• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

SUBMARINER-Tråden

Tack @jappdapi, maxi-dial som din fast en mk3 lollipop tavla. Från 1981 och med tanke på gårdagens Clubhouse diskussion så tycker jag definitivt att den är är vintage 😁 Eller vad säger Mr KS Clubhouse (aka @Berns)? För de av er i tråden som inte hänger där så rekommenderar jag er att göra det, se här: https://klocksnack.se/threads/clubhouse.147466/page-10#post-3845598
Den är sååå bra! Fick lite inspiration av dig och @Berns. Frågar man @Gummo så är det en semivintage hehe.

Den är sååå bra! Fick lite inspiration av dig och @Berns. Frågar man @Gummo så är det en semivintage hehe.
He, he, ja det var ju det vi pratade om igår på Clubhouse 😁 Hur definierar man vintage och dessutom semi-vintage? Tänkte på det vi pratade om, vilka ny klockor idag som kommer att vara framtidens vintage, med de definitioner som kom upp igår så lär ju aldrig någon av nutidens nya klockor någonsin bli vintage 😁

He, he, ja det var ju det vi pratade om igår på Clubhouse 😁 Hur definierar man vintage och dessutom semi-vintage? Tänkte på det vi pratade om, vilka ny klockor idag som kommer att vara framtidens vintage, med de definitioner som kom upp igår så lär ju aldrig någon av nutidens nya klockor någonsin bli vintage 😁
Rätt så intressant att de flesta delade olika åsikter kring vintage och semivintage. Blev mer en sentimentet grej. Även gällande nya klockor som ev inte lär bli vintage i framtiden då de typ massproducerades.

Vad tycker du om din 1680? Vet inte riktigt om det blir mitt nästa ”projekt”

En lång väg av klockor har lett till att min ursprungliga klockdröm äntligen uppfyllts. Det är något speciellt med en vintage Submariner.

Trots över 40 år känns den oväntat solid och gör vardagsanvändning bekväm och orosfri. Caset är en pansarvagn, allt sitter som en smäck.

Sen har vi tavlan. En färg och patina som inatbetats under lång tid och ger klockan en alldeles egen karaktär. Ibland rör jag vridringen och konstaterar den blåa nyans som framkommer i vissa ljus. Solens tand.

Men det är också något med trycket av texten på tavlan. Klockan blir mer levande och varm. Den är mindre maskinell och steril än dagens klockor.

I sin sammansättning så förstår man varför denna klocka är så populär. Ett fast berg, pålitligt urverk och en klassisk design som kopierats i tid och otid. Men sub:en består som originalet, för evigt.

Skål! Tack för ett fantastiskt forum och för alla sympatiska medlemmar som gör det till vad det är.
20210513_150702.jpg

Senast ändrad:
En lång väg av klockor har lett till att min ursprungliga klockdröm äntligen uppfyllts. Det är något speciellt med en vintage Submariner.

Trots över 40 år känns den oväntat solid och gör vardagsanvändning bekväm och orosfri. Caset är en pansarvagn, allt sitter som en smäck.

Sen har vi tavlan. En färg och patina som inatbetats under lång tid och ger klockan en alldeles egen karaktär. Solens tand. Ibland rör jag vridringen och konstaterar den blåa nyans som framkommer i vissa ljus.

Men det är också något med trycket av texten på tavlan. Klockan blir mer levande och varm. Den är mindre maskinell och steril än dagens klockor.

I sin sammansättning så förstår man varför denna klocka är så populär. Ett fast berg, pålitligt urverk och en klassisk design som kan kopieras i tid och otid. Men sub:en består som originalet, för evigt.

Skål! Tack för ett fantastiskt forum och för alla sympatiska medlemmar som gör det till vad det är.
20210513_150702.jpg
Det är overkligt att vi lever i en tid där det nästan bara är de nya, generiska versionerna som gäller. Denna är ju så otroligt mycket roligare och snyggare på alla sätt.

CBB5FBB6-D06F-4CA4-9908-1A5B56EEC685.jpeg

Första veckan med min nya klocka har varit en fröjd. Råkade snudda högra hornet på handtaget till altandörren här om dagen och haft så galet dåligt samvete. Det är en ding man måste leta efter för att se men jag slits mellan två världar. Håll käften och var glad klockan ska ha spår av användning och andra sidan vill jag att den ska vara i så fint skick som när jag fick den för alltid.

Nybörjar tankespöken? Tror jag kommer komma över det 😂

Första veckan med min nya klocka har varit en fröjd. Råkade snudda högra hornet på handtaget till altandörren här om dagen och haft så galet dåligt samvete. Det är en ding man måste leta efter för att se men jag slits mellan två världar. Håll käften och var glad klockan ska ha spår av användning och andra sidan vill jag att den ska vara i så fint skick som när jag fick den för alltid.

B327EDE0-EACE-46B3-81CD-705747A84665.jpeg

Om du vill ha den som ny hela tiden är bäst att lägga den i ett skåp ;)
Använd den, slit den och njut av den, är mitt tips

Senast ändrad:
Om man vill köpa en 126610LN från en AD och inte har någon historik med dem tidigare, är det helt kört att få köpa till listpris? Blir otroligt matt av att tvingas handla av gråhandlare till 40% påslag.
Kan tänka mig en flygresa för att köpa inom Europa, men med de jag har kollat hos är det inget som kan garantera eller ens får tala om vad de har i lager...

Tips mottages hur man bär sig åt.

Ps. ska samtidigt köpa en DJ till frugan

Om man vill köpa en 126610LN från en AD och inte har någon historik med dem tidigare, är det helt kört att få köpa till listpris? Blir otroligt matt av att tvingas handla av gråhandlare till 40% påslag.
Kan tänka mig en flygresa för att köpa inom Europa, men med de jag har kollat hos är det inget som kan garantera eller ens får tala om vad de har i lager...

Say hey, to grey
Ska man få, blir det grå

Du skrev att du skulle köpa en PO. Köper du en PO och en DJ kan du nog komma upp på listan för en 126610LN.

Tillbaka
Topp