• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

SUBMARINER-Tråden

Kemi är verkligen inte mitt område men som kille är killgissningar och intressanta diskussioner en del av vardagen ;).

Jag är ganska övertygad om att platina inte patineras över tid? Med tanke på att det är ännu "ädlare" än guld (?).

Skulle istället tro att det har att göra med två faktorer: Platina är mer svårarbetat än guld och framförallt dyrare.
Platineras*

Siste dag i mai. Nå går det for fort! Om 3 uker snur solen og det er snart høst og juleferie. Crap. 🤣

125065F7-B092-4EDF-A063-AE209CF235FD.png

Hej,måste serva min SUBMARINER 1680, någon som har tips var ? Bara inte Rolex Ad,hos någon privat,i Malmö eller omkring. Tack för svar .

Varför inte hos en AD?
Är rädd att dom byter ut något på tavlan,visare,mm. . Dom gillar inte Vintage klockor. Servade SUBMARINER hos han på Davidhalstorget ,kostade mig ca.7.000 ,det blev inte bra.Gick tillbaka,han tyckte att allt är bra,att han / dom hade bytt det ock det på klockan,men jag var inte nöjd. Gick till Rolex på Gustav ock förklarade,nu bytte dom samma sak,fick betala 8,200 ,

Är rädd att dom byter ut något på tavlan,visare,mm. . Dom gillar inte Vintage klockor. Servade SUBMARINER hos han på Davidhalstorget ,kostade mig ca.7.000 ,det blev inte bra.Gick tillbaka,han tyckte att allt är bra,att han / dom hade bytt det ock det på klockan,men jag var inte nöjd. Gick till Rolex på Gustav ock förklarade,nu bytte dom samma sak,fick betala 8,200 ,
Det är bara att vara tydlig med dem att inte byta något utan att fråga först. Jag har aldrig hört att en AD skulle byta dessa mot någons vilja men man måste ju vara noga att påpeka detta innan. Jag har själv servat klockor med tritium hos AD och sa då har det inte varit några problem.

Det är bara att vara tydlig med dem att inte byta något utan att fråga först. Jag har aldrig hört att en AD skulle byta dessa mot någons vilja men man måste ju vara noga att påpeka detta innan. Jag har själv servat klockor med tritium hos AD och sa då har det inte varit några problem.
Håller med. Bara att vara tydlig och behövs något bytas i verket så vet man att det blir korrekt utfört med originaldelar.

Är rädd att dom byter ut något på tavlan,visare,mm. . Dom gillar inte Vintage klockor.
Det där är ett påstående jag skulle vilja påstå inte är sant. Du kan inte dra alla ADs över samma kam. Den AD jag använt mig av har visat den största respekt och professionalism gentemot mina vintageklockor och jag har alltid varit supernöjd med de arbeten de utfört.

Det där är ett påstående jag skulle vilja påstå inte är sant. Du kan inte dra alla ADs över samma kam. Den AD jag använt mig av har visat den största respekt och professionalism gentemot mina vintageklockor och jag har alltid varit supernöjd med de arbeten de utfört.
Jag har hört rykten om klockor som skickats till Rolex där de bytt saker utan kundens vilja men det är säkert bara rykten. AD däremot har jag aldrig hört att de bytt något utan att säga till.

Håller med. Bara att vara tydlig och behövs något bytas i verket så vet man att det blir korrekt utfört med originaldelar.
Jag personligen hade inte servat en Rolex hos annan än AD även om det garanterat finns bra urmakare som säkert gör jobbet lika bra.

Apropå service, urmakare och ADs:

Jag tycker mina ändlänkar sitter dåligt. Visst kan man böja till ”vingarna” för att få dem att sitta an mot boetten?

Var inne på Rob och frågade men tror inte säljarna förstod vad jag snackade om. De menade bestämt att man behövde köpa nya länkbitar. Just då hade jag inte tid att diskutera.

Nå, nuläge, där de tar i bezel:

7D183221-47E9-419D-8907-1E9D105F7FCC.jpeg

B8810747-2151-420E-B014-53D3086CCFAF.jpeg

D6DAB993-3599-42FA-B6D6-B16FC50AB32C.jpeg

Vad jag önskar:

3EBF7F33-534D-4D4A-846F-50FB8C777F46.jpeg

E90F672A-C789-4621-8253-DE92E6442364.jpeg

8E38A70E-D556-42A2-8095-EB5F767B72A7.jpeg

Allt gott!

Jag tycker mina ändlänkar sitter dåligt. Visst kan man böja till ”vingarna” för att få dem att sitta an mot boetten?

Var inne på Rob och frågade men tror inte säljarna förstod vad jag snackade om. De menade bestämt att man behövde köpa nya länkbitar. Just då hade jag inte tid att diskutera.

Vad jag önskar:

Allt gott!
Böj till ändlänken så kommer det sitta tight igen. De släpper lite med tiden.

1622545978473.png

7D183221-47E9-419D-8907-1E9D105F7FCC.jpeg

B8810747-2151-420E-B014-53D3086CCFAF.jpeg

D6DAB993-3599-42FA-B6D6-B16FC50AB32C.jpeg

Vad jag önskar:

3EBF7F33-534D-4D4A-846F-50FB8C777F46.jpeg

E90F672A-C789-4621-8253-DE92E6442364.jpeg

8E38A70E-D556-42A2-8095-EB5F767B72A7.jpeg

Allt gott!
Som @loevhagen säger, tryck ihop de lite lätt med fingrarna men börja med lite och testa dig fram. Det krävs ofta mindre än man tror. Jag har gjort det tidigare och det blev bra.

Klem dem forsiktig med fingrene. Har gjøre det flere ganger på mine gamle Submariners og GMT-Master (Red Sub og 16750) med løse end links.

Som @loevhagen säger, tryck ihop de lite lätt med fingrarna men börja med lite och testa dig fram. Det krävs ofta mindre än man tror. Jag har gjort det tidigare och det blev bra.

Det tog tre försök men nu jäklar sitter de PERFEKT! Så gott som, i alla fall.

Ovärderligt, detta forum. Trevlig kväll!

8825230E-5FB8-4F9D-9F5E-D1BB24F1E815.jpeg

Bra jobbat, blir claspen slapp så kan man böja till de två "små armarna" som sticker fram inåt eller blecken lite grann så sitter det bra igen även där.

Plötsligt börjar jag förstå charmen med de här länkarna 👏

Visst är de bekväma också. Vi hade nyss invägning här hemma. Sub på länk 123 g, Black Bay på länk 171 g.

Hushållets Oyster Perpetual 34 landade på 112 g, alltså knappt mindre än 14060M!

Varför inte hos en AD?
Jag hade varit väldigt tveksam till att lämna vintage hos en AD om det inte är en urmakare jag känner och har förtroende för. Rolex och ADs grundinställning är att klockan ska bli i skick som ny vid service (också det yttre) och min erfarenhet är att det ibland är svårt att få dem att acceptera något annat. Dock glad att höra att det finns andra erfarenheter i tråden.

Jag hade varit väldigt tveksam till att lämna vintage hos en AD om det inte är en urmakare jag känner och har förtroende för. Rolex och ADs grundinställning är att klockan ska bli i skick som ny vid service (också det yttre) och min erfarenhet är att det ibland är svårt att få dem att acceptera något annat. Dock glad att höra att det finns andra erfarenheter i tråden.
Jag har ju inte haft så mycket vintage men några äldre iaf och har aldrig upplevt det problemet faktiskt. Jag har sagt till den urmakare som ska utföra jobbet att inte röra boett m.m. samt inte byta ut något och då har de sagt "självklart gör vi inte det". Det är säkert olika från AD till AD men Rob har alltid varit bra vad gäller det.

Jag har ju inte haft så mycket vintage men några äldre iaf och har aldrig upplevt det problemet faktiskt. Jag har sagt till den urmakare som ska utföra jobbet att inte röra boett m.m. samt inte byta ut något och då har de sagt "självklart gör vi inte det". Det är säkert olika från AD till AD men Rob har alltid varit bra vad gäller det.
Peter på Rob E är en som jag hade vågat lämna en vintage Rolex till, hade inte lämnat den till någon random bakom disken utan att få snacka med honom.

Tillbaka
Topp