• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

SUBMARINER-Tråden

Aha ok. Tack.
Men spelar det egentligen någon roll när det gäller tex just detta fallet? Det lär väl vara samma urverk etc?
Så COSC certifieringen känns som att den är rätt "oviktig" såhär 10, 15 år egter att garantin har gått ut. Jag har svårt att tro att nån går in med en klocka som går - 6 eller + 8 sek, även om man har garanti kvar om man inte råkar ha vägarna förbi AD ändå, och ser det ut som så att det skiljer 1 minut på ett dygn, då är det kanske dags att lämna in iaf, oavsett COSC certifierad eller inte? :)
 

DrFlex

Cartier
Aha ok. Tack.
Men spelar det egentligen någon roll när det gäller tex just detta fallet? Det lär väl vara samma urverk etc?
Så COSC certifieringen känns som att den är rätt "oviktig" såhär 10, 15 år egter att garantin har gått ut. Jag har svårt att tro att nån går in med en klocka som går - 6 eller + 8 sek, även om man har garanti kvar om man inte råkar ha vägarna förbi AD ändå, och ser det ut som så att det skiljer 1 minut på ett dygn, då är det kanske dags att lämna in iaf, oavsett COSC certifierad eller inte? :)
Finns oändligt massa info kring detta om man googlar lite. Kort så hade 14060 från början 3000 urverket med balans "kogg" eller vad det heter på svenska? Det är alltså ett fäste för balanshjulet istället för full brygga med fäste på båda sidorna och detta urverket testades inte för COSC. I början av 2000-talet kom 14060M med uppdaterat urverk 3130 med full balansbrygga med mera. Detta urverk är tåligare och mer noggrant. De första åren var det fortfarande 2-line och inte COSC trots 3130 urverket men sen började de testa detta med COSC och det blev 4-line.

Och så en bild på min älskade 114060....
IMG_5756.jpeg
 

Staafen

Hombre murciélago
2-Faktor
Finns oändligt massa info kring detta om man googlar lite. Kort så hade 14060 från början 3000 urverket med balans "kogg" eller vad det heter på svenska? Det är alltså ett fäste för balanshjulet istället för full brygga med fäste på båda sidorna och detta urverket testades inte för COSC. I början av 2000-talet kom 14060M med uppdaterat urverk 3130 med full balansbrygga med mera. Detta urverk är tåligare och mer noggrant. De första åren var det fortfarande 2-line och inte COSC trots 3130 urverket men sen började de testa detta med COSC och det blev 4-line.

Och så en bild på min älskade 114060....
IMG_5756.jpeg
Tänkte precis skriva gällande verken men någon hann före. :D Det är även graverad rehaut och SEL på de sena 14060 om man föredrar det.
 

Staafen

Hombre murciélago
2-Faktor
Och den som kom efter, vad är det då? En dressklocka?
Ja den är faktiskt framtagen för att vara just en dressare för mellanchefer runt 35-55 år. Efter många års forskande kom Rolex fram till att det saknades just en i denna kategori och gjorde slag i saken. Ett naturligt steg från Omega SMP eller det lite mer vågade valet Speedmaster för mellanchefen.
 
Senast ändrad:

Wayne

Breitling
Om man tycker den nytillverkade submarinern är alldeles för stor för min handled, men nya daytonan sitter väldigt fint --> Kommer äldre submariner pre 2008 passa min handled tror ni?
 

Calvin

KS Explorers Club
2-Faktor
Bestämde mig för att testa länken igen. Inte så dumt ändå...
DSC04618.jpg

Mitt problem med länken var att när den var justerad till att passa min handled så hamnade spännet alldeles för långt upp mot "kl 12" och det blev varken bekvämt eller snyggt. Så kom det till mig i morse - att sätter jag bara på länken på fel håll så borde det bli mycket bättre. Det blev det :)
Såklart lite irriterande att kronan sitter upp och ned men hellre det och en bekväm passform...
DSC04629.jpg
 

Zorin

KS Explorers Club
2-Faktor
Bestämde mig för att testa länken igen. Inte så dumt ändå...
DSC04618.jpg

Mitt problem med länken var att när den var justerad till att passa min handled så hamnade spännet alldeles för långt upp mot "kl 12" och det blev varken bekvämt eller snyggt. Så kom det till mig i morse - att sätter jag bara på länken på fel håll så borde det bli mycket bättre. Det blev det :)
Såklart lite irriterande att kronan sitter upp och ned men hellre det och en bekväm passform...
DSC04629.jpg
När min 16600 Sea-Dweller hamnade för långt ut på handleden med spännet mer mot kl.12 och skapade obalans så lämnade jag in den för kortning av länken på kl.6 sidan. Nu sitter den som en smäck med perfekt balans på min handled.
D3E9EB0B-D4A8-40A2-9098-778D431ED11E.jpeg

 
Senast ändrad:

Calvin

KS Explorers Club
2-Faktor
När min Sea-Dweller hamnade för långt ut på handleden med spännet mer mot kl.12 och skapade obalans så lämnade jag in den för kortning av länken på kl.6 sidan. Nu sitter den som en smäck med perfekt balans på min handled.
D3E9EB0B-D4A8-40A2-9098-778D431ED11E.jpeg
Yes - det är såklart den rimligaste lösningen... Tyvärr så är det tydligen så att Rolex på sina äldre länkar inte tyckte att vi med frökenhandleder var önskvärda konsumenter ;).
Med andra ord är alla länkbitar som går att plocka av redan av och vad som återstår är enbart microjusteringen i låset.
 
Topp