• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Swatch x Omega-tråden

Tvärtom så tror jag att detta är ett idiotdrag från omega tbh. Folk gillar det exklusiva, Lyxen (Nej, Alla som köper klockor över några tusen är inte "nördar" o hänger på forum) och detta tar ju bort mkt av exklusiviteten från Omega ärligt talat.

Jag vill ha en såklart då jag samlat på Omega i 18 år, Men tror ej det är bra för varumärket alls någonstans.

Personligen så försvann tjusningen med speedmaster lite nu även om det såklart inte är samma klocka.
I en intervju med Wired tycker jag att Omegas vd kom med ett rätt bra svar på frågan om man inte tror att det urholkar Omegas varumärke:

“But there is a vast space between a genuine Speedmaster Moonwatch and this Swatch. There is really no crossover in any true sense, apart from the look. Yes, there is a model in black and perhaps it could pass as the real thing in certain light, but it is in Bioceramic, which makes it unique, different. It’s important to keep it in perspective. It’s a fun project and adds some light to an industry that can take itself too seriously.”

IMG_20220324_233033_953.jpg

Intressant att se vad som händer i nästa fas om dessa blir tillgängliga o populära som typ Casioak. Många pratar om hur detta påverkar Omega, men hur mkt svettas microbrands och entry-märken i 2k-5k prisklassen?

Alla tusentals youtubevideos och instagramkanaler som evigt gör nya "TOP 5 LUXURY WATCHES UNDER $500" med samma gamla hamilton, seiko, tissot etc via amazon affiliate länkar.

Vinner mekaniskt över faktumet att det står OMEGA på något under 5k?

Intressant att se vad som händer i nästa fas om dessa blir tillgängliga o populära som typ Casioak. Många pratar om hur detta påverkar Omega, men hur mkt svettas microbrands och entry-märken i 2k-5k prisklassen?

Alla tusentals youtubevideos och instagramkanaler som evigt gör nya "TOP 5 LUXURY WATCHES UNDER $500" med samma gamla hamilton, seiko, tissot etc via amazon affiliate länkar.

Jag det tävlar på lite olika planer. Top 5 luxury låter mer som att man vill köpa en klocka som ska se dyr ut och vara bang for the buck, Moonswatchen känns mer en klocka man ska ha roligt med - visst kommer väl vara några som tror de kommer undan med den som en riktig moon - men med tanke på alla glada färgkombinationer så.

När tänkte du börja köa? Kan inte riktigt avgöra om det är värt att slå upp en camp eller inte
Grejen är att jag inte vill be någon av mina totalt ointresserade vänner köa. Så det får bli lite på volley.
Lär som sagt bli pannkaka. ☺️

Man kan ju också bara vänta till hypen lagt sig efter några dagar. Men de ska ändå dit (runt omkring butikerna), så får de chansen så köper de.

Grejen är att jag inte vill be någon av mina totalt ointresserade vänner köa. Så det får bli lite på volley.
Lär som sagt bli pannkaka. ☺️

Man kan ju också bara vänta till hypen lagt sig efter några dagar. Men de ska ändå dit (runt omkring butikerna), så får de chansen så köper de.
Lite samma känsla här, jag lär hänga på låset men svårt att få med sambo och kompisar. Går ju såklart att vänta några dagar men halva grejen är ju att vara först ;)

Varför nu någon skulle svettas över en lattjolajbanklocka i plast flyger helt över mitt förstånd, men vem vet...det är en märkeskåt värld vi lever i.
Blir det här en succé skulle jag tro att det inte dröjer länge innan andra jättar hakar på.

Det är ju kul ibland att konstatera att man tydligen är ngt av en kuf. En outsider, den felande länken, femte hjulet ja Ni vet. När jag såg dom här skrattade jag gott för mig själv och konstaterade att detta var den varumärkesmässigt sämsta ide jag sett på länge samt att inte en enda WIS någonstans skulle uppskatta detta. Idiotiskt helt enkelt. Själv skulle jag inte ta i en sådan där med tång ens o då har jag ändå varken hat eller fetisch för speedy. Men OK.... Vad händer? ALLA tamejfan verkar tycka att detta är det bästa sedan skivat bröd. Inte bara här utan överallt på klock forum på nätet....Jaja jag får väl hoppa i gabardin brallorna knyta flugan o dra på mig några spray Pierre Cardin. 😵

Jag är lite småsugen på en, saknar min gamla Speedy och det kan var kul med något sånt här.
Frågan är ju dock hur klockan kommer kännas på armen? Om den känns plastig och billig så är det en no-go. Måste ändå ha lite tyngd och rejäl känsla.

• Like
Reactions: Alx
Jag är lite småsugen på en, saknar min gamla Speedy och det kan var kul med något sånt här.
Frågan är ju dock hur klockan kommer kännas på armen? Om den känns plastig och billig så är det en no-go. Måste ändå ha lite tyngd och rejäl känsla.
Är ganska övertygad om att den kommer kännas superplastig, det är ju ändå en Swatch. Man får ta det för vad det är: en kul grej, inte ett alternativ till speedy.

Jag ser det som totalt orimligt att dessa MoonSwatches skulle ta marknadsandelar från potentiella Speedyköpare (Speedy som i riktiga Speedy..)
Kul släpp men kom igen..
Tror det här snarare kommer öka efterfrågan på Speedy.. folk kommer vilja ha the real deal. Inte så att en potentiell Speedyköpare tänker "ah jag köper denna istället!".

Omegas sätt att försöka skapa ännu mer efterfrågan och driva upp priserna (i samma linje med att de höjt priserna markant senaste året) - på samma sätt som att det finns miljontals kopior på Sub men alla vill ändå ha The Real Deal.

I vanlig ordning förstår jag mig dock inte på masspsykosen kring dessa släpp..
Dom tar såklart ingen marknad från Speedy spekulanter men däremot tror jag risken är stor för att urvattna exklusiviteten i Omegas varumärke. Vad jag förstår har man ju enträget jobbat för att nå Rolex position utan att egentligen komma ens nära. Många ondgör sig med rätta på alla "flankers" o limited på 2000 ex för att dom just urvattnar upplevelsen av en exklusiv produkt. Det här är i mitt tycke att inte bara skjuta sig i foten utan man passar på att skjuta av hela benet. Vad är nästa steg här kanske att AP börjar göra små trevliga barnklockor i plast o sälja på BR? Säkert bra för att leda barnen i rätt smakriktning. Lika bra som när Porsche bestämde sig för att det var en bra ide att sätta en 4 cylindrig spis i boxster/cayman. 🙈

Varför nu någon skulle svettas över en lattjolajbanklocka i plast flyger helt över mitt förstånd, men vem vet...det är en märkeskåt värld vi lever i.
Blir det här en succé skulle jag tro att det inte dröjer länge innan andra jättar hakar på.
Skulle inte kalla mission to the moon för latjolajban, men annars är de lekfulla japp. Jag sålde min professional förra veckan, och mission to the moon kommer att räcka alla speedy tuesdays för mig framöver.

Jag tänker mest på de som ska ta första "seriösa" köpet in i klockvärlden och står mellan en"baby-speedy" (kommer ni ihåg sarb033?) och den evigt långa listan av polerade o glorifierade micro/kickstarter/heritage märken med mekaniska ETA-2824 eller dylikt. Känns som att alla knep för att rättfärdiga entusiast-köp 2-5k klassen har blivit ganska uttjatade. Varför inte bara köpa en OMEGA för 2,5k?

• Like
Reactions: v0n
Pssst, den är både plastig och billig om du missat just den biten 🤪
Haha jo såklart, det kan ju absolut inte jämföras med en riktig Speedy. Men för 2500kr så får det ju inte heller kännas som en leksaksklocka.
Då lägger jag hellre pengarna på en rolig japansk dykare eller något sådant. Det är väl lite det som är min poäng.

• Like
Reactions: v0n
Skulle inte kalla mission to the moon för latjolajban, men annars är de lekfulla japp. Jag sålde min professional förra veckan, och mission to the moon kommer att räcka alla speedy tuesdays för mig framöver.

Jag tänker mest på de som ska ta första "seriösa" köpet in i klockvärlden och står mellan en"baby-speedy" (kommer ni ihåg sarb033?) och den evigt långa listan av polerade o glorifierade micro/kickstarter/heritage märken med mekaniska ETA-2824 eller dylikt. Känns som att alla knep för att rättfärdiga entusiast-köp 2-5k klassen har blivit ganska uttjatade. Varför inte bara köpa en OMEGA för 2,5k?
Därför att det är en Swatch kanske? (Som är designad som en Omega)

Tillbaka
Topp