• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Styrketräning / Gymtråden. HARDCORE

Mkt kunnig. Och rolig.
Har dock lite svårt för hans "spar på dina reps" koncept. Han menar ju att 3 reps i tanken är opti. 3 reps i tanken för mig känns lite hårdare än ett uppvärmingsset (hur han definierar 3 rir är, när repetitionen märkbart börjar gå långsammare då har man ca 3 reps kvar). Ok jag fattar att det inte är bra att gå till fail i alla set, i synnerhet om du kör relativt hög volym, men man ska väl ta i ordentligt när man tränar kan man tycka.
Håller med, det känns väldigt komplicerat.

Om jag exempelvis ska köra 3x12 så ser jag till att göra det med en vikt så att jag faktiskt klarar 12 reps i alla tre setten, inte så att det blir 2x12 och 1x10. Men mer än så lämnar jag knappt i ”reserven”.

Ny här i tråden, men inte ny i gymmandet, en lantbrukare som hållit på och tränat i 24 år nu, kan ju va kul att tjattra lite träning med folket här inne👍
Screenshot_20220126-101318.png

Aha, trodde du menade att du körde typ så.
Måste ju missa massvis med möjlig progession genom att träna efter den principen återkommande.
Sen är nog ”reps in reserve” något en amatör inte ska eller kan tillämpa då personen troligtvis inte kan pressa sig till den nivån i träningen än. Att skakandes kliva ur en benpress och veta att två reps till då hade det svartnat. Det tar många år att komma dit (i hur långt man kan driva sin träning). Men övningsföljden för att bli uttröttad inför övningar man kanske är för stark i utan att pressa diskar o dylikt).
Tror mer på att pusha träningen och ta en deloadvecka med färre reps när kroppen är sliten. Men det förutsätter ju att du pass på pass jagar utveckling, reps och tyngre vikter.
Är man nördig så är man 😇

Måste ju missa massvis med möjlig progession genom att träna efter den principen återkommande.
Sen är nog ”reps in reserve” något en amatör inte ska eller kan tillämpa då personen troligtvis inte kan pressa sig till den nivån i träningen än. Att skakandes kliva ur en benpress och veta att två reps till då hade det svartnat. Det tar många år att komma dit (i hur långt man kan driva sin träning). Men övningsföljden för att bli uttröttad inför övningar man kanske är för stark i utan att pressa diskar o dylikt).
Tror mer på att pusha träningen och ta en deloadvecka med färre reps när kroppen är sliten. Men det förutsätter ju att du pass på pass jagar utveckling, reps och tyngre vikter.
Är man nördig så är man 😇

Jag gillar inställningen.
Och man måste ju få ta i lite inte minst för att känna att man gör något vettigt. Devisen att den som spar han har funkar på andra områden, men styrketräning? Jag har hört detta alltför ofta / mycket från vettiga personer att jag inte längre kan ignorera det. Därför är jag i en testperiod där jag försöker spara ett par reps och istället lägga till något extra set. Får utvärdera.

Jag gillar inställningen.
Och man måste ju få ta i lite inte minst för att känna att man gör något vettigt. Devisen att den som spar han har funkar på andra områden, men styrketräning? Jag har hört detta alltför ofta / mycket från vettiga personer att jag inte längre kan ignorera det. Därför är jag i en testperiod där jag försöker spara ett par reps och istället lägga till något extra set. Får utvärdera.
Helt rätt om man lyckas sätta kost/sömn och överprestera varje träningspass utifrån dagsform så kan inte muskelmassan utebli. Tvingar kroppen förbi passager som inte är bekväma men såklart har vi alla olika mål med träningen. Jag tycker iaf det är härligt att pusha gränserna o snarare lägga till set o reps för om det skulle behövas om man blir riktigt trasig ta en extra vilodag. Men samma där (det känner man först när man kan pressa sig dit) 😊 Träning är både enkelt och avancerat.

Det är samma som som det lika mycket handlar om hur mkt du är i varje rep i varje set. 3x12 säger mig inget om inte utförandet, den negativa fasen och explosionen sedan finns där. Men sen är man olika och lär sig vad som funkar på sin kropp. Man är ju inte 20 längre 🤔😃

Behöver skaffa en dragmaskin till hemgymmet. Vad tror ni om någon av dessa?
1644304027576.png

Har noll erfarenhet av dem men generellt är väl maskiner där viktplattor används att föredra istället för viktmagasin. Sen tror jag det blir svårt att titta på konstruktionen och bilda en uppfattning om hur känslan i själva rörelsen är. Måste nog tyvärr testa IRL eller läsa så mkt omdömen som möjligt. Rörelsebanan, eller hur väl den överför krafterna kan ju vara väldigt B så att säga.

Men du har ju chinsräcke i din bur? Om du vill göra många strikta reps kan du ju t ex ta hjälp av gummiband som du hänger på chinsräcket och din ena fot.

Hej på er!
Är det inga här inne som kör Crossfit?
Har själv kört nu i ca 3 år och kroppen mår bättre än någonsin, 46 år ung...
Fanns en dedikerad tråd tidigare.

Säkert fler som håller igång men som inte postar, inkl mig själv. Men för att bidra till tråden - börjat med viktade dips & chins igen, mkt kul.

Fanns en dedikerad tråd tidigare.

Säkert fler som håller igång men som inte postar, inkl mig själv. Men för att bidra till tråden - börjat med viktade dips & chins igen, mkt kul.
Lyckats köra viktade dips en längre period utan att det bara gör ont överallt?😬

Viktade chins känns rätt skonsamt men tunga dips har jag aldrig fått till hyfsat bekvämt, även trots bra rörlighet och friska axlar i övrigt.

Lyckats köra viktade dips en längre period utan att det bara gör ont överallt?😬

Viktade chins känns rätt skonsamt men tunga dips har jag aldrig fått till hyfsat bekvämt, även trots bra rörlighet och friska axlar i övrigt.
Dips är ju lite speciellt, har haft mitt on/off med den övningen och nu återupptagit det utan smärtor. Jag kör lite djupare och varierar greppet mellan smalt & brett.

Lyckas klämma femmor med +45kg, förr körde jag med +75kg så lite har man ju tappat. Haft min del av problematik med axlar, cuff osv. Jag kör bröst & axlar samtidigt, en gång i veckan & kompletterar med sidor/baksida när jag kör cardio på helgerna.

Den enda skillnaden gentemot förr är att jag testat kneesovertoesguy's övningar och det har hjälpt en del. Lite okonventionellt men värt att testa.

Dips är ju lite speciellt, har haft mitt on/off med den övningen och nu återupptagit det utan smärtor. Jag kör lite djupare och varierar greppet mellan smalt & brett.

Lyckas klämma femmor med +45kg, förr körde jag med +75kg så lite har man ju tappat. Haft min del av problematik med axlar, cuff osv. Jag kör bröst & axlar samtidigt, en gång i veckan & kompletterar med sidor/baksida när jag kör cardio på helgerna.

Den enda skillnaden gentemot förr är att jag testat kneesovertoesguy's övningar och det har hjälpt en del. Lite okonventionellt men värt att testa.

Låter rimligt, jag har nog kört dips för lite helt enkelt också och då vänjer ju sig kroppen inte riktigt heller. Kör sällan rena pressövningar förutom lite militärpress nu för tiden men har i perioder kört lite bänk och dips och då är det ju lätt att man ganska snabbt ökar vikterna mot de man gjorde förr.

Gjorde 75kg i dips för ett tag sedan vilket var lite över kroppsvikt som var målet då, så har egentligen inte riktigt något mål med att köra dips nu. Tunga chins känns det som sagt dock rätt lugnt med att köra lite då och då och hålla i utan att det sliter så mycket på kroppen men minns att jag hade rätt ont efter dipsen.

Segt att träna när man ligger på kaloriminus men no, missar ändå aldrig ett pass. Bästa jag avslappning jag känner till paradoxalt nog. Har ökat lite setvolym, ca 4-6 set per muskelgrupp, nästan aldrig till failure. Gärna 1 rep i tanken. Skönt ändå att inte krama ut det sista och känna sig avsevärt piggare efteråt.

Idag blev det överkropp, en snabbis på 45 min. Lite myo reps och superset för att korta ner passet ytterligare.

PXL_20220309_084836515.jpg

Tycker minsann du har lagt på dig mer massa jämfört med den förra bilden.
Bra med deload då och då. Är så dålig på deload.
Tack, vågen säger detsamma. Det var min första regelrätta deloadvecka, 6 pass med ungefär 50% av volymen (vissa övningar körde jag samma volym men 50-60% RM istället). Kändes väldigt B just vid träningstillfällena men efter en vecka var man tillräckligt utvilad.

Har sneglat på en ny träningsbänk ett tag och hittade ett riktigt bra erbjudande hos gofit. Återkommer med intryck när den kommit hem nästa vecka.
1646925938462.png

Bra för jag behöver också ny bänk. Har köpt grisen i säcken ett par ggr så är numer livrädd att handla bänkar. Min gamla bänk från 2005 hänger med än

Har en fråga angående denna tråden. Varför kan inte min fru svara i denna tråden? Står att hon inte har behörighet att svara här?

Tillbaka
Topp