• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

SUBMARINER-Tråden

Jo, jag vet. I varje fall just nu. Man får väl vänta tills lågkonjunkturen slår till..
Å andra sidan så är det ju absolut inte omöjligt att få tag i en 114060 till list om man har lite tålamod och tur.
Intressant hur den där kommande lågkonjunkturen som nämns lite överallt enbart kommer drabba folk med sportrolex och inte personer utan men som vill ha.

Jo, jag vet. I varje fall just nu. Man får väl vänta tills lågkonjunkturen slår till..
Å andra sidan så är det ju absolut inte omöjligt att få tag i en 114060 till list om man har lite tålamod och tur.

Nej jag har bekanta som varnade mig för bostadskraschen redan när jag köpte min första lägenhet 2006 så jag är van vid typen.

Samma här... har en del vänner med cash på banken. ”Inte läge att köpa nu, snart kommer lågkonjunkturen”.

Här är verkligheten:

- som tidigare sagt, är det läge att ta en stor utgift när man själv ligger i en lågkonjunktur?

- tror du folk är sugna att sälja till underpris?

- om priserna åker i botten... tror du att du är den enda med cash på fickan som tar chansen?

Som att vänta på regn för att köttpriset skall gå ner så att man kan grilla :banghead:

Köp om du har råd, har du inte råd... köp inte.

Bild för OnTopic:

7F7DF081-734A-427F-8EB6-C8DA097881A9.jpeg

Samma här... har en del vänner med cash på banken. ”Inte läge att köpa nu, snart kommer lågkonjunkturen”.

Här är verkligheten:

- som tidigare sagt, är det läge att ta en stor utgift när man själv ligger i en lågkonjunktur?

- om priserna åker i botten... tror du att du är den enda med cash på fickan som tar chansen?

Som att vänta på regn för att köttpriset skall gå ner så att man kan grilla :banghead:

Bild för OnTopic:

+1

Bara inse fakta hur det ser ut. Tråkigt men sant :)

Här är verkligheten:

Bild för OnTopic:

Japp och min poäng är inte ens att jämföra Rolex och bostäder.

Skulle en lågkonjunktur göra att det rasade ut beggade subbar på marknaden tror jag inte dessa kommer köpas upp av idag rolexlösa personer.
Det är såna som redan har flera stycken av samma modell som kommer plocka dessa.

Är det nån av er som har nån teori till varför Rolex inte höjer priserna och anpassar sig till marknaden? Alternativt skruvar upp till tillverkningen av sportrolex? Nåt är ju fel när alla skrattar åt nån som kan tänka sig att köpa en Rolex till rekommenderade listpriset. Rolex tjänar väl inget på att folk säljer klockorna vidare med vinst eller att väldigt många som vill ha en aldrig får en såvida man inte köper en beggad eller en till överpris hos en gråhandlare? Nånting är ju snett. Det är väldigt svårt att förstå strategin.

Förövrigt så tror jag inte att en lågkonjunktur skulle göra att det skulle rasa ut beggade subbar på marknaden. Däremot så skulle Rolex försäljning av nya minska och det skulle bli lättare att få tag på en till listpris vilket självklart skulle påverka den idag absurda prisnivån på beggade, men inte direkt antika subbar.

I min värld så borde en en fin Sub 14060m two liner helt enkelt gå för mer än en fem år gammal 114060 som fabriken fortfarande spottar ur sig tusentals av i veckan.

Senast ändrad:
Är det nån av er som har nån teori till varför Rolex inte höjer priserna och anpassar sig till marknaden? Alternativt skruvar upp till tillverkningen av sportrolex? Nåt är ju fel när alla skrattar åt nån som kan tänka sig att köpa en Rolex till rekommenderade listpriset. Rolex tjänar väl inget på att folk säljer klockorna vidare med vinst eller att väldigt många som vill ha en aldrig får en såvida man inte köper en beggad eller en till överpris hos en gråhandlare? Nånting är ju snett.

Förövrigt så tror jag inte att en lågkonjunktur skulle göra att det skulle rasa ut beggade subbar på marknaden. Däremot så skulle Rolex försäljning av nya minska och det skulle bli lättare att få tag på en till listpris vilket självklart skulle påverka den idag absurda prisnivån på beggade, men inte direkt antika subbar.

I min värld så borde en en fin Sub 14060m two liner helt enkelt gå för mer än en fem år gammal 114060 som fabriken fortfarande spottar ur sig tusentals av i veckan.
https://klocksnack.se/threads/väntelista-rolex.91750/page-116

Där hittar du nog en massa kompisar.

Nåt är ju fel när alla skrattar åt nån som kan tänka sig att köpa en Rolex till rekommenderade listpriset.

Förövrigt så tror jag inte att en lågkonjunktur skulle göra att det skulle rasa ut beggade subbar på marknaden. Däremot så skulle Rolex försäljning av nya minska och det skulle bli lättare att få tag på en till listpris vilket självklart skulle påverka den idag absurda prisnivån på beggade
Fast det är ju liksom NU du vill köpa för listpris.

Den dagen det går att knata in till AD och utan någon egentlig väntetid går att köpa valfri Sub kommer ingen vilja köpa för list.

@Prefab - be om att få stå i en intresselista hos AD. Det tar nog inte flera år. Om du inte längre vill ha den när den kommer så är det bara att tacka nej.

Intressant hur den där kommande lågkonjunkturen som nämns lite överallt enbart kommer drabba folk med sportrolex och inte personer utan men som vill ha.
Den kommer drabba alla som vill SÄLJA en beg sportrolex. De som vill köpa har lättare att betala 100k utan att skuldsätta sig än 200k
Och ska man ändå låna till lyxkonsumtion så är det naturligtvis lättare att låna hälften så mycket till ev höga räntor osv osv..

Den kommer drabba alla som vill SÄLJA en beg sportrolex. De som vill köpa har lättare att betala 100k utan att skuldsätta sig än 200k
Och ska man ändå låna till lyxkonsumtion så är det naturligtvis lättare att låna hälften så mycket till ev höga räntor osv osv..
Får nog läsa om ditt svar i morgon när jag inte är lika trött för nu känns det som du svarar på saker jag inte ens har påstått.
100k? 200k? Låna till lyxkonsumtion i en lågkonjunktur?

Får nog läsa om ditt svar i morgon när jag inte är lika trött för nu känns det som du svarar på saker jag inte ens har påstått.
100k? 200k? Låna till lyxkonsumtion i en lågkonjunktur?
Ja. Att sälja för att få in pengar kommer folk alltid att göra, och då till marknadspriset.

Som i sin tur sätts av vad folk är villiga att betala.

Idag när man kan lånabtill - räntor nästan, och bostäderna har skjutit is höjden och ALLA har beviljats lån till lägsta räntan leder mkt troligt till att folk tex lånar eller belånar sin bostad för att köpa tex en Daytona.

När de sen tvingas betala högre räntor på sina lån så är chansen stor att de avyttrar sina lyxköp (då naturligtvis till nuvarande marknadspris)
Som mest troligt har sjunkit en hel del iom att det har blivit dyrare även för ev nya köpare att låna till köp.

Med det sagt: så behöver det inte påverka en köpare som tex mig, som endast köper klockor/smycken/kläder osv kontant.
Ang lågkonjunkturen.

Fler som sett att värdeuppskattningen har ökat marginellt enligt chrono24:s försäljningsdata i dagarna, även historiskt verkar det som. Snittpris begagnad 114060 = 80k. Konstigt med förändring historiskt?

Tillbaka
Topp