• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Styrketräning / Gymtråden. HARDCORE

Sant. De går aldrig ner i pris. Men vikter är ett konstant motstånd oavsett märke.
Får jag bara nåt att lyfta är jag nöjd. :D
Nästan så att Eleiko ska sno Pateks slogan:
5953C736-2870-4EBE-9B37-77E152E9B472.jpeg

Något snabbt tips på PWO? Har kört på kaffe med kokos fett dom senaste åren men är sugen på lite stim.
Inget brutalt men något lite skönt.
Orkar inte plöja allt som finns och nöjer mig med anekdotiska fakta 😅

Något snabbt tips på PWO? Har kört på kaffe med kokos fett dom senaste åren men är sugen på lite stim.
Inget brutalt men något lite skönt.
Orkar inte plöja allt som finns och nöjer mig med anekdotiska fakta 😅
Är väl mer en smaksak numer, men kolla igenom betyg av smaker hos olika märken och testa lite olika.Enda PWO'n som faktiskt var annorlunda var ju Craze (av förklarliga anledningar). Kolla innehållen och sålla därefter på smaker.

Tråden! Första inlägget här, har kommit igång med träningen igen sedan några månader och det rullar på fint vilket är kul. Har en maskin som på bilden i det lilla gym jag går till och det ska enligt tillverkaren vara två viktmagasin á 91 kg. Dock undrar jag om det på något sätt kan ställas in så att det blir en koefficient före? Jag kör latsdrag med smalt grepp på 91 kg och tänker att jag antingen är starkare än jag tror eller att det inte riktigt är 91 kg.

Har inte tränat på något annat gym på länge så jag har ingen referens. Tänkte först att 91 kg var Max om man kopplade ihop båda magasinen men det går inte att göra. Tankar?

Bilagor

• 8BE8A632-D5E4-438E-973F-DF8A0581DF24.jpeg
    8BE8A632-D5E4-438E-973F-DF8A0581DF24.jpeg
    454.9 KB · Visningar: 17
  • 391C85BA-DEBB-4782-9192-A7B4352C558F.jpeg
    391C85BA-DEBB-4782-9192-A7B4352C558F.jpeg
    502.7 KB · Visningar: 19
Tråden! Första inlägget här, har kommit igång med träningen igen sedan några månader och det rullar på fint vilket är kul. Har en maskin som på bilden i det lilla gym jag går till och det ska enligt tillverkaren vara två viktmagasin á 91 kg. Dock undrar jag om det på något sätt kan ställas in så att det blir en koefficient före? Jag kör latsdrag med smalt grepp på 91 kg och tänker att jag antingen är starkare än jag tror eller att det inte riktigt är 91 kg.

Har inte tränat på något annat gym på länge så jag har ingen referens. Tänkte först att 91 kg var Max om man kopplade ihop båda magasinen men det går inte att göra. Tankar?

Vanligtvis brukar maskiner vara designade på så vis att vikterna faktiskt känns lättare än vad de är.
Det är ju därför t ex 180 kg i benpress känns avsevärt tyngre i riktig knäböj.
Hissmaskiner likt din brukar dessutom kännas ännu lättare än vad vikten anger.

Vanligtvis brukar maskiner vara designade på så vis att vikterna faktiskt känns lättare än vad de är.
Det är ju därför t ex 180 kg i benpress känns avsevärt tyngre i riktig knäböj.
Hissmaskiner likt din brukar dessutom kännas ännu lättare än vad vikten anger.
Ja, det är ju rimligt såklart. Tänker att jag borde kunna göra många chins (väger 80 kg) när jag kan göra 12 reps på 90 i latsdrag. Men det kan jag inte… såklart också skillnad mellan maskin och maskin antar jag?

Edit: vad är poängen med att designa så att det ”känns lättare”? Är belastningen de facto lättare genom mekaniskt smart konstruktion (typ block och taljor)? Tänker att det annars mer är att lura sig själv/användaren? Sedan är det såklart skillnad på fria vikter då fler muskelgrupper belastas i rörelserna än mer eller mindre isolerande maskiner?

Senast ändrad:
Ja, det är ju rimligt såklart. Tänker att jag borde kunna göra många chins (väger 80 kg) när jag kan göra 12 reps på 90 i latsdrag. Men det kan jag inte… såklart också skillnad mellan maskin och maskin antar jag?

Ja det är lite det jag menar. Kan du göra max 12 reps på 90kg i maskin kommer du inte klara 12 reps i chins (med 10 kg vikt dinglandes mellan benen).
Chins kräver ju en naken råstyrka, antingen klarar du x antal chins eller så gör du det inte. Latsdrag däremot... går ju fuska till sig nästan hur mkt som helst. :)

blockochtalja.png

Edit: vad är poängen med att designa så att det ”känns lättare”? Är belastningen de facto lättare genom mekaniskt smart konstruktion (typ block och taljor)? Tänker att det annars mer är att lura sig själv/användaren? Sedan är det såklart skillnad på fria vikter då fler muskelgrupper belastas i rörelserna än mer eller mindre isolerande maskiner?

Jag tror inte företagen är ute efter att luras. Jag är ingen fysiker men visst påverkas belastningen också av vilken vinkel och avstånd du har till maskinen när du t ex kör latsdrag, sitter du nära viktmagasinet eller långt ifrån osv. Det blir ju stört omöjligt att märka vikterna korrekt om alla andra variabler ska vara med. Jag ser iaf inte märkningen som något kopplat till verkligheten, utan den ger bara ett hum om jag kör väldigt lätt, medel eller någorlunda tungt. ^^

Jag tror inte företagen är ute efter att luras. Jag är ingen fysiker men visst påverkas belastningen också av vilken vinkel och avstånd du har till maskinen när du t ex kör latsdrag, sitter du nära viktmagasinet eller långt ifrån osv. Det blir ju stört omöjligt att märka vikterna korrekt om alla andra variabler ska vara med. Jag ser iaf inte märkningen som något kopplat till verkligheten, utan den ger bara ett hum om jag kör väldigt lätt, medel eller någorlunda tungt. ^^
Där har vi svaret. Rätt svårt att jämföra maskin med maskin då. Men som du skriver @spammerstakeahike, viktigare med en förståelse för hur mycket belastning man har snarare än ett exakt motstånd.

Precis så. Kunde lika bra varit uppmärkt 1-20. Vikt oviktigt. Viktiga är att du själv kan hålla reda på om du körde mer, mindre, eller samma som förra gången du tränade och kan se om du blir starkare/uthålligare.

Precis så. Kunde lika bra varit uppmärkt 1-20. Vikt oviktigt. Viktiga är att du själv kan hålla reda på om du körde mer, mindre, eller samma som förra gången du tränade och kan se om du blir starkare/uthålligare.
Enda gången vikt blir relevant är väl för förståelsen av hur mycket man orkar om man byter gym. Men det märker man å andra sidan väldigt snabbt. Även där är ju vikten inte ett ackurat mått på motståndet.

Har ni några tips på hur ni tränar i en "cut" fas för att inte tappa för mycket muskler?
Precis som vanligt? Färre reps med högre vikt? Helt andra övningar med mer helkropp?
Bakgrunden är att jag tänkte jag skulle ner till typ 8-9% kroppsfett mest för att bevisa att jag kan :) (ligger rätt stadigt runt 11-12% nu, så skulle säga att det inte handlar om mer än ca 3 kg fett som ska bort) (tips på hur man bäst kommer ner dit mottages oxå tacksamt så klart!)

Har ni några tips på hur ni tränar i en "cut" fas för att inte tappa för mycket muskler?
Precis som vanligt? Färre reps med högre vikt? Helt andra övningar med mer helkropp?
Bakgrunden är att jag tänkte jag skulle ner till typ 8-9% kroppsfett mest för att bevisa att jag kan :) (ligger rätt stadigt runt 11-12% nu, så skulle säga att det inte handlar om mer än ca 3 kg fett som ska bort) (tips på hur man bäst kommer ner dit mottages oxå tacksamt så klart!)
Beror lite på utgångsläget och hur hårt du tänkt dieta. Alltså hur mycket muskler du redan har och hur stort kaloriunderskott du tänkt lägga dig på.

Överlag skulle jag träna på som vanligt, alltså som du tränat tidigare för att bygga muskler.
Dietar man hårt och under en längre tid är det nog bra att dra ner vikterna och istället lägga sig på fler reps och låga vikter, iaf i slutet av dieten.

Lätt hänt att man blir både svagare och orkeslös och är sällan kul att försöka lyfta tunga vikter då, samt att skaderisken också kan öka.

Vid lätta vikter och många reps får man då istället in stimulansen där utan att det blir så stor belastning på kroppen samt att man inte behöver samma ”energi” för att orka dessa pass av min erfarenhet.

Men jag förstår personligen inte varför du vill gå ner till 8-9% mer än för att testa att det går.
Det är väldigt lågt. Ohälsosamt.
Och du ligger nu på 11-12% så är det också ganska lågt.

Men jag förstår personligen inte varför du vill gå ner till 8-9% mer än för att testa att det går.
Håller inte med. Hellre runt 10% & anamma leangains än grisbulk osv. Vid 7% började jag känna biverkningar.

Tack för länken, fanns även mycket annat intressant o läsa genom o klicka sig runt från den artikeln.

Vill ner till 8-9% för att bevisa att det går och för att se hur man känner sig där och även lite fåfängt för att försöka bli av med sista lilla "valken" runt midjan. Sen tror jag inte jag kommer kunna ligga kvar där jättelänge då jag är alldeles för glad i vin och god mat.

Att som nu ligga runt 11-12% och ibland trilla upp på 13-15% (ofta i samband med semester o julledighet) tycker jag fungerar jättebra och jag tycker jag mår bra i kropp o mage av vara där, känner verkligen inte att det skulle vara ohälsosamt. Innan jag bestämde mig för att göra något åt det så låg jag ngnstans mellan 25-30% och då var typ allt jobbigt, magen var kass och jag var allmänt trött (sen dumpade jag typ 20kg fett och började styrketräna för några år sedan och mår väldigt mycket bättre sen dess).

Tack för länken, fanns även mycket annat intressant o läsa genom o klicka sig runt från den artikeln.

Vill ner till 8-9% för att bevisa att det går och för att se hur man känner sig där och även lite fåfängt för att försöka bli av med sista lilla "valken" runt midjan. Sen tror jag inte jag kommer kunna ligga kvar där jättelänge då jag är alldeles för glad i vin och god mat.

Att som nu ligga runt 11-12% och ibland trilla upp på 13-15% (ofta i samband med semester o julledighet) tycker jag fungerar jättebra och jag tycker jag mår bra i kropp o mage av vara där, känner verkligen inte att det skulle vara ohälsosamt. Innan jag bestämde mig för att göra något åt det så låg jag ngnstans mellan 25-30% och då var typ allt jobbigt, magen var kass och jag var allmänt trött (sen dumpade jag typ 20kg fett och började styrketräna för några år sedan och mår väldigt mycket bättre sen dess).

Jamen huvudsaken är ändå att du mår bra och klarar av att hålla det på samma nivå i längden - kansnke livet ut. Låter som om 12-15% funkar bra för dig.

Kan säkert vara nyttigt att gå ner till 8% bara för att testa på hur det känns men personligen tycker jag inte det är värt det.
Jag tycker i allmänhet att det har blivit en sån hets kring att man ska vara rippad och ha en instagram-fysik året runt när majoriteten ändå mår bäst när de har tvåsiffriga fett % och ändå se bra ut. Med det sagt menar jag alltså inte att man ska vara överviktig och rutorna blivit ett minne blott. Vid 12-15% ser man förvånansvärt bra ut.

Tillbaka
Topp