• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Styrketräning / Gymtråden. HARDCORE

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Beställde en 25mm stång för att min befintliga var lite för kort. Märker att mina gamla fjäderlås är för stora för den nya stången. Någon mm för stora!

Vet nån om 25mm skolstång var tjockare förut, typ 10 år sedan eller är den nya stången helt enkelt för generöst svarvad?

Jag har flera lås och har inte töjt ut sig vad jag kan se.
 
Beställde en 25mm stång för att min befintliga var lite för kort. Märker att mina gamla fjäderlås är för stora för den nya stången. Någon mm för stora!

Vet nån om 25mm skolstång var tjockare förut, typ 10 år sedan eller är den nya stången helt enkelt för generöst svarvad?

Jag har flera lås och har inte töjt ut sig vad jag kan se.

Kollade lite på såna där "skolstänger" för några år sen och om jag inte minns fel så finns det två olika standarder; 20mm och 25mm (eller om det var 25 och 30).
Så det kanske är det som blivit fel?

Eller så är det helt enkelt inte samma kvalitet och passform på grejerna som det är på "riktiga" gymprylar. Min fru har nån sån där skolstång liggandes ute i förrådet och jag vet att vikterna till den är lite för stora i hålet så de "vobblar" när man lyfter den.
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Kollade lite på såna där "skolstänger" för några år sen och om jag inte minns fel så finns det två olika standarder; 20mm och 25mm (eller om det var 25 och 30).
Så det kanske är det som blivit fel?

Eller så är det helt enkelt inte samma kvalitet och passform på grejerna som det är på "riktiga" gymprylar. Min fru har nån sån där skolstång liggandes ute i förrådet och jag vet att vikterna till den är lite för stora i hålet så de "vobblar" när man lyfter den.

Tack för input.
Där ser man. Tråkigt att det inte finns en standardiserad tjocklek på skolstänger. Jag tycker inte att min är visuellt speciellt mycket tjockare än 25mm stången, för 5 mm skillnad i tjocklek tycker jag borde märkas mer?. Får nog beställa ett par lås som passar min nya stång då.
 

Johanw

Cartier
Tack för input.
Där ser man. Tråkigt att det inte finns en standardiserad tjocklek på skolstänger. Jag tycker inte att min är visuellt speciellt mycket tjockare än 25mm stången, för 5 mm skillnad i tjocklek tycker jag borde märkas mer?. Får nog beställa ett par lås som passar min nya stång då.

Har samma på gymmet. Inga 5mm utan bara att de går att dra av utan att klämma ihop. Vi har blandad leverantörer så är väl någon som är något lite mindre i omkrets helt enkelt. Men som du konstaterat hyfsat störande.
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Jag har klarat 23 :)
15 med 10 kg viktväst

Det gäller att inbilla dig att du inte blir trött och försöka klara mer än en rond i minuten.
Det var som fan! Verkligen imponerande..! Hade verkligen på känn att mina 5 inte var mycket att hänga i julgranen...men men, måste ju börja någonstans o ska fortsätta med den här typen av träning så det blir kul att se hur det går de kommande rundorna. :) Känner mig främst svag i pull upsen så har nog en del att hämta där.
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Vad som vore intressant att veta är hur ni som kör crossfitpass och liknande, @joca @Fujoor m.fl. upplever att resultaten ser ut vad gäller muskelbyggande, kondition och styrka? Och om ni har kört ren styrketräning för styrka/muskeltillväxt tidigare, vilken skillnad upplever ni resultatmässigt mellan de två träningsformerna? :)
 

Fujoor

Patek
2-Faktor
Vad som vore intressant att veta är hur ni som kör crossfitpass och liknande, @joca @Fujoor m.fl. upplever att resultaten ser ut vad gäller muskelbyggande, kondition och styrka? Och om ni har kört ren styrketräning för styrka/muskeltillväxt tidigare, vilken skillnad upplever ni resultatmässigt mellan de två träningsformerna? :)
Jag kör ju nästan bara tyngdlyftning numera.
Satsar på ryck varannan dag och stöt varannan dag. Lägger in extensions och high pulls på 110% och uppåt av det jag ryckte och stötte.

Försöker få in ben varje dag, varierar mellan front och back och kör väl nån form av 5/3/1 grej där.

Försöker även få in lite dips och pull ups vartannat pass.

Har nyligen även inspirerats av Marcus filly på Insta och tar med en del sådant. Hantel press en sida i taget osv.

Även nån form av deload var fjärde vecka.

För att svara på din egentliga fråga så tycker jag att jag blir starkare hela tiden. Vettetusan om jag blir så mkt större :)

Marcus filly:
https://instagram.com/marcusfilly?utm_source=ig_profile_share&igshid=7kkk5iy4b4p9
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Jag kör ju nästan bara tyngdlyftning numera.
Satsar på ryck varannan dag och stöt varannan dag. Lägger in extensions och high pulls på 110% och uppåt av det jag ryckte och stötte.

Försöker få in ben varje dag, varierar mellan front och back och kör väl nån form av 5/3/1 grej där.

Försöker även få in lite dips och pull ups vartannat pass.

Har nyligen även inspirerats av Marcus filly på Insta och tar med en del sådant. Hantel press en sida i taget osv.

Även nån form av deload var fjärde vecka.

För att svara på din egentliga fråga så tycker jag att jag blir starkare hela tiden. Vettetusan om jag blir så mkt större :)

Marcus filly:
https://instagram.com/marcusfilly?utm_source=ig_profile_share&igshid=7kkk5iy4b4p9
Intressant upplägg! Tack, ska kika på Marcus :)
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Jag kör ju nästan bara tyngdlyftning numera.
Satsar på ryck varannan dag och stöt varannan dag. Lägger in extensions och high pulls på 110% och uppåt av det jag ryckte och stötte.

Försöker få in ben varje dag, varierar mellan front och back och kör väl nån form av 5/3/1 grej där.

Försöker även få in lite dips och pull ups vartannat pass.

Har nyligen även inspirerats av Marcus filly på Insta och tar med en del sådant. Hantel press en sida i taget osv.

Även nån form av deload var fjärde vecka.

För att svara på din egentliga fråga så tycker jag att jag blir starkare hela tiden. Vettetusan om jag blir så mkt större :)

Marcus filly:
https://instagram.com/marcusfilly?utm_source=ig_profile_share&igshid=7kkk5iy4b4p9

När får dina ben vila då?
 

joca

Patek
2-Faktor
Vad som vore intressant att veta är hur ni som kör crossfitpass och liknande, @joca @Fujoor m.fl. upplever att resultaten ser ut vad gäller muskelbyggande, kondition och styrka? Och om ni har kört ren styrketräning för styrka/muskeltillväxt tidigare, vilken skillnad upplever ni resultatmässigt mellan de två träningsformerna? :)
Jag är van att köra få och tunga lyft, har på senare tid börjat lite mer med "crossfit" eller ja, flåsiga övningar iaf.. Har tappat en del i styrka men har samtidigt tappat rätt mycket i vikt så det blir ju naturligt..
Märker såklart stor skillnad på "muskelkonditionen" eller vad man nu ska kalla det.. Från att ha kört många 3'or och 5'or till att göra en del 10'or, 20 reps osv osv så konditionen har såklart blir betydligt bättre både flåset och "muskelkonditionen" :)
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Kör man bara 5 set känner jag inget behov av vila :) dom är återställda nästa dag.

#everydayislegday

Kanske det. Jag hittade nån blogg där de rekommenderade tunga knäböj varje dag under en begränsad period. Men kroppen måste nog vara redo för detta. Annars tycker jag att 24h vila funkar bra. Kör inte mer än 5-6 set per muskel, tre gånger i veckan.
 

Fujoor

Patek
2-Faktor
Kanske det. Jag hittade nån blogg där de rekommenderade tunga knäböj varje dag under en begränsad period. Men kroppen måste nog vara redo för detta. Annars tycker jag att 24h vila funkar bra. Kör inte mer än 5-6 set per muskel, tre gånger i veckan.
Jag tror också man vänjer sig vid volymen. Skulle jag köra 5x10 hade jag nog haft rejält med värk i benen. Kör jag 5x5, eller 5x3 så brukar det knappt kännas av nästa dag. Men en vilovecka med mindre volym och tyngd var fjärde vecka känns helt rätt.
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Jag är van att köra få och tunga lyft, har på senare tid börjat lite mer med "crossfit" eller ja, flåsiga övningar iaf.. Har tappat en del i styrka men har samtidigt tappat rätt mycket i vikt så det blir ju naturligt..
Märker såklart stor skillnad på "muskelkonditionen" eller vad man nu ska kalla det.. Från att ha kört många 3'or och 5'or till att göra en del 10'or, 20 reps osv osv så konditionen har såklart blir betydligt bättre både flåset och "muskelkonditionen" :)
Alright! Japp, förstår att det blir skillnad. Det vill jag verkligen uppnå också. Har du tappat i muskelmassa också efter att ha gått från tyngdlyftning till mer crossfitliknande pass? :)
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Jag tror också man vänjer sig vid volymen. Skulle jag köra 5x10 hade jag nog haft rejält med värk i benen. Kör jag 5x5, eller 5x3 så brukar det knappt kännas av nästa dag. Men en vilovecka
med mindre volym och tyngd var fjärde vecka känns helt rätt.

Jag kanske hamnar där så småningom, där jag kan köra lite ben varje dag :)
Just ju kör jag lite latprogram :
https://www.styrkelabbet.se/starting-strength/
Denna lovordas men jag tycker att den innehållsmässigt är lite fattigt.
 

joca

Patek
2-Faktor
Alright! Japp, förstår att det blir skillnad. Det vill jag verkligen uppnå också. Har du tappat i muskelmassa också efter att ha gått från tyngdlyftning till mer crossfitliknande pass? :)
Yes det har jag.
Tappade först 4kg fettmassa utan att tappa muskelmassa men när jag tappade några kg till så tappade jag även muskelmassa.
Blir väl lätt så när man är van vid att köra t.ex. 5x5 i övningar och sedan går ner till att köra wod'ar med typ 25% av vikten.
För min del är crossfit mer jobbigt för flåset än för "musklerna" om du förstår vad jag menar?
 

Frele

Cartier
Intressant upplägg! Tack, ska kika på Marcus :)
Kan varmt rekommendera Fillys functional bodybuilding. Efter att ha köttat crossfit i lite mer än 2 år var jag sugen på annat och hoppade på Fillys programmering. Har kört i ca tre veckor nu och tycker det är riktigt roligt. Mycket tempon med fokus på kontroll och hållning samt generellt lägre intensitet än vad jag haft tidigare.
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Yes det har jag.
Tappade först 4kg fettmassa utan att tappa muskelmassa men när jag tappade några kg till så tappade jag även muskelmassa.
Blir väl lätt så när man är van vid att köra t.ex. 5x5 i övningar och sedan går ner till att köra wod'ar med typ 25% av vikten.
För min del är crossfit mer jobbigt för flåset än för "musklerna" om du förstår vad jag menar?
Ja, det låter ju rimligt. Men kul med variation! Förstår precis vad du menar! Det behöver jag verkligen träna upp. :)

Kan varmt rekommendera Fillys functional bodybuilding. Efter att ha köttat crossfit i lite mer än 2 år var jag sugen på annat och hoppade på Fillys programmering. Har kört i ca tre veckor nu och tycker det är riktigt roligt. Mycket tempon med fokus på kontroll och hållning samt generellt lägre intensitet än vad jag haft tidigare.
Tack för tipset, ska titta på det. Functional bodybuilding låter verkligen intressant!
 

Fujoor

Patek
2-Faktor
Kan varmt rekommendera Fillys functional bodybuilding. Efter att ha köttat crossfit i lite mer än 2 år var jag sugen på annat och hoppade på Fillys programmering. Har kört i ca tre veckor nu och tycker det är riktigt roligt. Mycket tempon med fokus på kontroll och hållning samt generellt lägre intensitet än vad jag haft tidigare.
Vad kostar den? Jag bara snor random saker från hans insta och stoppar in där det passar :)
 

Frele

Cartier
Vad kostar den? Jag bara snor random saker från hans insta och stoppar in där det passar :)
Tyvärr är det rätt dyrt. 199 USD om jag inte minns fel och då får man 12 veckors programmering. Tveksamt om jag kommer fortsätta då jag tycker det är lite mycket pengar. Gorilla fitness har något liknande som också är lite billigare :)
 

Fujoor

Patek
2-Faktor
Tyvärr är det rätt dyrt. 199 USD om jag inte minns fel och då får man 12 veckors programmering. Tveksamt om jag kommer fortsätta då jag tycker det är lite mycket pengar. Gorilla fitness har något liknande som också är lite billigare :)
Har kört gorilla tidigare men jag tyckte det var så mkt volym. 3 timmar långa pass osv. Fortsätter nog att snickra ihop något eget :)
 

demondave

Rolex
Körde lite kul skivstångskombos igår. 5 varv, 5 reps av varje per varv. 90 sek timer x 5, det som inte går åt av tid är vilan, då kan man släppa stången. När man blir seg och långsam blir det mindre vila alltså.
Stående rodd, frivändningar, axelpress, front squats.

Sen fristilade jag lite utan timern, nog tempo för blå läppar på slutet iaf. Fyra varv med vardera fem, mark, frivändningar, axelpress, good mornings, squats och biccecurls.
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Det generella rådet idag tycks vara att man lika gärna kan strunta i att träna armarna då de får sin beskärda del av träning när man kör t ex bänkpress, latsdrag osv. Vad anser ni? Jag tycker det känns lite tomt att skippa armarna så det blir några set i veckan.
 

dempha

Rolex
2-Faktor
Det generella rådet idag tycks vara att man lika gärna kan strunta i att träna armarna då de får sin beskärda del av träning när man kör t ex bänkpress, latsdrag osv. Vad anser ni? Jag tycker det känns lite tomt att skippa armarna så det blir några set i veckan.
Behöver man köra något annat än armar?
Skämt åsido, jag brukar avsluta mina bröstpass med lite triceps och mina ryggpass med lite biceps. För mig funkar det kalas :)
 
Topp