• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Styrketräning / Gymtråden. HARDCORE

Mycket vettiga inlägg från @spammerstakeahike och mycket dumheter från @snoozarn.

Att kor som äter gräs ger mindre cancer och att ökad förekomst av psykisk ohälsa beror på kosten, är det egna idéer? Sociala medier?

Är starkt emot spridningen av bullshit angående hälsa i alla former. För 20 år sedan var det lätt att genomskåda att snubben med skylten utanför Ica nog inte är att lita på, dessvärre inte lika lätt att genomskåda i diverse inlägg på internet. Bullshiten paketeras snyggare och kryddas med självklarheter som ”lyssna på din kropp”.

För min del får man gärna äta uteslutande lever om man vill, så länge man håller käften om det och inte försöker pracka på andra konceptet.

Alltså, ja, om man vill bio-hacka hemma utgör det oftast inget problem.
Men när bio-hacking ställs emot den ackumulerade medicinska kunskapen om vad som är nyttigt eller inte, är det svårt att sitta still.

Finns givetvis en stigande skala på denna omdömeslöshet, priset går nog till Bryan Johnson som spenderat ~20 miljoner kr på att försöka backa åldrandet. Han dricker dessutom sin mat i form av smoothies. Använder alltså inte sina käkmuskler eller tänder för att sönderfördela födan. Tänder behöver tryck för att behålla förankringen till käken.

Mycket vettiga inlägg från @spammerstakeahike och mycket dumheter från @snoozarn.

Att kor som äter gräs ger mindre cancer och att ökad förekomst av psykisk ohälsa beror på kosten, är det egna idéer? Sociala medier?

Är starkt emot spridningen av bullshit angående hälsa i alla former. För 20 år sedan var det lätt att genomskåda att snubben med skylten utanför Ica nog inte är att lita på, dessvärre inte lika lätt att genomskåda i diverse inlägg på internet. Bullshiten paketeras snyggare och kryddas med självklarheter som ”lyssna på din kropp”.
Haha! Enda som sprider BS är du, b to the t. Läs på ang kost & psykisk ohälsa.

ökad förekomst av psykisk ohälsa beror på kosten

Om man vill sprida sina åsikter som sanningen underlättar det att visa fakta som backar upp påståendet.

Att säga till någon att läsa på är inte förtroendeingivande.
Enkel googling om sambanden mellan psykisk ohälsa och kost.. Nåväl, släpper detta. Åter till vikter, som tråden handlar om.

Enkel googling om sambanden mellan psykisk ohälsa och kost.. Nåväl, släpper detta. Åter till vikter, som tråden handlar om.

Well, ingen har hävdat att tarmfloran är oviktig för hälsa? Jag nämnde ju det i mitt förra inlägg.

Skummar igenom länkarna.
Ingen förutom dietdoctor rekommenderar en karnivor/ köttbaserad diet.
Dietdoctor kan sägas vara den minst opartiska rösten i sammanhanget.
Tvärtom rekommenderar ju Foodpharmacy, Oru.se osv nordiska näringsrekommendationer = mindre kött, mer grönsaker spannmål osv. Läkartidningen diskuterar medelhavsdiet med mkt grönsaker osv.

Hardcore - träning är ju bara halva delen av helheten.
Vill man ha bra resultat av sin träning måste man äta bra och det är inte off topic.

Well, ingen har hävdat att tarmfloran är oviktig för hälsa? Jag nämnde ju det i mitt förra inlägg.
ökad förekomst av psykisk ohälsa beror på kosten, är det egna idéer?
Jag hävdar att psykisk ohälsa har ett samband med kosten man förtär, därav länkarna. Carnivore eller ej. Skräpmat = skräpmående.
Ingen förutom dietdoctor rekommenderar en karnivor/ köttbaserad diet.
Jag citerar mig själv nedan, det är mer keto än carnivore - kalla det vad man vill, balans brukar lösa det mesta.
Fortfarande stor förespråkare för fasta, låg kolhydratskost & högre proteinintag från vettiga kött-källor

Du hävdade att Eva kommer få hjärt- & kärlsjukdomar och har sina resultat pga träningen, inte pga kosten. Nu är hälften av resultaten kosten.

Vi står & stampar, länka & kriga om studier. Låt oss träna istället, om man känner sig manad är man välkommen förbi gymmet där jag kör - jag bjuder på provträningsavgiften.

Jag hävdar att psykisk ohälsa har ett samband med kosten man förtär, därav länkarna. Carnivore eller ej. Skräpmat = skräpmående.

Jag citerar mig själv nedan, det är mer keto än carnivore - kalla det vad man vill, balans brukar lösa det mesta.

Du hävdade att Eva kommer få hjärt- & kärlsjukdomar och har sina resultat pga träningen, inte pga kosten. Nu är hälften av resultaten kosten.

Vi står & stampar, länka & kriga om studier. Låt oss träna istället, om man känner sig manad är man välkommen förbi gymmet där jag kör - jag bjuder på provträningsavgiften.

Bra så.
Men avfärda inte inlägg med att säga att det är bullshit, skitnödigt och andra tramsiga sätt att skriva. God ton räcker långt.

Har hunnit ögna igenom länkarna nu, de visar väl delvis varför det ändå är viktigt att det blir diskussion och mothugg i den här tråden någon gång ibland.

En av länkarna är vinklad mot låga kolhydrater och säljer medlemsskap angående det. I en av länkarna ser man i en pilotstudie på 16 personer som äter nyttigt i 8(!) dagar att de känner sig lite mindre nere, vilket man inte kan dra några slutsatser av men är intressant inför större studier längre fram. Samma sak i artikeln från läkartidningen, 33 patienter med medelsvår till svår depression kände sig lite mindre deppiga efter 12 veckor med medelhavskost. Större studier behövs. En av länkarna citerar en professor från Sahlgrenska, Suzanne Dickson som sammanfattar. Tar mig friheten att klippa in valda delar:
"Det finns en allmän övertygelse om att kostråd för mental hälsa är baserade på solid vetenskapligt bevis. I verkligheten är det mycket svårt att bevisa att specifika dieter eller specifika kostkomponenter bidrar till mental hälsa. // Hos friska vuxna är dieteffekter på mental hälsa ganska små, och det gör det svårt att detektera dessa effekter."

Jämför ovanstående med @snoozarns påstående "Varför är det så mycket psykisk ohälsa tro? Det har ett samband med kosten."

Det är inte meningen att bråka, det är snarare konceptet med självutnämnda experter som skriver i bästa fall tveksamma och onyanserade (kost och mental hälsa), men dessvärre oftast felaktiga (man får inte cancer av kor som ätit gräs) påstående om hälsa och sjukdom som gör att topplocket går. Det finns gott om sådana exempel också bakåt i tråden.

Hade diskussionen handlat om kost vid träning vilket väl egentligen är tanken hade jag aldrig orkat bry mig.

På tal om kost, Bodylab har proteinpulver till riktigt bra pris. Max tre påsar per kund men det gick att beställa tre av varje smak.
1380x548.jpg

Någon som har erfarenhet av 5/3/1?

Körde precis igång med ’5/3/1 Boring But Big’ efter en veckas deload/paus på semestern. Utöver upplägget nedan så kompletterar jag överkroppspassen med biceps/triceps superset på slutet (samma som 5/3/1 BBB 3 month challenge)
IMG_3792.jpeg

Lite läsning för er som är intresserade:
https://www.jimwendler.com/blogs/jimwendler-com/101077382-boring-but-big
Och även första boken av Jim Wendler:
https://roids.vip/books/531 by Jim Wendler.pdf

Fyll i här enligt önskemål så genereras precis allting!

Är väl inget fel på 531, det funkar säkert bra.

Det gäller ju att hitta den version som passar en bäst map övningar och ffa volym. Jag tyckte första versionerna för för dålig volym och deload för ofta men sen har det ju ramlat in massor med versioner så att det blir något som passar många.

Är på jakt efter viktskivor 20-25 kg, med håldiameter på 31 mm (passa 30mm stång), men hittar det ingenstans i internet-djungeln. Någon som vet vart man kan få tag i det?

Är på jakt efter viktskivor 20-25 kg, med håldiameter på 31 mm (passa 30mm stång), men hittar det ingenstans i internet-djungeln. Någon som vet vart man kan få tag i det?
Kan dessa passa eller är det specifik 31 mm du letar efter? Brukar ju anges efter stångens mått (50mm på en ”normal” osv)

Om det är så borde ju dessa fungera

Kan dessa passa eller är det specifik 31 mm du letar efter? Brukar ju anges efter stångens mått (50mm på en ”normal” osv)

Om det är så borde ju dessa fungera

Stången jag har är 30 mm och de skivorna jag har är 31mm. Tänker att de måste vara minst 1 mm större för att gå in över stången.
De på gorilla sports borde funka, tack! (hur kunde jag missa dom, har varit inne där och tittat) :oops:

Jag har inte uppdaterat på ett tag. Höften är ok och jag kan göra böj.

Två pbn senaste veckan: 5x195 i mark och 5x112,5 i bänk. Den sista är jag mest glad över!

Jag köpte en beurer mg 80 efter att jag läst lite tips om infraröd ljusterapi på Kolozzeum. Dock försökte jag få från tillverkaren om effekten av den handhållna enheten är samma som till exempel il 21. Den senare ska ha ett avstånd om 50 cm medan den handhållna enheten är direkt mot huden.

Skillnad på effekt i själva lampan är en faktor tre ungefär, men hur blir effekten i w/m2 när de hålls på olika avstånd?

Jag fick verkligen inget vettigt svar från tillverkaren.

Någon som har erfarenhet av 5/3/1?

Körde precis igång med ’5/3/1 Boring But Big’ efter en veckas deload/paus på semestern. Utöver upplägget nedan så kompletterar jag överkroppspassen med biceps/triceps superset på slutet (samma som 5/3/1 BBB 3 month challenge)
IMG_3792.jpeg

Lite läsning för er som är intresserade:
https://www.jimwendler.com/blogs/jimwendler-com/101077382-boring-but-big
Och även första boken av Jim Wendler:
https://roids.vip/books/531 by Jim Wendler.pdf

Fyll i här enligt önskemål så genereras precis allting!

Har kört den i omgångar, men det blev snabbt för ”lätt”. När jag var ny gjorde den mycket för mig. Fyra dagar i veckan och deload var fjärde vecka är för lite träning för mig.

Hej,

Undrar om proffsen i tråden kan ge lite coaching till en klockkollega. Jag har varit rätt aktiv, gym 3-4 ggr veckan och gick fint. Inte biffig, men fick höra att jag ser stark och vältränad ut typ. Sen tappade jag det, klassiskt. Sjukt jobbigt att komma igång och kommer inte in i takten jag hade förut. Vill både hålla vikt och bli starkare (större på rätt sätt). Funderar på att köra en PT, men så bisarrt dyrt. 800 spänn i timmen är väl iofs ok, men om man ska köra det x antal ggr per vecka blir det ju dyrt minst sagt.

Tips? Hur får jag det att rulla igen? Finns det något bättre PT-upplägg än SATS? Det behöver inte vara jättebilligt, är det kanon betalar jag gärna.

Lite diffusa frågor men väldigt tacksam för alla inspel...

Hej,

Undrar om proffsen i tråden kan ge lite coaching till en klockkollega. Jag har varit rätt aktiv, gym 3-4 ggr veckan och gick fint. Inte biffig, men fick höra att jag ser stark och vältränad ut typ. Sen tappade jag det, klassiskt. Sjukt jobbigt att komma igång och kommer inte in i takten jag hade förut. Vill både hålla vikt och bli starkare (större på rätt sätt). Funderar på att köra en PT, men så bisarrt dyrt. 800 spänn i timmen är väl iofs ok, men om man ska köra det x antal ggr per vecka blir det ju dyrt minst sagt.

Tips? Hur får jag det att rulla igen? Finns det något bättre PT-upplägg än SATS? Det behöver inte vara jättebilligt, är det kanon betalar jag gärna.

Lite diffusa frågor men väldigt tacksam för alla inspel...
Vad behöver du PT'n till egentligen? Det låter du som behöver komma in i rutinerna igen.

När jag kommer ur rytmen så satsar jag mest att ta mig till gymmet. Om det blir 20min biceps, so be it. Alternativt pröva något nytt på gymmet. Jag ägnade orimligt mycket tid att göra 100 kg strikt press, sen kom jag tillbaka till mer välbalanserad träning.

Tillbaka
Topp