• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Swatch x Omega-tråden

förstår inte riktigt vad du menar. Det är ju ett antal inlägg i tråden som verkar mena att en 30 m märkning betyder att klockan kan dykas med till ett djup av 30 meter?
Om vi håller oss till Swatch istället för några mysko mikromärken jag inte hört talas om innan de dök upp i tråden så bör det ju gå fint. I synnerhet innan första batteribytet. Menade inte att det var du som trollade förresten. Ledsen om jag var otydlig. :)

Haha, vad händer?
Låter bli att läsa tråden på grund av att jag redan har tröttnat, och så ser man att @Sthlm-Nicklas är här inne och vevar

Du är så random 🙃🙃🙃

C1B8DCCD-54D0-4667-8FB2-E8BEFAFA483F.gif
@Sthlm-Nicklas grej är ju att provocera i random trådar. Det är sen gammalt. Lite kul eller inte…

Kanske lite OT men det är ju en Swatch iallafall, från 1983, det första året. Bytte batteri i den nyligen men eftersom jag inte hade någon ny packning och det ändå inte går att ta bort kronan för att byta packningar där så gjorde jag ingen slags täthetsservice. Tryckte den precis till 30 m med godkänt resultat. Betyder det här att jag tror att det är en lämplig klocka för dykning? Absolut inte. Tänker jag fridyka till 30 m djup och flaxa med armarna för att bevisa att den klarar det också? Faktiskt inte. Jag är något av en badkruka och badar betydligt stillsammare än så. Skulle den klara ”bomben” från femman? Jag har ingen aning. Men kan man få blåmärken av ett rejält magplask måste väl trycket kunna stiga mer än marginellt över det som bara djupet åstadkommer? Jag tycker iallafall att det är en intressant frågeställning. :)
2D701CC8-E592-4EDD-8252-85146147033C.jpeg

C14E6D4A-E374-4022-B4A7-FC2EF87D5D80.jpeg

Kanske lite OT men det är ju en Swatch iallafall, från 1983, det första året. Bytte batteri i den nyligen men eftersom jag inte hade någon ny packning och det ändå inte går att ta bort kronan för att byta packningar där så gjorde jag ingen slags täthetsservice. Tryckte den precis till 30 m med godkänt resultat. Betyder det här att jag tror att det är en lämplig klocka för dykning? Absolut inte. Tänker jag fridyka till 30 m djup och flaxa med armarna för att bevisa att den klarar det också? Faktiskt inte. Jag är något av en badkruka och badar betydligt stillsammare än så. Skulle den klara ”bomben” från femman? Jag har ingen aning. Men kan man få blåmärken av ett rejält magplask måste väl trycket kunna stiga mer än marginellt över det som bara djupet åstadkommer? Jag tycker iallafall att det är en intressant frågeställning. :)
2D701CC8-E592-4EDD-8252-85146147033C.jpeg

C14E6D4A-E374-4022-B4A7-FC2EF87D5D80.jpeg
Känner lite för att rensa luften: Som jag förstod så är den nyare ISO-standarden att en klocka med andra ord även ska klara av att aktivt användas på det angivna djupet? Detta är nyheter för min del då jag har blivit fostrad de senaste 10 åren att 30m = tål regn och skvätt men absolut inget mer (vilket reflekterar varför jag svarade på de olika graderna i tidigare inlägg).

Då med den nya standarden, dvs att problemfritt kunna använda en klocka med 30m/wr på 20-30 meters djup betyder i min bok att det i så fall i praktiken går att dyka, eller iallafall snorkla med klockan. Sen vet jag inte vem du syftade på skulle "trolla" här inne, men om det är mig du syftar på så tror jag vi båda har missförstått varandra.

Jag tänker slutligen inte argumentera emot klassificeringen - Är den spikad hos ISO så är den, men vi bör alla kunna enas om att det är ett ärligt antagande då iallafall samtliga av de tillverkade jag har kollat på, har rekommenderat användningen av klockan i vatten enligt den gamla ISO standarden, så det verkar ju vara en seglivad standrad om det nu är 12 år sedan den blev uppdaterad.

Exempelvis Omega's De-Vile: Den är klassad till 30 meter, men från alla källor som jag hittat så har det varit enat att den ska absolut hållas borta från vatten annat än att bäraren tvättar händerna? Vad jag menar är att jag fortfarande ställer mig skeptisk till att moderna klockor verkligen lever upp till den nyare standarden (förutsatt att jag har förstått saken rätt)

Senast ändrad:
Känner lite för att rensa luften: Som jag förstod så är den nyare ISO-standarden att en klocka med andra ord även ska klara av att aktivt användas på det angivna djupet? Detta är nyheter för min del då jag har blivit fostrad de senaste 10 åren att 30m = tål regn och skvätt men absolut inget mer (vilket reflekterar varför jag svarade på de olika graderna i tidigare inlägg).

Då med den nya standarden, dvs att problemfritt kunna använda en klocka med 30m/wr på 20-30 meters djup betyder i min bok att det i så fall i praktiken går att dyka, eller iallafall snorkla med klockan. Sen vet jag inte vem du syftade på skulle "trolla" här inne, men om det är mig du syftar på så tror jag vi båda har missförstått varandra.

Jag tänker slutligen inte argumentera emot klassificeringen - Är den spikad hos ISO så är den, men vi bör alla kunna enas om att det är ett ärligt antagande då iallafall samtliga av de tillverkade jag har kollat på, har rekommenderat användningen av klockan i vatten enligt den gamla ISO standarden, så det verkar ju vara en seglivad standrad om det nu är 12 år sedan den blev uppdaterad.

Exempelvis Omega's De-Vile: Den är klassad till 30 meter, men från alla källor som jag hittat så har det varit enat att den ska absolut hållas borta från vatten annat än att bäraren tvättar händerna? Vad jag menar är att jag fortfarande ställer mig skeptisk till att moderna klockor verkligen lever upp till den nyare standarden (förutsatt att jag har förstått saken rätt)

Finns folk som dykt med Casios f91 och den är specad till 30m.

Det finns en tråd för detta. Snart kommer väl admin och rensar ut allt OT. Men så vär skriver ex Panerai (och många andra tillverkare). Så gå helt enkelt efter vad tillverkaren anger så slipper ni fundera. (De skriver även att man ska provtrycka varje säsong om man använder den i vatten).
Screenshot_20220331_075946.jpg

Och så här skriver Swatch:
Screenshot_20220331_081712.jpg

Nu back to topic.
Förvånad att Swatch inte bara släppte moonswatch i färgglada varianter. Med det sagt så hade Jag nog klippt mig en Mercury bara för att den är snygg. Annars en Neptunus om i fall att den faktiskt inte färgar av sig. Mercuryn ska få en hedersplats mellan mina sosse-APs.

IMG_20220331_083245.jpg IMG_20220331_083207.jpg IMG_20220331_083306.jpg
Perfectissimo! 🤙

Senast ändrad:
Jag gillar också den där sosse-omegan (för att referera till tidigare inlägg). Men är inte så förtjust i Saturnus planeten med ringarna. Men gissar att det blir en sådan och någon färgglad pjäs
Jag lutar åt att jag gillar den detaljen, får lite enicar vibbar.
Men kan också tänka mig att jag svänger i framtiden o tänker vilken smaklös detalj haha.
Ja en mercury och sen något med mer färg kanske.

Nu är det ju förvisso parfymens Patek som lyftes i inlägget ovan. Men hos Axe (Ej Swiss Made, skall sägas) får man istället 66 st för samma peng, Efter en lång & god relation hos min lokala Väldofts-AD har jag nu fått äran att ställa mig i kö på 66 st Axe 🙏
288E3E15-9FCD-4BB4-AB17-4616FA90EECE.jpeg
Sossigt

Nu är det ju förvisso parfymens Patek som lyftes i inlägget ovan. Men hos Axe (Ej Swiss Made, skall sägas) får man istället 66 st för samma peng, Efter en lång & god relation hos min lokala Väldofts-AD har jag nu fått äran att ställa mig i kö på 66 st Axe 🙏
288E3E15-9FCD-4BB4-AB17-4616FA90EECE.jpeg
66st eldkastare (om man har en tändare). Inte dåligt. Eldkastare smälter plastklocka så..

• Love
Reactions: bag
Tillbaka
Topp