Räcker med att du andas på de polerade ytorna så blir det reporDu har inga personliga preferenser av hur illa det faktiskt blir, även om man är försiktig med sina saker ? Stålet på ytterlänkarna borde väl ändå "skydda" guldet till viss del![]()
![Grimacing face :grimacing: 😬](https://cdn.jsdelivr.net/joypixels/assets/8.0/png/unicode/64/1f62c.png)
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Räcker med att du andas på de polerade ytorna så blir det reporDu har inga personliga preferenser av hur illa det faktiskt blir, även om man är försiktig med sina saker ? Stålet på ytterlänkarna borde väl ändå "skydda" guldet till viss del![]()
Stålet skyddar möjligtvis om de stöter till kanten av länken eller så, men inte mot repor osv. Annars räcker det, som ovan säger, med att andas på det.Du har inga personliga preferenser av hur illa det faktiskt blir, även om man är försiktig med sina saker ? Stålet på ytterlänkarna borde väl ändå "skydda" guldet till viss del![]()
Känner att det blir ett svårt beslut det här! Looks vs practicality..Stålet skyddar möjligtvis om de stöter till kanten av länken eller så, men inte mot repor osv. Annars räcker det, som ovan säger, med att andas på det.
Känner att det blir ett svårt beslut det här! Looks vs practicality..![]()
Nu var det inte grundfrågan men polerade ytor är generellt repmagneter, även om det är stål. Däremot kommer man ganska fort till ett läge där varje ny hairline inte gör så stor skillnad men det generella intrycket ändå är bra. Så kan man hålla det jäkligt länge om man inte misshandlar klockan
Instämmer till fullo att dem är till för att användas, kommer ju inte medvetet att misshandla den, men den stora frågan är väl egentligen om man kan anse en sub TT som en toolwatch eller försvinner den statusen när man implementerar ädelmetallen till ekvationen?bra summerat
kan även tillägga att har du tänkt att använda klockan KOMMER du samla på dig massa repor… men vad är syftet med en klockan som inte används ?
Det får nästan bli upp till dig själv att avgöra. Personligen ser jag den fortfarande som en Toolwatch, det är ju ändå en subInstämmer till fullo att dem är till för att användas, kommer ju inte medvetet att misshandla den, men den stora frågan är väl egentligen om man kan anse en sub TT som en toolwatch eller försvinner den statusen när man implementerar ädelmetallen till ekvationen?
Snyggt! Är pärlan sprucken?Mycket snack och lite bilder nu så här kommer en arkivbild
![]()
Det är den, har tyvärr inte kvar klockan länge…Snyggt! Är pärlan sprucken?
Det verkar inte handla om klockorna längre, i det stora hela.Dubbelpostar lite idag. I oktober 2018 gick jag in till Nymans Ur i Västerås för att eventuellt köpa en Rolex Submariner i stål. De lade fram en utan och en med datumvisning. Jag valde den utan (vilket jag ångrat sen dess) och betalade, men fick inte bara klockan utan också en föreläsning om att jag inte fick sälja den vidare.
Jag hade då under tjugo år köpt ett antal Rolex där, sålt dem efterhand för att finansiera en ny och fick nu höra att man skulle sätta upp sig på ”väntelistor” samt lova att inte sälja dem vidare om man ville köpa vissa eftertraktade modeller. Rabatt var inte heller nåt man skulle vänta sig trots långvarig stamkundsrelation.
Sedan dess har ju situationen urartat helt och det är ju bara att läsa tex den här tråden för att inse att Rolex idag bara handlar om väntelistor och priser. Det här gör ju att man funderar lite på vart Rolex är på väg. Skall Rolex framöver bara vara för dem med mycket pengar som ser klockorna som roliga penningplaceringar? Är det den nya kundbasen eftersom de, framförallt yngre, som går in i en butik ofta bara får ett snorkigt svar att de inte får köpa nån klocka eftersom de inte har en gedigen kundhistorik? Rolex har alltid varit ”mycket bra klockor som håller värdet” och därför varit roliga köp för många olika grupper, idag är positioneringen nåt annat.
Bara några tankar i vintermörkret …
![]()
![]()
I grund och botten är varan min när jag köpt den och butiken kan stoppa upp sina krav där solen inte skiner.Däremot så skulle jag inte hänga upp mig på att en viss återförsäljare ställde krav om att inte sälja vidare, det är en fri ekonomi i slutändan.
Ja, jo. Men som sagt, det skulle jag skita högaktningsfullt i, ser inget värde i att vara kontrollerad av någon fisförnäm klockbutik. Hela grejen med att köpa (och sälja) klockor för att hamna på kölista för "rätt" klocka känns väldigt liveget. Köper hellre begagnat då.I grund och botten är varan min när jag köpt den och butiken kan stoppa upp sina krav där solen inte skiner.
Tyvärr så blir det ju en form av diskriminering där vissa kunder inte får handla mer men vill man leka den leken så är det bara att acceptera.
Jag slutade köpa klockor. Det känns faktiskt ännu bättre.Ja, jo. Men som sagt, det skulle jag skita högaktningsfullt i, ser inget värde i att vara kontrollerad av någon fisförnäm klockbutik. Hela grejen med att köpa (och sälja) klockor för att hamna på kölista för "rätt" klocka känns väldigt liveget. Köper hellre begagnat då.
Kör. Fantastiskt med lite brytning.Har vi någon här med erfarenhet av att använda TT sub som daily driver? Fått erbjudande om att lägga handpenning på en 126613LB för leverans under våren. Älskar looken men är rädd att det polerade guldet tar överjävligt mycket stryk vid daglig användning?
Tack för tipsen, funderar på att gå förbi Luxurywatches här i Stockholm, såg att de hade ett par använda inne som man kanske kan få klämma och känna på för att få en uppfattning som inte bilder kan återge.Kör. Fantastiskt med lite brytning.
Guld är en porös/mjuk metall, så det kommer bli repigt såklart.
Men kika på lite icke-mint på chrono eller insta. Hoppas du blir nöjd!
Nymans och Krons brukar ha 126613LN och 126618LB inne om du vill känna på dem.Tack för tipsen, funderar på att gå förbi Luxurywatches här i Stockholm, såg att de hade ett par använda inne som man kanske kan få klämma och känna på för att få en uppfattning som inte bilder kan återge.
Handpenning är inte inbetald ännu, fortfarande lite tveksam, så har kanske redan bränt min chans då jag fick erbjudandet för 3 veckor sedan...![]()
Jag fiskar för fullt men är inte släkt med ägaren och har heller ingen köphistorik så svaret är alltid desamma, nej.Suget efter en submariner brukar komma och gå. Just nu är det tillbaka med full kraft. Finns det skuggan av en chans att få köpa en från en AD eller behöver man vara ingift släkt hos butiksägaren för det ska vara aktuellt? Det tar verkligen emot att köpa vi gråhandlare när det oftast är ett rejält påslag. Tips mottages tacksamt
.
Du kommer troligen inte gå köpa av en AD utan någon köpshistorik. Finns en anledningen till att handlarna kan sälja dom dyrtSuget efter en submariner brukar komma och gå. Just nu är det tillbaka med full kraft. Finns det skuggan av en chans att få köpa en från en AD eller behöver man vara ingift släkt hos butiksägaren för det ska vara aktuellt? Det tar verkligen emot att köpa vi gråhandlare när det oftast är ett rejält påslag. Tips mottages tacksamt
.
Det verkar heller inte gå att köpa trots köphistorik.. möjligen kan man få tag i någon twotone med blå tavla men lägga 150 tkr på något som inte känns wow tar emot lite.Du kommer troligen inte gå köpa av en AD utan någon köpshistorik. Finns en anledningen till att handlarna kan sälja dom dyrt![]()
Jag fiskar för fullt men är inte släkt med ägaren och har heller ingen köphistorik så svaret är alltid desamma, nej
Ja det är ju trevligt att höra att det är fler som blir lite gramse över det härJag fiskar för fullt men är inte släkt med ägaren och har heller ingen köphistorik så svaret är alltid desamma, nej.
Twotone har jag blivit erbjuden på flera ställen men jag är inte heller jättesugen på halvguld.Det verkar heller inte gå att köpa trots köphistorik.. möjligen kan man få tag i någon twotone med blå tavla men lägga 150 tkr på något som inte känns wow tar emot lite.
Gå för neo vintage ist! Mycket coolareSuget efter en submariner brukar komma och gå. Just nu är det tillbaka med full kraft. Finns det skuggan av en chans att få köpa en från en AD eller behöver man vara ingift släkt hos butiksägaren för det ska vara aktuellt? Det tar verkligen emot att köpa vi gråhandlare när det oftast är ett rejält påslag. Tips mottages tacksamt
.