
    Erik1, spammerstakeahike och Bas gillar detta.
  18. snoozarn

    snoozarn Diamant Premium

    Inlägg:
    6.292
    Från:
    Stockholm
    Gör en egen? Köp valfritt whey & malto och dosera därefter för att hitta en bra portion/konsistens. :)
    Alternativt äta mer.
     
    FC St. Pauli och Bas gillar detta.
  19. Bas

    Bas Platina

    Inlägg:
    4.850
    Vad är malto?
    Äter regelbundet och bra portioner men tänkte lägga på mig några extra kilon nu i vinter så funderar på att komplettera med gainer.
     
  20. spammerstakeahike

    spammerstakeahike Silver

    Inlägg:
    2.196
    Ok! Gäller dock inte mig som kör flugvikter. :)
     
  21. Erik1

    Erik1 Guld

    Inlägg:
    3.822
    Från:
    Stockholm
    Varför ska man? Gör det ont i nacken har man fel teknik
     
  22. spammerstakeahike

    spammerstakeahike Silver

    Inlägg:
    2.196
    Maltodextrin, t ex dextropur. Dextropur finns i pulverform. Bara att blanda ut med din favvo whey.
    Gainers är onödigt dyra.
     
    Bas gillar detta.
  23. spammerstakeahike

    spammerstakeahike Silver

    Inlägg:
    2.196
    Stången trycker ju rätt hårt på trapezius och jag brukar känna lite obehag utan skydd.
     
  24. dauit

    dauit Brons Premium

    Inlägg:
    872
    Från:
    Stockholm
    Bara gilla läget och ge det tid. Efter ett tag känns det inte längre
     
    Erik1 och spammerstakeahike gillar detta.
  25. snoozarn

    snoozarn Diamant Premium

    Inlägg:
    6.292
    Från:
    Stockholm
    Snabba kolhydrater, det alla gainers innehåller. Det blir betydligt billigare att blanda sin egna, och då även justera mängd protein & kolhydater efter behov. :)
    https://www.gymgrossisten.com/supreme-maltodextrin
     
    INSANE och Bas gillar detta.
  26. Bas

    Bas Platina

    Inlägg:
    4.850
    Ingen dum idé! Tack :)
     
  27. FC St. Pauli

    FC St. Pauli Titan

    Inlägg:
    214
    Från:
    Stockholm
    Mutant Mass är ökända för proteinspiking och lite skum marknadsföring så vitt jag kommer ihåg. Jag skulle hålla mig borta.
     
    Tactical trader gillar detta.
  28. Hippokrates

    Hippokrates Titan

    Inlägg:
    69
    Malto är polymerer av glukos, med väldigt lite praktisk skillnad från ren glukos ur näringssynpunkt. Sen är inte socker så farligt som det ibland påstås i media, men själv tycker jag det känns onödigt att trycka i sig 60 gram extra om dagen.

    Personligen kör jag på gainer med havrepulver, finns från myprotein till ett överkomligt pris. Blandas enkelt, men är lite sträv till konsistensen och smaken är lite sämre.
     
    Bas gillar detta.
  29. FC St. Pauli

    FC St. Pauli Titan

    Inlägg:
    214
    Från:
    Stockholm
    Som medlemmar förtjänstfullt påpekade kan du med enkla medel göra en själv genom att tillsätta valfri snabb kolhydrat i pulverform till ditt favoritproteinpulver. Det är alltid billigast och du styr enkelt över andelen protein/kolhydrater.

    Kör man mycket av den typen av drycker i samband med träning kan det vara bra att kika på alternativ till maltodextrin. Vissa, inte alla, blir känsliga i magen av för mycket Malto. Då kan tex Vitargo vara lite mer skonsamt, finns även andra bra varianter.
     
    Bas gillar detta.
  30. Tactical trader

    Tactical trader Brons Friends Of KS

    Inlägg:
    787
    Från:
    En deprimerande plats...
    Det var då ett jäkla gnällande på mutanten ;):D
    Ni läser för noga, det var bättre förr, då läste ingen :p
    Gå och lyft nu och ät när ni är hungriga så löser det sig fint :)
     
    FC St. Pauli gillar detta.