• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Styrketräning / Gymtråden. HARDCORE

Grymt! 80kg strikt press är det inte många på gymmet som gör, motsvarar säkert 130-140kg i en vettigt utförd bänkpress
Har tagit 122.5kg med stopp för ett par månader sen så det är inte omöjligt. Men får känningar av tyngre bänk, så kör lite lättare med benen rakt ut och stopp. Kopplar bort momentet från benen helt, känns som en bra övning för riktig råstyrka.

Tränar på en riktigt sliten atletklubb, men här känner jag mig riktigt svag. Det är bra för motivationen men dåligt för självförtroendet ;-)

En övning som hjälpt stående press mycket för mig är den här - sittande press i rack. Sitt med med röven på backen och benen rätt ut något åt sidorna. Går inte att fuska i den övningen, i så fall är man iaf uppfinningsrik. Går knappt att skapa något moment, bra för råstyrkan. 67,5kg gick upp idag efter några set bänk, tror det är pb.

IMG_1285.jpeg

Det här är jag hösten -22 på semester, lätt gravid och glad i snacks. Rörde mig typ ingenting.
IMG_3172.jpeg

Har alltid varit ganska smal och tunn, jag fick se den här bilden våren -23 och den stämde inte alls överens med bilden jag hade av mig själv och bestämde mig för att börja springa, i samma veva kom även en skilsmässa så fick 50% egentid.
Har aldrig trivts på gym så började med lite övningar med egen kroppsvikt och ett par hantlar.
Dock blev det lite gym på vintern 23-24 för att få tillgång till löpband.
Har väl i stort sett kört 1-2 löppass och 2-3 styrkepass per vecka. Slutat äta snacks och godis på veckodagar, äter helt vanligt och försöker tänka på att få i mig mer protein än tidigare samt äter mycket mer frukt och grönt.

Spola fram ca ett år senare så är det så här jag ser ut.

IMG_6499.jpeg

Det här är jag hösten -22 på semester, lätt gravid och glad i snacks. Rörde mig typ ingenting.
IMG_3172.jpeg

Har alltid varit ganska smal och tunn, jag fick se den här bilden våren -23 och den stämde inte alls överens med bilden jag hade av mig själv och bestämde mig för att börja springa, i samma veva kom även en skilsmässa så fick 50% egentid.
Har aldrig trivts på gym så började med lite övningar med egen kroppsvikt och ett par hantlar.
Dock blev det lite gym på vintern 23-24 för att få tillgång till löpband.
Har väl i stort sett kört 1-2 löppass och 2-3 styrkepass per vecka. Slutat äta snacks och godis på veckodagar, äter helt vanligt och försöker tänka på att få i mig mer protein än tidigare samt äter mycket mer frukt och grönt.

Spola fram ca ett år senare så är det så här jag ser ut.

IMG_6499.jpeg
Bra jobbat. Ser ut som 2 olika personer på bilderna.

Har tagit 122.5kg med stopp för ett par månader sen så det är inte omöjligt. Men får känningar av tyngre bänk, så kör lite lättare med benen rakt ut och stopp. Kopplar bort momentet från benen helt, känns som en bra övning för riktig råstyrka.

Tränar på en riktigt sliten atletklubb, men här känner jag mig riktigt svag. Det är bra för motivationen men dåligt för självförtroendet ;-)
Japp jag kör nästan uteslutande bänkpress med fötterna uppe och med smalt grepp de få gånger jag kör bänk nuförtiden. Känns skonsammare med det smalare greppet och mindre tryck från benen samt den lägre bryggan gör ju att man behöver lyfta lägre vikter för samma belastning :)

Har som referens gjort 82kg i press och 125kg smal bänkpress med fötterna uppe, 142,5kg vanlig bänk och 137.5kg tävlingsbänk.

Japp jag kör nästan uteslutande bänkpress med fötterna uppe och med smalt grepp de få gånger jag kör bänk nuförtiden. Känns skonsammare med det smalare greppet och mindre tryck från benen samt den lägre bryggan gör ju att man behöver lyfta lägre vikter för samma belastning :)

Har som referens gjort 82kg i press och 125kg smal bänkpress med fötterna uppe, 142,5kg vanlig bänk och 137.5kg tävlingsbänk.
Grymt starkt! Vad väger du?
Tävlar du?

Satan alltså, nästan dubbla kroppsvikten i bänk är imponerande.

Ouff, den 10:e maj vägde jag in på 98.5kg. 2 månader senare (utav hemmagymmande 3 ggr veckan+kreatin monohydrate, 5g per dag) så visade vågen 106.1kg. Herredjävlar vad jag måste binda vatten! Ser inte tjockare/svullen ut men siffran 106+ var ju inte så skoj att se på vågen... behöver komma över fokuset på vad vågen säger och mer fokus på hur jag mår & känner mig. PS: har inte haft semester dessa två månaderna. Pappaledig med 1 & 3-åring. Snittar 10 000 steg per dag + träning.

Beror på vilket gym man tränar :D De bästa bänkpressarna gör väl 3x kroppsvikt på tävling
Ett par månaders träning med fokus på bänk så tar du det lätt. Kul att ha tagit 2x kv någon gång i livet.

Ska testa Josef Erikssons bänkprogram, kanske till höst eller vinter. Sägs vara bra. Kör lite diet nu, ligger på 88kg och ska ned under 85 i alla fall. Har rätt mycket att bli av med på mina ca 177cm

Ett par månaders träning med fokus på bänk så tar du det lätt. Kul att ha tagit 2x kv någon gång i livet.

Ska testa Josef Erikssons bänkprogram, kanske till höst eller vinter. Sägs vara bra. Kör lite diet nu, ligger på 88kg och ska ned under 85 i alla fall. Har rätt mycket att bli av med på mina ca 177cm
Det är nog svårt för de flesta att dubbla sin kroppsvikt i bänk.

Det är nog svårt för de flesta att dubbla sin kroppsvikt i bänk.

Det är det, men hejsam är bara några kilon ifrån.
Tack men tror inte jag kommer jaga det, hade varit coolt att göra 2x kroppsvikt i bänk och jag gjorde ändå en liten satsning mot det när jag gjorde 142,5 men kom inte längre än så och ingenting jag ville viga mitt liv åt. Detta var snart 10år sedan och nu gör jag bara typ 130kg så nu är det säkert 15-20kg ifrån.

Efter att exet droppade att hon ville separera för 3 veckor sedan. Har jag ätit väldigt dåligt, gråtit floder, promenerat i timmar varje dag och sovit helt sjukt dåligt. Tappade över 5 kg på två veckor och då kom jag från en proteindiet på 1500 kcal/dag så det var inte mycket vattenvikt. Efter två veckor började jag gå till gymmet igen. Testade att maxa 1 RM i bänken och 110 kg som jag kämpat med väldigt länge för att ta gick upp med lätthet. Vilken toppning! Helt sjukt egentligen.

Aja, formen ser bättre ut mitt i kaoset och jag klarade PB, det är ju bra även om jag inte kan glädjas åt det.

PXL_20240810_192319746.MP (1).jpg

Tillbaka
Topp