Laddar...
Nymans Ur 1851

Payson

Styrketräning / Gymtråden. HARDCORE

Diskussion i 'Lifestyle' startad av Widowmaker, 7 juli 2016.

1. Johanw

Johanw Tantal

Från:
    Lomma
    Uppdatering för er nyfikna. Mitt i en jobbig separation så livet är en total berg&dalbana men träning är då min terapi.
    Cons:
    Fått ont i lederna så fått minska mina träningstillfällen till 4ggr/vecka.
    Dricker alkohol dagligen
    Börjat röka igen efter 15år
    Pros:
    Ökar fortfarande i vikt/volym (1kg på en månad). Lite mer fat mass men fortfarande rutor på magen.
    Progression vid varje träningstillfälle
    Vikt 20191126.

2. Tjabo

Tjabo Brons

Har du sett tråden om alkohol? Det där låter nämligen inget vidare...

Clark Kent och joca gillar detta.
  3. FC St. Pauli

FC St. Pauli Titan

Från:
    Stockholm
    Imponerande resultat.

Men dina värden innehåller (antaget beroende på vilken mätmetod du använder) en så stor felmarginal vid varje mättillfälle att dessa inte bör utgöra större underlag för prestationen. Hade varit betydligt roligare med före/efterbilder. Du skrev tidigare att det var skillnaden som var viktig. Ja, men det är bara det att de avgörs av enskilda mätvärden som är väldigt opålitliga.

Se bara till att sluta med rökningen nu.

4. spammerstakeahike

spammerstakeahike Guld

Lite mindre träning kan göra underverk. Men för tusan... rökning och alkohol.

5. Johanw

Johanw Tantal

Från:
    Lomma
    Inte enskilda mätvärden då jag dagligen mäter vid samma tillfälle. Utan ser på kurvor att det är stigande. Givetvis ser jag i spegeln också att jag ökar.
    Rökningen vet jag är o-optimal men håller den kontrollerat just nu och kommer sluta sen när jag mår bättre.

27E9B047-54F0-4DB4-AE3B-C01CFF0B2CBB.

6. ETMC

ETMC Titan

Snyggt! Vad är det för App? Kopplat till vågen?

7. Johanw

Johanw Tantal

Från:
    Lomma
    Health Mate, som läser värdena från vågen.

8. Träff

Träff Silver Friends Of KS

Från:
    Gryt
    Efter mer än två års rehab har jag äntligen fått grönt att börja lyfta igen, känslan är fan obeskrivlig. Kört tre veckor nu och testa att marka med vikter för första gången idag, 4*8 på 100kg kändes bra :cool:
    Långt ifrån va många tar här men känslan att få lyfta på riktigt igen är obeskrivlig :D IMG_20191202_210008.

9. Träff

Från:
    Gryt
    Just nu tränar jag väldigt ostrukturerat, blandar lite för att få igång kroppen ordentligt innan jag går på och börjar följa något schema. Men tanken är att göra något sånt här när kroppen vant sig vid lite vikter igen.
    Tankar och tips mottages gladeligen :)
    Screenshot_20191210_113000.

10. tim ur länk

tim ur länk Silver

Hur kan man mäta kroppsfett (%) själv?

11. snoozarn

snoozarn Diamant

Från:
    Stockholm
    tim ur länk gillar detta.
  12. snoozarn

snoozarn Diamant

Från:
    Stockholm
    Jag vet inte hur tungt du kör men känns som väldigt mycket framsida axlar fördelat på hela veckan, speciellt för att "komma igång". Bänk > militärpress > hantellyft framåt, varför? Jag hade slängt in mer rygg, bredd & tjocklek - tex sälrodd med stång/hantlar.

13. spammerstakeahike

spammerstakeahike Guld

Jag tycker spontant att du har för många isoleringsövningar och som @snoozarn påpekar, för tuff mot axlarna. Räcker gott och väl med militärpress. Framsidan av axlarna för mkt stryk i bänk ändå.
    Och vadträning behövs knappast, träning av dessa får du marklyft bl a. Jag tränar aldrig vader specifikt men har nästintill monstrusa vader.
    Satsa på basövningarna, bänkpress, marklyft och knäböj som grund och ett par övningar du kan slänga in för variation, t ex rodd och chins, hantelpress för bröst osv.
    Och vart tog armarna vägen?
    Och med Cykel 5x2 är det intervallträning? Intervallträning / kondition ska du helst inte köra så mycket av, speciellt under samma pass du tränar styrketräning.

LongCon gillar detta.
  14. Nudelpalm

Nudelpalm Titan

Från:
    Stockholm
    vad är målet? Styrka, storlek eller viktminskning?

15. Träff

Från:
    Gryt
    Du har nog rätt, tar bort hantellyft framåt helt och kör bara axlar på onsdagar och bara bänk på söndagar. Borde bli mycket mindre påfrestning för axlarna?
    Sen slänger jag in sälrodd två gånger i veckan, eller ska jag bara köra sälrodd på fredagar?.
    Screenshot_20191210_133821.
    Så, tog bort några isoleringsövningar, framför allt framsida axlar och fokuserar mer på basövningarna.
    Tar bort vader också.. Även fast mina ser ut som kyckling ben :(
    Tränar inte armar, förutom dips efter bänk. För biceps tycker jag att man får tillräckligt av att träna rygg.
    Aa intervallträning, skulle vilja få in lite konditionsträning, men får köra det på dagar jag inte styrke tränar då?
    Styrka framförallt, få upp lite flås också.

16. spammerstakeahike

spammerstakeahike Guld

Kanske lite överdrivet men snubben har en poäng :

https://www.body.se/artiklar/nyheter/20180510/kronika-vart-ar-vi-pa-vag/

Ser ofta folk som insta-fotar sig, pratar (eller snarare halv-stönar) i telefon mellan repsen (med Apple's cigg-fimpar i öronen).
    Står och pratar skit i 5-10 minuter mellan seten osv osv.
    Nej, jag håller med om att gympopulationen såg bättre ut på nittiotalet! :-D

Maxis554 och Erik1 gillar detta.
  17. spammerstakeahike

spammerstakeahike Guld

Vader kommer förr eller senare. Tror t om knäböj tränar vader.
    Har aldrig någonsin sett styrkelyftare med klena vader.
    Jag tror knappast att de kör en massa vad-juck i maskinen.

Armar tycker jag absolut att du ska köra! Du kanske inte behöver bränna på med 10-12 set men varför inte 4-6 set iaf en gång i veckan? En del vetenskapligt lagda personer hävdar att biceps får full stimulation genom roddövningar och chins genom att studera planscher om anatomi, och jag är övertygad om att samma personer hävdar att hammercurls inte bygger armar men bro-science säger att bicepscurl, koncentrationscurl, hammercurls gör biceps och underarmar glada.

Vår gode gamle Arnold nöjde sig knappast med chins!

Triceps långa huvud tränas inte av bänkpress eller andra pressövningar så där har du en ytterligare motivation till att köra french press mm.

18. Träff

Från:
    Gryt
    Haha, vad-juck va ny... Inga vader då.

Om bro-science säger att man ska träna armar tränar jag armar. Skulle du säga att det räcker med 6set biceps, 3set bicepscurl och 3set hammercurls exempelvis? Och för triceps köra 6set där med, exempelvis 3set dips och 3set french?

19. spammerstakeahike

spammerstakeahike Guld

Börja med 2 set per övning, totalt 6 set vettja.

20. Träff

Från:
    Gryt
    Hm, ser det här vettigt ut?
    Ska jag även köra 4-6 set mage på onsdagen?
    Screenshot_20191210_163943.

Senast ändrad: 10 december 2019 kl 16:56
  21. spammerstakeahike

spammerstakeahike Guld

Hade jag varit du hade jag lagt armar och axlar på samma dag.

22. spammerstakeahike

spammerstakeahike Guld

Kör aldrig vad-juck som sagt men får ändå en bra utveckling. Lite gener är det också, har alltid haft definierade vader.
    Upplever att de växer bra av knäböj (kör mest Frontböj för att skona ryggen) samt marklyft.

IMG_20191210_155825.

Maxis554, LongCon och Träff gillar detta.
  23. Träff

Från:
    Gryt
    Med armar menar du både biceps och triceps?

24. Träff

Från:
    Gryt
    Bra tryck i dem!

25. Strimlaren

Strimlaren Tantal

SATS Nya torget? :)

26. spammerstakeahike

spammerstakeahike Guld

Yes. Skön pump får man.

27. Träff

Från:
    Gryt
    Stämmer bra, kör du? :)

28. Träff

Från:
    Gryt
    Där drar jag gränsen, axlar, biceps och triceps på samma dag, jo tjena kommer aldrig komma hem...

29. Träff

Från:
    Gryt
    Men tack @spammerstakeahike att du tog dig tiden att hjälpa mig, tror jag är rätt nöjd nu :)
    Screenshot_20191210_200709. Kanske slänga in någon extra ben övning på måndagen men det märks om det behövs.

spammerstakeahike gillar detta.
  30. Strimlaren

Strimlaren Tantal

Tyckte jag kände igen golvet och vikterna ;)

Yes, försöker släppa mig dit några gånger i veckan. Då kanske vi stöter på varandra så kan vi köra lite biceps curls och klocksnack.

Träff gillar detta.