• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Submersible - låt oss tala om den!

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Jag märkte en grej idag som jag inte tänkt på tidigare, eller så har det inte varit såhär tidigare - jag vet faktiskt inte. En kompis provade min Submersible idag och tyckte att ringen hade lite glapp. Sen kände jag själv på den och jo - den har lite glapp. Man kan liksom putta och flytta den typ en halv millimeter eller så. Gäller både i sidled och radiellt. Hur är era andra subbar - är ringen helt fix om man inte vrider den eller går den att flytta lite lite genom att bara lägga pyttelite kraft åt sidan?
Ringen på min 682:a är så lös att den liksom rasslar lite.. Vet inte vad som är normalt, men visst är det ganska sämst att vridringen sitter sämre än på en Seiko 5:a för 2000 spänn. Kanske borde låta Krons kolla på den, men har sällan tid att åka in till den delen av stan.
 

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Ringen på min 682:a är så lös att den liksom rasslar lite.. Vet inte vad som är normalt, men visst är det ganska sämst att vridringen sitter sämre än på en Seiko 5:a för 2000 spänn. Kanske borde låta Krons kolla på den, men har sällan tid att åka in till den delen av stan.
Jag tar med min klocka till Krons när jag ska till Sthlm i vinter, så får de kolla på den och bedöma om det är ok men det är säkert i sin ordning då.
 

dräpdrulle

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Det har du såklart rätt i!
Jag bytte till Rolex Sea-Dweller idag. Det är en viss skillnad i känsla på vridringen om man vill vara diplomatisk. Om man vill vara krass kan man istället säga att det är som natt och dag.

Rolex - om Giuseppe Panerai själv får välja! ;) Skämt åsido kan jag inte sluta drömma om en 961.

Panerai-Submersible-Marina-Militare-Carbotech-PAM00961-SIHH-2019-hands-on-1.jpg
 

Leviathan

Omega
2-Faktor
Ringen på min 682:a är så lös att den liksom rasslar lite.. Vet inte vad som är normalt, men visst är det ganska sämst att vridringen sitter sämre än på en Seiko 5:a för 2000 spänn. Kanske borde låta Krons kolla på den, men har sällan tid att åka in till den delen av stan.

Jag har samma problem med min 1389. Den rasslar när man rör på handen och den glappar både i sidled och om man lyfter lätt på den. Jag lämnade in den till Nymans för en vecka sedan, deras urmakare återkopplade i går angående att glappet ligger inom spannet vad som anses normalt. Min erfarenhet är att vridringen känns betydligt lösare än andra dykare i betydligt billigare prisklasser. Nymans urmakare sa att de inte kunde göra något mer utan att i så fall skicka den till Panerai för kontroll. Så jag funderar på att göra det ... men jag vet inte om det är värt det. :bookworm::bored:
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Jag har samma problem med min 1389. Den rasslar när man rör på handen och den glappar både i sidled och om man lyfter lätt på den. Jag lämnade in den till Nymans för en vecka sedan, deras urmakare återkopplade i går angående att glappet ligger inom spannet vad som anses normalt. Min erfarenhet är att vridringen känns betydligt lösare än andra dykare i betydligt billigare prisklasser. Nymans urmakare sa att de inte kunde göra något mer utan att i så fall skicka den till Panerai för kontroll. Så jag funderar på att göra det ... men jag vet inte om det är värt det. :bookworm::bored:
Alltså, ligger det inom toleranserna kommer du sannolikt få vara utan klockan i flera veckor eller månader och sen få tillbaka den i samma skick. Jag skulle inte göra det, men är man petig så..
Tycker dock att det är ruskigt dåligt att det skall anses acceptabelt i prisklassen.
 

Leviathan

Omega
2-Faktor
Alltså, ligger det inom toleranserna kommer du sannolikt få vara utan klockan i flera veckor eller månader och sen få tillbaka den i samma skick. Jag skulle inte göra det, men är man petig så..
Tycker dock att det är ruskigt dåligt att det skall anses acceptabelt i prisklassen.

Jag tror det är som du skriver och jag är egentligen inte speciellt petig. Jag skall se om jag kan få klämma på ett par andra subar när jag hämtar ut min klocka så jag får jämföra lite ...
 

Caravelle33

Vacheron
Jag upplevde varken 692 eller 1305 som glappa. @peterc, du som har min gamla 1305, tycker du att den är slapp i ringen? Mitt minne är att båda var väldigt distinkta i vridningen.
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Jag upplevde varken 692 eller 1305 som glappa. @peterc, du som har min gamla 1305, tycker du att den är slapp i ringen? Mitt minne är att båda var väldigt distinkta i vridningen.
Jag har Peters gamla BMG, och tycker inte den är extremt slapp i ringen (det där lät inte bra). Det finns wiggle room, men det är väl by design på Paneras submersibles? Att de inte är helt click-click-tight som andra dykringar är helt sant, men jag skulle inte säga att det känns felaktigt, i alla fall inte på min submersible. Den rasslar inte. Den går inte att lyfta uppåt alls. Den har lite wiggle room i sidled, men låser på minuten som man ställt in. @Pete11 @Leviathan
 

Norrland

Vacheron
2-Faktor
Jag upplevde varken 692 eller 1305 som glappa. @peterc, du som har min gamla 1305, tycker du att den är slapp i ringen? Mitt minne är att båda var väldigt distinkta i vridningen.

Jag har Peters gamla BMG, och tycker inte den är extremt slapp i ringen (det där lät inte bra). Det finns wiggle room, men det är väl by design på Paneras submersibles? Att de inte är helt click-click-tight som andra dykringar är helt sant, men jag skulle inte säga att det känns felaktigt, i alla fall inte på min submersible. Den rasslar inte. Den går inte att lyfta uppåt alls. Den har lite wiggle room i sidled, men låser på minuten som man ställt in. @Pete11 @Leviathan

Min 025:a verkar vara tight i jämförelse, den rör sig dock bara med fem-minuters klick. Var väl lite bättre lungor på dykarna förr:)
Mina 1305 och 671 glappar inte ngt speciellt, inte distinkta som ex en SD el PO som jag haft flera av, har däremot för mig att det glappade ordentligt på den 24 som jag hade och då fick jag svaret att "de ska va så"... Har även känt på några 682 som haft betydligt mer glapp, men det är väl den 682 som du har @Pete11 (min kompanjons gamla). Så jag skulle inte vilja påstå att glapp är ngt som gör att jag skulle fundera på att inte köpa fler Submersibles :)
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Mina 1305 och 671 glappar inte ngt speciellt, inte distinkta som ex en SD el PO som jag haft flera av, har däremot för mig att det glappade ordentligt på den 24 som jag hade och då fick jag svaret att "de ska va så"... Har även känt på några 682 som haft betydligt mer glapp, men det är väl den 682 som du har @Pete11 (min kompanjons gamla). Så jag skulle inte vilja påstå att glapp är ngt som gör att jag skulle fundera på att inte köpa fler Submersibles :)
Nä, jag bryr mig inte så mycket om saker som ligger inom tillverkarens egna toleranser. Jag är liksom inte petig på det viset, men samtidigt undrar jag varför de inte kan få ringen att sitta tajt.
Den glappar dock inte rotationsmässigt alls.
 

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Nä, jag bryr mig inte så mycket om saker som ligger inom tillverkarens egna toleranser. Jag är liksom inte petig på det viset, men samtidigt undrar jag varför de inte kan få ringen att sitta tajt.
Den glappar dock inte rotationsmässigt alls.
Samma här - rotationsmässigt är den ju väldigt tajt, även om jag föredrar 120 klick. Bra dock att den stannar exakt på tolv.
 

metamorfos

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Ah, du tänker så!o_O Själv har jag OCD och måste snabbt vrida tillbaka en vridning direkt efter att ägget är färdigkokt:banghead:

Embrace the chaos, iallafall på andras klockor. Känns onödigt att varva upp sig själv över något man inte kan rå något för.

Jag hade också vridit tillbaka for the record, jag är likadan.
 
Topp