• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Styrketräning / Gymtråden. HARDCORE

Då man tränat av och till i 35 år han man ju drabbats av skador till och från. I skidbacken 2006 föll jag så att axeln hoppade ur led. Tog ett par år innan den blev någorlunda OK. Kan dock lyfta utan större problem, även om jag känner av den alltid, men har inte känslan av att jag är svagare.

Tidigare har jag kört mycket skivstång i allehanda övningar, men då jag bytt gym har de riktigt bra mekaniska "maskiner". Inte sådana maskiner där man stoppar in pinnar utan man lägger på plattor. Frågan är hur mycket man kan lita på vikten kontra skivstång på platt bänk. Tidigare har jag kunnat maxa 125 kg i bänkpress med skivstång. Idag kan jag kanske ta något liknande i "maskinen". Frågan är om det är likvärdigt. Anledningen att jag använder maskiner är att jag känner att det är säkrare då man kan köra på lite tyngre vikter om man fallerar och är ensam på gymmet. Känner att det är större risk med skador med fria vikter.
Det där är en riktigt bra bröstmaskin, man tar mer i den än bänk mtp att du slipper balans osv att tänka på. Bara pressa, bra skit.

Då man tränat av och till i 35 år han man ju drabbats av skador till och från. I skidbacken 2006 föll jag så att axeln hoppade ur led. Tog ett par år innan den blev någorlunda OK. Kan dock lyfta utan större problem, även om jag känner av den alltid, men har inte känslan av att jag är svagare.

Tidigare har jag kört mycket skivstång i allehanda övningar, men då jag bytt gym har de riktigt bra mekaniska "maskiner". Inte sådana maskiner där man stoppar in pinnar utan man lägger på plattor. Frågan är hur mycket man kan lita på vikten kontra skivstång på platt bänk. Tidigare har jag kunnat maxa 125 kg i bänkpress med skivstång. Idag kan jag kanske ta något liknande i "maskinen". Frågan är om det är likvärdigt. Anledningen att jag använder maskiner är att jag känner att det är säkrare då man kan köra på lite tyngre vikter om man fallerar och är ensam på gymmet. Känner att det är större risk med skador med fria vikter.
Vikterna i maskinerna säger väldigt lite om vikten på en fri skivstång, går helt enkelt inte att jämföra alls.

Jag får ta och testa på en skivstång och se vad jag klarar. Får en känsla av att det är lättare att trycka till i maskin än skivstång då man måste balansera skivstången också.
Precis, sen utöver balansen kan det skilja väldigt många kilon beroende på vinklar och hävarm.

Vissa benpressar går ju tex att pressa 4-500kg i medans andra klarar man en 1/3 av den vikten just pga hur maskinen är konstruerad.

How low can you go?

Testar att minimera volymen ännu mer. Har testat lågvolym tidigare men förr eller senare har högvolym /normalvolym alltid lockat mig tillbaka. Jag gillar att träna men börjar bli för gammal för att köra högvolymsträning.

Programmet är inte på långa vägar lik Mike Mentzers heavy duty men har blivit inspirerad av principen.
Intensitet framför volym. Nästan alla set till teknisk failure, ibland beyond failure med drop set osv. 6-12 rep-range.

Split : överkropp och underkropp.
Tränar : ons-tors, lö-sön. Eller kanske tis-tors, lö-sön. Tycker det ibland är skönt att inte träna varje dag.

Så, veckovolym / antal set :

Rygg : 6 set
Bröst : 6 set

Axlar : 4-5 set
Bi : 5 set
tri : 5 set

Mage : 4 set

Ben : Ja, här blir det ju lite mer.
Quad : 8 set
Baksida lår : 3-4 set
Vader : Gå i trappor

Dipsställningen är grym! Sätt den längst upp på racket och kör pullups med neutralt grepp :woot:
EDC9CD76-1F85-43E1-8255-79A0678F4647.jpeg

Har kört lättare pass i några veckor nu. Axeln känns bättre, värken är borta sedan en vecka drygt. Har ändå inte vågat ge mig på bänkpress mer än under uppvärmning med väldigt låga vikter.

Väldigt informativt och bra. Mycket känns självklart men det är nog många som skulle behöva lyssna på detta.

Yes, alla behöver en tankeställare då och då tror jag, inte bara för noobs så att säga.

Men en sak håller jag inte med honom om ; jag gillar faktiskt att borsta tänderna! Känslan av ett par rena och fina tandrader efter en rigorös och noggrann borstning och tandtråd är oslagbar. ^^

jag drog upp något i axeln och fick nackskott som höll i sig i 6 veckor, sen kom det tillbaka(känner fortfarande av det), behöver kolla upp det igen
Allt jag tränat upp i princip under vår/höst borta, igen..... f...ing hell

Skall börja igen snart(känner fortfarande av i axeln), jag har alltid kört relativt tungt för min vikt. Tänker jag går ner i vikt framöver, är ju 40 numer får tänka lite mer på vad kroppen pallar

rant-mode off

jag drog upp något i axeln och fick nackskott som höll i sig i 6 veckor, sen kom det tillbaka(känner fortfarande av det), behöver kolla upp det igen
Allt jag tränat upp i princip under vår/höst borta, igen..... f...ing hell

Skall börja igen snart(känner fortfarande av i axeln), jag har alltid kört relativt tungt för min vikt. Tänker jag går ner i vikt framöver, är ju 40 numer får tänka lite mer på vad kroppen pallar

rant-mode off

Sånt är så himla tråkigt. Hoppas att det blir bra snart med lättare vikter och perfekt form!

Själv gjorde jag en pullover häromdan (längesen jag gjorde den) och sträckte nåt lite kring nyckelbenet / nära axeln. Ändå var det en 10 reppare. Så skador kan vara luriga.

Ska köra ett ganska intensivt träningsupplägg nu under våren och behöver tips på en bra app där man loggar sina pass och kan följa sin utveckling. Någon som har tips? Hit me :)

Sånt är så himla tråkigt. Hoppas att det blir bra snart med lättare vikter och perfekt form!

Själv gjorde jag en pullover häromdan (längesen jag gjorde den) och sträckte nåt lite kring nyckelbenet / nära axeln. Ändå var det en 10 reppare. Så skador kan vara luriga.
Tack, hoppas dra igång igen. Tänkte börja i veckan men fick min booster-spruta i måndags och legat med frossa 🤣

hoppas det känns bättre själv!

Tack för tipsen, den här killen är grym. Har plöjt ett antal timmar av hans filmer sedan du postade.

Mkt kunnig. Och rolig.
Har dock lite svårt för hans "spar på dina reps" koncept. Han menar ju att 3 reps i tanken är opti. 3 reps i tanken för mig känns lite hårdare än ett uppvärmingsset (hur han definierar 3 rir är, när repetitionen märkbart börjar gå långsammare då har man ca 3 reps kvar). Ok jag fattar att det inte är bra att gå till fail i alla set, i synnerhet om du kör relativt hög volym, men man ska väl ta i ordentligt när man tränar kan man tycka.

Tillbaka
Topp