• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Styrketräning / Gymtråden. HARDCORE

Fujoor

Patek
2-Faktor
Vad är fördelen med pausböj?
Pausböj är ju när du stannar typ 3 sekunder i bottenläget. Kör det både på front och bakböj.

Dels är det ju ett bra sätt att komma upp ifrån noll läget (som när du fångar en tung frivändning och fastnar i botten).

Dels är det ett bra sätt att ge musklerna stryk utan att belasta lederna för mycket (jag spekulerar här, mindre vikt borde belasta mindre även om time under tension är längre).

För det sista tycker jag väl att variationen gör mig starkare helt enkelt.
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Pausböj är ju när du stannar typ 3 sekunder i bottenläget. Kör det både på front och bakböj.

Dels är det ju ett bra sätt att komma upp ifrån noll läget (som när du fångar en tung frivändning och fastnar i botten).

Dels är det ett bra sätt att ge musklerna stryk utan att belasta lederna för mycket (jag spekulerar här, mindre vikt borde belasta mindre även om time under tension är längre).

För det sista tycker jag väl att variationen gör mig starkare helt enkelt.

Värt att testa mao. Tack för info.
Just frontböj har jag stora problem med men mest pg a att det är svårt att inte känna obehag från den konstiga finger-spret-greppet.
 

Fujoor

Patek
2-Faktor
Värt att testa mao. Tack för info.
Just frontböj har jag stora problem med men mest pg a att det är svårt att inte känna obehag från den konstiga finger-spret-greppet.
Du får försöka öva upp mobiliteten tills du kan greppa hela handen runt om stången och ha uppe armbågarna i 90 grader, och inte bara hålla med fingerspetsarna. Pröva att rulla latsen på en foam roller innan.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Värt att testa mao. Tack för info.
Just frontböj har jag stora problem med men mest pg a att det är svårt att inte känna obehag från den konstiga finger-spret-greppet.
Jag kör med ett korsgrepp istället (höger hand på vänster axel och vice versa). Har lite problem med höger handled så jag kan omöjligt böja den bakåt så mycket som krävs för det "normala" greppet vid frontböj.

En fantastisk övning för övrigt. Tar verkligen musten ur en!
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Jag kör med ett korsgrepp istället (höger hand på vänster axel och vice versa). Har lite problem med höger handled så jag kan omöjligt böja den bakåt så mycket som krävs för det "normala" greppet vid frontböj.

En fantastisk övning för övrigt. Tar verkligen musten ur en!

Det brukade jag också göra tills jag läste att greppet skapar obalans.
Vilket jag inte har märkt men jag kör ju med flugvikter. Jag får också ont i handleder och fingrar av det "korrekta greppet" och det är svårt att ta djupa andetag då stången trycker mot halsen. Nåt gör jag nog fel.
 

dauit

Panerai
2-Faktor
Det brukade jag också göra tills jag läste att greppet skapar obalans.
Vilket jag inte har märkt men jag kör ju med flugvikter. Jag får också ont i handleder och fingrar av det "korrekta greppet" och det är svårt att ta djupa andetag då stången trycker mot halsen. Nåt gör jag nog fel.
Kolla upp stretching/rörlighetsträning av Latsen samt serratus anterior. Hjälpte mig med att få fram axlarna, upp med armbågarna samt få en stabil plattform för att kunna göra frontsquat
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Någon här i tråden som kan rekommendera ett prisvärt gym med brett utbud i Lund? Helst så centralt som möjligt. :)
Tränar själv på 24/7, de är rätt bra o de håller på att bygga ut det rätt rejält dessutom. Ligger vid Stortorget ungefär så riktigt centralt. Kostar numera 229kr tror jag, kostade 199 tidigare. Är du student kostar det 169kr om de inte höjt det också. Då kan du träna på alla deras gym i hela världen.

Nordic Wellness håller på att bygga ett gym på lilla fiskaregatan också men det dröjer nog tills de är klara.
 
Senast ändrad:

joca

Patek
2-Faktor
Tränar själv på 24/7, de är rätt bra o de håller på att bygga ut det rätt rejält dessutom. Ligger vid Stortorget ungefär så riktigt centralt. Kostar numera 229kr tror jag, kostade 199 tidigare. Är du student kostar det 169kr om de inte höjt det också. Då kan du träna på alla deras gym i hela världen.

Nordic Wellness håller på att bygga ett gym på lilla fiskaregatan också men det dröjer nog tills de är klara.
Är 24/7 "rätt bra"? :D det enda jag gillade med 24/7 (körde typ 2012-2014 i Stockholm) va öppettiderna och att de hade många gym. Om något gick sönder fick man vänta i månader på reparation. Folk plockade aldrig undan efter sig. Dåligt med stänger/vikter osv. Helkass förutom öppettiderna i min värld :)
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Det brukade jag också göra tills jag läste att greppet skapar obalans.
Vilket jag inte har märkt men jag kör ju med flugvikter. Jag får också ont i handleder och fingrar av det "korrekta greppet" och det är svårt att ta djupa andetag då stången trycker mot halsen. Nåt gör jag nog fel.
Jag kör inte så tungt heller men förstår inte riktigt hur det greppet skulle kunna skapa obalans? :confused:
Upplever inga problem med andningen.
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Är 24/7 "rätt bra"? :D det enda jag gillade med 24/7 (körde typ 2012-2014 i Stockholm) va öppettiderna och att de hade många gym. Om något gick sönder fick man vänta i månader på reparation. Folk plockade aldrig undan efter sig. Dåligt med stänger/vikter osv. Helkass förutom öppettiderna i min värld :)
Tycker faktiskt att det är rätt bra, speciellt om man ser till vad man betalar. Har endast tränat på ett 24/7 gym så har inte mkt erfarenhet men Lund C är ändå deras största gym så det kanske är lite bättre än många andra. Att folk är kassa på att ta undan efter sig har väl mer att göra med folket än med gymmet också, men ja, visst är många rätt slaka när det gäller att ta undan efter sig...mer så där än på tex Sats Torsplan där jag tränade förut...

Tycker absolut att det i Lund C har ett brett utbud, är prisvärt och ligger centralt :)
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Det brukade jag också göra tills jag läste att greppet skapar obalans.
Vilket jag inte har märkt men jag kör ju med flugvikter. Jag får också ont i handleder och fingrar av det "korrekta greppet" och det är svårt att ta djupa andetag då stången trycker mot halsen. Nåt gör jag nog fel.
Det krävs tyvärr en hel del rörlighet runt axlarna för att kunna göra ”riktiga” frontböj.
För att det ska vara hyfsat bekvämt bör man kunna lägga stången på axlarna och alltså inte i händerna och samtidigt få upp armbågarna nästan rakt fram.

Är man stel brukar man få släppa ut stången i fingrarna, eller tillochmed släppa några fingrar.

Även om man kan lägga stången i en bra position tär det en hel del på handlederna ändå och jag kan tycka att om man inte ska köra frivändningar etc kan man lika gärna använda ett korsat grepp om man tycker det är bekvämare.

Stången måste tyvärr också ligga rätt nära halsen för att möjliggöra en så upprätt position som möjligt. Ju närmare kroppen ju närmare kroppens tyngdpunkt flyttar du också stångens tyngdpunkt.

Jag har kört frontböj ett par gånger i veckan de senaste 2-3 åren men det är fortfarande inte en bekväm övning (med vettiga vikter), man vänjer sig men tror aldrig det kommer bli en riktigt bekväm övning ändå om den skall utföras korrekt som komplement till tyngdlyftning.

Summasummarum: stretcha lats, triceps, bröstrygg, handleder innan du kör för att förbättra positionerna.
Lev med att det inte är någon superbekväm övning :D
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Någon som har tips på träningsschema för gym? Tappat inspo. 2-3 gånger i veckan hinner jag, oftast 2. Helkropp är väl att föredra med tanke på antal dagar.

Tack :)
 

joca

Patek
2-Faktor
Någon som har tips på träningsschema för gym? Tappat inspo. 2-3 gånger i veckan hinner jag, oftast 2. Helkropp är väl att föredra med tanke på antal dagar.

Tack :)
Vad har du för mål med träningen? Klassisk "GYM" som är intressant eller kan t.ex. Crossfit vara ett alternativ?
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Vad har du för mål med träningen? Klassisk "GYM" som är intressant eller kan t.ex. Crossfit vara ett alternativ?

Ärligt talat bara hålla igång, ”healthy & happy” typ.

Klassiskt gym föredras. Gärna få övningar då jag hatar att vänta på folk som ska köra 300 set. Känns som basövningar va? Skivstång. Intervaller är kul också.
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Det krävs tyvärr en hel del rörlighet runt axlarna för att kunna göra ”riktiga” frontböj.
För att det ska vara hyfsat bekvämt bör man kunna lägga stången på axlarna och alltså inte i händerna och samtidigt få upp armbågarna nästan rakt fram.

Är man stel brukar man få släppa ut stången i fingrarna, eller tillochmed släppa några fingrar.

Även om man kan lägga stången i en bra position tär det en hel del på handlederna ändå och jag kan tycka att om man inte ska köra frivändningar etc kan man lika gärna använda ett korsat grepp om man tycker det är bekvämare.

Stången måste tyvärr också ligga rätt nära halsen för att möjliggöra en så upprätt position som möjligt. Ju närmare kroppen ju närmare kroppens tyngdpunkt flyttar du också stångens tyngdpunkt.

Jag har kört frontböj ett par gånger i veckan de senaste 2-3 åren men det är fortfarande inte en bekväm övning (med vettiga vikter), man vänjer sig men tror aldrig det kommer bli en riktigt bekväm övning ändå om den skall utföras korrekt som komplement till tyngdlyftning.

Summasummarum: stretcha lats, triceps, bröstrygg, handleder innan du kör för att förbättra positionerna.
Lev med att det inte är någon superbekväm övning :D

Intressant. Jag får nog helt enkelt leva med att frontböj aldrig kommer att kännas naturlig eller skön.
Kanske får ha den som en högrepsare efter vanlig knäböj. Jag gillar att den tar mer på framsida lår än knäböj.
 

Ninen79

Audemars
Någon som har tips på träningsschema för gym? Tappat inspo. 2-3 gånger i veckan hinner jag, oftast 2. Helkropp är väl att föredra med tanke på antal dagar.

Tack :)
Jag hade nog tränat så här om jag bara hade tid att köra 2-3 pass/v, se till att du har minst 2 dagars vila mellan passen:)

Chins max reps x 5 set
Marklyft 5 reps x 5 set
Bänkpress 8 reps x 5 set
Militärpress 10 reps x 3 set
French press 10 reps x 3 set
Stång curl 10 reps x 3 set
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Jag hade nog tränat så här om jag bara hade tid att köra 2-3 pass/v, se till att du har minst 2 dagars vila mellan passen:)

Chins max reps x 5 set
Marklyft 5 reps x 5 set
Bänkpress 8 reps x 5 set
Militärpress 10 reps x 3 set
French press 10 reps x 3 set
Stång curl 10 reps x 3 set
Inga böj?:(
Jag hade satsat mest energi på de stora basövningarna i olika varianter, knäböj, marklyft, bänkpress samt någon ryggövning och kanske lägga in något pulshöjande pass / del av pass!
Variation på reps mellan 5-12 och x5 set, lite efter dagskänsla och övning!
@Ernesto
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Om du pallar med att köra samma övningar jämt hade jag gjort alla ovanstående övningar alla passen :)
Justera varianter på övningarna, ordningen på övningarna samt repsen istället!
 

Ninen79

Audemars
Inga böj?:(
Jag hade satsat mest energi på de stora basövningarna i olika varianter, knäböj, marklyft, bänkpress samt någon ryggövning och kanske lägga in något pulshöjande pass / del av pass!
Variation på reps mellan 5-12 och x5 set, lite efter dagskänsla och övning!
@Ernesto
Tänkte på böj men då skulle vi vara uppe i 27- 29 set/pass:) Eller byta ut stångcurl mot 3 set böj:)
 

Fergi

Rolex
2-Faktor
Någon som har tips på träningsschema för gym? Tappat inspo. 2-3 gånger i veckan hinner jag, oftast 2. Helkropp är väl att föredra med tanke på antal dagar.

Tack :)

De här körde jag ett tag och trivdes med de. Nu sista året har de blivit vanliga crossfit pass i grupp och de funkar också

Måndag
Squat 8-12x4 (frontsquat 5x5reps varannan vecka)
Kb press ca 50rep per sida
Pullups 5x5 viktade + 1max set ej viktade
GHD situps 4-5 set
Intervall row/bike 20min eller annat flås

Onsdag
Deadlift 5x5 (pause 5x8 varannan vecka)
Bench/ floor press 8-12x4
Skivstångs rodd 8x4 (KB row 10repsx4-5 varannan vecka)
GHD rygg

Fredag.
P.Clean/squat clean bygg upp till en tung 1a för dagen men minst 5 lyft över 90% av max
Lite olympiskt på känsla fritt val + metcon OTM med vald övning (on the minute)
Dips 4-5 set
Bica curl 4-5 set
Intervall row/bike 20min eller annat flås

Obs är lite press övningar då jag har problem med en axel
 
Senast ändrad:

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Ärligt talat bara hålla igång, ”healthy & happy” typ.

Klassiskt gym föredras. Gärna få övningar då jag hatar att vänta på folk som ska köra 300 set. Känns som basövningar va? Skivstång. Intervaller är kul också.

Exempel på två pass i veckan :

Knäböj 6-8x4
Benspark 8x2
Latsdrag eller rodd 6-8x5
Bänk 6-8x5
Axelpress 8x3
Dips eller french press 8x3
Bicepscurl 8x2

Knäböj 6-8x5
Marklyft 6-8x5
Bänk eller hantelpress 6x5
Axelpress 8x3
Dips eller french press 8x3
Bicepscurl 8x3
 

joca

Patek
2-Faktor
Exempel på två pass i veckan :

Knäböj 6-8x4
Benspark 8x2
Latsdrag eller rodd 6-8x5
Bänk 6-8x5
Axelpress 8x3
Dips eller french press 8x3
Bicepscurl 8x2

Knäböj 6-8x5
Marklyft 6-8x5
Bänk eller hantelpress 6x5
Axelpress 8x3
Dips eller french press 8x3
Bicepscurl 8x3
Riktigt tufft att köra det andra passet.. Kör du tex 5x5 i både mark bänk och böj kommer det bli väldigt tufft.
 
Topp