• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Sub, med eller utan datum?

Med eller utan datum?

  • Med

    Röster: 165 48.7%
  • Utan

    Röster: 174 51.3%

  • Totala väljare
    339
Utan!
image.jpeg
 

hannes1988

Cartier
Cleanare utan datum men som föregående sagt bubblan är Rolex och datum är användbart (saknar det för tillfället då jag har speedmaster)
 
  • Like
Reactions: SFS

Sveparn

Panerai
2-Faktor
Har själv datum på alla mina klockor men den dagen det blir en sub hade jag valt utan. Dels mest likt originalet, dels för att jag tycker det är snyggast på, särskilt på de sexsiffriga. Dessutom tänker jag att man inte har behov av datum på alla klockor och särskilt inte en avsedd för dykning ursprungligen.
 

joF

Panerai
76 röster. 50-50 ställning. Roligt.

Utan så klart. Så mycket snyggare och renare utan bubblan och datumet.
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
Jag personligen tror många säger utan men köper med datum!? Själv har jag dock utan datum som är snyggare, men jag saknar datum ibland!
 

Khoma

Cartier
2-Faktor
Folk som säger att datumbubblan är klassisk. Kom inte Suben utan datum när det begav sig ?
Det borde med andra ord heta Rolex Submariner samt Rolex Submariner Date ?
No-date borde ju inte användas som benämning :)
 

Zalath

Panerai
Tänk efter själv hur du använder klockan nu. Brukar du titta på datumet ofta? I så fall köp en med datum! Är bubblan det du tvekar över så fundera över en dweller istället. Jag kollar ofta datum själv eftersom jag ofta skriver det på dokument och liknande, så för min del är det ett stort plus. Men kan tänka mig att avstå det på ikoniska icke datum-modeller, typ Daytona och Speedmaster.
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Folk som säger att datumbubblan är klassisk. Kom inte Suben utan datum när det begav sig ?
Det borde med andra ord heta Rolex Submariner samt Rolex Submariner Date ?
No-date borde ju inte användas som benämning :)
Rolex Oyster Perpetual Submariner 114060
Rolex Oyster Perpetual Submariner 116610LN/LV

Så är väl benämningen av Rolex?

Edit* - Utgick ifrån att det var senaste referensen av submariner som omtalades. Vet ej varför.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Folk som säger att datumbubblan är klassisk. Kom inte Suben utan datum när det begav sig ?
Det borde med andra ord heta Rolex Submariner samt Rolex Submariner Date ?
No-date borde ju inte användas som benämning :)
Stämmer! Den första kom 1953 (6204) och datum kom inte förrän 1966 (1680).
 
Topp