• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

SUBMARINER-Tråden

En grej slog mig. På Rolex hemsida, så har man slutat skylta med att visarna är i vitt guld. Kan det vara så att man slutat med vitt guld som visare och index för Submariners?

En grej slog mig. På Rolex hemsida, så har man slutat skylta med att visarna är i vitt guld. Kan det vara så att man slutat med vitt guld som visare och index för Submariners?
1622406079206.png

Man skulle nog ha hört om det isåfall? Och ska vi lite på monochrome är det fortfarande visare i vitguld som gäller

1622406079206.png

Man skulle nog ha hört om det isåfall? Och ska vi lite på monochrome är det fortfarande visare i vitguld som gäller
Jag har en oerhört stort intresse för materialen i klockorna. Så läste till mig på nätet att Breitlingloggan på deras urtavlor är i vitguld. Kontaktade Breitling och det visade sig vara i mässing. 🙄
Så därför tror jag inte på något från nätet.

Jag har en oerhört stort intresse för materialen i klockorna. Så läste till mig på nätet att Breitlingloggan på deras urtavlor är i vitguld. Kontaktade Breitling och det visade sig vara i mässing. 🙄
Så därför tror jag inte på något från nätet.
Självklart, läste nu dock att Hodinkee säger samma sak och de om några brukar ha koll på läget. Rolex har ändå kört vitguld i drygt två decennier nu (tror jag?) Så kanske är så att det inte längre är något man lägger större tyngd på marknadsföringsmässigt?

Edit: skulle vara att skjuta sig rejält i foten att börja tumma på kvalitet nu. Framförallt när man redan har extrem pricing power och gott kan höja priser med 10-15% utan att efterfrågan skulle minska (åtminstone så som marknaden ser ut nu)

Självklart, läste nu dock att Hodinkee säger samma sak och de om några brukar ha koll på läget. Rolex har ändå kört vitguld i drygt två decennier nu (tror jag?) Så kanske är så att det inte längre är något man lägger större tyngd på marknadsföringsmässigt?
Har catchat de ha fel också. 😎
Men jag tror dock visarna och ndexen är i stål, annars hade man skyltat med att de var i vitt guld.

Intressant observation. Visarna är ju en av få delar som Rolex köper in och inte själva tillverkar. Ett rykte är att det är just en av dessa leverantörer som står för en viktig del av tillverkningen som strulat senaste tiden som har satt käppar i hjulen för Rolex och deras produktion.

Intressant observation. Visarna är ju en av få delar som Rolex köper in och inte själva tillverkar. Ett rykte är att det är just en av dessa leverantörer som står för en viktig del av tillverkningen som strulat senaste tiden som har satt käppar i hjulen för Rolex och deras produktion.
Va, trodde de tillverkades inhouse. Vilka är det som tillverkar deras visare? Var kan jah läsa mer ang detta?

Va, trodde de tillverkades inhouse. Vilka är det som tillverkar deras visare? Var kan jah läsa mer ang detta?

''Remember, Rolex is arguably one of the most vertically integrated watch manufacture in the world, and it makes just about every component of the watch itself. One thing it does not make, however, are the hands – which come from a supplier called Fiedler SA – and crystals.''

Varför skyltar man inte med det på hemsidan? Men att skriva halv A4-papper om datumbubblan går bra...

Så kanske är så att det inte längre är något man lägger större tyngd på marknadsföringsmässigt?

De skriver att siffror och index i bezeln är i platina men utelämnar att nämna guld, tror det är ett medvetet val. Att bära guld är förbjudet för män inom islam.

Men vad vet jag, det är bara en gissning :)

De skriver att siffror och index i bezeln är i platina men utelämnar att nämna guld, tror det är ett medvetet val. Att bära guld är förbjudet för män inom islam.

Snygg spaning! Finns många viktiga marknader för rolex i Mellanöstern så skulle absolut kunna vara så!

65D89D09-F9BA-42AD-BB62-CEF9B95FC2EE.jpeg

Skål!

Älskar alubezel och boetten men än har jag inte förstått charmen med den rassliga länken. Låset känns ju som ett skämt i jämförelse med hur robust klockan är i övrigt.

Jag kommer närmast från nya Rolex och Tudor, således stor kontrast. Plus dock för att denna känns så lätt!
Charmen med vintagelänkarna kommer du att förstå tids nog. De är rassliga, ja men också mycket skönare att bära än moderna ofta överdimensionerade och klossiga länkar och clasps. Även om de gamla är rassliga så är hållbarheten oftast väldigt bra.

Charmen med vintagelänkarna kommer du att förstå tids nog. De är rassliga, ja men också mycket skönare att bära än moderna ofta överdimensionerade och klossiga länkar och clasps. Även om de gamla är rassliga så är hållbarheten oftast väldigt bra.

Instämmer och då är ändå länkarna på senare 5513 och 14060 generationen moderna och rätt överdimensionerade också jämfört med de gamla nitade länkarna från 60- talet.

Tycker också vintage länkarna är ännu skönare på armen än moderna dito. Att de inte känns lika solida med klockan i handen ser jag inte som något problem. Inte heller låsen är något bekymmer. Förutsätter givetvis att länkarna är i gott skick. Gäller nytt som gammalt. De moderna länkarna kommer sannolikt också att slitas med åren.

Bra fångat faktiskt! När man googlar så hittar man på flera engelska forum, medlemmar som letar Rolex sportstål utan visare och index i guld. Då kan man undra varför Rolex inte går över till visare i platina istället för vittguld, men platina kanske patineras med tiden?

Bra fångat faktiskt! När man googlar så hittar man på flera engelska forum, medlemmar som letar Rolex sportstål utan visare och index i guld. Då kan man undra varför Rolex inte går över till visare i platina istället för vittguld, men platina kanske patineras med tiden?
Kemi är verkligen inte mitt område men som kille är killgissningar och intressanta diskussioner en del av vardagen ;).

Jag är ganska övertygad om att platina inte patineras över tid? Med tanke på att det är ännu "ädlare" än guld (?).

Skulle istället tro att det har att göra med två faktorer: Platina är mer svårarbetat än guld och framförallt dyrare.

Kemi är verkligen inte mitt område men som kille är killgissningar och intressanta diskussioner en del av vardagen ;).

Jag är ganska övertygad om att platina inte patineras över tid? Med tanke på att det är ännu "ädlare" än guld (?).

Skulle istället tro att det har att göra med två faktorer: Platina är mer svårarbetat än guld och framförallt dyrare.
Historisk så har platina varit dyrare, men just nu är guld dyrare. Oavsett vad så blir inte kostnaderna så stora ifall man använder platina eller guld. Ett gram guld eller platina räcker till många, många, många, mångaaa visare.

Edit: Asså jäklar va intresserad jag är utav anlendingen varför Rolex använder visare i vittguld, samtidigt som man försöker dölja det?!

Tillbaka
Topp