• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Swatch x Omega-tråden

Seglivat nonsens. 30 meter är 30 meter.
Är man orolig får man väl trycktesta innan man hoppar i.
Nonsens tror jag inte det är. Finns en anledning till att denna guide skapats och fått spridning. Ser det lite som bäst-före-datum, ej vetenskapligt exakt och överdrivet försiktig men ger ett bra tum-mått över tid. Haft ett antal 30-klockor som immat i regn, inte en chans att jag skulle dyka med dem. Däremot har jag dykt med 100-klockor utan problem.

Upplever att de flesta går att bada med. Däremot så att dyka är en annan sak. Har haft en hel del Swatch tidigare som fungerat fin-fint att bada med. Sedan vet jag inte om denna blir lite känsligare iom att det är en Kronograf.

Nonsens tror jag inte det är. Finns en anledning till att denna guide skapats och fått spridning. Ser det lite som bäst-före-datum, ej vetenskapligt exakt och överdrivet försiktig men ger ett bra tum-mått över tid. Haft ett antal 30-klockor som immat i regn, inte en chans att jag skulle dyka med dem. Däremot har jag dykt med 100-klockor utan problem.
Det är skillnad på en klocka som är märkt 30m eller 3bar jämfört med en klocka som är TESTAD enligt iso standard till dessa djup. Min erfarenhet är att olika tillverkare använder olika approacher. APs 50m RO går ex utmärkt att simma med och det säger även AP. En del tillverkare slänger dit en vattentät/tålighet märkning på en höft. Äh, vi satte in en o-ring, den klarar lite stänk, vi skriver 30m.

Tyvärr omöjligt att veta vilken variant tillverkaren använt sig av om de inte själva skriver det. AP, Rolex o Panerai testar ex enligt iso.

Nyss på insta..
IMG_20220329_190150.jpg
Ska vi gissa på att de tröttnade på att skala upp kapaciteten på sin webbplats? ☺️

Vilka varianter kommer laget köra på? Iallafall initialt*

Personligen har jag velat mellan Jupiter och Mercury, men har nog bestämt mig för det senare alternativet.
single-card-variation-2-Mercury-670x670.jpg
Min nya önskelista efter att ha sett lite live bilder:
1 mission to the moon
2 mission to mercury
3 mission to neptune
4 mission to uranus
5 mission to mars
6 mission to jupiter
7 mission to saturn
8 mission to pluto
9 mission on earth
10 mission to the sun
11 mission to venus

Har för mig att jag såg något om en ny leverans till butikerna redan imorgon. Någon som har koll på om det stämmer? Har inte hört något från Swatch

Tillbaka
Topp