• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Styrketräning / Gymtråden. HARDCORE

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Vann ett träningsprogram av Jeff (Athleanx). Eftersom jag har det lite svårt med träningsinspirationen ska det bli skönt att ha passen förbestämda och det ska bli kul att prova ett program. Jag tycker om Jeff också.
2CA1B9B8-A7AC-483B-960C-EEB2FC72E940.png

”Anabolix” - kan ju inte annat än förvänta mig 5kg muskler kommande månaden... :D
 
Senast ändrad:

Fujoor

Patek
2-Faktor
Tackar och bugar för tipsen!
Ett tag var jag orolig att det kanske är nån låggradig inflammation eller liknande men i dessa fall hjälper ju stretching föga. Just stretching ger ju temporär avlastning så jag kan inte tänka mig att problemet sitter på skelettnivå.
Ska kika mer på hip thrusters och triggerpunkter.
Kör mer rumpa! Utfallsvariationer och hip thrusters som många nämnt!
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Några tips på hur jag skall göra för att slippa få halsont av styrketräning ? Finns det några tricks förutom att träna mindre och vila mer?

Känns som att immunförsvaret får sig en törn efter en veckas träning och det slutar med halsont.

Kör mark, böj, bänk, stångrodd, axelpress, stångcurls och diverse andra stångövningar. Blir mellan 3-4 ganska tunga helkroppspass/vecka.

Käkar multivitamin, D-vitamin, magnesium och ca 160g protein från vassleisolat. Kcal-intaget ligger runt 2000 kcal/dag då jag har en massa vikt att gå ner.
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Några tips på hur jag skall göra för att slippa få halsont av styrketräning ? Finns det några tricks förutom att träna mindre och vila mer?

Känns som att immunförsvaret får sig en törn efter en veckas träning och det slutar med halsont.

Kör mark, böj, bänk, stångrodd, axelpress, stångcurls och diverse andra stångövningar. Blir mellan 3-4 ganska tunga helkroppspass/vecka.

Käkar multivitamin, D-vitamin, magnesium och ca 160g protein från vassleisolat. Kcal-intaget ligger runt 2000 kcal/dag då jag har en massa vikt att gå ner.

Enda tricket är att träna mindre, sova bra och äta bra. Jag är betydligt piggare att köra korta pass och färre set. Blir sällan sjuk.
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Enda tricket är att träna mindre, sova bra och äta bra. Jag är betydligt piggare att köra korta pass och färre set. Blir sällan sjuk.
Ok, var rädd för det. Hur pass hög intensitet kan du köra då? Känns som man behöver intensiteten eller volymen för att se resultat...

Haft ont i halsen hela förmiddagen från passet igår. Nu på eftermiddagen mår jag faktiskt bra igen.
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Några tips på hur jag skall göra för att slippa få halsont av styrketräning ? Finns det några tricks förutom att träna mindre och vila mer?

Känns som att immunförsvaret får sig en törn efter en veckas träning och det slutar med halsont.

Kör mark, böj, bänk, stångrodd, axelpress, stångcurls och diverse andra stångövningar. Blir mellan 3-4 ganska tunga helkroppspass/vecka.

Käkar multivitamin, D-vitamin, magnesium och ca 160g protein från vassleisolat. Kcal-intaget ligger runt 2000 kcal/dag då jag har en massa vikt att gå ner.

Låter som en knasig diet om allt ditt protein kommer från vassle och du totalt landar på 2k KCAL? (men jag kanske missförstår)
Själva KCAL-mängden är inget "galet". Det motsvarar en person på typ 180cm, 85 kg som tränar lite. Men det är inte jättehögt heller. Jag t.ex. ligger runt 3k per dag (195cm, 92kg tränar rätt mkt). Har väl 12-14% BF kanske (Synliga rutor men inte "hård"). Tränar 3-4 ggr per vecka, dock tung HIIT.

Multivitaminerna känns ju spontant som om de är svåra att säga om de är bra/dåliga eftersom du inte berättar mer om din diet.

Men för att svara på frågan: Om jag ökar min träningsmängd kraftigt när jag inte är i väldigt bra form så kan typ en dålig natts sömn göra att jag åker på en förkylning. Sömn tycks vara extremt viktigt för mig i perioder där jag tränar hårt och "deffar" (i den mån jag alls gör det, i mitt fall är deff ungefär detsamma som att inte äta lösgodis, chips och glass 2-3 dagar i veckan men fortfarande hamburgare, pizza etc). Men då jag kan tänkas ligga på KCAL-underskott iaf.

Så antingen - ät lite mer, eller - sov mer. Och såklart - se till att du får i dig alla micronutrienter (och macros) från mat - inte piller.
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Ok, var rädd för det. Hur pass hög intensitet kan du köra då? Känns som man behöver intensiteten eller volymen för att se resultat...

Haft ont i halsen hela förmiddagen från passet igår. Nu på eftermiddagen mår jag faktiskt bra igen.

Det kan ju också vara ett förkylningsvirus som inte släpper helt och när du tränar med det i kroppen så blir du inte helt frisk...
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Låter som en knasig diet om allt ditt protein kommer från vassle och du totalt landar på 2k KCAL? (men jag kanske missförstår)
Själva KCAL-mängden är inget "galet". Det motsvarar en person på typ 180cm, 85 kg som tränar lite. Men det är inte jättehögt heller. Jag t.ex. ligger runt 3k per dag (195cm, 92kg tränar rätt mkt). Har väl 12-14% BF kanske (Synliga rutor men inte "hård"). Tränar 3-4 ggr per vecka, dock tung HIIT.

Multivitaminerna känns ju spontant som om de är svåra att säga om de är bra/dåliga eftersom du inte berättar mer om din diet.

Men för att svara på frågan: Om jag ökar min träningsmängd kraftigt när jag inte är i väldigt bra form så kan typ en dålig natts sömn göra att jag åker på en förkylning. Sömn tycks vara extremt viktigt för mig i perioder där jag tränar hårt och "deffar" (i den mån jag alls gör det, i mitt fall är deff ungefär detsamma som att inte äta lösgodis, chips och glass 2-3 dagar i veckan men fortfarande hamburgare, pizza etc). Men då jag kan tänkas ligga på KCAL-underskott iaf.

Så antingen - ät lite mer, eller - sov mer. Och såklart - se till att du får i dig alla micronutrienter (och macros) från mat - inte piller.
Tack för svar!

Äter normal kost utan kött, får förmodligen i mig nästan alla macros och micros som behövs via kosten egentligen. Utöver det jag får i mig från mat får jag i mig ca 160 g protein från vassle.

Sömnen har faktiskt varit hyffsad senaste månaden. Försöker få iallafall 7 h sömn per natt. Frågan är om det kvalitén på sömnen som är problemet. Sambon har sagt att jag tidigare hade sömnapné men trodde det var bättre med den saken nu.
 

Chad

Rolex
Tack för svar!

Äter normal kost utan kött, får förmodligen i mig nästan alla macros och micros som behövs via kosten egentligen. Utöver det jag får i mig från mat får jag i mig ca 160 g protein från vassle.

Sömnen har faktiskt varit hyffsad senaste månaden. Försöker få iallafall 7 h sömn per natt. Frågan är om det kvalitén på sömnen som är problemet. Sambon har sagt att jag tidigare hade sömnapné men trodde det var bättre med den saken nu.

Din diet är problemet. Finns ingen normal kost utan kött. Helt tokigt att tro du kan konvertera pulver till muskler och/eller återhämta dig.

Testa en vecka och byt ut pulver, piller och grönsaker mot kött, ägg, smör och fisk och njut av skillnaden. Eller fortsätt som du gör, som en duktig slav ;)
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Din diet är problemet. Finns ingen normal kost utan kött. Helt tokigt att tro du kan konvertera pulver till muskler och/eller återhämta dig.

Testa en vecka och byt ut pulver, piller och grönsaker mot kött, ägg, smör och fisk och njut av skillnaden. Eller fortsätt som du gör, som en duktig slav ;)
Inte ätit kött på 17 år så det är tyvärr uteslutet. Smör och mjölk får jag i mig samt diverse bönor, Quorn och sojaprodukter. Kör vidare som en duktig slav, även om jag inte vet vad du menar med det.

Proteinshake och kreatin har gjort stor skillnad faktiskt.
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Ok, var rädd för det. Hur pass hög intensitet kan du köra då? Känns som man behöver intensiteten eller volymen för att se resultat...

Haft ont i halsen hela förmiddagen från passet igår. Nu på eftermiddagen mår jag faktiskt bra igen.

Jag kan säga att jag återhämtar mig bättre när jag halverar antal set. Tung träning och färre set funkar bra för mig. Säg från 12 set till 6. Antal reps blir 4-6.
Tränar samma muskelgrupper två ggr veckan.
 

dauit

Panerai
2-Faktor
Tack för svar!

Äter normal kost utan kött, får förmodligen i mig nästan alla macros och micros som behövs via kosten egentligen. Utöver det jag får i mig från mat får jag i mig ca 160 g protein från vassle.

Sömnen har faktiskt varit hyffsad senaste månaden. Försöker få iallafall 7 h sömn per natt. Frågan är om det kvalitén på sömnen som är problemet. Sambon har sagt att jag tidigare hade sömnapné men trodde det var bättre med den saken nu.
Efter att ha läst runt lite verkar det som om vissa upplever huvudvärk av ett stort intag av vassle, vissa säger att det kan vara kopplat till en dålig batch eller att dom har testat en ny sort. En väldigt anekdotisk tes

Med det sagt, har du nyligen bytt till en ny sort eller allmänt ändrat något på kosten sedan du började få huvudvärken?
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Efter att ha läst runt lite verkar det som om vissa upplever huvudvärk av ett stort intag av vassle, vissa säger att det kan vara kopplat till en dålig batch eller att dom har testat en ny sort. En väldigt anekdotisk tes

Med det sagt, har du nyligen bytt till en ny sort eller allmänt ändrat något på kosten sedan du började få huvudvärken?

Vad är ett stort intag? Jag får i mig som mest 90g via vassle men det enda jag märker av ett högt intag är att jag kissar mer frekvent nattetid.

Tillsammans med mat får jag i mig ca 2 g/kg
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Efter att ha läst runt lite verkar det som om vissa upplever huvudvärk av ett stort intag av vassle, vissa säger att det kan vara kopplat till en dålig batch eller att dom har testat en ny sort. En väldigt anekdotisk tes

Med det sagt, har du nyligen bytt till en ny sort eller allmänt ändrat något på kosten sedan du började få huvudvärken?
Tror inte det beror på vasslen då jag käkat det rätt länge utan problem. Sedan får jag inte huvudvärk heller utan halsont utan andra uppenbara symptom.
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Tror inte det beror på vasslen då jag käkat det rätt länge utan problem. Sedan får jag inte huvudvärk heller utan halsont utan andra uppenbara symptom.

Testa att minska på träningsvolymen. Skynda långsamt. Det tar emot när man är entusiastisk men ibland måste man låta kroppen vila och återhämta sig. Jag har fått större volym och styrka genom att skära ner på träningen.
För mycket träning kan dessutom sänka kroppens anabola hormoner.
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Testa att minska på träningsvolymen. Skynda långsamt. Det tar emot när man är entusiastisk men ibland måste man låta kroppen vila och återhämta sig. Jag har fått större volym och styrka genom att skära ner på träningen.
För mycket träning kan dessutom sänka kroppens anabola hormoner.
Ja, får kanske göra det även om jag redan står och hoppar i entusiasm på vilodagarna ;)
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Kör något lugnare de dagarna då? Jag ligger på 7 pass i veckan i perioder. Det i sig är inget problem så länge jag är i form. Men om jag drar på 7 pass i rad otränad kan jag inte gå halvvägs igenom det..
Som tjockis kan det kanske vara dumt då jag inte verkar palla nuvarande pass ens.

Tror ni lite MTB-cykling på vilodagarna påverkar muskeluppbyggnaden mycket negativt?
 

dauit

Panerai
2-Faktor
Tror inte det beror på vasslen då jag käkat det rätt länge utan problem. Sedan får jag inte huvudvärk heller utan halsont utan andra uppenbara symptom.
Vet inte vars jag fick huvudvärk ifrån, menade halsont såklart.

Som så mycket annat när man pratar om kroppen, diverse olika symptom kan bero på att kroppen inte får i sig tillräckligt med mikro samt makro eller att du har någonting annat på G. Svårt att peka på någonting specifikt och jag vill inte spekulera.

Men börja med att trappa ned på träningsvolymen och försök sov/vila bättre, hjälper det inte kan du börja kolla närmare på kosten.

Ett annat alternativ är att göra en "hälsokontroll" hos antingen VLC eller en privatklinik där dom tar lite olika prover för att se hur ens värden är, har för mig det kostar runt 500-1000kr
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Vet inte vars jag fick huvudvärk ifrån, menade halsont såklart.

Som så mycket annat när man pratar om kroppen, diverse olika symptom kan bero på att kroppen inte får i sig tillräckligt med mikro samt makro eller att du har någonting annat på G. Svårt att peka på någonting specifikt och jag vill inte spekulera.

Men börja med att trappa ned på träningsvolymen och försök sov/vila bättre, hjälper det inte kan du börja kolla närmare på kosten.

Ett annat alternativ är att göra en "hälsokontroll" hos antingen VLC eller en privatklinik där dom tar lite olika prover för att se hur ens värden är, har för mig det kostar runt 500-1000kr
Jag får försöka labba lite, tror sömnen är ett område där jag har mycket att hämta. Fortsätter det ändå med halsont får jag göra en hälsokontroll.
 

Ninen79

Audemars
Jag kanske är ute och cyklar men det är väl ganska svårt att ”överträna”, så länge du inte tränar samma muskelgrupp 7 dagar/ v, oftast ligger utebliven resultat är dålig återhämtning med mat och sömn.
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Riktig mat > vassleprotein alla dagar i veckan. Testa keto, sov, drick vatten.
Jag har svårt att få i mig tillräckligt med proteiner från kosten tyvärr. Annars är jag helt med dig. Man kan må bra med keto, har själv gjort det förut när jag joggat men i dagsläget kör jag vanlig kost + vassle. Keto utan kött, fisk och ägg är lurigt.
 

feffe79

Cartier
Jag kanske är ute och cyklar men det är väl ganska svårt att ”överträna”, så länge du inte tränar samma muskelgrupp 7 dagar/ v, oftast ligger utebliven resultat är dålig återhämtning med mat och sömn.
Övertränar gör man nog ganska lätt lite halvt omedvetet om man kör 7 dagar i veckan, gäller att separera helt så man inte kör t ex överkroppspass 2 dagar i rad då musklerna man mörsade dag x indirekt blir tränade dag y även om man varierar grupper. Så var det iaf för mig. Har fått betydligt bättre utdelning på t ex armar om jag låter de vila 2 dagar, säg överkropp måndag, ben tisdag, kondition onsdag sen överkropp igen tors. Sen är det som vanligt, kosten och sömn är sjukligt viktigt. Själv ligger jag på någon formsvacka med för lite träning och en massa bärs i solen. Svårt med självdisciplinen på långhelger. =D
 
Topp