• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Swatch x Omega-tråden

Från Facebookflödet 😅
A5AF900A-AEFD-431C-BFC9-C6762F57E5A1.jpeg

Till en Swatch? Då har man ju tappat hela poängen med en kul billig plastklocka tycker jag. Lite som att dekantera Beaujolais nouveau ;) Jag har nog bara 2-3 Swatch liggandes i lådorna, förutom att det inte går att hacka sekunden flyger ju visaren fram som torkarna på en Citroen 2CV 🤣 Det var någon gång i tonåren då Swatch kom och räddade Schweizisk klockindustri som jag bar en Scuba och ansåg den som en pålitlig tidvisare, nu är det bara en del av klockhistorien. Att denna skulle vara ett undantag i kvalité ställer jag mig tveksam till
Vad var det som tydde på att din Scuba inte var pålitlig?

f.ö skulle jag nog likställa att en ny entusiast i 2-5k spannet intalar sig själv att Mission to the Moon är en Omega med en som intalar sig själv att en nytillverkad hamilton från swatch-ägda fabriker i asien är en riktig och anrik klocka. Bägge kommer nog vara nöjda med sina köp men blicka tillbaka och fnissa lite när de köpt sin fjärde-femte klocka i en högre prisklass.
Måste säga att jag tror att antalet konsumenter som tänker så är minimal. Förstår fortfarande inte vad en Asien tillverkad Hamilton har med det segmentet att göra.

Senast ändrad:
Gå tillbaks och se vad du själv svarade på från första början. Tror du missade detaljen att det är resonemanget du drar nu som en nybörjare kanske behöver ställa sig; vill jag ha en "riktig" klocka (vad du nu menar med det och varför hamilton är det men inte swatch) eller vill jag köpa en "baby-speedy" som det lagligt står omega på?

Att intala sig att entryklockor i swatchgruppen på något sätt är anrika o heliga och inte massproducerade i linje med swatch kanske är lite naivt 2022, eller har the urban gentry övertalat dig?
De mesta är massproducerat. Rolex pumpar ut ca 1 miljon klockor per år.
Heliga vet jag inte men om du letar så kan du absolut hitta anrika modeller bland swatchgroups entryklockor. Longines&Tissot heritagelinjer t ex.
Tissot Heritage Banana Centenary skapades 1916, endast 5 år efter Santos-Dumont, världens första serieproducerade armbandsur. Återutgiven för mindre än 4000kr.

But I digress. Det här släppet är att beakta som HMs collab med modehus enligt mig. Tror bara det kommer gynna Omega långsiktigt då folk får upp ögonen för the real deal.

Watchfinder&Co har en intressant video där de diskuterar för- och nackdelarna (ur Omegas synvinkel) med detta:
En del intressanta vinklar, dock är dom precis som många andra mest insnöade på vad det kan göra för märket Omega och missar vad det kan göra för Swatchgroup och deras aktie. Varumärket Swatch var inte med alls i diskussionen rörande just detta släpp... Det intressantaste var siffrorna rörande kundgrupper, tack för videon :)

Kan inte bestämma mig om jag ska försöka köpa ett par imorgon. Å ena sidan känns det som det är svårt att ångra (går alltid att kränga vidare), å andra sidan kommer man stå där lydigt med plånboken som ett jävla konsumtionsoffer.

För mig som sett Speedmastern som en graal så funderar jag på om detta kan innebära att drömklockan med cal 3861 kan komma att bli lite billigare på andrahandsmarknaden nu… har inget emot dessa nya, vissa ser riktigt kul ut och inte alls omöjligt att man försöker jaga tag på en mercury, men en äkta moonwatch slår ändå helt annorlunda för mig :)

Velcroreimen ødelegger enhver lyst på å kjøpe noen av disse - men jeg tipper jeg ikke er alene, så noen vil nok finne en løsning her.

Aner ikke om de 11 modellene har "removable springbar" eller "fixed springbar". Noen som vet?

För mig som sett Speedmastern som en graal så funderar jag på om detta kan innebära att drömklockan med cal 3861 kan komma att bli lite billigare på andrahandsmarknaden nu… har inget emot dessa nya, vissa ser riktigt kul ut och inte alls omöjligt att man försöker jaga tag på en mercury, men en äkta moonwatch slår ändå helt annorlunda för mig :)
Tror snarare riktiga Speedyn får ett uppsving både i pris och popularitet.
Finns det kronograf funktion?
Finns det inte så blev det plötsligt en riktig pajig klocka 😲

• Like
Reactions: DML
Nej det slog mig att det kanske inte är så? Frugans invicta Daytona har iofs Kronograf dock så rör sig sekundvisaren konstant.
CC6D2ED5-7A93-44AF-B59E-465569105CD1.jpeg
Vadå, både subsekunden och den man skulle kunna förvänta sig är kronografsekunden går konstant? Kronograffunktionen räknar bara minuter och timmar?

En del intressanta vinklar, dock är dom precis som många andra mest insnöade på vad det kan göra för märket Omega och missar vad det kan göra för Swatchgroup och deras aktie. Varumärket Swatch var inte med alls i diskussionen rörande just detta släpp... Det intressantaste var siffrorna rörande kundgrupper, tack för videon :)
Mycket bra analys men ja, främst fokus på Omega. För Swatch Group som helhet så tror jag moonswatch blir en ny kassako där man offrar/riskar lite av Omegas varumärke för att lyfta Swatch som varumärke och även aktien. Från investerarperspektiv så är det klockrent (pun intended).

Tydligen bra tryck utanför Swatch i Rom redan idag runt 16-17. Verkar ju dock vara folk som vill kolla än att de faktiskt sitter i kö. Får mig att tappa suget lite
D746FBF2-0AB3-489E-AF28-0E7A1F8372EA.png

Tillbaka
Topp