• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Styrketräning / Gymtråden. HARDCORE

Fortsätter nöta på
Idag var det rygg för hela slanten.
Screenshot_20220314-093301~2.png

Någon som har tips vad man kan göra mot armbågssmärta vid bänkpress?
Uppkommer specifikt vid bänk men känns även rent allmänt. Haft det i ungefär ett halvår nu, gick över ett tag när jag lade bänken åt sidan men återkom nu efter ett par pass. Känns ungefär på utsidan av armbågen, typ där triceps slutar mot armbågen.

Ruskigt irriterande. Någon som har tips?

Uppkommer specifikt vid bänk men känns även rent allmänt. Haft det i ungefär ett halvår nu, gick över ett tag när jag lade bänken åt sidan men återkom nu efter ett par pass. Känns ungefär på utsidan av armbågen, typ där triceps slutar mot armbågen.

Problem med diverse saker med kroppen är väldigt komplexa.
Har du testat att verkligen värma upp riktigt rejält. Med de menar jag ca 30-40 reps med bara stången ett par set innan du lastar på?

Problem med diverse saker med kroppen är väldigt komplexa.
Har du testat att verkligen värma upp riktigt rejält. Med de menar jag ca 30-40 reps med bara stången ett par set innan du lastar på?
Japp försökt med mycket uppvärmning. Det hugger till i armbågarna direkt jag försöker lyfta av stången när det är som värst..

Kör inte bänkpress, testa med hantlar eller maskin som ger minst lika bra utdelning om inte bättre, och du drabbas inte av skjuvkrafter som i längden kan leda till smärtor. Sedan jag lade av med bänkpress har mina axlar och handleder aldrig mått bättre.

Tack
Tyvärr har man väl sett likadan ut de senaste 15 åren. Jag ligger på 5300kcal ca och då börjar de hända grejer. Men de är på nåt vis oinspirerande och svårt att äta mycket jämnt.

Du är bonde så det går säkert åt väldigt mkt energi att vara i rörelse hela tiden.
Energitäta livsmedel som oljor och nötter är ju ett givet tips men jag tror att du redan äter mkt av dessa?
Det lättaste är nog att se det långsiktigt, att försöka ligga på så mycket kcal-plus som möjligt under en längre tidsperiod.

Kör inte bänkpress, testa med hantlar eller maskin som ger minst lika bra utdelning om inte bättre, och du drabbas inte av skjuvkrafter som i längden kan leda till smärtor. Sedan jag lade av med bänkpress har mina axlar och handleder aldrig mått bättre.
Bra tips, jag kör uteslutande hantlar också. Fördelen med de är ju att man kan hitta de rätta vinklarna för just sina egna axlar. En rörelsebana som känns bra. Smärta i armbågen kommer väl troligen från axeln.
Hela livet består av hinder i träningen gäller att hitta de som funkar för en själv helt klart

Lade bänken åt sidan i några månader. Kändes bättre men kom tillbaka ganska snabbt igen när jag väl började. Vill inte riktigt sluta med bänk så vill gärna hitta någon lösning. Har inga problem med axlar eller något annat.

Du är bonde så det går säkert åt väldigt mkt energi att vara i rörelse hela tiden.
Energitäta livsmedel som oljor och nötter är ju ett givet tips men jag tror att du redan äter mkt av dessa?
Det lättaste är nog att se det långsiktigt, att försöka ligga på så mycket kcal-plus som möjligt under en längre tidsperiod.
Exakt, de tre sista raderna du skrev är verkligen onpoint. Bara sträva att växa långsamt. Viktigaste är ju att inte ge upp och hamna i en bromsfas, bättre att tuffa på. Ja mycket rörelse som sagt i detta yrket. Tog många år innan jag förstod hur mycket mat kroppen krävde. Mår ju IAF väldigt mycket bättre nuförtiden i både kropp och psyke sen man börja äta ordentligt

Lade bänken åt sidan i några månader. Kändes bättre men kom tillbaka ganska snabbt igen när jag väl började. Vill inte riktigt sluta med bänk så vill gärna hitta någon lösning. Har inga problem med axlar eller något annat.

Förstår det. Och lätta vikter påverkar inte så mycket?
Kör du singlar eller låg-rep ökar ju skaderisken markant och blir skadan kronisk är det extremt ovärt tycker jag.
Har du testat att ha armbågarna mer inåt kroppen? Tycker det känns snällare mot leder med nära 45 graders vinkel.

Kör du singlar eller låg-rep ökar ju skaderisken markant och blir skadan kronisk är det extremt ovärt tycker jag.
Har du testat att ha armbågarna mer inåt kroppen? Tycker det känns snällare mot leder med nära 45 graders vinkel.
Lätta vikter känns också, känns nästan direkt jag lyfter av stången..
Jag kör med armbågarna nära kroppen. Kör med stopp i botten, 6-10 reps ungefär.
Känns som jag har mer tryck än vad lederna hänger med..

Exakt, de tre sista raderna du skrev är verkligen onpoint. Bara sträva att växa långsamt. Viktigaste är ju att inte ge upp och hamna i en bromsfas, bättre att tuffa på. Ja mycket rörelse som sagt i detta yrket. Tog många år innan jag förstod hur mycket mat kroppen krävde. Mår ju IAF väldigt mycket bättre nuförtiden i både kropp och psyke sen man börja äta ordentligt

Sen kanske man kan fila på det genom att köra färre set, korta pass, mindre frekvent osv. Allt det där gör inte så mycket för kalorierna men man har så mycket mer ork med annat och då orkar man kanske äta mer. :). Själv kör jag två överkropps-pass och två benpass i veckan. Totalt antal set per muskelgrupp ligger på 8-12 set / vecka. I snitt 8 repetitionsintervall. Lämnar 1-2 reps i tanken för majoriteten av seten.
Inte mycket träning kanske men för att stimulera muskler behövs ju inte såna där superavancerade högvolympass som man bara blir utmattad av. Jag tror att förfarandet kan bidra positivt i längden för dig också.

Plus att man vågar tillåta sig att lägga på sig fett (och muskler). Ok behöver ju inte bli överviktig på ett ohälsosamt vis..

Aj, om det t om gör ont när du lyfter av stången bör du tyvärr lägga bänkandet på hyllan ett bra tag.
Gör det ont när du kör hantelpress och andra pressövningar?

Aj, om det t om gör ont när du lyfter av stången bör du tyvärr lägga bänkandet på hyllan ett bra tag.
Gör det ont när du kör hantelpress och andra pressövningar?
Det är när det är som värst, då låter jag bli övningen. Är i toppläget det känns mest.

Nja inte lika mycket. Men kan hugga till ibland. Går rätt mycket i vågor. Igår var jag öm i armbågarna i princip hela dagen, men idag känns ingenting.
Brukar bli bättre av liniment när det känns som värst. Någon typ av inflammation?

Det är när det är som värst, då låter jag bli övningen. Är i toppläget det känns mest.

Nja inte lika mycket. Men kan hugga till ibland. Går rätt mycket i vågor. Igår var jag öm i armbågarna i princip hela dagen, men idag känns ingenting.
Brukar bli bättre av liniment när det känns som värst. Någon typ av inflammation?

Tycker du ska låta en professionell person titta på dina armbågar. Och även om det tar emot, lägga bänkpress på hyllan tills du är helt återställd.
Klart är ju att smärta betyder att kroppen vädjar till dig att inte göra något som gör ont. Kan liksom inte träna bort smärtan, eller värma upp såpass att dina armbågar är redo för ett nytt bänkpass.
Om det är en inflammation på gång (troligtvis) vill man inte att den ska bli kronisk. Det kan leda till att musklerna blir svagare i det långa loppet. Hade mkt / ofta ont i armbågarna när jag tränade som mest under nittiotalet och struntade i att det gjorde ont. Körde mkt overhead triceps ext med stång vilket förvärrade situationen. Hade alltså ständigt inflammerade armbågsleder i många år.
Det gjorde att mina triceps till slut delvis gav upp. Har märkbart mindre triceps än vad jag brukade ha. Nervändarna som gick till triceps förstördes delsvis av all inflammation gissar jag på. Och får muskelfibrerna inga signaler från nervsystemet, atrofierar de.

Tycker du ska låta en professionell person titta på dina armbågar. Och även om det tar emot, lägga bänkpress på hyllan tills du är helt återställd.
Klart är ju att smärta betyder att kroppen vädjar till dig att inte göra något som gör ont. Kan liksom inte träna bort smärtan, eller värma upp såpass att dina armbågar är redo för ett nytt bänkpass.
Om det är en inflammation på gång (troligtvis) vill man inte att den ska bli kronisk. Det kan leda till att musklerna blir svagare i det långa loppet. Hade mkt / ofta ont i armbågarna när jag tränade som mest under nittiotalet och struntade i att det gjorde ont. Körde mkt overhead triceps ext med stång vilket förvärrade situationen. Hade alltså ständigt inflammerade armbågsleder i många år.
Det gjorde att mina triceps till slut delvis gav upp. Har märkbart mindre triceps än vad jag brukade ha. Nervändarna som gick till triceps förstördes delsvis av all inflammation gissar jag på. Och får muskelfibrerna inga signaler från nervsystemet, atrofierar de.
Ja riktigt trist med skador.. hade mer problem med axlar som yngre, minne blott nu men annat som strular istället.
Får nog försöka skippa bänken tills vidare, trist nog..

Ja riktigt trist med skador.. hade mer problem med axlar som yngre, minne blott nu men annat som strular istället.
Får nog försöka skippa bänken tills vidare, trist nog..
De är riktigt trist, har själv haft strul med mycket. När jag va yngre 20år hade jag massa med strul med inflammerade underarmar trodde aldrig skiten skulle gå över, höll på några år Idag leker jag med captain's of chrush utan problem, så vissa saker kan ge med sig, kroppen är bra på att självläka men de är aldrig kul när just skadorna härjar. Du kan inte dra dej till minnes va de var som utlöste smärtan första gången? Mitt kom av skogsarbete när jag va yngre

Oklart om detta kan hjälpa mot armbågssmärta. Men testa kan man ju…
CA646673-DB7B-47C6-8B4B-0A91C2FCE143.jpeg

Har även använt en sån där curlstång vid smärta i leder. Mest vid axelpressar. Av ngn anledning så ger en annan position på greppet mindre ont, i alla fall på mig.

Testa denna, gör underverk. Skippa stång, inte full rom då. De flesta får ont pga dålig rörlighet och saker i kläm.

Låter som att det kan vara tennis eller golfarmbåge: https://www.medi.se/shop/ortopedi/diagnos-och-behandling/tendinopati/tennis-eller-golfarmbage/
(Har inte läst igenom länken mer än att den förklarade bra vad det är).

Det brukar ge bra effekt att stretcha handleder och massera underarmarna regelbundet samt excentrisk träning för handleder och armbåge. Samt såklart hålla sig borta från rörelser som gör det värre så länge.

Det krävs alltså rätt rejält med stretching/massage framförallt samt excentrisk lätt träning för att det ska ge effekt av min erfarenhet, typ flera gånger per dag.

Har man armbågarna nära kroppen och med smalt grepp blir det ju större belastning på just armbågen så har man friska axlar skulle det snarare kanske vara en ide att testa med ett lite bredare grepp och låta armbågarna vara mer riktade åt sidan och inte rakt framåt.

Säger inte att detta är att rekommenderas generellt varken för prestationen eller axelhälsan men vill @DrKlocka köra bänkpress med så låg belastning som möjligt på armbågarna och samtidigt har bra axlar kan det vara värt att testa.

Har man armbågarna nära kroppen och med smalt grepp blir det ju större belastning på just armbågen så har man friska axlar skulle det snarare kanske vara en ide att testa med ett lite bredare grepp och låta armbågarna vara mer riktade åt sidan och inte rakt framåt.

Säger inte att detta är att rekommenderas generellt varken för prestationen eller axelhälsan men vill @DrKlocka köra bänkpress med så låg belastning som möjligt på armbågarna och samtidigt har bra axlar kan det vara värt att testa.

Kan mycket väl stämma. Kan vara något annat än just armbågsleden :

Men just giljotinpress kräver som sagt väldigt friska axlar. Jag ogillar den övningen även om den ger bra pecs stretch.

Tack för bra tips hörni 🥰

Jag ska prova köra lite lätta övningar imorgon och se vad som känns bra. Körde lite bänk i lördags och började kännas lite efter det. Kändes faktiskt helt ok under tiden jag tränade..
Även om det blir bättre om man skippar bänk vill man ju att det blir bra ändå till slut. Får testa lite olika hantelpressar

Hur många här är fd kolozzeum-medlemmar?😁

Var många år sen man hängde där nu. Trevligt forum förr i tiden.

Tillbaka
Topp