• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

SUBMARINER-Tråden

Fortsätter med läder och gillar det!

2021_1118_10424400-01-01-01.jpeg

Hello. Tror ni att 14060M kommer öka i värde långsiktigt, tänker att det borde bli så eftersom den blir svårare och svårare att köpa pga den inte tillverkas längre. Tacksam för svar.

Hello. Tror ni att 14060M kommer öka i värde långsiktigt, tänker att det borde bli så eftersom den blir svårare och svårare att köpa pga den inte tillverkas längre. Tacksam för svar.
Jag tror en viktig fråga är hur stor andel av den aktuella efterfrågan som är en del av en allmän hajp. Tror inte de hade varit så dyra som de är idag om det inte var generellt svårt att få tag på Submariners/Rolex/sportspål.

När blir den vintage och börjar öka i värde?
Vintage är exakt på dagen vid 30år. Därefter ökar den årligen 12,8%…

Tror man brukar säga vintage vid 30år men är osäker. Och bara för att den är vintage betyder det absolut inte att den ökar i värde. IDAG är en vintage sub ”värdefull”, om 5-10 år finns det inte en kotte som vet. Hur mycket skulle du själv betala för t.ex en antik frimärkssamling idag från 30-40 talet som med ursprungsvärdet på frimärkena var ca 1-2:-, och på 80-90 talet var värt ca 100k?!?
Idag kanske du får 500:- för den om du har tur.

Som sagt, idag är rolex subs premium. Imorrn vet ingen. Själv har jag bara ägt en Rolex sub, runt 2008-2009. Betalade (och fick betalt) ca 50-60% av nyvärdet av vad en ny då kostade hos AD.

Har fått för mig att vintage sub blir mer intressanta för sub samlare. misstänker att behöva vänta länge innan den blir svår att hitta den på marknaden.
Allt handlar om tillgång och efterfrågan oavsett ålder och referens. Allt är värt det marknaden tycker…
Glöm inte heller skick och eventuella tillbehör i ekvationen.

Exakt! blir intressant vad utfallet kommer bli. Öskar dig en fortsatt trevlig kväll.
Missförstå mig inte, jag tycker frågan är intressant. Precis som du skrev tillverkas inte fler. Som @Zorin skrev är skick och tillbehör också viktigt. Varje dag poleras klockor medan certifikat och boxar tappas bort. Jag tror dock inte att den huvudsakliga drivkraften bakom senaste tidens värdeökning är det minskande utbudet utan andra marknadskrafter såsom Rolexhajp och väntelistor samt en ökad efterfrågan på nya och begagnade lyxvaror i allmänhet. Hur mycket din klocka är värd idag tror jag är mindre relevant än hur det i framtiden kommer se ut just vad gäller dessa faktorer.

Senast ändrad:
När man ser de bredvid varandra så känns 5-siffriga visuellt bättre. Men gillar känslan på armen bättre med 6-siffrig! Inte omöjligt att man går tillbaka dock.

Tillbaka
Topp