• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Styrketräning / Gymtråden. HARDCORE

Ja det är nog så. Styrkelyft och crossfit har ju mer eller mindre ersatt traditionell styrketräning och bodybuilding. Vilket kanske är bra för hur smart är det som motionär att följa ett proffsprogram för dopade BB? Vilket många gjorde på "min tid" då det ju var mest volym som gällde. Helkroppspass har jag testat på rätt nyligen och fann det rätt meningslöst. Det är svårt att lära gamla hundar att sitta. :)
Haha!! Jag är ju en av de äldsta hundarna här tror jag. För mig är det tvärt om. Har helt fastnat för det ”moderna”... Även jag kommer från den gamla skolan men har i princip inte rört skivstängerna i källlaren på dryga året. Kör bara pass i grupp. Antingen lite crossfitinspirerat eller rena cirkelpass. Blir ett eller ett par styrkepass i grupp också i veckan beroende på jobb och annat. Idag blir det 2 timmar mobilitet och styrka med bara kroppsvikt.
Det var frugan som började. Nu tävlar vi om vem som har flest pass i månaden :)

Haha!! Jag är ju en av de äldsta hundarna här tror jag. För mig är det tvärt om. Har helt fastnat för det ”moderna”... Även jag kommer från den gamla skolan men har i princip inte rört skivstängerna i källlaren på dryga året. Kör bara pass i grupp. Antingen lite crossfitinspirerat eller rena cirkelpass. Blir ett eller ett par styrkepass i grupp också i veckan beroende på jobb och annat. Idag blir det 2 timmar mobilitet och styrka med bara kroppsvikt.
Det var frugan som började. Nu tävlar vi om vem som har flest pass i månaden :)

Där ser man hur olika vi är. :) Min första skivstång lyfte jag 1986 tror jag. Givetvis med många och långa avbrott sedan dess men i princip har jag inte avvikit från vad som alltid funkat för mig (optimalt eller ej, vem vet?). Gamla hjulspår.
Mitt problem kanske är att jag inte orkar vänta 2-3 månader på resultat om jag hoppat på en ny träningsform. Det kan lika väl vara så att andra träningsformer hade givit mig bättre resultat än 3-1-3 split fokuserad på failure i varje set. Det är den som jag alltid har återkommit till. Just nu kör jag väl en variant på styrkelabbets enklare program för jag tycker det är skönt att få in lite extra vilodagar men det är nog bara en tidsfråga innan min kära split infogas igen.

Men helkroppsträning gav mig i princip noll för att jag fann det svårt att hålla motivationen uppe om man redan tröttat ut en stor muskelgrupp efter typ två set.

Hur upplever du dina framsteg med cirkelträning och crossfit jämfört med traditionell träning?

Jag tycker dagens träningsformer och program dessutom är lite förvirrande. Finns ju extremt många att välja emellan och även diverse träningsappar som bestämmer när du ska köra nästa set under si och så många sekunder mm. Rörigt värre!
Skönt att bara lyssna på musklerna istället kan jag tycka. :)

Den enda stora förändring jag har i mina pass är att de är extremt korta numera. Max 30 minuter jämfört med 1 1/2 - 2 h pass.
Men det har med åldern att göra. Jag orkar helt enkelt inte att ge järnet i två timmar.

Någon som är riktitt nördig när det gäller styreklyftsprogrammering? Har ändrat mitt upplägg lite efter en platå på några veckor. Kör alltid en övning per pass (+ komplement utan programmering). Huvudprogrammeringen är vanlig 5/3/1 med 3-veckorscykel. Tidigare körde jag tre tunga set och en volymdel (Boring But Big) med 5x10.

Har ökat i vikt men har inte ökat maxstyrkan senaste månaden. Knäböj är dessutom min svagaste övning så behöver jobba extra på den.

Idag körde jag följande pass:

Screenshot_20190224-153212_Five3OnePro.jpg
Screenshot_20190224-153222_Five3OnePro.jpg

Alltså två lätta set och ett tungt maxrepset med mål att slå PR varje gång. Därefter, om jag klarat mer än 7 reps i sista setet, tre halvtunga singlar plus fler på sista om det går.

Sist en volymdel med 5x5 på samma vikt som första setet (i detta fall 90 kg). Här körde jag tidigare 5x10 med lägre vikt. Den totala volymen blev då högre, men jag upplevde detta upplägg som mycket tyngre. Sen kör jag valfri 5x12 skräpövning vilket oftast blir benpress, latsdrag eller chins och dips.

Bra eller kasst? Tänker att låga reps är bättre för att utveckla teknik och explosivitet.

Där ser man hur olika vi är. :) Min första skivstång lyfte jag 1986 tror jag. Givetvis med många och långa avbrott sedan dess men i princip har jag inte avvikit från vad som alltid funkat för mig (optimalt eller ej, vem vet?). Gamla hjulspår.
Mitt problem kanske är att jag inte orkar vänta 2-3 månader på resultat om jag hoppat på en ny träningsform. Det kan lika väl vara så att andra träningsformer hade givit mig bättre resultat än 3-1-3 split fokuserad på failure i varje set. Det är den som jag alltid har återkommit till. Just nu kör jag väl en variant på styrkelabbets enklare program för jag tycker det är skönt att få in lite extra vilodagar men det är nog bara en tidsfråga innan min kära split infogas igen.

Men helkroppsträning gav mig i princip noll för att jag fann det svårt att hålla motivationen uppe om man redan tröttat ut en stor muskelgrupp efter typ två set.

Hur upplever du dina framsteg med cirkelträning och crossfit jämfört med traditionell träning?

Jag tycker dagens träningsformer och program dessutom är lite förvirrande. Finns ju extremt många att välja emellan och även diverse träningsappar som bestämmer när du ska köra nästa set under si och så många sekunder mm. Rörigt värre!
Skönt att bara lyssna på musklerna istället kan jag tycka. :)

Den enda stora förändring jag har i mina pass är att de är extremt korta numera. Max 30 minuter jämfört med 1 1/2 - 2 h pass.
Men det har med åldern att göra. Jag orkar helt enkelt inte att ge järnet i två timmar.

Jag tror jag började 77-78. Det var efter att ha sett Pumping Iron som det satte igång :)
Har inte riktigt försökt mäta utvecklingen sedan jag började med denna träning. Då jag är 55+ så är den ju mer inriktad på att orka bli äldre än att maxa i styrka eller volym.
Men nog är jag både mer rörlig,starkare och har bättre flås än innan. Helt klart är att jag fått gå upp en storlek i blodtrycksmanschett sedan jag började så armarna har bevisligen blivit större. Säljer medtech prylar så jag får detta bekräftat då och då..:)
Vissa byxor är även trängre i låren men inte i midjan vilket också måste tyda på att ngt fungerar..
Ett annat gott tecken är när man lyckas pressa någon av de yngre mer visuellt vältränade deltagarna så de viker sig. Då myser gubben...:)
Men jag håller med att det kan vara svårt att hitta rätt bland alla koncept. Ser dock inte mängden som ett problem. Snarare tvärt om. Man har lättare att hitta någon träningsform som passar en själv.

Jag tror jag började 77-78. Det var efter att ha sett Pumping Iron som det satte igång :)
Har inte riktigt försökt mäta utvecklingen sedan jag började med denna träning. Då jag är 55+ så är den ju mer inriktad på att orka bli äldre än att maxa i styrka eller volym.
Men nog är jag både mer rörlig,starkare och har bättre flås än innan. Helt klart är att jag fått gå upp en storlek i blodtrycksmanschett sedan jag började så armarna har bevisligen blivit större. Säljer medtech prylar så jag får detta bekräftat då och då..:)
Vissa byxor är även trängre i låren men inte i midjan vilket också måste tyda på att ngt fungerar..
Ett annat gott tecken är när man lyckas pressa någon av de yngre mer visuellt vältränade deltagarna så de viker sig. Då myser gubben...:)
Men jag håller med att det kan vara svårt att hitta rätt bland alla koncept. Ser dock inte mängden som ett problem. Snarare tvärt om. Man har lättare att hitta någon träningsform som passar en själv.

Jag blev glad att läsa om dina framsteg. 55+ och fortfarande bygger volym och styrka. Det blev en liten källa till inspiration där!

Du inspirerar mig! :)

Nu snackar vi volym.
Hur ser dina roliga pass ut?

Måndag- Bröst, Mage, Vader
Tisdag - Rygg, Shrugs
Torsdag-Axlar, Vader
Fredag-Armar, Mage
Lördag-Ben

Runt 20 Set totalt på ett pass (lite för mycket), 6-8 Reps

Men dem bästa passen är baspass, jag är dock för gammal och får lite för ont för dem. Och har även slitit sönder min ena biceps muskel ordentligt, så mycket gör ont. Men skulle jag rekommendera någon att träna skulle det se ut enligt följande:

Måndag - Bänk, Mark, Böj, Eventuellt EZ Curl
Tisdag - Vader, Mage, Tric (lätt pass)
Onsdag - Samma som måndag
Torsdag - Axlar
Fredag - Samma som måndag
Lördag - Prioriterade grupper
Söndag - Vila

Överlag 3-4 Set, 6-8 Reps

Måndag- Bröst, Mage, Vader
Tisdag - Rygg, Shrugs
Torsdag-Axlar, Vader
Fredag-Armar, Mage
Lördag-Ben

Runt 20 Set totalt på ett pass (lite för mycket), 6-8 Reps

Men dem bästa passen är baspass, jag är dock för gammal och får lite för ont för dem. Och har även slitit sönder min ena biceps muskel ordentligt, så mycket gör ont. Men skulle jag rekommendera någon att träna skulle det se ut enligt följande:

Måndag - Bänk, Mark, Böj, Eventuellt EZ Curl
Tisdag - Vader, Mage, Tric (lätt pass)
Onsdag - Samma som måndag
Torsdag - Axlar
Fredag - Samma som måndag
Lördag - Prioriterade grupper
Söndag - Vila

Överlag 3-4 Set, 6-8 Reps

Det är tuffa pass du kör. Jag har testat på liknande upplägg och den stora fördelen är ju att man verkligen kan fokusera på att ge allt under ett pass för att ge musklerna maximalt med stryk. Men då krävs det många dagars återhämtning och träningsvärken är ju inte speciellt rolig den heller.

Håller på att bygga ett power rack i källaren av virke som är 9.5 x 9.5 cm och har lite funderingar. Tänkte placera den en bit från väggen till höger om dörren.
20190225_095033.jpg

Är precis klar med att såga upp de olika delarna.
Innermåtten på buren är som det är sågat nu:
L 130 cm, B 130 cm och höjd 200 cm.
  • Kommer buren rymmas mellan viktskivorna på en internationell 220 cm lång stång? Hur bred är själva greppytan som kan vila mot racket?
  • Några tips på en bra och billig stång som pallar ca 200 kg benböj?
  • Tips på billiga och bra gummerade viktskivor med rätt dimensioner för marklyft? Ca 150 kg borde räcka bra länge...
Tacksam för alla svar jag kan få innan jag börjar skruva ihop allt :)

Håller på att bygga ett power rack i källaren av virke som är 9.5 x 9.5 cm och har lite funderingar. Tänkte placera den en bit från väggen till höger om dörren.
20190225_095033.jpg

Är precis klar med att såga upp de olika delarna.
Innermåtten på buren är som det är sågat nu:
L 130 cm, B 130 cm och höjd 200 cm.
  • Kommer buren rymmas mellan viktskivorna på en internationell 220 cm lång stång? Hur bred är själva greppytan som kan vila mot racket?
  • Några tips på en bra och billig stång som pallar ca 200 kg benböj?
  • Tips på billiga och bra gummerade viktskivor med rätt dimensioner för marklyft? Ca 150 kg borde räcka bra länge...
Tacksam för alla svar jag kan få innan jag börjar skruva ihop allt :)
Har själv planer på att köpa in lite vikter och stång och har tittat lite på nordicfighter och traningsprodukter

Ingen som har koll på den totala längden av greppdelen som är 28mm på skivstången? Alltså mellan vikthållarna.

Spännande projekt!
Vad är det för virke du använder?
:)

Köpte 4 stycken 4,8 m långa 95×95 mm.
https://www.beijerbygg.se/privat/sv...14/95x95-plank-hyvlat-c14-l-4-2m-820809509542

Använder till att börja med förstärkta byggvinklar till att sammanfoga delarna. Får se om det krävs mer förstärkningar.
https://www.beijerbygg.se/privat/sv...inklar/byggvinkel-paslode-powerline-005292737

Har ej hittat några optimala stänger som skall fungera som skydd vid eventuell fail än men tanken är något rör i järn eller stål runt 30 mm.

Tänker använda delar från en gammal träningsbänk att vila stången på, flyttbara beroende på övning. Tanken är att dipshandtagen skall föras in i hål i stolpen.
20190225_095806.jpg

Planerar även att sätta upp en stång för pull ups i buren.

Innermåtten på buren blir förmodligen D 130 B 118 H 200, då borde skivstången passa bra.

https://www.beijerbygg.se/privat/sv...14/95x95-plank-hyvlat-c14-l-4-2m-820809509542

Använder till att börja med förstärkta byggvinklar till att sammanfoga delarna. Får se om det krävs mer förstärkningar.
https://www.beijerbygg.se/privat/sv...inklar/byggvinkel-paslode-powerline-005292737

Har ej hittat några optimala stänger som skall fungera som skydd vid eventuell fail än men tanken är något rör i järn eller stål runt 30 mm.

Tänker använda delar från en gammal träningsbänk att vila stången på, flyttbara beroende på övning. Tanken är att dipshandtagen skall föras in i hål i stolpen.
20190225_095806.jpg

Innermåtten på buren blir förmodligen D 130 B 118 H 200, då borde skivstången passa bra.

Imponerande. Med tummen på rätt ställe, inte mitt i handen, kan man ju tillverka ett eget hemmagym.

20190225_095806.jpg

Har det hät kitet, säg till om jag ska mäta något åt dig

https://www.traningsmaskiner.com/sv/articles/2.1718.51203/styrkepaket-bumper-2-140-kg

Jag tränar oftast 3 ggr per vecka och har senaste året kört tungt. mest bänk men även mark o lite knäböj, axlar osv.
Klarar alltid 110 i bänken men har bara fått upp 115 en gång. Mark 140 och knäböj 100 som max.
Lång o smal kroppsbyggnad, 183 cm med 88 kilo på vågen.
Så snackade jag med en kille igår som maxar 170 i bänk som menade att jag skulle testa att köra bara stången 70 reps för att sedan köra 3 reps i 4-6 set på 95-100 och att denna metod borde ge mig 45% ökning på 6 veckor.... ngn här som testat ngt liknande upplägg? långt ifrån hur jag brukar köra :(

Jag tränar oftast 3 ggr per vecka och har senaste året kört tungt. mest bänk men även mark o lite knäböj, axlar osv.
Klarar alltid 110 i bänken men har bara fått upp 115 en gång. Mark 140 och knäböj 100 som max.
Lång o smal kroppsbyggnad, 183 cm med 88 kilo på vågen.
Så snackade jag med en kille igår som maxar 170 i bänk som menade att jag skulle testa att köra bara stången 70 reps för att sedan köra 3 reps i 4-6 set på 95-100 och att denna metod borde ge mig 45% ökning på 6 veckor.... ngn här som testat ngt liknande upplägg? långt ifrån hur jag brukar köra :(

Kanske han tycker att du "fastnat" i en rutin (1-5?) och behöver bygga upp uthållighet? Tror det är nyttigt att varva mellan olika antal reps för att inte stagnera.

Screenshot_2019-03-01 Muscle Expert, Jason Maxwell ( jmaxfitness) • Instagram photos and videos.png

Tillbaka
Topp