• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Swatch x Omega-tråden

Bara av rent intresse, hur mycket hade ni kunnat tänkas lägga på en av dessa klockor?
500kr

Sett en del wristrolls på Instagram nu, och satan så fula de är när de sitter på en handled 😶 Bandet är ju så fult att det gör ont i ögonen, och klockan ser ju ut att komma från ett kinder ägg. Nä, tror det här blåser över fort som en kvällsfis. Ingen kommer vilja bära dem på riktigt, och nåt samlarvärde lär det väl inte bli tal om.
Det tror jag du har 100% rätt i!

Jo att de har rörliga delar o kuggisar osv visste jag men tänkte man lätt löste det med en "elmotor" som va starkare än kraften i en fjäder helt enkelt.

Men bra då vet jag, finare kvartsare har lite juveler 👍
Du kan se "juvelerna" som ett lager. Dom bär upp saker som roterar.

30 till 50 meter är generellt att klockan är tålig nog mot vatten från att man tvättar händerna, men inte mer än så. För att simma/bada är det rekommenderat med minst 100 meter / 10 Bar
Det där finns en miljon inlägg om men kortfattat nej. Om det är en seriös tillverkare och klockan möter 30m så kommer den också att vara tät till 30 meter. Få personer badar djupare än så. Men sedan blir ju en 30m klocka snabbare otät i vanligt bad när packningar blir gamla osv. Plus ett 30 meters klockor sällan är klockor som man tänker sig att bada med heller så frågan blir liksom sällan aktuell.

Seglivat nonsens. 30 meter är 30 meter.
Är man orolig får man väl trycktesta innan man hoppar i.
Detta verkar vara en omöjlig skröna att slå ihjäl! 😁

Jag lyfter på hatten för Omega och Swatch att de satsar på demokratisering av klockvärlden!

(Medan Rolex och PP drar fördel av instabitches, kändisar och till slut hyperinflation av några medelmåttiga stålklockor. ;))

:heart::omega::heart:
Ja för det här är ju verkligen att visa vägen med en kvalitetsprodukt 🤮

Känner lite för att rensa luften: Som jag förstod så är den nyare ISO-standarden att en klocka med andra ord även ska klara av att aktivt användas på det angivna djupet? Detta är nyheter för min del då jag har blivit fostrad de senaste 10 åren att 30m = tål regn och skvätt men absolut inget mer (vilket reflekterar varför jag svarade på de olika graderna i tidigare inlägg).

Då med den nya standarden, dvs att problemfritt kunna använda en klocka med 30m/wr på 20-30 meters djup betyder i min bok att det i så fall i praktiken går att dyka, eller iallafall snorkla med klockan. Sen vet jag inte vem du syftade på skulle "trolla" här inne, men om det är mig du syftar på så tror jag vi båda har missförstått varandra.

Jag tänker slutligen inte argumentera emot klassificeringen - Är den spikad hos ISO så är den, men vi bör alla kunna enas om att det är ett ärligt antagande då iallafall samtliga av de tillverkade jag har kollat på, har rekommenderat användningen av klockan i vatten enligt den gamla ISO standarden, så det verkar ju vara en seglivad standrad om det nu är 12 år sedan den blev uppdaterad.

Exempelvis Omega's De-Vile: Den är klassad till 30 meter, men från alla källor som jag hittat så har det varit enat att den ska absolut hållas borta från vatten annat än att bäraren tvättar händerna? Vad jag menar är att jag fortfarande ställer mig skeptisk till att moderna klockor verkligen lever upp till den nyare standarden (förutsatt att jag har förstått saken rätt)
Varför inte läsa i den tråden som länkades? Är det en seriös tillverkare så kan du räkna med att det stämmer. Det betyder ju inte att det är en lämplig klocka att dyka med. Bla för att många 30m klockor av bättre kvalle kommer på skinn.
Vad skulle Omega ha för syfte med att ange 30 meter om den läcker vid dusch? För ett få tjafsa om garantiärenden?

Det blir dessutom världens första quartz-tourbillon (ryktas det)
Spännande 🙂
Med tanke på hur kass den komplikationen egentligen är på ett mekaniskt ur så måste den ju vara ovärderlig i en quartz 🤣

Är det någon annan än jag som gått från ”vilket oväntat genidrag från Omega!” till ”vänta nu… plastklockor som färgar av sig på huden, kids som tältar som om de ska på Star Trek-premiär och huvtröje-hustlers som vill tjäna lite para på ebay - är det verkligen bra reklam för ett lyxmärke med anor?”
Tack! Now we're talkin'! Precis vad jag skrev i början av tråden. Och precis vad jag tror kommer ske. Jag tror inte alls det är bra för Omegas varumärke att bli hopkopplad med denna hype för något de flesta tröttnar på snabbt och som hamnar på avvägar som "skräp". Lite som när vi på firman upptäckte en A-lagare som vinglade runt på staden i vår "profil vinterjacka" från några är sedan med stor logga på. Det gav nog inte någon boost till vårt varumärke och detta kommer inte färga på ett bra sätt på Omega heller....Dom kanske i sann Omega style kan göra en limited på mission to someonesanus på sådär 20000 ex.

Tack! Now we're talkin'! Precis vad jag skrev i början av tråden. Och precis vad jag tror kommer ske. Jag tror inte alls det är bra för Omegas varumärke att bli hopkopplad med denna hype för något de flesta tröttnar på snabbt och som hamnar på avvägar som "skräp". Lite som när vi på firman upptäckte en A-lagare som vinglade runt på staden i vår "profil vinterjacka" från några är sedan med stor logga på. Det gav nog inte någon boost till vårt varumärke och detta kommer inte färga på ett bra sätt på Omega heller....Dom kanske i sann Omega style kan göra en limited på mission to someonesanus på sådär 20000 ex.
Det är klart att detta är bra reklam för Omega. För kidzen. Världen består inte av nördar på ett klockforum. För övrigt verkar ju folk tröttna snabbt på den riktiga moonwatch också med tanke på hur många annonser det finns😎

Det är klart att detta är bra reklam för Omega. För kidzen. Världen består inte av nördar på ett klockforum. För övrigt verkar ju folk tröttna snabbt på den riktiga moonwatch också med tanke på hur många annonser det finns😎
Vad har detta med klocknördar att göra? Känns snarare tvärtom, de som kan få en skev bild av Omega är väl de som inte är så insatta som tänker något i stil med ”en Omega Speedmaster? Nej, det är väl en sån som min syrras unge har, den där rosa? Nä, jag vill nog ha något mer seriöst, typ en Rolex” Säger inte att det kommer bli så - menar bara att det känns som en större risk än att klocknördar skulle vägra en Ploprof för att de är besvikna på Omega av filosofiska skäl.

6CC23EE0-A239-41AA-8A0E-8317F8227E1B.jpeg

Vad har detta med klocknördar att göra? Känns snarare tvärtom, de som kan få en skev bild av Omega är väl de som inte är så insatta som tänker något i stil med ”en Omega Speedmaster? Nej, det är väl en sån som min syrras unge har, den där rosa? Nä, jag vill nog ha något mer seriöst, typ en Rolex” Säger inte att det kommer bli så - menar bara att det känns som en större risk än att klocknördar skulle vägra en Ploprof för att de är besvikna på Omega av filosofiska skäl.
Jag menar att vi här inne på klocksnack inte är den primära målgruppen, vi känner redan till Omega. Efter detta är det fler som känner till varumärket i helt andra målgrupper och åldersgrupper. Jag antar att Swatchgroup har bedömt att det är så viktigt så man kan offra något i andra änden.

Oavsett så tror jag folket på Swatch Group har bättre koll på marknadsföring av klockor än vad någon här på forumet har. Det här har skapat enorm medvetenhet om varumärket. För Omega handlar det nog inte om att få ut så mycket för en klocka som möjligt utan om sista raden. Så länge de inte gör det flera gånger har jag svårt att se att det ska skada Omega.

Sen alla som bara tycker att urverket är skit så har jag samma urverk i en Certina och den håller tiden bättre efter 20 år utan service än min Rolex. Klockan kostar 2500 kr, den kommer aldrig servas, den kommer kastas när den inte funkar trots batteribyte. Helt ärligt finns det ju knappt skäl att serva någon klocka under 5000 kr om den inte har affektionsvärde.

Jag menar att vi här inne på klocksnack inte är den primära målgruppen, vi känner redan till Omega. Efter detta är det fler som känner till varumärket i helt andra målgrupper och åldersgrupper. Jag antar att Swatchgroup har bedömt att det är så viktigt så man kan offra något i andra änden.
Jag håller med - vi på klocksnack är inte den primära målgruppen. Men jag tror inte heller vi är den målgrupp de riskar.

Målgruppen de riskar är stereotypen ”mellanchefen” som har lite extra deg att lägga på en lyxklocka. Om de börjar associera Omega med Swatch-klockor så är risken att de inte tycker en Omega signalerar tillräckligt mycket “pappa”. En annan risk är ju att de kids som får upp ögonen för Omega idag - när de väl själva nått fasen ”mellanchefen” i sina liv, då kanske inte en stålvariant av ungdomsklockan känns så hett…

Fast det går ju att måla upp scenarion där detta blir en framgång för Omega också. En sak är klar, även om det är en Swatch-klocka så är det Omega som gamblar. Det respekterar jag dem för.

Jag håller med - vi på klocksnack är inte den primära målgruppen. Men jag tror inte heller vi är den målgrupp de riskar.

Målgruppen de riskar är stereotypen ”mellanchefen” som har lite extra deg att lägga på en lyxklocka. Om de börjar associera Omega med Swatch-klockor så är risken att de inte tycker en Omega signalerar tillräckligt mycket “pappa”. En annan risk är ju att de kids som får upp ögonen för Omega idag - när de väl själva nått fasen ”mellanchefen” i sina liv, då kanske inte en stålvariant av ungdomsklockan känns så hett…

Fast det går ju att måla upp scenarion där detta blir en framgång för Omega också. En sak är klar, även om det är en Swatch-klocka så är det Omega som gamblar. Det respekterar jag dem för.
Trodde mellanchefer gått över till Panna för länge sedan. 😝

Med tanke på var klockpriserna börjar sticka iväg för en entry Omega, mer och mer i ädelmetaller så tror jag inte det har ngn större betydelse.
Växte upp med Omega och hade även Omega som första riktiga klockan. Titta bara vad Bond samarbetet inneburit för Omega.
Om man genom Swatch kan nå ut till en målgrupp som inte fått upp ögonen via Bond sammarbetet så är det en klar bonus.

Jag instämmer med kommentaren ovan om att en stor del av klockentusiaster skrikigt faul och bloody murder över samarbetet. Men som vanligt så sker den bästa coachingen och kunskapen hemma från soffan och inte från de som jobbar med det 😉

Trodde mellanchefer gått över till Panna för länge sedan. 😝

Med tanke på var klockpriserna börjar sticka iväg för en entry Omega, mer och mer i ädelmetaller så tror jag inte det har ngn större betydelse.
Växte upp med Omega och hade även Omega som första riktiga klockan. Titta bara vad Bond samarbetet inneburit för Omega.
Om man genom Swatch kan nå ut till en målgrupp som inte fått upp ögonen via Bond sammarbetet så är det en klar bonus.

Jag instämmer med kommentaren ovan om att en stor del av klockentusiaster skrikigt faul och bloody murder över samarbetet. Men som vanligt så sker den bästa coachingen och kunskapen hemma från soffan och inte från de som jobbar med det 😉
Känns som det finns en del soffcoacher är som vet att detta är genidrag från Omega också :) Det är kul att spekulera men alltid sunt att vara öppen och inte vara alltför övertygad om sin sak.

Senast ändrad:
Känns som det finns en del soffcoacher är som vet att detta är genidrag från Omega också :) Det är kul att spekulera men alltid sunt att vara öppen och inte vara alltför övertygad om sin sak.
Nej vi får se hur det går, om det blir plus eller minus i slutändan kommer väl bara Swatch group veta. Sämsta med det här är osäkerheten. Det irriterar bara konsumenter. De borde gå ut med ett datum när den kommer finnas tillgänglig och inte bara svamla något om ”i framtiden kommer den komma online”.

Hur tror ni "samlarvärdet" kommer utvecklas? Det är ju inte limiterad klocka, men antar att den säljs under ett år/halvår och sedan inte kommer tillbaka igen. Kvalitén/priset gör väl att många kommer slänga sina när de går sönder. Men säg om 30 år, är den värde mer eller mindre? Vad tror ni?

PS. tänker då på ett klocka i perfekt skick eller iaf nära.

Hur tror ni "samlarvärdet" kommer utvecklas? Det är ju inte limiterad klocka, men antar att den säljs under ett år/halvår och sedan inte kommer tillbaka igen. Kvalitén/priset gör väl att många kommer slänga sina när de går sönder. Men säg om 30 år, är den värde mer eller mindre? Vad tror ni?

Kommer stiga som en raket. Skynda köp upp ett lager nu så har du ditt på det torra lagom till pensionen! 🚀🌛 $$$

Min gissning är att OM det nu skulle bli en värdeökning så har den käkats upp av inflationen på 30 år.

Beror på om papa elon tar med sig en till mars

Beror nog mycket på hur många klockor de släpper, är det många lär det ta en bra tid (innan utbudet blir begränsat) innan det blir något samlarvärde.. men why not!

Beror nog mycket på hur många klockor de släpper, är det många lär det ta en bra tid (innan utbudet blir begränsat) innan det blir något samlarvärde.. men why not!N
Nu är vi ju inne på stora gissningsleken men jag kan inte undgå att fundera på vilken som kommer bli mest värd om 30-40 år.
Är det Månvarianten för att det är den som är mest lik originalet?
Eller är det inte den för att det är den som säljer bäst?
Kanske är det den som säljer sämst som blir mest värd för samlare som vill ha hela setet?

Nu är vi ju inne på stora gissningsleken men jag kan inte undgå att fundera på vilken som kommer bli mest värd om 30-40 år.
Är det Månvarianten för att det är den som är mest lik originalet?
Eller är det inte den för att det är den som säljer bäst?
Kanske är det den som säljer sämst som blir mest värd för samlare som vill ha hela setet?
Om så länge tickar den med säkerhet inte längre. Gissar att den är värd sin vikt i plast vid det laget.

Jag var nog inne på ditt spår också Mikael. Den som säljer minst lär vara svårare att hitta efter några år. Svårt att se att den inte skulle fungera om man glömmer bort den oupppackad och kvar i sin låda i någon källare, men som sagt är ju inte limiterad. Den är minst sagt något nytt som troligen kommer ses som något slags skifte i klockvärlden. Hypen nu gör att den troligen inte kommer glömmas bort i första taget, sedan kan man såklart hata den, men någonstans älskar man ge fingret till vissa klocksnobbar.

Tillbaka
Topp