• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Styrketräning / Gymtråden. HARDCORE

Derix

Patek
2-Faktor
Tränar ni när ni är förkylda?

Sedan oktober har det gått förkylningar i familjen, runt runt runt. Resultatet är en veckas träning följt av en veckas förkylning, följt av två veckors träning följt av tre veckors förkylning. Ni förstår principen. Väldigt tröttsamt.. :eek:
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Tränar ni när ni är förkylda?

Sedan oktober har det gått förkylningar i familjen, runt runt runt. Resultatet är en veckas träning följt av en veckas förkylning, följt av två veckors träning följt av tre veckors förkylning. Ni förstår principen. Väldigt tröttsamt.. :eek:

Jag var lite förkyld häromveckan och hade lite halsont och lite snorig. Gick bra att träna halvfart (lättare vikter, färre set).
Försiktighetsprincipen gäller nog här. Du riskerar att drabbas av hjärthinneinflammation om det vill sig illa.
Men det är ett kluvet läger. En del hävdar att så länge infektionen är isolerad ned till halsen och du inte har feber så är det ok att köra relativt lätt. Andra hävdar att det enda du ska göra är att gå en liten promenad.
 

Ninen79

Audemars
Tränar ni när ni är förkylda?

Sedan oktober har det gått förkylningar i familjen, runt runt runt. Resultatet är en veckas träning följt av en veckas förkylning, följt av två veckors träning följt av tre veckors förkylning. Ni förstår principen. Väldigt tröttsamt.. :eek:
Låt bli tills du är helt frisk!
 

marw

Panerai
2-Faktor
Efter ngr månader kan jag konstatera att jag och @snoozarn bidrar till höjden i tråden. Kan räkna till en handfull bilder på era kroppsdelar och inga nakna kroppar alls. Kan erkänna att den där @snoozarn förefaller vara ngt mer vältränad än jag om än marginellt. Vart är alla bilder?
 

Fergi

Rolex
2-Faktor
Detta blev dagens pass :)

Amrap 30min – 30s on(fullt ös)30s off – 30 intervals total
10 Deadlift 43/30
10 Hang Power Clean 43/30
10 STOH 43/30
10 Front Squat 43/30
– Börja där du slutade efter vilan
 

Johanw

Cartier
Efter ngr månader kan jag konstatera att jag och @snoozarn bidrar till höjden i tråden. Kan räkna till en handfull bilder på era kroppsdelar och inga nakna kroppar alls. Kan erkänna att den där @snoozarn förefaller vara ngt mer vältränad än jag om än marginellt. Vart är alla bilder?

Mindre antal på ett klockforum? Hänvisar till http://www.kolozzeum.com/forum/

Varsågod, odeffad kontorsform. Oknuten hand. Notera bakgrunden. Detta är på ett GYM!

Odeffad.jpg
 

dempha

Rolex
2-Faktor
Efter ngr månader kan jag konstatera att jag och @snoozarn bidrar till höjden i tråden. Kan räkna till en handfull bilder på era kroppsdelar och inga nakna kroppar alls. Kan erkänna att den där @snoozarn förefaller vara ngt mer vältränad än jag om än marginellt. Vart är alla bilder?
Jag passar på den för tillfället alltså, påbörjade ju precis sommardeffen:D (undanflykter, undanflykter, jag vet...)
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Efter ngr månader kan jag konstatera att jag och @snoozarn bidrar till höjden i tråden. Kan räkna till en handfull bilder på era kroppsdelar och inga nakna kroppar alls. Kan erkänna att den där @snoozarn förefaller vara ngt mer vältränad än jag om än marginellt. Vart är alla bilder?
Tänk dig Hagrid från Harry Potter men rakad skalle så har du mig i ett nötskal!!..
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Sjukt bra träningspass idag. Helt färsk på basövningar med stång så fokuserar främst på teknik och fokus på varje rep just nu.

Trycker i mig 150-200 gram protein och tar kreatin samtidigt som jag ligger på kaloriunderskott vilket funkar bra då jag har mycket att ta av och inte har satt min fot på ett gym på fem år. Kostillskotten gör att jag känner mig som stålmannen då jag är vegetarian sedan 17 år.

Min powercage är klar funktionsmässigt nu och jag är nöjd som fan.
20190323_192925-01.jpeg
20190323_192946-01.jpeg
20190323_192959-01.jpeg
20190323_211924-01.jpeg
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Sjukt bra träningspass idag. Helt färsk på basövningar med stång så fokuserar främst på teknik och fokus på varje rep just nu.

Trycker i mig 150-200 gram protein och tar kreatin samtidigt som jag ligger på kaloriunderskott vilket funkar bra då jag har mycket att ta av och inte har satt min fot på ett gym på fem år. Kostillskotten gör att jag känner mig som stålmannen då jag är vegetarian sedan 17 år.

Min powercage är klar funktionsmässigt nu och jag är nöjd som fan.
20190323_192925-01.jpeg
20190323_192946-01.jpeg
20190323_192959-01.jpeg
20190323_211924-01.jpeg

Grymt bra jobbat!
Hur är hållbarheten med tanke på att det är trä?
 

daniel32

Omega
Vill kolla om mina "stats" är bra.
Jag har precis fyllt 16, Jag väger ca 80-84kg.
Bänk: 85kg
Knäböj: 110kg (inte max har aldrig testat maxa)
Mark: 132kg ( Har inte maxat + det var ca 3månader sen)

Bra/dåligt/nja?
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Vill kolla om mina "stats" är bra.
Jag har precis fyllt 16, Jag väger ca 80-84kg.
Bänk: 85kg
Knäböj: 110kg (inte max har aldrig testat maxa)
Mark: 132kg ( Har inte maxat + det var ca 3månader sen)

Bra/dåligt/nja?
Beror på vem du jämför med, mycket bättre än 99% av 16-åringar skulle jag tro.
Finns ju dock de som lyfter 3 gånger så mycket som dig också på din vikt och ålder.

Jag skulle säga bra, du har väldigt många år kvar av träning som möjliggör mycket ökningar om det är dessa 3 övningar du vill bli bra på :)
 

daniel32

Omega
Beror på vem du jämför med, mycket bättre än 99% av 16-åringar skulle jag tro.
Finns ju dock de som lyfter 3 gånger så mycket som dig också på din vikt och ålder.

Jag skulle säga bra, du har väldigt många år kvar av träning som möjliggör mycket ökningar om det är dessa 3 övningar du vill bli bra på :)
Asså självklart vill jag bli bra på dessa 3, men jag foluserar mest på styrka rent allmänt, jag tränar brottning och jag behöver just styrkan, därför om jag är bra på bänk kommer inte hjälpa mig som bättre brottare :)
 

Åskviggen

Panerai
Hej i tråden. Kör på ett temporärt träningsschema som inkluderar 3 markpass i veckan. Funderar på hur mycket detta sliter på knäna? Vad kan man göra för att undvika/förebygga att något sådant händer?
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Hej i tråden. Kör på ett temporärt träningsschema som inkluderar 3 markpass i veckan. Funderar på hur mycket detta sliter på knäna? Vad kan man göra för att undvika/förebygga att något sådant händer?
Just marklyft är ju inte superbelastande för just knäna utan snarare så ligger den största belastningen på ryggen/höftpartiet.
Då det är en övning som man lastar med mycket vikter totalt sett samt en övning man jobbar med större delen av kroppen kräver den också längre återhämtning än ”lättare” övningar.

Med det sagt är det dock inte problem att träna marklyft 3 gånger i veckan om man är van vid det samt lyfter med ”rätt” teknik och inte har några skador, dock bör man fundera hur man lägger upp passen.

Hade jag kört marklyft 3 gånger i veckan hade jag nog hållit det till:
-1 pass med hög volym och låg vikt, typ 5-10 reps på typ 60-70% av 1RM.

-1 pass med låg volym och hyfsat låg vikt (kalla det teknikträning, återhämtningspass etc). Typ 1-3 reps på 70-80% av 1RM.

-1 pass med låg volym och tung vikt, typ 1-3 reps på 80-100% av 1RM.
90+ % av 1RM bör ha ett par veckor emellan.

Se till att alltid ha minst 1 dag emellan där ingen större belastning på rygg/underkropp bör ligga och se till att vara uppvärmd / tillräckligt rörlig för att alltid ligga i rätt vinklar när du lyfter.
Så tror jag att du klarar 3 pass per vecka utan problem :)
 

Åskviggen

Panerai
Just marklyft är ju inte superbelastande för just knäna utan snarare så ligger den största belastningen på ryggen/höftpartiet.
Då det är en övning som man lastar med mycket vikter totalt sett samt en övning man jobbar med större delen av kroppen kräver den också längre återhämtning än ”lättare” övningar.

Med det sagt är det dock inte problem att träna marklyft 3 gånger i veckan om man är van vid det samt lyfter med ”rätt” teknik och inte har några skador, dock bör man fundera hur man lägger upp passen.

Hade jag kört marklyft 3 gånger i veckan hade jag nog hållit det till:
-1 pass med hög volym och låg vikt, typ 5-10 reps på typ 60-70% av 1RM.

-1 pass med låg volym och hyfsat låg vikt (kalla det teknikträning, återhämtningspass etc). Typ 1-3 reps på 70-80% av 1RM.

-1 pass med låg volym och tung vikt, typ 1-3 reps på 80-100% av 1RM.
90+ % av 1RM bör ha ett par veckor emellan.

Se till att alltid ha minst 1 dag emellan där ingen större belastning på rygg/underkropp bör ligga och se till att vara uppvärmd / tillräckligt rörlig för att alltid ligga i rätt vinklar när du lyfter.
Så tror jag att du klarar 3 pass per vecka utan problem :)
Ok. Tack för utförlig info. Det är i princip upplägget jag kör på idag. :)
Får se om jag kanske kan spela in ett lite klipp så får ni rata min teknik!
Mvh
 
Topp