• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Sub, med eller utan datum?

Med eller utan datum?

  • Med

    Röster: 165 48.7%
  • Utan

    Röster: 174 51.3%

  • Totala väljare
    339

Greven

Audemars
Ja till bubbla.
image.jpeg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Som titeln lyder står jag och väger om jag tycker att med eller utan datum är snyggast på en Sub.

Mitt nästa inköp kommer troligtvis vara en sub så undrar vad alla ni andra tycker? Med eller utan, vad är snyggast?!
(för övrigt min första tråd här, så vet inte om jag postat den rätt.):nailbiting:

:omega::omega::omega::omega::omega:
Med om det är din enda klocka, annars utan. Utan är ju helt klart mest tool och cool.
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Svårt det här, dyker du djupt och måste sitta i tryckkammare kan ju behöva datum?! :angel: Tycker som de flesta andra att datum är praktiskt men bubblan och safirglad är fan inte praktiskt utan är en riktig fingeravtrycksmagnet. GMT n finns ju inte valet men på en sub skulle jag nog välja bort datum
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Tyckte att utan var givet först. Sedan växte den med bubbla för mig.

En sea dweller kanske är lösningen för dig.
En fantastisk klocka.
 

Urfunktion

Cartier
2-Faktor
Jag gillar Rolex med datum, men inte på Sub. Om jag bara skulle ha en klocka (och inte dyker med den) så hade jag valt GMT istället.
 

Sond

Patek
Beror lite på hur man använder den. Jag valde uran mest för att jag inte använder den varje dag. Vill att det ska vara så enkelt som möjligt att ta på den.

Bortsett från det så är det fifty-fifty för mig. Utan mer klassiskt och cleant. Med mer praktiskt.

Sedan förstår jag inte alls det där med att "Rolex ÄR med bubbla". Det är väl inte därför man köper en Sub..? Eller är det så att det viktiga är 1. Att det ser ut som en Rolex. 2. Att det är en Rolex. 3. Att det är en klocka man vill ha. 4. Att det är en bra klocka...
 

TheBear

Omega
2-Faktor
Var enda gång jag använt en klocka utan, så har jag svurit över att den inte har datum. Det är en farlig drog, och jag är beroende. Så mitt svar blir; självklart med.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Äh, vad tusan, datum kan man väl kolla i mobilen vid behov.
Egentligen behövs inte fler komplikationer än en timvisare... :)

enarmadbandit.jpg
 

Guden

Cartier
Har alltid haft i tankarna att en sub ska vara med date. Efter att ha hängt lite här på forumet och sett en del bilder så ändrade jag mig till att en sub ska vara utan bubbla - en mer clean look.

Nu har jag läst i tråden lite och känner mig 50-50.. Vaf*n :banghead:
 

P-vakten

Patek
2-Faktor
Mest praktiskt med. Har för vana att titta på klockan efter datum så var ganska jobbig omställning i början när speedmastern var ny. Nästa klocka blir garanterat med datum
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Konstigt det här med datum. De flesta vet vilken veckodag det är i dag men trots att vi kollade datum 5 gånger i går har vi svårt att veta vad det är för datum idag :)
 

Parabellum

Rolex
2-Faktor
Jag ägde en 114060 ett kort tag - dvs Sub utan datum. Valde detta alternativ enbart för att jag inte tycker om datumbubblan.
Kom på mig själv med att jag reflexmässigt flera gånger per dag tittade på klockan för att se vad datumet var. Säkert en vanefråga men jag saknade iallafall datum.
Däremot väljer jag Sub no-date likförbannat just pga att jag inte gillar datumbubblan rent estetiskt.
 
Topp