• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

SUBMARINER-Tråden

Official timekeeper

17B1F511-4AB4-43A6-A1A7-166229EF20A2.jpeg

Det skiljer typ 0.4mm och med smalare luggar upplevs den inte alls större. Jag vet att jag är i minoritet men jag tar en 126610 över en 16610 alla dagar i veckan.
Jag tyckte den kändes mer som en nyare Sea-Dweller än en Sub. (dock hyfsat balanserad givet sin storlek)
Om man även tar hänsyn till både bredare länk och framförallt mycket större clasp så insåg jag direkt att den var inget för mig...

Jag tyckte den kändes mer som en nyare Sea-Dweller än en Sub. (dock hyfsat balanserad givet sin storlek)
Om man även tar hänsyn till både bredare länk och framförallt mycket större clasp så insåg jag direkt att den var inget för mig...
Den bredare länken är det enda problemet i mina ögon, men inte så pass illa som de flesta andra tycker imo

Den bredare länken är det enda problemet i mina ögon, men inte så pass illa som de flesta andra tycker imo
För mig var detta en dealbreaker på nya, dels 21mm vid luggarna och dels 1mm bredare vid låset.

Nu har jag inte haft chansen att testat nya men det måste väl ändå märkas skillnad på handleden? Eller?

edit: det är ju inte som att det gamla (114060) låset är jättelitet heller :)

För mig var detta en dealbreaker på nya, dels 21mm vid luggarna och dels 1mm bredare vid låset.

Nu har jag inte haft chansen att testat nya men det måste väl ändå märkas skillnad på handleden? Eller?

Tycker i alla fall att det märks på de med mindre handleder, man ser bara en stor clasp 🙈

Jag kikar mycket på panerai så kanske är skadad av 24mm luggar och band men SÅ farligt är det inte. Sub är ju ingen enorm klocka direkt, lite får den synas imo. Folk är så bajsnödiga över några mm 😜

Sub är ju ingen enorm klocka direkt, lite får den synas imo. Folk är så bajsnödiga över några mm 😜
Det är ju millimetrarna och de små variationerna som gör skillnad...

Lite OT men en Kermit med platt 4 på insertet kan ju kosta en månadslön extra och få texten ”Submariner” i rött är ju inte direkt gratis nuförtiden heller. Det blir allt som oftast ramaskri när Rolex ändrar case eller storlek också.
Klart inte Svenne Svensson på stan bryr sig nämnvärt om klockan är 40mm eller 41mm eller om det är röd eller vit text på tavlan eller en platt siffran 4 men för oss andra nördar är det ju enorm skillnad. ;)

Det är ju millimetrarna och de små variationerna som gör skillnad...

Lite OT men en Kermit med platt 4 på insertet kan ju kosta en månadslön extra och få texten ”Submariner” i rött är ju inte direkt gratis nuförtiden heller. Det blir allt som oftast ramaskri när Rolex ändrar case eller storlek också.
Klart inte Svenne Svensson på stan bryr sig nämnvärt om klockan är 40mm eller 41mm eller om det är röd eller vit text på tavlan eller en platt siffran 4 men för oss andra nördar är det ju enorm skillnad. ;)
Haha ja, jag förstår vad du menar. Jag tycker bara inte att det är något negativt. Det enda jag störde mig på var att länken inte smalnar av, det hade gjort sig perfekt nu med de smalare luggarna.

Datum, alltid datum på alla klockor.
Jag använder klockan som smycke, för att kolla tiden samt vilken dag i månaden det är. Funkar inte utan datum.

Har bara en klocka utan datum, en Zenith Tipo CP-2, tyckte den var så snygg att jag i min iver helt missade att den inte hade datum innan köp.
Älskar datumkomplikationen, så klart; MEN när jag instiktivt fastnar för en klocka så är det oftast en No-date. Gillar min 124060 skarpt och drömmer om att en gång i livet få sätta på mig en Blancpain FF Hodinkee-edition (No Date) och väntar på en Tudor Black Bay BLue (No Date) så... jag är som det heter "kluven"...

Älskar datumkomplikationen, så klart; MEN när jag instiktivt fastnar för en klocka så är det oftast en No-date. Gillar min 124060 skarpt och drömmer om att en gång i livet få sätta på mig en Blancpain FF Hodinkee-edition (No Date) och väntar på en Tudor Black Bay BLue (No Date) så... jag är som det heter "kluven"...
Alltså, Blancpain FF mil-spec MED datum är ju GRAALEN med stort G :). Alltså den som kom innan HODINKEE-versionen utan.
De är ju så sjukt snygga.

Jag vill verkligen ha datum, önskar dock att jag var av en annan uppfattning :)

Alltså, Blancpain FF mil-spec MED datum är ju GRAALEN med stort G :). Alltså den som kom innan HODINKEE-versionen utan.
De är ju så sjukt snygga.

Jag vill verkligen ha datum, önskar dock att jag var av en annan uppfattning :)
Jag har jagat hos AD i Stockholm och bett dem i sin tur hetsa Blancpain (Swatchgroup) att få en Milspec till Stockholm, men det är svårt (omöjligt) och kommer att ta tid (oändlig) så det två i kombination gör att man får resa ut på korståg till Blancpain flagship store i CH eller krypa till korset och välja en gråhandlare... Jag kan lyckligtvis njuta av en 5015E som är in min ägo sedan en tid, så det är inte synd om mig :)
OCH visst är det kul - och tur - att vi kan vara av olika uppfattning. Det gillar jag mest/P

Tillbaka
Topp