• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

SUBMARINER-Tråden

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Förstår det, men prisnivån har ju stigit under de senaste åren på i princip alla stålmodeller. När gråhandlare lägger upp samma modell (utan cert) fast i sämre skick för 72k+, börjar man ställa sig frågan vad marknadspriset egentligen ligger på. Svårt att veta i dagsläget. Att börja högt och jobba sig nedåt är väl det bästa sättet att lyckas pricka in det optimala marknadspriset?

Be din polare lägga ut den för 80 ;)
Som exempel gick det en 4-raders med tillbehör och relativt nyservad för 70 för nån månad sen eller två. Kändes rätt ok.

Polaren har tillbehör, men ingen service och inte opolerat. Skulle personligen i dagsläget inte lägga ut över 60k, tror jag.
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
60-65 för en opolerad 14060 utan cert. Finns säkert någon som betalar 70 idag men 65 är rimligare.
Personligen betalar jag lite extra för ett opolerat exemplar, (om den aktuella klockan nu är det eller inte låter jag vara osagt)
Nyservad gör ju sitt också
För egen del är polering ingen biggy så länge bevels är kvar och boetten ser ok ut.
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Galet nöjd faktiskt.. Mycket mer än jag trodde jag skulle vara. Storleken skrämde lite till en början men det tog bara en halvdag så var det borta.
Finishen är sjukt för att vara såpass "simpel" så som visare och tavla, det dubbeldoomade?? Glaset bidrar nog en hel del. Och hur den kan gå ifrån helt svart till skönt grå.
IMG_20190501_153553.jpg


Nu ska jag sluta kapa tråden..
Titan och 47mm?
 

Pinsam

Cartier
2-Faktor
Käkar lunch med kollegan. Han lägger märke till min nya BB58 och menar att den är lik en Rolex han fått av sin farfar. ”Den är nog 60 år gammal” säger han. Ta med den imorgon svarar jag så jag får kika på den.

Vill ni se något rött?
B1920B5E-EEE4-409E-93A3-CE2C81FBF92A.jpeg

2A5DC5D9-AD4C-4B7E-851E-5E191B509E7A.jpeg


Antar att det är en 1680. Kollegan tappade hakan när jag visade exempelpriser på C24.

Så kan det gå.
 

DrFlex

Cartier
Käkar lunch med kollegan. Han lägger märke till min nya BB58 och menar att den är lik en Rolex han fått av sin farfar. ”Den är nog 60 år gammal” säger han. Ta med den imorgon svarar jag så jag får kika på den.

Vill ni se något rött?
B1920B5E-EEE4-409E-93A3-CE2C81FBF92A.jpeg

2A5DC5D9-AD4C-4B7E-851E-5E191B509E7A.jpeg


Antar att det är en 1680. Kollegan tappade hakan när jag visade exempelpriser på C24.

Så kan det gå.
Är så avundsjuk att jag mår illa just nu!
 

Johan86

Panerai
2-Faktor
Käkar lunch med kollegan. Han lägger märke till min nya BB58 och menar att den är lik en Rolex han fått av sin farfar. ”Den är nog 60 år gammal” säger han. Ta med den imorgon svarar jag så jag får kika på den.

Vill ni se något rött?
B1920B5E-EEE4-409E-93A3-CE2C81FBF92A.jpeg

2A5DC5D9-AD4C-4B7E-851E-5E191B509E7A.jpeg


Antar att det är en 1680. Kollegan tappade hakan när jag visade exempelpriser på C24.

Så kan det gå.

Låter lite som ett avsnitt av Antikrundan :p
 
Om man har en sub från 2010, hur ofta bör den servas?

Alla har lite olika åsikter här. Jag tycker man servar en Rolex när den knappt funkar längre, dvs seg i uppdrag, automaten knappt drar upp eller om den tappar/fortar sig på tok för mycket. Har haft klockor som fortar sig en minut om dagen men som ändå "går som den ska", då har det inte stört mig. Däremot trycktest och tätservice är en annan femma. Trycktestar vintage 1-2 ggr om året, en modern hade jag tryckt 1 gång om året.

2010 hade jag inte servat om den inte har tydliga problem.
 

Oktogon

Panerai
Jag kan tycka att om man investerar i en Rolex så bör kvalitén återspegla hur ofta den behöver servas. Om man använder en klocka varsamt så är det inte superaktuella att serva den vart 5e år :)
Finns ju betydligt mycket dyrare klockor än Rolex som måste servas oftare så den logiken går ju inte ihop...
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Jag kan tycka att om man investerar i en Rolex så bör kvalitén återspegla hur ofta den behöver servas. Om man använder en klocka varsamt så är det inte superaktuella att serva den vart 5e år :)
Vet inte om du investerar i en Rolex, men förstår vad du menar.

Ser dock inte problemet med att serva var 5e år. Det är inte så dyrt liksom, speciellt inte utspritt på den tiden.
 
Topp