• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Swatch x Omega-tråden

Nu när nyhten varit ute i ett par dagar är det bara jag som har ändrat uppfattning och lugnat ner mig lite?

Precis när man såg den första dagen så var man uppe i varv och verkligen ville ha en och började leta efter lokala Swatchbutiker att kontakta, men nu känns det mer som hittar jag en till sommaren vore det en rolig sommarklocka på semestern men det är inte hela världen om jag inte gör det. Jag har en vanlig Speedmaster och nu känns det faktist mer lockande att lägga ungefär motsvarande pengar på en rolig länk till den (Forstner, Uncle Seiko etc).

Detta är ju faktiskt roligare än en plastklocka med quartz.

Pic Delete.jpg
Även om jag också lugnat ner mig från den initiala hypen så känner jag ändå fortfarande att jag vill ha två stycken, kanske till och med tre. Svårt att välja mellan Earth, Mercury och Jupiter …

Och du tänker att någon som köper en Wolbrook, Zeppelin, Hamilton, Tissot visodate, Squale, Steinhart eller någon av alla 1000 microbrands med "unik" historia i samma prisklass inte mentalt försöker övertala sig att de gjorde ett asbra bang-per buck köp som klock-entusiaster respekterar?
Och att någon som då köper en omega x swatch inte tänker att jo, nog har jag en omega alltid...
Inte säker på att jag förstod vad du menade men alla av dom du räknar upp är ju "riktiga" klockor och Hamilton o Tissot dessutom med lång och rik historia. Swatch har jag inget emot och inte heller Omega. Men jag vill inte ha en "Sinn-hart" i plast. Så mycket vet jag 😁

Både Swatch och Omega ingår i Swatchgroup… Swatchgroup är börsnoterat, Omega och Swatch är bara varumärken i portföljen. De olika varumärkenas syfte är att generera pengar åt Swatchgroup. Omega har bara ett existensberättigande under dessa förutsättningar, det samma gäller Swatch. Även om Omega är prestigemärket med högst total omsättning i kronor misstänker jag att Swatch ligger högre på sålda enheter. Bästa stället för Börsbolaget att öka totalen är alltså att gå till det märke som säljer flest enheter, och där höja priset. En normal Swatch kostar runt 1K, denna Omega x Swatch 2,5K. Ganska rejält påslag i %. Jag skulle tro att de extra 1,5K som Moonswatchen drar in kommer täcka det varumärket Omega eventuellt gått back under de senaste årens konjuktur. De som inte ville hoppa på smartwatchtåget får ha sina strategier för överlevnad, denna är antagligen en…
*hittade siffror ifrån 2020
Omega 1,758 miljoner CHF och 500.000 sålda enheter
Swatch 185 miljoner CHF och 3.100,000 sålda enheter
Jo på kort sikt stämmer resonemanget såklart. Men varumärken byggs ofta på rätt lång sikt och det finns gott om tröttkörda varumärken. Även om båda ingår i samma koncern har dom ju var sin VD med sina lönsamhetsmål. Jag tror också att detta är en bra koncernaffär i år men jag skulle tro att man över åren lagt enorma pengar på att bygga Omega upplevda värde. (Vi vet ju alla här att vi inte betalar 50k för en Speedy för att denna presterar bättre än andra klockor). Den varumärkesinvesteringen tror jag inte drar nytta av detta jippo. Men här tror vi olika och som sagt kommer vi inte få något svar heller 😁

Både Swatch och Omega ingår i Swatchgroup… Swatchgroup är börsnoterat, Omega och Swatch är bara varumärken i portföljen. De olika varumärkenas syfte är att generera pengar åt Swatchgroup. Omega har bara ett existensberättigande under dessa förutsättningar, det samma gäller Swatch. Även om Omega är prestigemärket med högst total omsättning i kronor misstänker jag att Swatch ligger högre på sålda enheter. Bästa stället för Börsbolaget att öka totalen är alltså att gå till det märke som säljer flest enheter, och där höja priset. En normal Swatch kostar runt 1K, denna Omega x Swatch 2,5K. Ganska rejält påslag i %. Jag skulle tro att de extra 1,5K som Moonswatchen drar in kommer täcka det varumärket Omega eventuellt gått back under de senaste årens konjuktur. De som inte ville hoppa på smartwatchtåget får ha sina strategier för överlevnad, denna är antagligen en…
*hittade siffror ifrån 2020
Omega 1,758 miljoner CHF och 500.000 sålda enheter
Swatch 185 miljoner CHF och 3.100,000 sålda enheter

Gungor och karuseller för Swatch Group….

Inte säker på att jag förstod vad du menade men alla av dom du räknar upp är ju "riktiga" klockor och Hamilton o Tissot dessutom med lång och rik historia. Swatch har jag inget emot och inte heller Omega. Men jag vill inte ha en "Sinn-hart" i plast. Så mycket vet jag 😁
Gå tillbaks och se vad du själv svarade på från första början. Tror du missade detaljen att det är resonemanget du drar nu som en nybörjare kanske behöver ställa sig; vill jag ha en "riktig" klocka (vad du nu menar med det och varför hamilton är det men inte swatch) eller vill jag köpa en "baby-speedy" som det lagligt står omega på?

Att intala sig att entryklockor i swatchgruppen på något sätt är anrika o heliga och inte massproducerade i linje med swatch kanske är lite naivt 2022, eller har the urban gentry övertalat dig?

Att intala sig att entryklockor i swatchgruppen på något sätt är anrika o heliga och inte massproducerade i linje med swatch kanske är lite naivt 2022, eller har the urban gentry övertalat dig?
Har försökt att hänga med i resonemanget. Tror inte att någon i denna tråden sagt att entry level klockor skulle inte skulle vara massproducerade. Märket i sig kan ju oavsett vara anrikt.

Även klockor som Cartier’s Santos som är massproducerad så kommer den ju från ett anrikt märke.
Sanningen är ju att 99% av alla klockmärken och modeller är massproducerade.

Har försökt att hänga med i resonemanget. Tror inte att någon i denna tråden sagt att entry level klockor skulle inte skulle vara massproducerade. Märket i sig kan ju oavsett vara anrikt.

Även klockor som Cartier’s Santos som är massproducerad så kommer den ju från ett anrikt märke.
Sanningen är ju att 99% av alla klockmärken och modeller är massproducerade.
Ok ett scenario:
1. Du går från att ha en MVMT via teddy bulbasaur till ett större intresse för klockor, din drömklocka är en Speedmaster MOTFM.
2. Du vill köpa din första "riktiga" klocka
3. Du kan absolut inte köpa en Omega x Swatch Mission to The Moon, för den är inte anrik, och swatch är swatch. Du ska köpa en hamilton för den är anrik - strunt samma att den är tillverkad i Kina.

Det unika med Moonswatch är att det skapar en helt ny marknad för sånna här köpare som tidigare kanske hänvisats till Orient Bambino, Visodate, Sarb033 m.m... klockor som kanske ska räcka tills du nu kan köpa drömklockan.

Ok ett scenario:
1. Du går från att ha en MVMT via teddy bulbasaur till ett större intresse för klockor, din drömklocka är en Speedmaster MOTFM.
2. Du vill köpa din första "riktiga" klocka
3. Du kan absolut inte köpa en Omega x Swatch Mission to The Moon, för den är inte anrik, och swatch är swatch. Du ska köpa en hamilton för den är anrik - strunt samma att den är tillverkad i Kina.

Det unika med Moonswatch är att det skapar en helt ny marknad för sånna här köpare som tidigare kanske hänvisats till Orient Bambino, Visodate, Sarb033 m.m... klockor som kanske ska räcka tills du nu kan köpa drömklockan.
OK då förstår jag resonemanget. Tack 🙂
Visst finns det säkert en liten liten del som kanske skulle gå över till MoonSwatch för att kunna ”sola sig i Omega glansen”. Men då är man nog 15år.
Microbrand/independent kunderna tror jag knappast drar sig till denna releasen.

Förstår inte hur scenario #3 kommer in i bilden. Det motsäger ju hela argumentet om en ny målgrupp.

OK då förstår jag resonemanget. Tack 🙂
Visst finns det säkert en liten liten del som kanske skulle gå över till MoonSwatch för att kunna ”sola sig i Omega glansen”. Men då är man nog 15år.
Microbrand/independent kunderna tror jag knappast drar sig till denna releasen.

Förstår inte hur scenario #3 kommer in i bilden. Det motsäger ju hela argumentet
Därför att det är en Swatch kanske? (Som är designad som en Omega)
#3 var angående argumentet att den inte skulle köpas i det läget för att det just är en Swatch

Gå tillbaks och se vad du själv svarade på från första början. Tror du missade detaljen att det är resonemanget du drar nu som en nybörjare kanske behöver ställa sig; vill jag ha en "riktig" klocka (vad du nu menar med det och varför hamilton är det men inte swatch) eller vill jag köpa en "baby-speedy" som det lagligt står omega på?

Jag svarade på varför man inte skulle köpa en "Omega för 2500" som du sade och mitt svar var därför att den är en Swatch. Av ditt resonemang drar jag slutsatsen att du tror att det du får samma kvalitet om du köper denna som en Hamilton och kanske tror du dessutom att det egentligen är en Omega.

Helt sjukt! Visar hur mkt scalpers vet om klockor. Att man missat att den är just unlimited och kommer att säljas online är ju rätt talande. Kan bara hoppas att de köper upp och sedan sitter där med sina slow movers
Med det inlägget förlorade du privilegiet att få handla från mitt italienska MoonSwatch lager… Har mutat hela grannskapet att köa med mig imorgon, ska bli Don Corleone av plastklockor

Hur lång tid tror ni det tar innan mod-boetter i 316L kommer? 1 månad? 6 månader?
Till en Swatch? Då har man ju tappat hela poängen med en kul billig plastklocka tycker jag. Lite som att dekantera Beaujolais nouveau ;) Jag har nog bara 2-3 Swatch liggandes i lådorna, förutom att det inte går att hacka sekunden flyger ju visaren fram som torkarna på en Citroen 2CV 🤣 Det var någon gång i tonåren då Swatch kom och räddade Schweizisk klockindustri som jag bar en Scuba och ansåg den som en pålitlig tidvisare, nu är det bara en del av klockhistorien. Att denna skulle vara ett undantag i kvalité ställer jag mig tveksam till

Jag skall klämma på dom först, sen får vi se om jag vill ha någon eller några. Ja, det skall finnas visningsex i Omegas boutiquer har dom sagt på Youtube, kanske finns det visningsex i Swatch-butiken också? Berlin innan påsk för min del. Nej, inga illusioner om att det finns ex att köpa där då.

Jag svarade på varför man inte skulle köpa en "Omega för 2500" som du sade och mitt svar var därför att den är en Swatch. Av ditt resonemang drar jag slutsatsen att du tror att det du får samma kvalitet om du köper denna som en Hamilton och kanske tror du dessutom att det egentligen är en Omega.
Hela argumentet handlade om hur en konsument (nybörjare) tänker i 2-5k klassen och hur Omega x Swatch kan komma att påverka det segmentet av märken/marknad.

Vad du eller jag tycker om att det är en swatch eller omega är inte vad det handlade om :)

f.ö skulle jag nog likställa att en ny entusiast i 2-5k spannet intalar sig själv att Mission to the Moon är en Omega med en som intalar sig själv att en nytillverkad hamilton från swatch-ägda fabriker i asien är en riktig och anrik klocka. Bägge kommer nog vara nöjda med sina köp men blicka tillbaka och fnissa lite när de köpt sin fjärde-femte klocka i en högre prisklass.

Finns ju tusen kopior av submariner, inkl plastiga färgglada varianter typ ice watch, toywatch och var det inte så Triwa slog igenom eller blandar jag ihop det med något annat märke?

En stor anledning till att jag tror att Rolex inte går efter dessa hommager är att varumärket stärks snarare än försvagas av detta - de som köper dessa har ändå inte råd med en Rolex men de bidrar till att ”föreviga” en designikon.

Jag tror man kan se dessa klockor på samma vis - de kan bidra till att bredda idén om ”Speedmaster” som en designikon utanför de med plånboken eller intresset.

Självklart fortfarande en risk, särskilt eftersom de stämplar Omega-loggan på klockan, men jag tror chansen är högre att Omega vinner än förlorar på det. Dessutom, det jag gillar med detta, är att Omega också förstärker kontrasten mellan sitt eget varumärke och Rolex - mycket bättre att vara den kreativa och no-fucks-given-utmanaren till Rolex än att vara en nästan-Rolex för mellanchefen som inte riktigt har mage för en Rolex.

Senast ändrad:
För övrigt gillar jag hela uppsättningen och konceptet (bortsett från Venus - lite för stereotypt och barnsligt med denna ”prinsess-design”). Nästan så att man undrar hur fantastisk uppsättningen varit om den kommit i limiterad utgåva, ren keramik och renodlat Omega-släpp… med en miniatyrplanet i urverket eller liknande.

Senast ändrad:
Åker till Egypten via Istanbul på onsdag! Enligt flygplatsen's hemsida ska det finnas en Swatch butik på flygplatsen i Istanbul, står inga öppettider på deras sida dock! Men ska göra ett försök att köpa en Moonswatch 🙂

Åker till Egypten via Istanbul på onsdag! Enligt flygplatsen's hemsida ska det finnas en Swatch butik på flygplatsen i Istanbul, står inga öppettider på deras sida dock! Men ska göra ett försök att köpa en Moonswatch 🙂
Endast utvalda butiker som kommer att sälja dessa nu i början, kolla listan på Swatch webbsida.

Edit: tvåa på bollen

Tillbaka
Topp