• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

SUBMARINER-Tråden

Skall bli intressant och se det florerar ju rykten om en slankare kasse på 41 mm. Jag tror även utan belägg att 116610LV försvinner.

Titta! En sub!

57710B9F-4B08-4BEF-9FF4-E60ABD2F8756.jpeg
Men när är den servad?

Har följt tråden i diskussionen om service och tycker den borde legat i en annan tråd då det inte är specifikt för Submariner.
Jag vill ändå skriva av mig om min uppfattning kring service.
De flesta tillverkarna anger inget specifikt intervall för service då det är så individuellt för hur klockan används samt vilka miljöer den vistas i.
En klocka som ligger i ett bankvalv år efter år kommer naturligtvis inte ha slitage på kuggar men oljan torkar och ger avlagring samt att packningar torkar och för eller senare spricker så även den typen av förvaring kommer kräva service.
Jag har en vän som bär sin Rolex varje dag och väntade 12år innan han lämnade sin på service. Klockan gick fortfarande bra men en hel del var slitet i urverket och behövde bytas ut vilket gjorde att servicen blev dyrare.
Jag har en 114060 som jag bär varje dag. köpte den 2015 och har 5års garantin. För mig är detta en keeper och när garantin går ut så kommer jag vara noga med att trycktesta den varje år och kommer lämna in den på service när den är ca 7år även om den fortfarande går fint bara för att vara på säkra sidan.

Avslutar med en bild på min ögonsten!
IMG_3490.jpg

Märkt att vissa sub modeller finns det ett litet mellanrum mellan 300 och m medans vissa så ligger 300 och m intill varandra. Hur kommer det sig? Min tex. ligger de intill varandra.

Skall bli intressant och se det florerar ju rykten om en slankare kasse på 41 mm. Jag tror även utan belägg att 116610LV försvinner.

Jag hoppas 116610LV försvinner! För då köpte jag min i grevens tid :D

Angående service intervaller: Rekommenderade är fortfarande 5 år. Rolex har noterat att i snitt så servar folk var 10e år.
Vad fungerar? Det beror på. Vissa har klockor som får åka in på reparation innan ens garanti tiden har gått ut och vissa har inte servat sina på 25 år.
Min Root Beer tänkte jag köra tills den rasade. Den är servad 2012, kastade upp den på en sådan där klockmätarmojäng och kommentaren jag fick var att den har inte sådär jätte bra amplitud men håller sig inom COSC, tror det var -1s den var på, så den behöver ingen service.
Och jag tänker göra detsamma med min Hulk. Täthetsservice varje-varannat år eller så och se hur länge jag kan bära den utan en service. Jag ska bära den tills den rasar. :cigar:

EDIT: En bild kan ni få med!
Snapchat-1473857094.jpg

Tillbaka
Topp