• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

SUBMARINER-Tråden

Tommy_83

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
16613 :)
IMG_20200625_212920_854.jpg

IMG_20200625_220721_751.jpg
Mycket bra! Grattis:)
 

jamesfranco

Audemars
Friends Of KS
Roligt att du valt att gå sub vägen! Jag var i samma sits som dig för inte alls länge sedan.
För mig så tycker jag att en date ser mer Rolex ut för otränade med sin utstickande bubbla och kommer ju där med att synas på ett annat sätt.
Jag var helt säker på att det var en 14060 jag ville ha när jag skulle välja sub(5 siffrig för den nättare boetten men ändå robustarr urverk), sen så skaffade jag en BB58 då pengarna inte fanns men insåg ganska snabbt att jag verkligen saknade datum då det används ofta och gillar inte att dra upp telefonen. Tiden gick och mer pengar ramlade in på klockkontot och en sub var det dags för. Min hjärna gick direkt till en 14060 igen då jag gillar att fota mina klockor och datumet kan kännas som en börda att få en bra vinkel på. Sen kom en 16610 ut här på forumet i använt skick men fint inom budget så jag träffade säljaren. Efter att jag provade den IRL så vart jag såld, alla nackdelar jag fann med datumet försvann och jag köpte den. I efterhand så började jag störa mig på bubblan men anledningen var att den hade en ding mitt på datumet då jag inte har några problem med bubblan på min 16570. Därför är nu min 16610 iväg på spa och kommer få ett nytt glas och livet kommer leka igen.
Så sammanfattat: 14060(no date) är riktigt snygg men för mig är datum viktigt för mig personligen. Sen diggar jag bubblan då det känns Rolex. Bästa är nog att testa och se båda IRL för att veta hur du känner för att bilder säger en sak men att prova dem kan säga dig något helt annat!
Hoppas detta var till någon hjälp :)
AE186959 (5).jpg
AE186556 (1).jpg

Absolut, det är ganska lätt att spotta en rolex med date från håll :)
Kul att höra din historia, och hur tankegångarna går. Haha det är härligt hur man sitter och funderar och sen när man har en i handen så känns allt solklart.
Jag har ännu inte provat en no date, men det sker såklart innan köp. Provade min brors 116610LV och blev såld, men måste känna på en no date innan.
Tack för att du delade med dig,
Trevlig helg!

(kommer såklart posta så fort köpet är klart)
 

jamesfranco

Audemars
Friends Of KS
Som du skriver så är det en fråga om personlig smak. Jag hade samma funderingar för knappt tre år sedan och slog till på en 114060 när den kom till AD. Hade väldigt svårt för att det inte fanns datum på den i ett halvår men det gick att träna bort under den tiden. Nu har jag fler klockor utan datum och det funkar fint. Utan att ha prövat så många 5-siffriga så tror jag att en 6-siffrig variant passar bättre om man är hyffsat ny i klockintresset. När det utvecklas så kan man jaga fina äldre modeller.

Men eller hur, det är precis så jag tänker! Förstår inte varför jag velar, märker här på forumet att lösningen till velandet är att man sen köper en till. eller två, eller sju. :pompus:

Tack för ditt svar!
 

Dbrasco

Rolex
2-Faktor
Tack för stödet! Denna kan man inte göra sig av med, fullset och orörd. Skulle svida :hilarious: Men lunchen ute i Bönan gör dock inte bort sig :)
Så tänkte även jag i 365 dagar. Så har även jag tänkt 22 gånger tidigare om andra klockor ;)
Och med ditt track record så har du lite att bevisa och leva upp till med det uttalandet:D MEN jag blir bara glad om du lyckas, en klassiker i suveränt skick.
Vi får väl ta en avstämning i bönan 25/6 - 2021
 

Dbrasco

Rolex
2-Faktor
Absolut, det är ganska lätt att spotta en rolex med date från håll :)
Kul att höra din historia, och hur tankegångarna går. Haha det är härligt hur man sitter och funderar och sen när man har en i handen så känns allt solklart.
Jag har ännu inte provat en no date, men det sker såklart innan köp. Provade min brors 116610LV och blev såld, men måste känna på en no date innan.
Tack för att du delade med dig,
Trevlig helg!

(kommer såklart posta så fort köpet är klart)
Vill inte vara dryg men nu är jag det iaf.
Det finns ingen jäkla NO DATE.. Klockan heter Submariner och den med datum heter Submariner DATE.
 

-RI-

Patek
2-Faktor
Så tänkte även jag i 365 dagar. Så har även jag tänkt 22 gånger tidigare om andra klockor ;)
Och med ditt track record så har du lite att bevisa och leva upp till med det uttalandet:D MEN jag blir bara glad om du lyckas, en klassiker i suveränt skick.
Vi får väl ta en avstämning i bönan 25/6 - 2021
Haha! Du har så rätt givetvis, brukar gå sådär med dessa uttalanden :cool: Siktar på att göra 366 dagar ;)
 
Det är dags att skaffa en submariner. Men jag har såå svårt att bestämma mig över om en date eller no date! Rent estetiskt så tycker jag att no date är klart snyggare. Men daten känns mer klassisk. Hur gick ni till väga? Hur tänkte ni? Ni som också har velat, hur gick det för er efteråt? Någon som ångrat sig efter att ha köpt vare sig den ena eller andra?

Vet såklart att det är högst personligt, men hör gärna era historier. :)

För min del så anser jag att en "no date" är betydligt mer estetiskt tilltalande, aom flera andra nämnt. Å andra sidan så är datumfjnkrionen inte så jäkla dum att ha kanske?

Men fråga dig själv: vilken tycker jag är vackrast?

Du kommer med stor sannolikhet inte glömma bort dagens datum 20 ggr/dygn, och om du mot förmodan skulle göra det så här du alltid mobilen eller någon i närheten att fråga.

Att fllk kollar så mkt på datumet på klockan, tror jag beror på att de är klocknörd, de kollar ridennoch kollar få SAMTIDIGT datumet (springer är fel, ingen siffra sitter uppåner eller har spegelvänt sig eller bytt färg) skämt åsido, de gånger du kollar på klockan för att ta reda på just datum lär inte vara många ggr per vecka. Och på det här du datumräknare i en annan maskin i fickan 95% av tiden/alt någon att fråga.

Så mitt råd är helt enkelt att köpa den klocka som faller dig mest estetiskt i smaken, ich som du själv nämner. Köpet du tex en 114060, så lär det med största sannolikhet inte bli din enda Rolex, säkerligen inte ena din enda sportrolex och inte ens särskilt höga odds på att det blir sin enda sub med tiden.

Ka ske köper di en vintagesub med datum om ett år eller två?

Jag har ångrat många klockköp men faktiskt aldrig ett enda köp av en Rolex.
Det närmsta kag kommit är att ångra att jag INTE KÖPT, och faktiskt, att jag köpt med "fel tavla" när jag velade mellan två. Men dt är billigt åtgärdat.

Så köp det du finner mest attraktivt för ögat.
Det gjorde jag och har aldrig ångrat mina Rolexköp.

Köööp nu!
 

jamesfranco

Audemars
Friends Of KS
För min del så anser jag att en "no date" är betydligt mer estetiskt tilltalande, aom flera andra nämnt. Å andra sidan så är datumfjnkrionen inte så jäkla dum att ha kanske?

Men fråga dig själv: vilken tycker jag är vackrast?

Du kommer med stor sannolikhet inte glömma bort dagens datum 20 ggr/dygn, och om du mot förmodan skulle göra det så här du alltid mobilen eller någon i närheten att fråga.

Att fllk kollar så mkt på datumet på klockan, tror jag beror på att de är klocknörd, de kollar ridennoch kollar få SAMTIDIGT datumet (springer är fel, ingen siffra sitter uppåner eller har spegelvänt sig eller bytt färg) skämt åsido, de gånger du kollar på klockan för att ta reda på just datum lär inte vara många ggr per vecka. Och på det här du datumräknare i en annan maskin i fickan 95% av tiden/alt någon att fråga.

Så mitt råd är helt enkelt att köpa den klocka som faller dig mest estetiskt i smaken, ich som du själv nämner. Köpet du tex en 114060, så lär det med största sannolikhet inte bli din enda Rolex, säkerligen inte ena din enda sportrolex och inte ens särskilt höga odds på att det blir sin enda sub med tiden.

Ka ske köper di en vintagesub med datum om ett år eller två?

Jag har ångrat många klockköp men faktiskt aldrig ett enda köp av en Rolex.
Det närmsta kag kommit är att ångra att jag INTE KÖPT, och faktiskt, att jag köpt med "fel tavla" när jag velade mellan två. Men dt är billigt åtgärdat.

Så köp det du finner mest attraktivt för ögat.
Det gjorde jag och har aldrig ångrat mina Rolexköp.

Köööp nu!

Du/ni har helt rätt, och eftersom jag gillar både med och utan så kommer det bli det det köp som verkar rimligast (årsmodell,pris,säljare).
Men som det ser ut nu så lutar det åt en 114060!
Jag skulle förmodligen tycka att det skulle vara skönt att ha en date då jag på jobbet kollar datum via outlook på datorn lite för ofta per dag haha.

Tack för peppen, och för din input! Återkommer med bild och upplevelse snart, hoppas jag.
 

bale

Omega
Du/ni har helt rätt, och eftersom jag gillar både med och utan så kommer det bli det det köp som verkar rimligast (årsmodell,pris,säljare).
Men som det ser ut nu så lutar det åt en 114060!
Jag skulle förmodligen tycka att det skulle vara skönt att ha en date då jag på jobbet kollar datum via outlook på datorn lite för ofta per dag haha.

Tack för peppen, och för din input! Återkommer med bild och upplevelse snart, hoppas jag.
Kör bara! Välkommen till klubben (på förhand).

F07B21E7-9916-4E89-B67D-5DCA59A21C9E.jpeg
 
Topp