• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Swatch x Omega-tråden

Jaså ja... Är ingen expert på Tiffany's, men är det då "deras" färg, så att säga?
Typ så ja:

Sen har ju Rolex och Patek ett par "omöjliga-att-få-tag-på" Tiffany blue klockor:
1648205553036.png

Där väl Rolex inte är ngt officiellt sammarbete (utan bara en "slump" att det är den färgen) men PP är det och co-brandat.

Edit:
Nu ser ju Uranus ev liiite ljusare ut på bild (men kanske tillräckligt nära Tiffany Blue):

1648205797753.png

Edit 2:
For completeness: Likväl som Tiffany Blue finns Hermes Orange :)

Senast ändrad:
Haha jo såklart, det kan ju absolut inte jämföras med en riktig Speedy. Men för 2500kr så får det ju inte heller kännas som en leksaksklocka.
Då lägger jag hellre pengarna på en rolig japansk dykare eller något sådant. Det är väl lite det som är min poäng.
Fattade såklart poängen, men kunde inte låta bli hehe.
Jag vet ju inte heller, men skulle bli förvånad om det är en "bättre" klocka än t.ex valfri japansk dykare som du nämner🙂

Därför att det är en Swatch kanske? (Som är designad som en Omega)
Och du tänker att någon som köper en Wolbrook, Zeppelin, Hamilton, Tissot visodate, Squale, Steinhart eller någon av alla 1000 microbrands med "unik" historia i samma prisklass inte mentalt försöker övertala sig att de gjorde ett asbra bang-per buck köp som klock-entusiaster respekterar?
Och att någon som då köper en omega x swatch inte tänker att jo, nog har jag en omega alltid...

Det jag spontant kände när jag såg nyheten, KUL! Swatch är liksom, bara kul. Visst, det gjordes en i platina, och den var både kul & dyr, men Swatch är och förblir kul klockor. Att klockbranschen är under förändring sedan smart-klockornas inträde verkar ha gått de flesta förbi när strategier analyseras. Ingen idé att ge sig in i den diskussionen. För Swatch-samlare blir det en kul pjäs att lägga till samlingen, för ”riktiga” klockbärare blir det en kul klocka som man kanske köper bara för att, och för WIS en kul milstolpe att ha i lådan. Kul är ledordet. När väl hypen lagt sig kan Swatchgroup räkna på om strategin slog väl ut, vilket den antagligen gjort…

Det är ju kul ibland att konstatera att man tydligen är ngt av en kuf. En outsider, den felande länken, femte hjulet ja Ni vet. När jag såg dom här skrattade jag gott för mig själv och konstaterade att detta var den varumärkesmässigt sämsta ide jag sett på länge samt att inte en enda WIS någonstans skulle uppskatta detta. Idiotiskt helt enkelt. Själv skulle jag inte ta i en sådan där med tång ens o då har jag ändå varken hat eller fetisch för speedy. Men OK.... Vad händer? ALLA tamejfan verkar tycka att detta är det bästa sedan skivat bröd. Inte bara här utan överallt på klock forum på nätet....Jaja jag får väl hoppa i gabardin brallorna knyta flugan o dra på mig några spray Pierre Cardin. 😵
FOMO drevet. Jag fattar inte heller grejen med att behöva vara först, eller än värre betala premium för att vara först med något som förhoppningsvis kommer finnas tillgängligt innan sommaren för listpris. Ligger redan flera köpesannonser på KS där man erbjuder sig att betala över list 🤯

Det jag spontant kände när jag såg nyheten, KUL! Swatch är liksom, bara kul. Visst, det gjordes en i platina, och den var både kul & dyr, men Swatch är och förblir kul klockor. Att klockbranschen är under förändring sedan smart-klockornas inträde verkar ha gått de flesta förbi när strategier analyseras. Ingen idé att ge sig in i den diskussionen. För Swatch-samlare blir det en kul pjäs att lägga till samlingen, för ”riktiga” klockbärare blir det en kul klocka som man kanske köper bara för att, och för WIS en kul milstolpe att ha i lådan. Kul är ledordet. När väl hypen lagt sig kan Swatchgroup räkna på om strategin slog väl ut, vilket den antagligen gjort…
På kort sikt och för Swatch... Säkert! På längre sikt och för Omega? Möjligt absolut, men jag tror inte det. Kommer ju dock aldrig att kunna mätas i efterhand så vi kan ju bara spekulera.

FOMO drevet. Jag fattar inte heller grejen med att behöva vara först, eller än värre betala premium för att vara först med något som förhoppningsvis kommer finnas tillgängligt innan sommaren för listpris. Ligger redan flera köpesannonser på KS där man erbjuder sig att betala över list 🤯
Patetiskt 😁 Den släpps ju online i Sverige tids nog. Är ju bara lägga en bevakning på hemsidan.

Fast så där är det med all hajp kring andra produkter också, sneakers, bilar, handväskor pokemonkort eller whatever.
Ställer mig lika oförstående som du, men FOMO ligger väl i den normala människans natur eller nåt 🤷

Haha jo såklart, det kan ju absolut inte jämföras med en riktig Speedy. Men för 2500kr så får det ju inte heller kännas som en leksaksklocka.
Då lägger jag hellre pengarna på en rolig japansk dykare eller något sådant. Det är väl lite det som är min poäng.
En leksaksklocka är väl ungefär vad det är, iallafall i mina ögon. Jag tror att de flesta som är klockintresserade och köper denna gör det för att det är en rolig grej att ha som beater och för att få in lite färg i lådan. Jag ser det som ett färgglatt komplement till min Speedy. Valuta för pengarna är väl en tolkningsfråga men rent generellt får man ”mer” för pengarna av att köpa en dykare från seiko eller liknande för ungefär samma peng. Men hur kul är det att ha 10st ”prisvärda” klockor istället för att ha en salig blandning av högt och lågt?

Fast så där är det med all hajp kring andra produkter också, sneakers, bilar, handväskor pokemonkort eller whatever.
Ställer mig lika oförstående som du, men FOMO ligger väl i den normala människans natur eller nåt 🤷
Ja, den moderna mänskan är en ängslig varelse. Tänk om man inte är med de första att flasha nya heta produkter på insta! 🤣

På kort sikt och för Swatch... Säkert! På längre sikt och för Omega? Möjligt absolut, men jag tror inte det. Kommer ju dock aldrig att kunna mätas i efterhand så vi kan ju bara spekulera.
Både Swatch och Omega ingår i Swatchgroup… Swatchgroup är börsnoterat, Omega och Swatch är bara varumärken i portföljen. De olika varumärkenas syfte är att generera pengar åt Swatchgroup. Omega har bara ett existensberättigande under dessa förutsättningar, det samma gäller Swatch. Även om Omega är prestigemärket med högst total omsättning i kronor misstänker jag att Swatch ligger högre på sålda enheter. Bästa stället för Börsbolaget att öka totalen är alltså att gå till det märke som säljer flest enheter, och där höja priset. En normal Swatch kostar runt 1K, denna Omega x Swatch 2,5K. Ganska rejält påslag i %. Jag skulle tro att de extra 1,5K som Moonswatchen drar in kommer täcka det varumärket Omega eventuellt gått back under de senaste årens konjuktur. De som inte ville hoppa på smartwatchtåget får ha sina strategier för överlevnad, denna är antagligen en…
*hittade siffror ifrån 2020
Omega 1,758 miljoner CHF och 500.000 sålda enheter
Swatch 185 miljoner CHF och 3.100,000 sålda enheter

Senast ändrad:
Ska det bli så nu att någon klockmaffia placerar ut folk och köper upp allt och säljer till oss tokar för trippla priset?😃 Det är min spontana reaktion iallafall…

Kan hålla med tidigare talare om att det är en rolig grej! Modigt och bra av (främst) Omega!

Sedan måste jag också säga att det jag älskar är att Speedyns klassiska arv blir tillgängligt för en betydligt större målgrupp. För människor som kanske inte har möjlighet att lägga 40–60 k på en månklocka. Jag vet att detta inte är en "riktig" månklocka, men hur man än vrider och vänder på det så står det Speedmaster på den ändå. Men ungefär där slutar likheterna. Så för den som vill ha en Speedy kommer detta släpp aldrig mätta behovet.

Men det är just det här faktumet, tillgängligheten av historien för en helt ny målgrupp, som driver mig till att vilja köpa den. Inte så mycket för själva klockan, utan för vad den står för. Något riktigt fint. Sen skadar det ju inte heller att den finns i olika färger och blir en härlig sommarklocka. :)

Någon nämnde tidigare att Omega är ute efter att jaga ikapp Rolex. Det tror jag inte personligen. Snarare tror jag att det bästa med Omegas varumärke är att vara Rolex raka motsats. Inga trötta listor, inget snack om att man måste ha en köphistorik för att ens få vara i närheten av en stålklocka. Omega ska vara ett tillgängligt lyxvarumärke. Och vad kan signalera tillgänglighet starkare än att trycka "Speedmaster" och "Omega" på en plastklocka för 2500?

Jag säger hatten av, Omega! Och jag ser otroligt mycket fram emot att få tag i en sån här. Slutligen tänker jag också att det är på plats att upprepa det Omegas vd sa i en intervju nyligen:

..."It’s a fun project and adds some light to an industry that can take itself too seriously."

Har en köpes ute här på ks och ja erbjuder mer än list då en ev säljare ska få ut något för besväret då det inte bara är att beställa hem. Dok inte till 10x priset.

Nu när nyhten varit ute i ett par dagar är det bara jag som har ändrat uppfattning och lugnat ner mig lite?

Precis när man såg den första dagen så var man uppe i varv och verkligen ville ha en och började leta efter lokala Swatchbutiker att kontakta, men nu känns det mer som hittar jag en till sommaren vore det en rolig sommarklocka på semestern men det är inte hela världen om jag inte gör det. Jag har en vanlig Speedmaster och nu känns det faktist mer lockande att lägga ungefär motsvarande pengar på en rolig länk till den (Forstner, Uncle Seiko etc).

Detta är ju faktiskt roligare än en plastklocka med quartz.

Pic Delete.jpg

Har en köpes ute här på ks och ja erbjuder mer än list då en ev säljare ska få ut något för besväret då det inte bara är att beställa hem. Dok inte till 10x priset.
Är ju förstås upp till var och en hur man väljer att göra. Själv tänker jag inte bidra till att trissa upp priset och istället vänta några veckor och köpa för listpris alternativt billigare på andrahandsmarknaden när många tröttnat.

Intressant att det blir sånt tryck. Även jag själv går igång. (Såg inte detta förrän idag)
Bara för att det är tryckt omega på en laglig billig klocka…

Senast ändrad:
Det är ju kul ibland att konstatera att man tydligen är ngt av en kuf. En outsider, den felande länken, femte hjulet ja Ni vet. När jag såg dom här skrattade jag gott för mig själv och konstaterade att detta var den varumärkesmässigt sämsta ide jag sett på länge samt att inte en enda WIS någonstans skulle uppskatta detta. Idiotiskt helt enkelt. Själv skulle jag inte ta i en sådan där med tång ens o då har jag ändå varken hat eller fetisch för speedy. Men OK.... Vad händer? ALLA tamejfan verkar tycka att detta är det bästa sedan skivat bröd. Inte bara här utan överallt på klock forum på nätet....Jaja jag får väl hoppa i gabardin brallorna knyta flugan o dra på mig några spray Pierre Cardin. 😵
Fattar inte heller hypen, en plastklocka som vill utge sig för något mer. Subdialsen (förmodligen placerade där pga urverket) ser helt felplacerade ut, som en bastard.

Man skulle nästan tro det är fråga om en riktig Speedy till det priset med tanke på hur galet tryck det verkar vara. Det är fortfarande en Swatch
Helt sjukt! Visar hur mkt scalpers vet om klockor. Att man missat att den är just unlimited och kommer att säljas online är ju rätt talande. Kan bara hoppas att de köper upp och sedan sitter där med sina slow movers

Tillbaka
Topp