• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

SUBMARINER-Tråden

Gå för neo vintage ist! Mycket coolare 😍
2D0C0C76-6440-419D-BF3B-CFEDB27A4221.jpeg
Vad innebär det för någon som inte begriper;)?

Vad innebär det för någon som inte begriper;)?
Kan varmt medhålla tidigare kommentarer och rekommendera de femsiffriga alternativen 14060/14060M (Sub) & 16610 (Sub Date) som fortsatt ligger på en ”bra” prisnivå här på KS.

Moderna urverk i en klassisk mer slimmad design som sitter fantastisk på de flesta handleder. Har ni möjlighet så jämför exempelvis hos LW i Sthlm för att få uppleva skillnaden sida vid sida. Har själv ägt de nyare referenserna, men återkommer ständigt till de från tidigt 00-tal 😊

Kan varmt medhålla tidigare kommentarer och rekommendera de femsiffriga alternativen 14060/14060M (Sub) & 16610 (Sub Date) som fortsatt ligger på en ”bra” prisnivå här på KS.

Moderna urverk i en klassisk mer slimmad design som sitter fantastisk på de flesta handleder. Har ni möjlighet så jämför exempelvis hos LW i Sthlm för att få uppleva skillnaden sida vid sida. Har själv ägt de nyare referenserna, men återkommer ständigt till de från tidigt 00-tal 😊
Jag är inte så mycket för begagnat men det kanske är vägen som man får gå helt enkelt. Vilka ref. Är att föredra? Vad är skillnaden på 14060 vs 14060M?

vad ska dessa ligga på ungefär i pris? (Många frågor :) )

Jag är inte så mycket för begagnat men det kanske är vägen som man får gå helt enkelt. Vilka ref. Är att föredra? Vad är skillnaden på 14060 vs 14060M?

Förbättrat urverk i 14060M (Caliber 3130). Sen blev de COSC-certifierade under den tiden varför det finns både 2 el 4 liner-varianter. Sen kan även 14060M fås med eller utan engraved rehaut (beroende på årtal).

• Like
Reactions: Alx
Förbättrat urverk i 14060M (Caliber 3130). Sen blev de COSC-certifierade under den tiden varför det finns både 2 el 4 liner-varianter. Sen kan även 14060M fås med eller utan engraved rehaut (beroende på årtal).
14060 finns även med tritium (t<25 längst need på urtavlan) vilket kan ge en riktigt schysst krämig patina på index vilket jag tycker är 👌🏻

• Like

Jag håller 14060m snäppet högre då jag gillar tanken av det uppdaterade urverket som du även hittar i 114060 om jag förstått det rätt.
Precis som @Feo nämner finns de i alternativen 2 eller 4 raders text på tavlan för mer eller mindre vintage look.
Men har du bestämt dig för att du vill åt de nyare sexsiffriga referenserna, så ska du gå för dem. Mitt tips är att prova båda då de skiljer sig en hel del i storlek.

• Like
Jag håller 14060m snäppet högre då jag gillar tanken av det uppdaterade urverket som du även hittar i 114060 om jag förstått det rätt.
Precis som @Feo nämner finns de i alternativen 2 eller 4 raders text på tavlan för mer eller mindre vintage look.
Men har du bestämt dig för att du vill åt de nyare sexsiffriga referenserna, så ska du gå för dem. Mitt tips är att prova båda då de skiljer sig en hel del i storlek.
Helt klart en djungel med alla referenserna. Jag får hålla ögonen öppna men det känns lite lurigt att köpa begagnat om man inte är hundra påläst och samtidigt vet vad priserna ska ligga på.

Inte tipsa folk om 14060. Då kommer ju
Helt klart en djungel med alla referenserna. Jag får hålla ögonen öppna men det känns lite lurigt att köpa begagnat om man inte är hundra påläst och samtidigt vet vad priserna ska ligga på.

Glöm inte att det är en mycket ofta piratkopierad klocka. Ett ur och en säljare du kan lita på skulle för mig vara mycket mer värt än sista tusenlappen i pris.

Inte tipsa folk om 14060. Då kommer ju

Glöm inte att det är en mycket ofta piratkopierad klocka. Ett ur och en säljare du kan lita på skulle för mig vara mycket mer värt än sista tusenlappen i pris.
Det håller jag verkligen med om. Det är mer att det inte känns bra i magen att betala 40-50% påslag från AD-priset för att köpa av en gråhandlare. Då tappar man lite sugen över att ens försöka:).

Hej!
Jag har en 14060 som är helt korrekt med box, papper (och originalkvitto for what its worth 😀). Det enda är claspen som verkar vara service (EB10).

Jag funderar nu på om det är lönt att jaga rätt på en korrekt clasp. Klockan är från 1998 så U ska det väl vara.

Jag har hittat en repig som saknar fliplock för 210 Euro:

1. Är det lönt att köpa en korrekt clasp i detta fall?

2. Vore denna för 210 euro utan flipflock vettig? Kan jag flytta över mitt fliplock från EB10 till denna U?

Tack på förhand!

21E947E0-677E-4151-BB26-4C3862A2ACAD.jpeg

Klockan är ju ärlig och använd ska tilläggas. Den nuvarande claspen är ju knappast NOS om man säger så.
Här ett par bilder 😊

Bilagor

• F67EB35E-58D7-4163-8507-17717DF688C9.jpeg
    F67EB35E-58D7-4163-8507-17717DF688C9.jpeg
    375.6 KB · Visningar: 16
  • 4E944680-AFB2-44B4-9E35-DDB84167AD16.jpeg
    4E944680-AFB2-44B4-9E35-DDB84167AD16.jpeg
    386.1 KB · Visningar: 14
Skulle du ha varit i branschen skulle du förstå prissättningen!
Sålt tre NOS tidigare med Flat 4 osv i exakt den prisklassen så det är helt i sin ordning. Att en sådan klocka ligger ute 6månader till 1år är inga konstigheter heller.
Trevlig kväll
Har för mig att den låg på 325k i ett bra tag, om dem inte haft fler från 2004 från Spanien såklart 🤷

Tillbaka
Topp