• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

SUBMARINER-Tråden

Är det någon som vet om 5513 är dyrare att serva än låt säga en 14060? Om ja, hur mkt dyrare? Tänker att det kanske är svårare med reservdelar och att det drar upp priset?

Är det någon som vet om 5513 är dyrare att serva än låt säga en 14060? Om ja, hur mkt dyrare? Tänker att det kanske är svårare med reservdelar och att det drar upp priset?
5513 gjordes från tidigt 60-tal till slutet av 80-talet och beroende på service historik kan det lätt skilja ett par tusen i service.

Hade fel, 14060 Subben kostar 7950kr då den är en s.k ”modern professional”
5513 är en ”classic professional” och kostar 11900kr

Trevlig helg!

B64E5E76-6AC8-4B55-8104-8997C5B9805E.jpeg

Givetvis! Bifogar nedan. Är på jakt åt en Sub till min far denna gång, har inget emot normalt slitage, men hur går era tankar kring den utförda poleringen?
4C02305A-2015-4BBA-ACA3-251D1DD69CB9.jpeg

67D15783-1C15-4108-80CB-7F12D1859002.jpeg

E2A8B624-41BC-45C9-B1B1-08A189E8101F.jpeg

Trodde det var en nypolering det frågades om. Ser ut att vara ett bra tag sedan den polerades... tycker det är svårt att säga vad som är slitage och polering på bilderna. Är det originalfasningarna kvar det man kan se?

Finns en poleringstråd också om ingen här kan svara.

Lämnade in min Submariner efter att den plötsligt började låta konstigt från urverket, klockan är under garanti. Får ett kostnadsförslag på 9000:- och att det är dags för service, vad täcker den 5-åriga garantin?

Kronan är sliten. Urverket börjar få torra lager, därav ljud och vibrationer.
Servicebeskrivning
Nödvändiga åtgärderl:
-Komplett service av verk inkl verkdelar

Kronan är sliten. Urverket börjar få torra lager, därav ljud och vibrationer.
Servicebeskrivning
Nödvändiga åtgärderl:
-Komplett service av verk inkl verkdelar
Men är inte detta något som Rolex bör stå för om du endast har haft klockan I 4 år och använt den "normalt"?

Jag menar de rekommenderar ju service ca vart 10e år. Ska du då behöva bli Lidande för att de kanske haft i förnlite olja eller låtit den ligga 5 år på lager innan den såldes?

Jag tycker nog du borde ta upp det igen och se om det inte bör gå som ett garantiärende.

Mvh

Men är inte detta något som Rolex bör stå för om du endast har haft klockan I 4 år och använt den "normalt"?
Jag menar de rekommenderar ju service ca vart 10e år. Ska du då behöva bli Lidande för att de kanske haft i förnlite olja eller låtit den ligga 5 år på lager innan den såldes?

Jag tycker nog du borde ta upp det igen och se om det inte bör gå som ett garantiärende.

Mvh
"Rolex guarantees the proper functioning of its watches for a period of five years from the date of purchase. The Rolex guarantee excludes normal wear-and-tear".

Rekommendationen är väl att det minst ska göras en gång vart 10e år, oftare vid behov. "It is recommended to service your Rolex approximately every 10 years depending on the model and real-life usage."

Tack, jag lämnade in klockan som ett garantijobb, och fick detta svar efter ca 3 veckor.

Jag hade ändå legat på och försöka få det som ett garantiärende, att använda klockan varje dag bör ju anses vara normalt och borde inte slita och påverka serviceintervallet så mycket som att den behöver göras 6 år för tidigt. Jag hade därmed hävdat att det visst är ett garantiärende :)

I och för sig, eftersom ingen använder sina klockor idag utan har de i bankfack så kanske 10 års intervallet baseras på det ;)

Btw, pratade med ”dem” ingen garanti pga ”stötskada” en ding som uppkommit ungefär efter 6 månaders ägande resulterade i ingen garanti 3,5 år senare, så tänk på det alla med Rolex köp i tanken, en ding på klockan= förbrukad garanti

Btw, pratade med ”dem” ingen garanti pga ”stötskada” en ding som uppkommit ungefär efter 6 månaders ägande resulterade i ingen garanti 3,5 år senare, så tänk på det alla med Rolex köp i tanken, en ding på klockan= förbrukad garanti
Det var det dummaste jag hört, då får de bevisa utom rimligt tvivel att felet som uppstått verkligen beror på det också.

Över huvudtaget så verkar den här klockbranschen med Ads och garantier och reparationer och service urarta mer och mer till rena dårhuset. Baserat på både egna och andras upplevelser. Det tycks inte vara särskilt märkesbundet heller utan ganska överlag. Orimliga väntetider enbart på prisuppgifter för att inte tala om reservdelar som kommit snabbare fram med oxkärra, skrattretande garantivillkor när det kommer till kritan och ibland absurda köpvillkor, märkliga priser för service om de nu har tid att besväras med sånt alls m. m.

Och det framförs emellanåt som det vore inte bara självklarheter utan nåt att stoltsera med.
Jaja, det gäller väl inte alla men en trend kan jag tycka. Så varför skulle nån garanti gälla...

Tillbaka
Topp