• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

SUBMARINER-Tråden

LV, LB, LN - i den ordningen. Alltså från vänster till höger...
Den första finns i min samling, LB kan jag gärna tänka mig att äga nån gång, men LN står inte så högt på min lista. Där kör jag med 116600 istället!

LV, LB, LN - i den ordningen. Alltså från vänster till höger...
Den första finns i min samling, LB kan jag gärna tänka mig att äga nån gång, men LN står inte så högt på min lista. Där kör jag med 116600 istället!
Förstår dittt resonemang men jag tycker att 116610 LN och 116600 är helt olika klockor, de ena behöver inte utesluta det andra

Tycker LN är en perfekt allaround klocka

Vilken väljer du?
76BDC539-7102-4E7D-92C6-AF492CE7EB61.jpeg
LB såklart!
Att de andra två dessutom kostar nästan lika mkt som LB'n numera gör ju valet ännu lättare :)

Edit: Jag är förvisso något partisk :D
IMG_4141.JPG

Senast ändrad:
20180317_214701.jpg
20180317_214647.jpg
20180317_214632.jpg
20180317_214617.jpg

My new watch guy, and now good friend, @Jay@IWS lent me his 1990 transition Sub for a while as he can't believe l am not a Sub guy.. Black PVD case and clasp, Rubber B strap and a shitliad is Stealth lurking around this baby..
Many thanks J, promise l won't sell it
What feelings does KS have on a Stealth Sub..
Honest answers much appreciated
We never stop learning.

Senast ändrad:
20180317_214701.jpg
20180317_214647.jpg
20180317_214632.jpg
20180317_214617.jpg

My new watch guy, and now good friend, @Jay@IWS lent me his 1990 transition Sub for a while as he can't believe l am not a Sub guy.. Black PVD case and clasp, Rubber B strap and a shitliad is Stealth lurking around this baby..
We never stop learning.

Honest opinion? Looks cheap and the rubber looks like it took a couple of dog bites. Sorry, not a big fan at all. And I think that's a GMT-clasp.

Just fått hem en 116610LV från 10/2015, säljaren sa innan köpet i telefon ”endast lätta repor” men det fanns en lite ding på nederdelen av caset. Den har också gått +10 sek senaste 36h, returnerar ni en sån? Köpt från ett företag i Sverige.

Just fått hem en 116610LV från 10/2015, säljaren sa innan köpet i telefon ”endast lätta repor” men det fanns en lite ding på nederdelen av caset. Den har också gått +10 sek senaste 36h, returnerar ni en sån? Köpt från ett företag i Sverige.

Beror på. Köper enbart klockor jag kan se och hålla i innan jag köper (om man nu inte beställer en helt ny). Men skulle jag uppleva att den inte är i beskrivet skick eller rent av i kasst skick så åker den tillbaka direkt.

Tidshållningen vet jag inte riktigt vad jag skulle göra med, låta den gå i en vecka och se hur den går. Den borde fortfarande omfattas av Rolex egna garanti så lämna in den till en AD om du känner för det.

Skicket (inne/ute) skall ju återspeglas av priset, har den sålts för X utifrån en viss info bör den rimligtvis vara billigare om skicket är sämre än uppgivet.

Fick du bilder där dingen syns?
Tidsavvikelsen torde kunna rättas till med en rukkning.

Som tidigare har nämnts så kan tidshållningen kan justeras med hjälp av garantin.

Var det ett rättvist pris och om dingen inte är utmärkande stor så hade jag möjligtvis låtit det gå.

Beror förstås på om du tänkt behålla klockan eller om du tror att du kommer sälja den inom snar framtid. Skall du behålla den så kommer fler dings/repor :)
Det får självklart dock inte vara såpass att du stör dig på det! Man skall kunna njuta av sin klocka :)

20180317_214701.jpg
20180317_214647.jpg
20180317_214632.jpg
20180317_214617.jpg

We never stop learning.

I am not a fan of PVD. And yes it is a GMT clasp. As @Johnny Pickles also said... the condition of the rubber makes the whole thing fall a part... r.i.p poor little sub :sorry:

Skulle behöva lite hjälp om råd mellan att köpa en 114060 eller 116710ln som min första stål klocka!
Känner mig helt kluven mellan modellerna då subben är så otroligt clean i designen och känns mer slit-tålig med sitt borstade armband jämfört med de polare länkarna till GMTn. O andra sidan kan det också vara lite kul att ha GMT funktionen som en extra grej, samt att dom polerade länkarna också ser snyggare om man är dressad. I nuläget är jag en student som tar en ekonomi examen till sommaren och har ett väldigt varierande klädstil med t-shirts på fritiden och skjorta/kavaj till arbetstid! Please help me!

Skulle behöva lite hjälp om råd mellan att köpa en 114060 eller 116710ln som min första stål klocka!
Känner mig helt kluven mellan modellerna då subben är så otroligt clean i designen och känns mer slit-tålig med sitt borstade armband jämfört med de polare länkarna till GMTn. O andra sidan kan det också vara lite kul att ha GMT funktionen som en extra grej, samt att dom polerade länkarna också ser snyggare om man är dressad. I nuläget är jag en student som tar en ekonomi examen till sommaren och har ett väldigt varierande klädstil med t-shirts på fritiden och skjorta/kavaj till arbetstid! Please help me!
Haft båda och i min värld är valet lätt...114060. Klassisk ikon som är så bra!
Det som gör att 116710 faller är några saker. Dels de polerade mittlänkarna, vridningen för plottrig, index 12 på vridringen är oproportionerligt bred (ser ut som skit) samt att när det kommer till gmt skulle jag ta en 5siffrig alla dagar i veckan.

Kvalitetsmässigt är det nog ingen skillnad på de två du funderar över.

GMT funktionen ; kommer du att använda den frekvent? Om inte, välj subben.
Polerade mittlänkar blir dessutom fort repiga och kladdiga.

Haft båda och i min värld är valet lätt...114060. Klassisk ikon som är så bra!
Det som gör att 116710 faller är några saker. Dels de polerade mittlänkarna, vridningen för plottrig, index 12 på vridringen är oproportionerligt bred (ser ut som skit) samt att när det kommer till gmt skulle jag ta en 5siffrig alla dagar i veckan.

Kvalitetsmässigt är det nog ingen skillnad på de två du funderar över.
Stort tack för svar! Det lutar mer mot ett 114060 då det också känns som att den håller sitt värde bättre över tiden med tanke på hur ikonisk en svart Sub är. Jag upplever också att GMT 2 med svart basel har hamnat lite i skuggan av batman och känns inte lika populär

GMT funktionen ; kommer du att använda den frekvent? Om inte, välj subben.
Polerade mittlänkar blir dessutom fort repiga och kladdiga.
Förmodligen så skulle jag aldrig använda gmt funktionen men jag uppskattar ändå att den finns där. Det sista jag vill göra att ju att ha massor av repor på länkarna så de lutar mer mot subben! Ställde mig faktiskt i kö hos Nymans förra veckan på en 114060 men dom påstår att kötiden är 6-8 månader så jag ville höra lite vad andra människor tycker också!

Förmodligen så skulle jag aldrig använda gmt funktionen men jag uppskattar ändå att den finns där. Det sista jag vill göra att ju att ha massor av repor på länkarna så de lutar mer mot subben! Ställde mig faktiskt i kö hos Nymans förra veckan på en 114060 men dom påstår att kötiden är 6-8 månader så jag ville höra lite vad andra människor tycker också!
Tror det går snabbare hos Engström i Jönköping.

Tillbaka
Topp