• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Styrketräning / Gymtråden. HARDCORE

Men typ vad som från Gymgrossisten eller så borde vara OK?

Yes, tanken är nog att hålla tabletterna till jobbdagarna borta och köra pulver hemma

Vet inte varifrån Gymgrossistens egna märke Star Nutrition får sina kreatinpulver, men det är inte Creapure. Förmodligen från Kina då de är en stor producent. Och kinesiska produkter som äts vill jag försöka undvika så långt det går.
Jag föredrar Fairing (svenskt märke) som använder Creapure. Dyrare men 1 kg räcker ju hur länge som helst. :)

Tack för tipsen! :)
Började träna augusti -18. Körde fram till mars -19. Gick ned från 107kg till 85kg. Sen kom jag av mig och började i förrgår igen men insåg att jag glömt alla övningar/ingen rutin. Spontant tänker jag mig ovan nämnda stronglift blandat med cardio (xtrainer)? Är inte ute efter en massa muskler, bara att bli platt igen och få tillbaka lite flås

Vette tusan om det beror på kreatin eller dextropur men musklerna känns lite fylligare nu och mindre urlakade.

IMG_20200212_074626.jpg

Ont i knän efter tunga (för mig, mellan 170-200) knäböj. Några tips på övningar för ben istället för det? Kör 531 och tänkte ta några veckor utan tunga böj för att spara knät. Om det inte känns bättre får jag kolla upp det. Är lite vilse eftersom jag inte kör så mycket annat för ben än böj, mark och lite sporadisk vadpress.

Misstänker att jag böjer för rakt (tårna inte tillräckligt mycket utåt) med dålig teknik och lutar framåt för mycket och ska så småningom gå ut mer med knäna, men jag vill ju inte hoppa över bendagen!

Ont i knän efter tunga (för mig, mellan 170-200) knäböj. Några tips på övningar för ben istället för det? Kör 531 och tänkte ta några veckor utan tunga böj för att spara knät. Om det inte känns bättre får jag kolla upp det. Är lite vilse eftersom jag inte kör så mycket annat för ben än böj, mark och lite sporadisk vadpress.

Misstänker att jag böjer för rakt (tårna inte tillräckligt mycket utåt) med dålig teknik och lutar framåt för mycket och ska så småningom gå ut mer med knäna, men jag vill ju inte hoppa över bendagen!
Av ren nyfikenhet. Kör du lowbar?

Svårt att säga något utan att ha sett din rörelsebana i knäböj. Hur ser din uppvärmning ut? Är det bara vid knäböj du får ont eller vid all belastning för knäna?

Av ren nyfikenhet. Kör du lowbar?
Så långt ner jag kan, ja.
Svårt att säga något utan att ha sett din rörelsebana i knäböj. Hur ser din uppvärmning ut? Är det bara vid knäböj du får ont eller vid all belastning för knäna?
Fötter med för liten vinkel utåt, gör att knäna går lite för mycket rakt fram, men inte inåt. Bra djup. Framåtlutningen gör att rumpan går upp marginellt snabbare än stången, eller om det kanske är tvärtom: rumpan upp vilket orsakar lutning. Jag får alltså räta upp ryggen i slutet av lyftet. Investerat i nya skor som så småningom kommer, Adidas Powerlift 4 med liten klack.

Uppvärmingen är enbart lätta böj med stegrande vikter, här vet jag att förbättring finns att göra, mottar gärna tips.

Främst efter knäböj smärta uppstår. Stickande känsla mitt på/under. Känningar senaste veckorna och känner mig i nuläget lite stel.

Någon med erfarenhet av alla dessa "testosteronhöjande" preparat som man får upp reklam om överallt?
Tänker på Maxulin och allt vad de nu heter.

Så långt ner jag kan, ja.

Fötter med för liten vinkel utåt, gör att knäna går lite för mycket rakt fram, men inte inåt. Bra djup. Framåtlutningen gör att rumpan går upp marginellt snabbare än stången, eller om det kanske är tvärtom: rumpan upp vilket orsakar lutning. Jag får alltså räta upp ryggen i slutet av lyftet. Investerat i nya skor som så småningom kommer, Adidas Powerlift 4 med liten klack.

Uppvärmingen är enbart lätta böj med stegrande vikter, här vet jag att förbättring finns att göra, mottar gärna tips.

Främst efter knäböj smärta uppstår. Stickande känsla mitt på/under. Känningar senaste veckorna och känner mig i nuläget lite stel.
Till att börja med bör du fundera på vad syftet med knäböjen är. Är det för att lyfta så mycket vikt som möjligt i just knäböj, bygga muskler eller bygga styrka till någon annan övning/idrott?

I övrigt tycker jag din rörlighet ser helt okej ut och inte bör vara begränsande, med ett par lyftarskor med klack ser jag inga problem med att du ska kunna ta ut mer rörlighet i fotlederna och därav få en mer upprätt rörelse.

Mitt tips om det inte är så att du faktiskt vill lyfta så mycket vikt som möjligt då du ser ut att vara stark i ryggen och därför förmodligen får ut fler kilon via en lowbar. Är att flytta upp stången och sikta på mer upprätta böj, få knäna längre fram och ha rörelsen med höften rakt under dig hela vägen.
Kanske till och med byta ut knäböjen mot frontböj under en period där det är mycket lättare att vara upprätt och dessutom kommer krävas lägre vikter för att få samma träningseffekt.

Testa att se över din rörlighet/stelhet i musklerna kring höften (rumpan, höftböjare, framsida lår, baksida lår) och stretcha dessa innan varje böjpass. Lägg in lätta enbensövningar som enbensböj / split squat eller liknande och jobba väldig kontrollerat och med konstant tryck rakt genom foten i hela din rörelsebana. Gärna som uppvärmning för att förbereda muskler och senor samt stärka dessa, typ 8-12 reps x 3 set. I dessa assistansövningar ska dina knän jobba i samma vinklar som du sen vill böja i, alltså i en upprätt position där knät pekar rakt över tårna.

Börja med dessa grejer och om det inte blir bättre kan det vara något som faktiskt behövs kollas upp av fysioterapeut.

(Ska tillägga att jag fick film skickad på utförande av knäböj PM, därav mer information än vad som finns här i tråden. Tänkte dock det var mer intressant att svara här än i PM där ingen annan får ta del av det).

Någon med erfarenhet av alla dessa "testosteronhöjande" preparat som man får upp reklam om överallt?
Tänker på Maxulin och allt vad de nu heter.

Generellt sett ska man inte kasta pengar på sånt trams.
Testade Tribulus i min ungdom och det var rent strunt.
Eller proteinpulvret "Hot stuff" i en annan version som gick att köpa på nittiotalet och som innehåll nermalda tjurtestiklar och annat. :)

Nej jag tror på bra träning, bra sömn och bra mat. Proteinpulver och kreatin osv ger extra skjuts.

Att höja sina testosteronnivåer med tillåtna medel och/eller preparat är knappast olagligt.
Om det finns tillåtna preparat som höjer testosteronnivåerna funkar de inte. Om du av medicinska själv behöver höja dina testosteronnivåer finns det såklart möjligheter att använda läkemedel inom ramarna för Sveriges lagar, men tror inte att det är vad du syftade på.

Om det finns tillåtna preparat som höjer testosteronnivåerna funkar de inte. Om du av medicinska själv behöver höja dina testosteronnivåer finns det såklart möjligheter att använda läkemedel inom ramarna för Sveriges lagar, men tror inte att det är vad du syftade på.
Tack!
När man läser deras produktbeskrivningar är det en massa rötter och annat skit som ska stimulera testosteronproduktionen men som du skriver funkar det antagligen inte.

Äntligen är jag tillbaka till gymmet så dags att presentera sig här!

Gymmade stenhårt mellan 18-20 års ålder tills det att jag drog på mig ett ordentligt diskbråck i jobbet, var riktigt mager innan jag började gymma och vägde ca 70kg på en längd av 190cm. Innan skada låg jag på ca 100kg i kroppsvikt och statsen bänk 120, mark 180 och böj 150:

Kunde i slutet av oktober i fjol komma igång igen och kan nästan träna obegränsat nu, styrkan kom tillbaka snabbare än förväntat och ligger idag på ca 110 i bänken, 200 i sumomark och vågat testa 130 i böjen.

Riktigt gött att vara tillbaka:D:D

https://www.styrkelabbet.se/helkropp-hypertrofi/

Jag har följt detta programmet i drygt sju veckor nu. Tre dagar i veckan. Men jag ska vara helt ärlig; jag orkar inte med så långa pass :(

Kan man enkelt göra om det till sex stycken "halva pass" och dela upp muskelgrupperna med 48 timmars vila eller ska man hitta ett annat program?

Jag gillar upplägget med att träna en muskelgrupp två till tre gånger per vecka så 4-5-6-split och liknande går bort.

Jag har följt detta programmet i drygt sju veckor nu. Tre dagar i veckan. Men jag ska vara helt ärlig; jag orkar inte med så långa pass :(

Kan man enkelt göra om det till sex stycken "halva pass" och dela upp muskelgrupperna med 48 timmars vila eller ska man hitta ett annat program?

Jag gillar upplägget med att träna en muskelgrupp två till tre gånger per vecka så 4-5-6-split och liknande går bort.
Testat HIT/Heavy Duty?

Helkroppspass tär på krafterna. Jag känner själv hur orkeslös jag blir efter att ha kört ben. När armarna är avklarade vill jag bara lägga mig i soffan.

En klassisk split som alltid har fungerat bra för mig är 3-1-3 ;

1. Bröst och rygg
2. Ben och mage
3. Axlar armar
4. Vila

Varje muskel tränas alltså igen var fjärde dag. Kanske liiite för mkt vila för musklerna men nervsystemet och leder och sånt får ju extra vila vilket är underskattat. Fördelen är att du kan verkligen ge allt under passet när du t ex bombarderar bröst och rygg (t ex om du siktar på 40 reps per muskel har du t om energi kvar att göra ett par set till) och då behöver du lite extra vila för återhämtningens skull.

Testa detta så slipper du vara kvar på gymmet mer än du önskar. Alternera varje vecka. Lägg till någon bi/triceps övning om du känner för det :)
D697486F-85C2-406B-8AE0-6F4AF32E26CC.jpeg

Mitt korta svar: hitta ett annat program.

mitt långa svar: eftersom det där är ett helkroppsschema så skulle jag hellre leta upp ett 2-delat och köra det än att börja köra massa egna alternativ av ett existerande schema. Kanske ett PHUL-schema?

Testat HIT/Heavy Duty?
Nej. Läste lite om det, verkar intressant. Har du testat?
Helkroppspass tär på krafterna. Jag känner själv hur orkeslös jag blir efter att ha kört ben. När armarna är avklarade vill jag bara lägga mig i soffan.

En klassisk split som alltid har fungerat bra för mig är 3-1-3 ;

1. Bröst och rygg
2. Ben och mage
3. Axlar armar
4. Vila

Varje muskel tränas alltså igen var fjärde dag. Kanske liiite för mkt vila för musklerna men nervsystemet och leder och sånt får ju extra vila vilket är underskattat. Fördelen är att du kan verkligen ge allt under passet när du t ex bombarderar bröst och rygg (t ex om du siktar på 40 reps per muskel har du t om energi kvar att göra ett par set till) och då behöver du lite extra vila för återhämtningens skull.
Ja, helkroppspass på 90 minuter tar helt enkelt mer energi än vad jag har. Dock känna det lätt att öka i många övningar när man kör dem så pass ofta. 3-1-3 kanske vore nåt ändå. Lagom med en dags vila innan man är igång igen.
Testa detta så slipper du vara kvar på gymmet mer än du önskar. Alternera varje vecka. Lägg till någon bi/triceps övning om du känner för det :)
D697486F-85C2-406B-8AE0-6F4AF32E26CC.jpeg
Något åt det hållet, men jag har inget emot att träna varje dag, bara passen hamnar under 45 minuter.
Mitt korta svar: hitta ett annat program.

mitt långa svar: eftersom det där är ett helkroppsschema så skulle jag hellre leta upp ett 2-delat och köra det än att börja köra massa egna alternativ av ett existerande schema. Kanske ett PHUL-schema?
Spännande. Även PHUL var ett nytt begrepp för mig. Läste lite kort och även detta verkar intressant. Vilken djungel av träningsprogram och teorier :)

Tillbaka
Topp