• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Swatch x Omega-tråden

MoonSwatchen är en gateway till de tyngre grejerna.
Instämmer helt, ser egentligen ingen direkt förlust för dem. De enda som är sura är lite scalpers och de vanliga gnället från folk som känner sig "entitled".
Det som tilltalar mig med sammarbetet är att det är ett långt finger åt resten av klockindustrin där man kör allt från ädelmetaller till diverse listor, tiffany dials etc.

Imo visar detta att det går att göra något bra genom ett enkelt co-lab och skapa tjurrus efter en plastklocka på €250 där Swatch utan problem kunnat både öka priset och skapa "listor".
Helgens galenskaper till trots så skull de lugnt kunna släppa en ordentlig batch och skriva "while other brands makes you wait......" som tag line.
Gillar även Omegas stragegi att köra sitt släpp enskilt uppföljt av MoonSwatch och samtidigt nyttja klockentusiasternas uppbyggda förväntningar inför W&W.
Nu har man under loppet av en månad lyckats monopolisera klockdiskussioner, forum och media.

Skapade precis en ”poll” för att se vilken MoonSwatch folk här på forumet har som favorit vilket blev raderat av moderator pga ”Tråd finns”. Kan någon länka? Har ej hittat en sådan tråd.

Klocksnacks officiella regler är tydligen att polls endast är tillåtna i huvudtråden av ett särskilt ämne, annars är de inte tillåtna.

@Robbanc76 kan du lägga till en poll?

Senast ändrad:
Själv hoppas jag att Porsche äntligen tar sitt förnuft till fånga och förstår vilken marknadsmössig hit det skulle bli att lansera en 900älva i tolv olika roliga färger, med vag koncernens allt i allo tvålitersdiesel på 190 friska och till samma pris som en VW polo. Givetvis är motorn monterad fram med en kul hälsning till Skoda fans om hur nuftig bilen nu är med bagageutrymmet bak. Jag tror alla sportvagnsfreak skulle gå igång på det som en kul grej och jag tror alla som köper den bilen snart kommer vilja lägga 800k till för en Carrera S. Dessutom tror jag det kommer stärka Porsches varumärke.

För att dom är dumma i hövvet.
Eller för att det initialt var enbart butiksförsäljning i utvalda butiker och i begränsad volym?
Hade de sagt från början att de inom en vecka kommer finnas online i obegränsad upplaga..., så hade intresset blivit lika viralt? Knappast. Det där var ju info som kom fram i efterhand, när köerna redan var gigantiska. Och med det rum i etern.
Med tanke på hur andra stora märken hanterar köer och butiker, är det väl fullt rimligt att en del blir sjukt besvikna initialt, innan det var känt att den kommer finnas online inom kort.

Som det är nu är det ju bara att chilla lite.

Eller för att det initialt var enbart butiksförsäljning i utvalda butiker och i begränsad volym?
Hade de sagt från början att de inom en vecka kommer finnas online i obegränsad upplaga..., så hade intresset blivit lika viralt? Knappast. Det där var ju info som kom fram i efterhand, när köerna redan var gigantiska. Och med det rum i etern.
Med tanke på hur andra stora märken hanterar köer och butiker, är det väl fullt rimligt att en del blir sjukt besvikna initialt, innan det var känt att den kommer finnas online inom kort.

Som det är nu är det ju bara att chilla lite.
I onsdags eller torsdags skrevs det här på KS om att klockorna inte var limiterade och kommer att finnas tillgängliga på fler inköpsställen framöver. Info kom från bla något Swatch Instagram. Läst samma på flera andra klocksidor så infon fanns där om man ville läsa.

Men Fomo är en starkt drivande faktor i vårt samhälle tydligen. Och folk är korkade.

Ska bli spännande och se hur dessa känns. Plast är ju oftast liksom plast, hoppas på G-shockkänsla och inte standard swatch för 300kr.

Bara vänta tills swatch flödar marknaden med dessa, 1milj exemplar x 2.5k blir en bra peng (visst borde det finnas en miljon köpare 🤓)

Själv hoppas jag att Porsche äntligen tar sitt förnuft till fånga och förstår vilken marknadsmössig hit det skulle bli att lansera en 900älva i tolv olika roliga färger, med vag koncernens allt i allo tvålitersdiesel på 190 friska och till samma pris som en VW polo. Givetvis är motorn monterad fram med en kul hälsning till Skoda fans om hur nuftig bilen nu är med bagageutrymmet bak. Jag tror alla sportvagnsfreak skulle gå igång på det som en kul grej och jag tror alla som köper den bilen snart kommer vilja lägga 800k till för en Carrera S. Dessutom tror jag det kommer stärka Porsches varumärke.
Den som kan sin Porschehistoria vet att detta redan hänt. 924:an var i princip det du beskrev ovan och det som räddade Porsche från ruinens brant. 😅✨

I onsdags eller torsdags skrevs det här på KS om att klockorna inte var limiterade och kommer att finnas tillgängliga på fler inköpsställen framöver. Info kom från bla något Swatch Instagram. Läst samma på flera andra klocksidor så infon fanns där om man ville läsa.

Men Fomo är en starkt drivande faktor i vårt samhälle tydligen. Och folk är korkade.
Precis, jag förstår inte er som postar och skriver nu idag härinne som om denna nyhet bara ”nyss släppts”. Det stämmer inte.

F422498F-0D86-4E09-8FB2-855014441E08.jpeg 5A04D8B7-AB86-4301-9FFA-771B329B411F.jpeg F941ACF1-A408-4704-A92B-DD6487AB0AC0.jpeg F1C04CC7-6E37-4948-BFFC-8C207DE09FCA.jpeg DB1D3933-95A3-41F4-885F-5CCFB73D4014.jpeg 2735B278-6FBF-4179-AB3C-342A18796B0D.jpeg
Man undrar ju om de är nöjda eller om de fattar att de gjort bort sig brutalt.

Kan ändå förstå att Swatch inte räknat med att folk ska köa i dygn för att köpa en klocka som inte är limiterad och snart kan köpas i webshop. Jag fattar iaf inte varför folk gör det. Kan tycka man får skylla sig själv om man gör det…
Ähh.. klart du kan.. det är inte Leffes Bilplåt vi snackar om. En klocka av välkänd modell med ”Omega” på tavlan för ett lägre pris än ett viklås i stål med samma branding och dom har 100 i lager per butik vid lansering? Kom igen..

Hur tror ni att detta kan komma att påverka priset på begagnade riktiga speedmasters? Och även övriga omega vintage klockor? Oförändrat?

Kan ändå förstå att Swatch inte räknat med att folk ska köa i dygn för att köpa en klocka som inte är limiterad och snart kan köpas i webshop. Jag fattar iaf inte varför folk gör det. Kan tycka man får skylla sig själv om man gör det…
Antagligen för att Swatch historiskt släppt limiterade exemplar av varje serie utan att för den skull kalla dem limiterade eller numrera dem. Affärsmodellen är ex antal exemplar per modell och säsong och nya serier nästa år. Om detta samarbete är en one-off kan de säkert vara mer värda om 20 år inflationsjusterat än de vildaste flipparna på eBay tror de kan få ut…

Ähh.. klart du kan.. det är inte Leffes Bilplåt vi snackar om. En klocka av välkänd modell med ”Omega” på tavlan för ett lägre pris än ett viklås i stål med samma branding och dom har 100 i lager per butik vid lansering? Kom igen..
Nä.
1. Man visste inte när man började köa att de hade 100 i lager.
2. Om man visste det hade det ju bara varit 50 i kö.
3. De kommer ju få in fler. Spelar väl ingen roll om man köper denna helg eller nästa. Eller i maj.

Nej jag fattar inte varför någon köar ett dygn för en plastklocka de kan köpa utan att köa snart.

Hur tror ni att detta kan komma att påverka priset på begagnade riktiga speedmasters? Och även övriga omega vintage klockor? Oförändrat?
Har avhandlats tidigare i tråden,

Då var mitt bet neutral påverkan på ”riktiga” moonwatch, klart negativ påverkan på billigare ”istället för” modeller av speedmastern.

Fick många mothugg då, så teorin seems legit..

Tillbaka
Topp