• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Swatch x Omega-tråden

Svårt att få en bra bild genom skyltfönstret, speciellt om man är en dålig fotograf, men tog en ny kik idag
589F08AF-73E7-462D-BD59-B471748D66C2.jpeg

Vilken punkt syftar du på?
De första i synnerhet eftersom de var mest felaktiga.
30 meter är lite av en falsk indikering och betyder inte att man kan gå ner på 30 meter. I praktiken kan man knappt ha den i vattnet alls.
Swatch:
"Crown and pushers must never be manipulated under water”
Men man kanske ska tänka sig att den redan tagit in vatten då?

Man får ju komma ihåg att det är när den är ny också. Efter lite slitage hade jag inte litat på "30 m" för en plastklocka.
De få jag har provtryckt efter många år har klarat det galant så de bör fungera bra att bada med i flera år. Men absolut, vill man vara säker på att klockan fortfarande är tät ska man såklart provtrycka innan bad. Så här skriver Swatch:
"Your Swatch is water-resistant. A hard knock or other events such as battery changes might cause the watch to lose its water-resistance without you realising it. Therefore, it is recommended to check it regurlarly."

De första i synnerhet eftersom de var mest felaktiga.

Swatch:
"Crown and pushers must never be manipulated under water”
Men man kanske ska tänka sig att den redan tagit in vatten då?

De få jag har provtryckt efter många år har klarat det galant så de bör fungera bra att bada med i flera år. Men absolut, vill man vara säker på att klockan fortfarande är tät ska man såklart provtrycka innan bad. Så här skriver Swatch:
"Your Swatch is water-resistant. A hard knock or other events such as battery changes might cause the watch to lose its water-resistance without you realising it. Therefore, it is recommended to check it regurlarly."
Men dåså.

30 meter är lite av en falsk indikering och betyder inte att man kan gå ner på 30 meter. I praktiken kan man knappt ha den i vattnet alls.

30 meter är generellt att den tål stänk av vatten utan att den får läckage.
50 meter är något bättre, vissa säger att man i högsta fall kan ta simtag med den - Men det är absolut inte rekommenderat.
100 meter går alldeles utmärkt att bada eller snorkla på grunt vatten med.
200 meter och uppåt går att amatör-dyka med.

Kortfattat så innebär vattentätheten att klockan (i teorin) tål ett tryck på givet djup, men det förutsätter att den är helt stationär. Skulle du simma med en klocka så blir den utsatt för betydligt högre dryck än vad den potentiellt tål, varav simma/bada så bör klockan vara minst "100m vattentät"

Om jag felar någonstans så får ni andra gärna rätta mig men detta är hur jag har förstått problematiken.
Du felar i allt du skriver.

Trådens första! Upp med bilder senast nyss
Så jag är här på semester och helt random råkade tajma detta, butiken jag köpte den från fick en försenade leverans så de kom in får några timmar sedan och är redan helt slut. Jäkla hets det var utanför butiken med säkerhetsvakter för att hålla folk under kontroll. Ska lägga upp lite bilder med den sen. Vill inte skylta för mycket med boxen bara här ute på stan :)

Så jag är här på semester och helt random råkade tajma detta, butiken jag köpte den från fick en försenade leverans så de kom in får några timmar sedan och är redan helt slut. Jäkla hets det var utanför butiken med säkerhetsvakter för att hålla folk under kontroll. Ska lägga upp lite bilder med den sen. Vill inte skylta för mycket med boxen bara här ute på stan :)
Det här är intressant, världen har blivit galen då man inte vågar skylta med en box till en plastklocka ute på stan.

Hursom grattis till ditt köp.

Tillbaka
Topp