• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Styrketräning / Gymtråden. HARDCORE

feffe79

Cartier
Vikter är sjukt dyrt. Brukar försöka skumma av begagnatannonser för ev fynd men decathlontipset var välkommet.
 

LI0N

Panerai
1314E663-9D46-4D43-BF06-2F49F7C74021.jpeg
Börjar bygga igen efter babybubbla!
Bilden ljuger, har inte så bra form 😂 har fått in en riktigt bra lampa som ger grymt ljus.
 

LI0N

Panerai
B85EE762-D68F-4A84-88A4-AD388FD65A7C.jpeg

Gjort om lite igen!
Hittade ett billigt kettlebellrack som fungerar helt bra för hantlarna och fixade dit en marklyftsplatta, blev riktigt bra. 180kg är invigt på den och jag behöver inte vara rädd om golvet längre.
En till skivstång ska jag ha och sen börjar jag äntligen bli nöjd!
 

iko

Panerai
2-Faktor
Klassiska övningar som brukar komma med i "övningar du inte ska göra"-filmer på YouTube (källan till all sanning) Tror det har nåt med ergonomi och trängsel i axeln att göra. ;) :) :D
Tänkte precis skriva det.
Ett tips är att kolla vilka övningar man helst skall undvika för att inte sabba axlarna.

Sen känner jag 2-3 personer som fått impingement av bänkpress med schysst form. Så vissa skadar sig helt enkelt mer än andra. Men försöka se till att ha så bra förutsättningar som möjligt i form av kunskap och god form är alltid att föredra.
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Tycker också det. Nästan alla axelövningar tar på främre delen. Kör själv bara kettlebell press och med stång militärpress variationer (strikt press, push press, power jerks). Tycker det bör räcka för starka axlar.


Yeah. Pressövningar som militärpress känns bra. Märkligt nog känns drag till hakan rätt okay också men inte full rom då.
Har börjat fokusera mer på baksida axlar nu. Iofs får de väl en del träning i vissa dragövningar men alltför vanligt med underutvecklade bakre delts.
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Jag tror generellt att de flesta tränar axlarna alldeles för mycket, det är trots allt ganska små muskler och i kombination med en komplex uppbyggnad kring leden samt trånga utrymmen leder det lätt till skador.

1-2 tunga övningar räcker nog gott och väl (typ press med stång eller hantlar i olika variationer) samt ett par övningar med lätta vikter som man bygger upp baksidan och de små musklerna i rotatorkuffen och kring skulderbladen. Samt vara noggrann med tekniken och se till att man är tillräckligt uppvärmd och har den rörlighet som krävs.

Tränar man dessutom redan mycket andra pressövningar (bänkpress, dips etc) bör man nog vara ännu försiktigare med de tunga övningarna för axlar.
 

Hitsville

Omega
2-Faktor
Någon som har ett förslag på upplägg för 4-5 dagar i veckan? Jag har mystränat 2,5 månad med ett bara allt körs igenom den här veckan-upplägg. Lider av inspirationsbrist. Har en kass rygg, marklyft är omöjligt. Lite stel höger axel som spökar men inget enormt.

Målet är ffa att bli starkare, inte bulka och gå upp 10kg.
 
Ä det marklyft som är orsaken eller vad är problemet? Vad är det för andra övningar du inte kan göra pga ryggen, knäböj, rodd, good mornings, raka mark, upphöjda mark osv?

Vad skall du bli starkare i, 1RM bänkpress eller är det 12 RM i cablecrossen?

Träningen har ingen vidare effekt på huruvida du går upp i vikt eller inte, det är ditt kaloriintag som avgör det främst.

4 dagar per vecka är en bra bas för Över/Under-varianter. 4-5 övningar per pass, 3-4 set per pass.
 

Derix

Patek
2-Faktor
Vilken typ av viktnedgång ger bäst effekt; 1) dra ned på antalet kalorier per mål eller 2) behålla antalet kalorier per mål men skippa ett mål?
 

Hitsville

Omega
2-Faktor
Ä det marklyft som är orsaken eller vad är problemet? Vad är det för andra övningar du inte kan göra pga ryggen, knäböj, rodd, good mornings, raka mark, upphöjda mark osv?

Vad skall du bli starkare i, 1RM bänkpress eller är det 12 RM i cablecrossen?

Träningen har ingen vidare effekt på huruvida du går upp i vikt eller inte, det är ditt kaloriintag som avgör det främst.

4 dagar per vecka är en bra bas för Över/Under-varianter. 4-5 övningar per pass, 3-4 set per pass.

Viktigast är 12 RM.

Har nyligen börjat köra knäböj igen. Alla typer av marklyft har varit uteslutna, rodd är inget problem, good mornings har inte stått på schemat på många år främst pga kass teknik när den utförs.
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Vilken typ av viktnedgång ger bäst effekt; 1) dra ned på antalet kalorier per mål eller 2) behålla antalet kalorier per mål men skippa ett mål?

Tror inte det har så stor betydelse i praktiken för kroppen strävar ju efter jämvikt.
Men jag skulle tippa på att det mentalt är lättare att dra ner nån hundra kcal per mål än att skippa en hel måltid.
 

Derix

Patek
2-Faktor

hejsam

Patek
2-Faktor
På något sätt känns det lättare att helt hoppa över ett mål än att gå och "småsnåla" hela långa dagen.
De som är lättast för dig att genomföra kommer vara det mest effektiva. Det har ingen större betydelse om du äter alla dina kalorier vid ett mål eller vid 8.

Jag personligen skulle nog också tycka det var lättare att hoppa över tex frukost eller kvällsmål och istället få äta sig mätt på lunch och middag.
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
På något sätt känns det lättare att helt hoppa över ett mål än att gå och "småsnåla" hela långa dagen.

Mellanmål går ju att skippa utan problem men känns lite tufft att skippa en hel måltid i form av frukost, lunch eller middag. Vi är ju olika. Ett par matskedar mat mindre per måltid känns inte så hårt ändå.
 

Derix

Patek
2-Faktor
Egentligen så gillar jag inte Jeff Nippard men hans senaste PPL-program verkar lovande - med viss modifikation så klart.

Är det någon som testat?
 

Herr Gås

Banned
Egentligen så gillar jag inte Jeff Nippard men hans senaste PPL-program verkar lovande - med viss modifikation så klart.

Är det någon som testat?
Inte kollat klippet då det är 20min långt men PPL generellt är ett av de bättre uppläggen i min mening. Nybörjare har bättre framgång med halvkropp eller helkropp och de som ligger i topp av sin genetiska potential kan ha fördel av enskilda muskelgrupper per pass.

Men för gemene man som gymmat några år är PPL helt klart lyckat uplägg.
 

Derix

Patek
2-Faktor
Inte kollat klippet då det är 20min långt men PPL generellt är ett av de bättre uppläggen i min mening. Nybörjare har bättre framgång med halvkropp eller helkropp och de som ligger i topp av sin genetiska potential kan ha fördel av enskilda muskelgrupper per pass.

Men för gemene man som gymmat några år är PPL helt klart lyckat uplägg.
Får nog ge mig på ett försök. Här är programmet för er som inte vill slösa 20 minuter.
Skärmbild 2021-07-02 135049.png


Vissa övningar är knäppa, t.ex "Neck Flexion/Extension" bara för att killen har nackkomplex.
 

Eqn

Panerai
Får nog ge mig på ett försök. Här är programmet för er som inte vill slösa 20 minuter.
Skärmbild 2021-07-02 135049.png


Vissa övningar är knäppa, t.ex "Neck Flexion/Extension" bara för att killen har nackkomplex.
Tanka ner styrkelabbets app tror de har en gratisvariant på push/pull.

När jag började körde jag Buff Dudes 12 veckors program, lite allt möjligt inslängt men jävligt roligt att komma igång med.
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Får nog ge mig på ett försök. Här är programmet för er som inte vill slösa 20 minuter.
Skärmbild 2021-07-02 135049.png


Vissa övningar är knäppa, t.ex "Neck Flexion/Extension" bara för att killen har nackkomplex.


Många övningar känner jag inte igen. Vad är t ex Egyptisk lat raise? :-O
Tror inte man behöver komplicera upplägget för PPL.

Två övningar per muskel och totalt 5-8 set.

1. Push :
Bröst - Hantelpress + sneda bänkpress eller cable cross / flyes. Kan givetvis bytas ut mot bänkpress.
Axl - Militärpress alt sidolyft hantlar
Triceps : Skull crushers eller nån övning där axelleden också involveras samt smala bänkpress eller pushdown.

2. Pull :
Rygg : hantelrodd + latsdrag eller chins. Sälrodd för omväxlingens skull.
Biceps : curl med hantel eller med stång, samt omvända curls eller hammercurls

3. Leg:
Knäböj eller benpress i maskin,
Benspark,
Lårcurl
Vader

4. Vila
 
Topp