• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

SUBMARINER-Tråden

Oändliga teamsmöten med 14060M som ljuspunkt. När denna får sitta på handleden känns övrig samling överflödig. Tråkig eller perfekt, jag vet åtminstone vart jag personligen står i frågan kring klassikern.

Happy Sub-week🖤
5AB830C7-A192-48D8-BC58-FC78E4ECA123.jpeg
Den är riktigt fin. Saknar min gamla så letar också efter en two liner igen. Hoppas jag hittar ett bra ex snart som jag kan ha som komplement till min 124060 🙂

Bild på min gamla.
0AD73C58-1549-4780-9877-C28FEEB46458.jpeg

Är det värt att "uppgradera" till senaste refen av submariner?

Börjat fundera lite på att byta ut min 116613LB mot en 126613LB.

Givetvis är det ju upp till var & och vad som är värt och inte värt, men vill ändå höra lite olika åsikter :)
08F4C51B-AB2C-4323-B1E3-0E72380DF5F2.jpeg
Jag fixar inte proportionerna på den du har idag, för mycket ”fyrkant med tavla på”. Haft en helstål men den rök efter bara en vecka. Nya subben är natt och dag så av den anledningen så är det nya som gäller för mig.
Ang textfärg och andra detaljer så har jag svårt att se att det är avgörande. Visst, nya urverket är ju trevligt men är det en daily märker du inget där heller…

Så, iom att du äger den gamla så gillar du ju proportionerna och då ser jag ingen anledning att byta ;)

Jag fixar inte proportionerna på den du har idag, för mycket ”fyrkant med tavla på”. Haft en helstål men den rök efter bara en vecka. Nya subben är natt och dag så av den anledningen så är det nya som gäller för mig.
Ang textfärg och andra detaljer så har jag svårt att se att det är avgörande. Visst, nya urverket är ju trevligt men är det en daily märker du inget där heller…

Så, iom att du äger den gamla så gillar du ju proportionerna och då ser jag ingen anledning att byta ;)
Haft denna i snart 6år så har inga problem med proportionerna, aldrig ägt en bekvämare klocka faktiskt :)

Insåg själv också att det kändes lite onödigt att byta, så tror jag lagt ner den tanken..

Nu är jag bara nyfiken, men kan du se det utifrån dem halvkassa bilderna eller utgår du från klockans beskrivning?

Tänkte på visarna alltså, inte poleringen ;)

Kolla nyansskillnaden mellan prickarna på tavlan och visarna.

Jag läste bara att visarna var bytta 2006. Någon mer kunnig kan säkert berätta när Rolex slutade montera tritiumvisare vid service men jag är ganska säker på att det var tidigare än så (slutet av 90-talet?). Längst ner på tavlan står det T < 25 vilket indikerar att det är tritium på index.

Well spotted. Det stemmer. På 5-digit YG har man annet datohjul enn på SS og TT. :) På de nyere (6-siffrige), så er datohjulet hvit som på alle andre modeller.
Väldigt konstigt att inte även de 6-siffriga har ett datumhjul som matchar bättre än vitt.

Den lilla detaljen gör mycket för helheten, det lyckades tillochmed Eterna på 50-talet med ett svart datumhjul och guldiga siffror för att matcha tavlan:
CA92F696-64C4-4696-88B8-C58862B69B5C.jpeg
E29AF604-A33D-4B64-80BB-24DCE94AA684.jpeg

Det står ju även opolerad, så beskrivningen ska man inte förlita sig på!
Haha, det har du rätt i! Enligt beskrivningen finns det ju dock papper på att visarna är bytta, medan det är säljarens egen bedömning att klockan är opolerad. Klart papperna kan vara fel eller förfalskade men om det skulle visa sig vara tritiumvisare vore det väl bara en glad överraskning? Det skulle det vara för mig, i alla fall.

Tillbaka
Topp