• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Swatch x Omega-tråden

Är det någon annan än jag som gått från ”vilket oväntat genidrag från Omega!” till ”vänta nu… plastklockor som färgar av sig på huden, kids som tältar som om de ska på Star Trek-premiär och huvtröje-hustlers som vill tjäna lite para på ebay - är det verkligen bra reklam för ett lyxmärke med anor?”

Är det någon annan än jag som gått från ”vilket oväntat genidrag från Omega!” till ”vänta nu… plastklockor som färgar av sig på huden, kids som tältar som om de ska på Star Trek-premiär och huvtröje-hustlers som vill tjäna lite para på ebay - är det verkligen bra reklam för ett lyxmärke med anor?”
Helt allvarligt talat, med allt annat som pågår i världen så tror jag att just detta är det sista de flesta reflekterar över. Kul för Swatch, tror inte Omega direkt kommer att drabbas negativt. Kan ha olika åsikter om scalpers, men om folk är beredda att betala konstiga summor för en bit plast, to each their own. Folk har ju dessutom tältat och köat för konstigare saker. Black Friday har ju varit ett fenomen i årtionden i staterna. Folk köar till Abercrombie och LV på Champs Elyseé.
.....och hur många utanför klockkretsar är egentligen medvetna om hela hypen eller bryr sig?

Senast ändrad:
Väck inte den björn som sover…

Va? Var det någon som ropade mitt namn? 🤔

Haha, då fördubblas vattenresistensen
Kan dementera det. Bifogar en bild på gårdagens köp. Komplett med originalläder från 1992. Trots det är den märkt 200 m precis som de med plastband. Ska trycka den till 100 m när den fått ett nytt batteri. Klarar den det ska jag låna ut den till alla KS:are i Stockholm som är villiga att vara försökspersoner och bära den när "bomben" från femman eller ännu hellre tian utförs. Själv är jag för mycket av en badkruka. 🙈
IMG_20220408_012718_064.jpg

Helt allvarligt talat, med allt annat som pågår i världen så tror jag att just detta är det sista de flesta reflekterar över. Kul för Swatch, tror inte Omega direkt kommer att drabbas negativt. Kan ha olika åsikter om scalpers, men om folk är beredda att betala konstiga summor för en bit plast, to each their own. Folk har ju dessutom tältat och köat för konstigare saker. Black Friday har ju varit ett fenomen i årtionden i staterna. Folk köar till Abercrombie och LV på Champs Elyseé.
.....och hur många utanför klockkretsar är egentligen medvetna om hela hypen eller bryr sig?
Så tur för Omega att Ryssland invaderat Ukraina?

Nu har just den här moonswatchen aldrig varit aktuell för mig då den är alldeles för stor, men hade den blivit nåt i stil med den här custom varianten hade jag hängt på med F5 hysterin alldeles garanterat.

Gillar verkligen att det är både Swatch och Omega i en och samma design:

MOONSWATCH_53.jpg

Länk till bygget:

Rätt ordentlig vantolkning av vad jag skrev. Snarare att det du nämner är egalt i det stora sammanhanget och du är nog den enda som tänkt att det påverkar ett anrikt märke.
Knappast den enda som tänkt detta. När MoonSwatch annonserades så fylldes halva internet (inte bokstavligen) av kommentarer om att det skulle skada Omegas anseende men det kanske du missade? Avfärdade de åsikterna först men börjar bli mer tveksam nu. Betyder inte att Omega kommer konkursa innan Ukraina-kriget eller andra omvärldsproblem är lösta.

Knappast den enda som tänkt detta. När MoonSwatch annonserades så fylldes halva internet (inte bokstavligen) av kommentarer om att det skulle skada Omegas anseende men det kanske du missade? Avfärdade de åsikterna först men börjar bli mer tveksam nu. Betyder inte att Omega kommer konkursa innan Ukraina-kriget eller andra omvärldsproblem är lösta.
OK tack då vet jag och du verkade ju veta svaret på din egen fråga när du ställde den.

OK tack då vet jag och du verkade ju veta svaret på din egen fråga när du ställde den.
Förvisso. Varumärken kan påverkas av marknadsstrategier oavsett problem i omvärlden - MoonSwatch-hysteri och mänsklig katastrof i Europa tycks bevisligen kunna samexistera, oavsett vad man tycker om det. Jag är fortfarande inte säker på huruvida detta är bra eller dåligt för Omega - jag är bara inte lika säker längre på att det är bra…

Inte många procent av Swatch som säljs till folk som på internet läser om klockor.

Ja det är ett genidrag från Omega. Ja det är bra reklam.

Är det någon som vet hur utbudet i butikerna ser ut? Ska till Rom över påsk och tänkte kolla om någon vet om det finns några klockor tillgängliga att köpa i butikerna?

Är det någon som vet hur utbudet i butikerna ser ut? Ska till Rom över påsk och tänkte kolla om någon vet om det finns några klockor tillgängliga att köpa i butikerna?
Vet ej hur det ser ut just i Rom men verkar vara utsåld generellt och nya leveranser säljer slut på en gång. Min flickvän fick tag på två i Salzburg i tisdags - de hade fått en ny leverans (efter den initiala vid släppet) vid lunchtid och de sålde slut på mindre än två timmar och det var en lång kö omedelbart…

Skynda fynda.…. Jag kan absolut inte förstå denna prisutveckling på en klocka som inom en snar framtid finns tillgänglig för alla.
11A19E71-EC8C-4ACE-8199-B00A795A1F97.jpeg

Senast ändrad:
Ta upp samma frågeställning om 3-4 år när marknaden har sagt sitt
Alltså, det här är en swatch för mig, ingen omega.
Word!

• Like
Reactions: PNM
Gick förbi Swatch butik i Amsterdam idag. Helt tomt på MoonSwatch och lappar på dörrarna med info om att de var slutsålda 😅

Men fick i alla fall se utställningen av denna boxen i skyltfönstret. Jupiter blev favoriten efter att ha sett de i verkligheten. Tycker även Mercury och Mars var mycket bättre i verkligheten än på bild.

FBDE6255-4233-4B9E-8EB8-2A6C52BD4EE5.jpeg

Gick förbi Swatch butik i Amsterdam idag. Helt tomt på MoonSwatch och lappar på dörrarna med info om att de var slutsålda 😅

Men fick i alla fall se utställningen av denna boxen i skyltfönstret. Jupiter blev favoriten efter att ha sett de i verkligheten. Tycker även Mercury och Mars var mycket bättre i verkligheten än på bild.

Har Moon en svartare boet än Mercury? Vilken är det högst upp till vänster? Neptunus hade en ganska skön blå färg irl.

Mars är den som jag blev mest besviken på när jag såg den i verkligheten, tycker att den gör sig bättre på bild

Tillbaka
Topp