• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

SUBMARINER-Tråden

Hej Sub-vänner.
Jag har blivit sugen på en Sub! Jag tycker jag har gjort min hemläxa men vill gärna ha lite tips... Jag tycker och tänker så här:

• Jag vill ha en klocka som jag kan bära varje dag och den får gärna bli lite patinerad i min ägo.
  • Jag gillar Submariner både för märket och historien.
  • Jag gillar mer de gamla, lite mindre casen och tror jag föredrar aluminium bezel som inte är så shiny och dessutom får lite patina med tiden.
  • Jag gillar verkligen vintage looken och siktar därför på en tavla med tritium. Den behöver inte vara så där härligt cremefärgad nu men vill gärna att den blir det i framtiden (har inte bråttom)
  • Jag gillar modellerna utan datum för att de är nära ursprunget men även med funkar.
  • Jag vill ha en klocka som är så modern, ny och fräsch som möjligt vid köp givet vad jag skrivit ovan.

Om jag summerar allt: det är en 14020 alternativt 16610 jag ska leta efter, pre 1998.

Tänker jag rätt? Några tips eller tankar från er experter?

//Micke

Hej Sub-vänner.
Jag har blivit sugen på en Sub! Jag tycker jag har gjort min hemläxa men vill gärna ha lite tips... Jag tycker och tänker så här:

• Jag vill ha en klocka som jag kan bära varje dag och den får gärna bli lite patinerad i min ägo.
  • Jag gillar mer de gamla, lite mindre casen och tror jag föredrar aluminium bezel som inte är så shiny och dessutom får lite patina med tiden.
  • Jag gillar verkligen vintage looken och siktar därför på en tavla med tritium. Den behöver inte vara så där härligt cremefärgad nu men vill gärna att den blir det i framtiden (har inte bråttom)
  • Jag gillar modellerna utan datum för att de är nära ursprunget men även med funkar.
  • Jag vill ha en klocka som är så modern, ny och fräsch som möjligt vid köp givet vad jag skrivit ovan.

Om jag summerar allt: det är en 14020 alternativt 16610 jag ska leta efter, pre 1998.

//Micke
Med tanke på det du skriver och att du vill bära den varje dag samt ha en ny och modern låter det i mina öron som du egentligen borde köpa en BB58:a. Den har allt du efterfrågar samt finns helt ny med 5 års garanti. Men det är klart, det är ju ingen roooolex

Hej Sub-vänner.

//Micke
Jag har klurat lite som Du men landat i att jag vill att alla hairlines, scratches (och gud förbjude 'dings') ska vara mina egna - Så jag siktade på en nyare, som är i mint condition, men som lever med mig och att vi åldras parallellt. Då skulle svaret kunna vara en helt ny 124060 också; MEN då blir det keramisk bezel så klart... Jag gillar Burnmans tanke... som jag också har följt och väntar nu på en BB58... lite som en "hedge" i portföljen ;-)
Simma lugnt i den fina Stockholms-söndagen.
//P

Senast ändrad:
Med tanke på det du skriver och att du vill bära den varje dag samt ha en ny och modern låter det i mina öron som du egentligen borde köpa en BB58:a. Den har allt du efterfrågar samt finns helt ny med 5 års garanti. Men det är klart, det är ju ingen roooolex
Tack för dina tankar. Ja, har har absolut kikat på BB58 men som du säger är det ju ingen Rolex, bara nästan 🙂.
Sen är det väl det med tritium som jag hängt upp mig lite på. Kanske fel...

Jag har klurat lite som Du men landat i att jag vill att alla hairlines, scratches (och gud förbjude 'dings') ska vara mina egna - Så jag siktade på en nyare, som är i mint condition, men som lever med mig och att vi åldras parallellt. Då skulle svaret kunna vara en helt ny 124060 också; MEN då blir det keramisk bezel så klart... Jag gillar Burnmans tanke... som jag också har följt och väntar nu på en BB58... lite som en "hedge" i portföljen ;-)
Simma lugnt i den fina Stockholms-söndagen.
//P
Ja, det är ju ett alternativ så klart. Det som känns modernt idag kommer ju vara vintage imorgon 🙃
Dock är det ju, som det verkar, endera omöjligt (AD) eller vääldigt dyrt (gråhandlare) med en helt ny...

168000

82EF09DC-9124-4AA2-A30B-623FE1A7E57E.jpeg

Någon som har koll på varför den nya vitguldssubben är 30k dyrare än guldguld? Borde väl inte vara så stor skillnad kan man tycka. Det verkar vara lika med Daytonan. Är vitguld dyrare att tillverka?

Hej Sub-vänner.

//Micke
14060 utan datum, 16610, 16800 samt 168000 med datum.

Vad menar du med så modern som möjligt? Du skriver ju att du inte vill ha moderna attribut som keramisk vridringsinlägg.

Någon som har koll på varför den nya vitguldssubben är 30k dyrare än guldguld? Borde väl inte vara så stor skillnad kan man tycka. Det verkar vara lika med Daytonan. Är vitguld dyrare att tillverka?
Vitguld och rose har länge varit varit dyrare än gulguld när det gäller Rolex, det har inget med tillverkningskostnader att göra.

14060 utan datum, 16610, 16800 samt 168000 med datum.

Vad menar du med så modern som möjligt? Du skriver ju att du inte vill ha moderna attribut som keramisk vridringsinlägg.
Tack.
Menar givet de önskemål jag hade så vill jag att den ska vara så modern som möjligt tekniskt och i ett så bra skick som möjligt. Och det är det sista som kanske gör mig lite osäker. Kommer jag kunna leva med skicket på en vintageklocka eller vill jag att det är mina förehavanden som skapat patinan...

Tack.
Menar givet de önskemål jag hade så vill jag att den ska vara så modern som möjligt tekniskt och i ett så bra skick som möjligt. Och det är det sista som kanske gör mig lite osäker. Kommer jag kunna leva med skicket på en vintageklocka eller vill jag att det är mina förehavanden som skapat patinan...
Det är ju en avvägning du får göra. Sen är det ju kanske inte direkt vintage vi pratar om.. Bör vara ganska oproblematiskt att hitta en relativt opatinerad från 90-talet, även om den inte kommer vara helt ny såklart.

Vet inte om detta är rätt tråd men har en Submariner 16610 från 2000 som ska in på service, står nu mellan valet och kvalet till att välja till polering.
Den är i bruksskick och har diverse smårepor som uppstår vid användning såklart.

Så..bör man välja till polering eller är det dumt då det ev kan påverka värdet negativt?

Vet inte om detta är rätt tråd men har en Submariner 16610 från 2000 som ska in på service, står nu mellan valet och kvalet till att välja till polering.
Den är i bruksskick och har diverse smårepor som uppstår vid användning såklart.

Så..bör man välja till polering eller är det dumt då det ev kan påverka värdet negativt?
Hade inte valt till polering om det inte är katastrof. Har du haft den sen ny?

För mig var detta en dealbreaker på nya, dels 21mm vid luggarna och dels 1mm bredare vid låset.

Nu har jag inte haft chansen att testat nya men det måste väl ändå märkas skillnad på handleden? Eller?

edit: det är ju inte som att det gamla (114060) låset är jättelitet heller :)
Har haft min 126610 i några månader nu o intrycket som kom från början är fortfarande som jag skrev lite om i min recension. Mer balanserad trots något större mm på tavla o länk. Luggarna gör mer än va man tror på helheten jämfört med 116610 då. Imho

Ja precis...den ligger hos Nymans så förhoppningsvis kan man förvänta sig ett väl utfört arbete

Jag gick på endast service utan polering när jag servade min hos Nymans. De gör inget prisavdrag om du väljer att ta bort poleringen, så det handlar väl mer om hur mycket material du har kvar på boetten och hur viktigt det är för dig att den ser blank ut. Nu är min väldigt fin för sin ålder, men hade jag haft många repor hade jag nog valt bort det ändå för att hålla boetten så intakt som möjligt.

Tillbaka
Topp