• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

SUBMARINER-Tråden

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Hur är den nya subben i makro / under lupp?
Jag har sett att de runda timmarkeringarna på 6-siffriga subbar kan vara lite grov i poleringen. Dessa är alltså inte spegelblanka som man kan tro.
 
D

Deleted member 31745

Guest
Är inne på att köpa en batman eller en batgirl vilken skulle ni valt?

eller ska man nöja sig med det man har och invänta en sky-dwaller blue som jag står i kö på hos AD? Ca 2 år kvar.....
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Och så finns det såna som jag som inte kan bära en klocka utan länkjustering
Jag håller med dig! Glidelock är guld värt :)
Lyckas dock alltid hamna mellan två lägen när jag ska ”stänga” glidelocket så det tar emot och man måste justera den någon mm till för att snäppa tillbaka den.
Är ju inget problem i sig, men ändå störigt..
Där får man ge credd till Omegas glidelock på senaste smpn som är helt steglös och dessutom går lättare & snabbare att använda!
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Jag håller med dig! Glidelock är guld värt :)
Lyckas dock alltid hamna mellan två lägen när jag ska ”stänga” glidelocket så det tar emot och man måste justera den någon mm till för att snäppa tillbaka den.
Är ju inget problem i sig, men ändå störigt..
Där får man ge credd till Omegas glidelock på senaste smpn som är helt steglös och dessutom går lättare & snabbare att använda!
Har inga problem med Rolex länkjustering, men det låter nice med steglöst!
 

Staafen

Hombre murciélago
2-Faktor
Jag håller med dig! Glidelock är guld värt :)
Lyckas dock alltid hamna mellan två lägen när jag ska ”stänga” glidelocket så det tar emot och man måste justera den någon mm till för att snäppa tillbaka den.
Är ju inget problem i sig, men ändå störigt..
Där får man ge credd till Omegas glidelock på senaste smpn som är helt steglös och dessutom går lättare & snabbare att använda!
Har inga problem med Rolex länkjustering, men det låter nice med steglöst!
2021 - Rolex lanserar steglös glidelock som styrs från app i mobilen. Glöm inte vem som sa det först! :p
 
Senast ändrad:

KenKun

Patek
2-Faktor
Lite OT med Omega i denna tråden, men här är ett bra filmklipp :)
Personligen tycker jag Omegas är lättare att använda medans klockan hänger kvar på armen, med Rolex måste jag plocka av hela klockan för att justera låset.

Finns såklart alltid en risk att man tappar klockan när man ska justera länken, så Omegas lösning ser rätt trevlig ut. Men den verkar dock inte lika exakt, just för den är steglös. Med glidelock kan jag navigera med hjälp av "hacken".
Kör på det tredje "hacket" när jag vill att klockan ska sitta lite mer tight och brukar köra på fjärde eller femte "hacket" när jag vill att den ska sitta lösare
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Finns såklart alltid en risk att man tappar klockan när man ska justera länken, så Omegas lösning ser rätt trevlig ut. Men den verkar dock inte lika exakt, just för den är steglös. Med glidelock kan jag navigera med hjälp av "hacken".
Kör på det tredje "hacket" när jag vill att klockan ska sitta lite mer tight och brukar köra på fjärde eller femte "hacket" när jag vill att den ska sitta lösare
Har du något knep för att ”hitta” hacken?
Glidelocken känns ju steglös när man justerar den men man måste ju hamna i ett spår för att kunna stänga den.
Jag har inget riktigt bra system för detta, men det är kanske bara jag som är dum i huvudet? :D

Ska ju tilläggas att jag haft klockan i 4år, den sitter alltid olika :D
Gvs mer eller mindre tight, men vet aldrig i vilket spår, Haha!
 

bale

Omega
Sjukt svårt att se nåt på LW:s usla bilder, så det är bra att du kan kolla irl. Det jag tror att jag kan se på bilderna är dock att länken verkar rätt trött. Sen tycker jag det ser ut som att caset kanske är något nerpolerat men du får undersöka på riktigt så märker du ju hur det känns. Om det är ett fint ex så är de där pengarna inte mycket att bråka om. Privatpris för en bra 16610 skulle jag gissa ligger kring 80-85 kanske?
Du hade helt rätt, rasslade och var lite väl nedpolerad tycker jag. Inget spontanköp av det exemplaret mao. Sitter lugnt i båten..

A526E838-8E15-42C9-9124-E812A4F86F9E.jpeg
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Har du något knep för att ”hitta” hacken?
Glidelocken känns ju steglös när man justerar den men man måste ju hamna i ett spår för att kunna stänga den.
Jag har inget riktigt bra system för detta, men det är kanske bara jag som är dum i huvudet? :D

Ska ju tilläggas att jag haft klockan i 4år, den sitter alltid olika :D
Gvs mer eller mindre tight, men vet aldrig i vilket spår, Haha!
Det är bara memorera vilket hack den brukar ligga på och sedan justera efter det.

23A4C29F-37CB-48C5-9FC7-2E8A4DA6BC69.png
 

Principal

Omega
2-Faktor
Här syns den längre minutvisaren, personligen tycker jag även större Mercedesvisare passar bättre till de stora indexen, även bezelinsertet är smalare och siffrorna lite mindre, samt att urtavlan är något större vilket ger ett luftigare och mindre kompakt utseende, hela klockan är nu mer harmonisk. Sen är skillnaden i storlek mellan de två tydligen endast 0,5mm. 40,86 vs 41,36.
Screenshot_20200901-224306.png
Bra inlägg!
Nu har jag aldrig ägt en sub, ta det utifrån det. Gillar nya boetten och den längre minutvisaren men inte övertygad om de större indexerna och bredare visarna? Hade det sett oproportionerligt ut med gamla index och likadana visare fast längre minutvisare?
 
Topp