• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Styrketräning / Gymtråden. HARDCORE

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Inte ens håret på MT är natty :( Bra kanal dock!
Hur vet/tror du det? Han packar ju en grym mängd muskler men enligt teknikern i videon verkar han ju ligga strax under den mängd som de ser som övre gräns för en natural BB. Jag är rätt övertygad att han är det ändå (förutom hans nya hårlinje ;)).
Vet inte vem det är men tyvärr väldigt många som trycker, särskilt bland fitnessinfluencers m.fl. Även många i lilla landet Sverige (damer också) som man inte tror använder har visat sig knapra otillåtna medel.
Kan tänka mig det och har ju egentligen ingen aning om hur det är för honom, men det är iaf min ganska bestämda uppfattning efter att ha följt honom i ett par år. :) Kanske är grundlurad...
Oavsett inspirerande kanal och mycket bra info.
 

joca

Patek
2-Faktor

46år
Tränat gym 20år+
Vägt 95kg och varit testofetto i unga dagar.
Senaste åren "bara" tränat 3ggr i veckan, det har hållt min dåvarande nivå 70-75kg (pendlat).
Har nu program från Privatetrainingonline som utmanar mig utanför min comfort zone.
Själv plöjt artiklar för att hitta vad som är rimlig ökning i muskelmassa per år/mån men standard svar brukar vara 1-2kg för en erfaren tränad per år. Typ det jag har per månad. Sen läste jag en artikel som sa att fysiologiskt finns ingen gräns och som sagt genetiskt kan man ha flyt. T.ex har jag inte tränat ben speciellt hårt innan och nu kör jag två ggr i veckan stenhårt. Så där lägger man säkert på en del massa. Kunde varit ännu större men mitt mål är hela tiden ökning utan att fettprocenten sticker. Så synliga rutor konstant.
 

Johanw

Cartier
Efter ryggpass. Sjukt dåligt ljus då jag inte vill stå ute i gymmet och flexa ;)

801085E0-2BFE-460E-AB49-65537B419613.jpeg
 

Johanw

Cartier
Ok och hur åstadkommer du detta?
Hur mkt plus / dag?

Väg maten, lägg dig på en nivå kalorimässigt. Går du upp eller ner? Anpassa.
Jag har medvetet jag mig på ett par hundra kalorier extra och ser att jag ökar i vikt men inte i fett. Alltså har jag hittat balans. Vill jag sen bli hårdare inför sommaren så är det bara att minska med ett par hundra och se om det räcker. Enkelt är att jag lagt till gainer efter träning. Där är mina 5-700 plus kalorier. Plockar jag bort den så är jag ungerfär break-even.
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Väg maten, lägg dig på en nivå kalorimässigt. Går du upp eller ner? Anpassa.
Jag har medvetet jag mig på ett par hundra kalorier extra och ser att jag ökar i vikt men inte i fett. Alltså har jag hittat balans. Vill jag sen bli hårdare inför sommaren så är det bara att minska med ett par hundra och se om det räcker. Enkelt är att jag lagt till gainer efter träning. Där är mina 5-700 plus kalorier. Plockar jag bort den så är jag ungerfär break-even.

Ok thanks.
Underlättar om man är singel ja :)
 

Bikinigubben

Panerai
2-Faktor
Slängde ihop en Excel-fil med Jeff Nippards senaste träningsschema (Upper/ lower) utifrån hans youtube-videos, gjorde dock om det lite.

Har kört detta ett par månader nu, ökat relativt bra i maxvikter, och skönt då det inte gör så mycket om man missar ett pass. Dock märkt själv att jag glömt hur många set och vilken vikt jag körde senaste passet, så egentligen det excelen har som syfte. Fördel är att den går att köra i mobilen också (bara drop-down lists som input under varje pass, därefter väljer excelen om du ska öka eller ej).

Länk för nedladdning: https://drive.google.com/file/d/1JmUz86x001QpjWI2Vt_ITx5CyiklTD2W/view?usp=sharing
Länk till Nippards videor:
och
 

Nr21

Omega
Slängde ihop en Excel-fil med Jeff Nippards senaste träningsschema (Upper/ lower) utifrån hans youtube-videos, gjorde dock om det lite.

Har kört detta ett par månader nu, ökat relativt bra i maxvikter, och skönt då det inte gör så mycket om man missar ett pass. Dock märkt själv att jag glömt hur många set och vilken vikt jag körde senaste passet, så egentligen det excelen har som syfte. Fördel är att den går att köra i mobilen också (bara drop-down lists som input under varje pass, därefter väljer excelen om du ska öka eller ej).

Länk för nedladdning: https://drive.google.com/file/d/1JmUz86x001QpjWI2Vt_ITx5CyiklTD2W/view?usp=sharing
Länk till Nippards videor:
och
Är på jakt efter nytt träningsschema och blev nyfiken på de här upplägget. Jag som aldrig hört talas upplägget eller Nippard, vad ska jag basera mina starting weights på?
 

ETMC

Omega
Är på jakt efter nytt träningsschema och blev nyfiken på de här upplägget. Jag som aldrig hört talas upplägget eller Nippard, vad ska jag basera mina starting weights på?

Som många andra program bör du nog utgå ifrån ditt 1RM på baslyften och hitta en lämplig vikt för 4 reps/set, t.ex. via https://strengthlevel.com/one-rep-max-calculator

För de andra övningarna får du nog gå på dina erfarenheter av vad du klrar på 10-15 reps, alt. testa dig fram :)
 

Nr21

Omega
Som många andra program bör du nog utgå ifrån ditt 1RM på baslyften och hitta en lämplig vikt för 4 reps/set, t.ex. via https://strengthlevel.com/one-rep-max-calculator

För de andra övningarna får du nog gå på dina erfarenheter av vad du klrar på 10-15 reps, alt. testa dig fram :)
Trodde också först på det men fyller du i 100 som startvikt så ska du enligt schemat börja med att kör 3*4 på den vikten vilket känns tufft
 

Lindrothh

Cartier
Kul att hitta en sån här rolig tråd! Är 18 år, 172, väger 75.
Inte maxat på något år men senast jag kunde köra styrka för ben (ryggproblem) gjordes de en 3a på 170 i både knäböj och marklyft. Det var i våras!
Nu knetar jag på med bänk och chins, där jag gjort 120, siktar på 135 efter nuvarande träningsperiod!
Chins är målet att klara en 1:a med 75 kg extra till nyår!
Nån med några roliga övningar för att öka i bänk eller tyngre varianter av chins bortsett från viktade?
 

Lindrothh

Cartier
Kul att hitta en sån här rolig tråd! Är 18 år, 172, väger 75.
Inte maxat på något år men senast jag kunde köra styrka för ben (ryggproblem) gjordes de en 3a på 170 i både knäböj och marklyft. Det var i våras!
Nu knetar jag på med bänk och chins, där jag gjort 120, siktar på 135 efter nuvarande träningsperiod!
Chins är målet att klara en 1:a med 75 kg extra till nyår!
Nån med några roliga övningar för att öka i bänk eller tyngre varianter av chins bortsett från viktade?
Edit, efter att kollat på gamla videos kan de enbart varit en 2:a i böjen eller om jag glömde filma 3:an, rätt ska vara rätt
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Tycker mig göra lite gains nuförtiden.
Kläderna sitter tajtare och fettet rinner av även om vikten i princip står still.

Ändrat till följande :

+2g protein /kg kroppsvikt (innan ca 1,5g/kg)
Äter även ca 30 g protein innan läggdags. Detta ska bidra till ökad muskelproteinsyntes. Inte kul att käka en torr bröstfile men men. Finns även käcka flytande äggvita som är smidiga att micra

+Dextropur & proteinpulver efter träning (innan bara protein)

+3 dagars splitt plus ett helkroppspass /vecka (innan 3-1-3 rullande ) och får mer vila.

Dag ett : bröst rygg
Dag två : ben
Dag tre : axlar, armar

Mest basövningar.
Mage slänger jag in två ggr i veckan.

+Sova på sidan (mindre risk för sömnapne)

+Kreatin

+Sänka vikterna och istället sträva efter bra muskelkontakt vid varje reps.

+Variera reps under samma pass : 3—8

+Max 7 set per muskelgrupp

Känns ok än så länge och får utvärdera lite till.

IMG_20191121_143948.jpg
 
Senast ändrad:

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Tycker mig göra lite gains nuförtiden.
Kläderna sitter tajtare och fettet rinner av även om vikten i princip står still.

Ändrat till följande :

+2g protein /kg kroppsvikt (innan ca 1,5g/kg)

+Dextropur & proteinpulver efter träning (innan bara protein)

+3 dagars splitt plus ett helkroppspass /vecka (innan 3-1-3 rullande ) och får mer vila.

Dag ett : bröst rygg
Dag två : ben
Dag tre : axlar, armar

Mest basövningar.
Mage slänger jag in två ggr i veckan.

+Sova på sidan (mindre risk för sömnapne)

+Kreatin

+Sänka vikterna och istället sträva efter bra muskelkontakt vid varje reps.

+Variera reps under samma pass : 3—8

+Max 7 set per muskelgrupp

Känns ok än så länge och får utvärdera lite till.

IMG_20191121_143948.jpg
Ser grymt bra ut! :cigar:
 
Topp