• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Styrketräning / Gymtråden. HARDCORE

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Ett snabbt 20 min armpass efter lunchen.

IMG_20190411_123252.jpg
 

demondave

Rolex
Appropå mark, någon som vet vad vitsen är med extremt bredbent rakmark? Såg en snubbe på gymmet igår, var fan rädd att han skulle klippa fötterna med viktskivorna. Såg mest krystat ut, men jag kanske missar något :)
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Ja, såg det i länken faktiskt, man kanske borde prova. :)
Dock så är jag så klantig att jag säkert skulle släppa ned vikterna på fötterna...
Det är nog ingen som helst fara att man skulle släppa stången på tårna, fötterna står ju kvar på samma ställe som när du börjar lyftet.

Se till att vara rejält uppvärmd runt höfterna och ta det lugnt med vikterna om du aldrig gjort det innan.
Blir ju väldigt krävande för rörligheten i höfterna och insida lår/ljumskar jämfört med vanlig marklyft :)
 

demondave

Rolex
Sumo Deadlift? Typ aldrig kört det själv men nån fördel har det säkert. :)
https://barbend.com/sumo-deadlift-benefits/

Definitivt mer avlastande för ryggen. Tar mer på baksidan av benen också tycker jag.

Det var en grej alltså :D Sumo squats har jag ju kört endel, men inte markvarianten. Det är ju mycket ryggen jag vill åt, konstigt nog få saker som hjälper så bra som mark när gubbryggen gör sig gällande hos mig.
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Det var en grej alltså :D Sumo squats har jag ju kört endel, men inte markvarianten. Det är ju mycket ryggen jag vill åt, konstigt nog få saker som hjälper så bra som mark när gubbryggen gör sig gällande hos mig.

Jag har på senare år börjat få molande värk i nedre ländryggen. Kan t ex inte ligga på mage som jag brukar göra förrän det blir obehagligt . Tyvärr förvärrar vanliga Marklyft tillståndet men Sumon funkar rätt ok.
 

lofgreno

Audemars
Det är nog ingen som helst fara att man skulle släppa stången på tårna, fötterna står ju kvar på samma ställe som när du börjar lyftet.

Se till att vara rejält uppvärmd runt höfterna och ta det lugnt med vikterna om du aldrig gjort det innan.
Blir ju väldigt krävande för rörligheten i höfterna och insida lår/ljumskar jämfört med vanlig marklyft :)
Hehe, näe det är nog sant. Får testa nästa gång jag är på gymmet. :)
 

demondave

Rolex
Jag har på senare år börjat få molande värk i nedre ländryggen. Kan t ex inte ligga på mage som jag brukar göra förrän det blir obehagligt . Tyvärr förvärrar vanliga Marklyft tillståndet men Sumon funkar rätt ok.

Mycket fokus på höfterna, stretch, rörlighet, styrka och (i min värld) relativt tung mark har gjort susen. Gått från tidvis mycket värk, sjukt känslig för sträckningar/överbelastning och domnande ben pga diskglidning till riktigt hyfsad rygg.

Inte bara mark såklart, mycket konstig 3D-träning (sådär så att man kollar sig om så att ingen filmar typ)

Inte ett dugg hardcore, men grymt nöjd med resultatet. Brorsans diskbråck kan nog vara det bästa som hänt mig, insåg att man inte bara kan bita ihop och jobba på.
 

INSANE

Panerai
2-Faktor
Mycket fokus på höfterna, stretch, rörlighet, styrka och (i min värld) relativt tung mark har gjort susen. Gått från tidvis mycket värk, sjukt känslig för sträckningar/överbelastning och domnande ben pga diskglidning till riktigt hyfsad rygg.

Inte bara mark såklart, mycket konstig 3D-träning (sådär så att man kollar sig om så att ingen filmar typ)

Inte ett dugg hardcore, men grymt nöjd med resultatet. Brorsans diskbråck kan nog vara det bästa som hänt mig, insåg att man inte bara kan bita ihop och jobba på.
Har du nån länk till dessa häftiga 3D övningarna?

Körde Styrkelabbets Marklyft Mambo och hela ryggen låste sig mitt under ett sumo marklyft... Hade skit ont i ryggen i ca en vecka sedan har sakta men säkert blivit bättre men har inte kört mycket marklyft alls sedan dess.
Får en pump liknande känsla i nedre delen av ryggen när jag kör alla former av marklyft, känner nån igen sig?
 

demondave

Rolex
Har du nån länk till dessa häftiga 3D övningarna?

Körde Styrkelabbets Marklyft Mambo och hela ryggen låste sig mitt under ett sumo marklyft... Hade skit ont i ryggen i ca en vecka sedan har sakta men säkert blivit bättre men har inte kört mycket marklyft alls sedan dess.
Får en pump liknande känsla i nedre delen av ryggen när jag kör alla former av marklyft, känner nån igen sig?

3D är en jäkla djungel, och inget jag skulle ge mig på från en typ youtubevideo. Jag har verkligen inte bra nog koll. Har turen att jag som företagare har rehabansvaret för personalen, inklusive mig själv :) Sjukvårdsförsäkringen skickade mig till en grymt duktig sjukgymnast med idrottsinriktning, mycket redcord och stabilitetsövningar. Sen bollade hon över mig till en likaledes grym PT som är vass på 3D. Det kombinerat med egen träning (majoriteten, såklart) har funkat bra.

Men det har handlat mycket om inåt- och utåtrotationer i höfterna, och få höftböjarna att jobba.

Man kan få sjuk träningsvärk på dom mest underliga ställena iaf.
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Mycket fokus på höfterna, stretch, rörlighet, styrka och (i min värld) relativt tung mark har gjort susen. Gått från tidvis mycket värk, sjukt känslig för sträckningar/överbelastning och domnande ben pga diskglidning till riktigt hyfsad rygg.

Inte bara mark såklart, mycket konstig 3D-träning (sådär så att man kollar sig om så att ingen filmar typ)

Inte ett dugg hardcore, men grymt nöjd med resultatet. Brorsans diskbråck kan nog vara det bästa som hänt mig, insåg att man inte bara kan bita ihop och jobba på.

Låter bra. Jag fundrar på att uppsöka nån form av profession som är duktig på sånt här. Konventionell sjukvård är kass på ryggvärk. För tillfället hjälper lätta marklyft, stretching men det är bara tillfälliga lösningar.
 

demondave

Rolex
Låter bra. Jag fundrar på att uppsöka nån form av profession som är duktig på sånt här. Konventionell sjukvård är kass på ryggvärk. För tillfället hjälper lätta marklyft, stretching men det är bara tillfälliga lösningar.

Lätt värt det! Sjukskrivning är ju inte billig heller, om det skulle gå så långt.
Råkar man ha någon form av privat sjukvårdsförsäkring, genom jobb eller facket, kan en bra början vara att komma till en duktig sjukgymnast. Vet att dom är jätteglada i att bevilja sådant för att förhoppningsvis slippa bekosta en diskbråcksoperation :D
 

demondave

Rolex
Hardcore benpass, njae. Tufft, definitivt!

Pistol squats (ner på låg låda)
Skater squats
5/ben/övning, 3 varv.

Enbensmark
Slamballkast
Börjar med vikt för tior på enbensmarken, sen öka vikten och köra femmor. Typ fyra set. Tyngsta slamballen, femmor från djup böj till över huvudet och ner i backen av bara fan direkt efter varje enbensset.

Utfallsgång med hantlar
Spänsthopp med kettlebell
16 steg utfallsgång, fokus på hållning och kraft. Relativt tungt. Vänd och kör 16 tillbaka till starten, direkt över till fem spänsthopp, lättare vikt, mer spänst.

Sen avsluta med fyra set av en sumosquat/hantelcurlkombo. Starta med lite drygt axelbred fotställning, 14kg hantlar i händerna efter sidan. Ner i djup sumosquat, hantlarna ner till golvet mellan benen. Släpp hantlarna snabb, hitta balansen i positionen, greppa hantlarna. Hantelcurl upp, håll övre positionen, pressa upp benen till stående. Ner igen till djup squat, curla ner hantlarna till golvet, släpp, greppa och repetera. 8 reps per set. Kommer kännas bra i magen.

Ett kul benpass som får med en hel del stabilitet, kontroll och rörlighet.
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Lätt värt det! Sjukskrivning är ju inte billig heller, om det skulle gå så långt.
Råkar man ha någon form av privat sjukvårdsförsäkring, genom jobb eller facket, kan en bra början vara att komma till en duktig sjukgymnast. Vet att dom är jätteglada i att bevilja sådant för att förhoppningsvis slippa bekosta en diskbråcksoperation :D

Tack för dina tips
Ska ha dem i minnet.
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Låter bra. Jag fundrar på att uppsöka nån form av profession som är duktig på sånt här. Konventionell sjukvård är kass på ryggvärk. För tillfället hjälper lätta marklyft, stretching men det är bara tillfälliga lösningar.
Mycket av det @demondave redan skrivit. Men som med mycket annat så ligger oftast problemet någon annanstans än där smärtan sitter. Tex hamstring, psoas eller liknande. Kika på triggerpunkter samt strechövningar för områdena runt. Hip thrusters är grymt.
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Mycket av det @demondave redan skrivit. Men som med mycket annat så ligger oftast problemet någon annanstans än där smärtan sitter. Tex hamstring, psoas eller liknande. Kika på triggerpunkter samt strechövningar för områdena runt. Hip thrusters är grymt.

Tackar och bugar för tipsen!
Ett tag var jag orolig att det kanske är nån låggradig inflammation eller liknande men i dessa fall hjälper ju stretching föga. Just stretching ger ju temporär avlastning så jag kan inte tänka mig att problemet sitter på skelettnivå.
Ska kika mer på hip thrusters och triggerpunkter.
 
Topp