• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Swatch x Omega-tråden

Har hållit i tre stycken nu och de är nog trots hysterin något som jag skulle kunna betala åtminstone listpris för. Även om de är betydligt dyrare än en vanlig plastkronograf från Swatch så känns det inte hutlöst. Finishen är väl som jag hade förväntat mig av Swatch. Den rosa hade en liten gjutdefekt i form av en extra kant längs kanten som löper längs boettens vänstra sida och ovanpå de vänstra bandhornen. Känns tydligt med nageln och syns om man tittar efter nära. En liten plump i protokollet men verkligen ingen dealbreaker för mig. Dessvärre glömde jag känna efter om den gula och cyanvarianten jag höll i hade samma avvikelse. Fejkströsslet runt subtavlorna på den rosa störde mindre än väntat men känns fortfarande som ett litet minus. Jag hade föredragit om den fått samma subtavlor som de övriga, och även DON-ringen. Med det sagt så är den fortfarande en kul klocka. Hette det inte att den skulle komma med två band förresten, ett normalt och ett kort? Eller har jag drömt det? Den här kom bara med ett jättekort tydligen. Ingen dealbreaker det heller. Kardborrebanden är rätt trista. Jag hoppas att de här intrycken hjälper någon iallafall. För att sammanfatta, för listpris och om man förväntar sig en Swatch av plast så tror jag inte man blir besviken i de flesta fall. Men hoppas man på en keramisk Omega och betalar signifikant mer än list tror jag att det lätt känns som ett fiasko när man packar upp den.
26F2CF1D-07D7-4957-BFC1-556018CC60AD.jpeg

Har hållit i tre stycken nu och de är nog trots hysterin något som jag skulle kunna betala åtminstone listpris för. Även om de är betydligt dyrare än en vanlig plastkronograf från Swatch så känns det inte hutlöst. Finishen är väl som jag hade förväntat mig av Swatch. Den rosa hade en liten gjutdefekt i form av en extra kant längs kanten som löper längs boettens vänstra sida och ovanpå de vänstra bandhornen. Känns tydligt med nageln och syns om man tittar efter nära. En liten plump i protokollet men verkligen ingen dealbreaker för mig. Dessvärre glömde jag känna efter om den gula och cyanvarianten jag höll i hade samma avvikelse. Fejkströsslet runt subtavlorna på den rosa störde mindre än väntat men känns fortfarande som ett litet minus. Jag hade föredragit om den fått samma subtavlor som de övriga, och även DON-ringen. Med det sagt så är den fortfarande en kul klocka. Hette det inte att den skulle komma med två band förresten, ett normalt och ett kort? Eller har jag drömt det? Den här kom bara med ett jättekort tydligen. Ingen dealbreaker det heller. Kardborrebanden är rätt trista. Jag hoppas att de här intrycken hjälper någon iallafall. För att sammanfatta, för listpris och om man förväntar sig en Swatch av plast så tror jag inte man blir besviken i de flesta fall. Men hoppas man på en keramisk Omega och betalar signifikant mer än list tror jag att det lätt känns som ett fiasko när man packar upp den.
26F2CF1D-07D7-4957-BFC1-556018CC60AD.jpeg
Jag tänkte direkt rep. när du skrev gjutkant och kort band 🙊

Gick förbi butiken i Rom påväg till annat, var ca 10 personer i kö så gick fram och frågade om det var en leverans på gång. Personalen ville inte säga något om det och de som köade sa att de bara står där och hoppas på det bästa…

Senast ändrad:
Gick förbi butiken i Rom påväg till annat, var ca 10 personer i kö så gick fram och frågade om det var ens leverans på gång. Personalen ville inte säga något om det och de som köade sa att de bara står där och hoppas på det bästa…
Haha! Jag vill absolut ha en Moonswatch, men jag hade på sin höjd kunnat tänka mig att köa med 10 pers framför mig om jag visste att jag då skulle få den jag ville ha.

Haha! Jag vill absolut ha en Moonswatch, men jag hade på sin höjd kunnat tänka mig att köa med 10 pers framför mig om jag visste att jag då skulle få den jag ville ha.
Samma här, jag tänkte att jag hade tur och hade timeat in en leverans när jag såg kön. Trodde att hypen hade lagt sig

Lyckades knipa en Uranus
Lite tankar: jättetrevlig klocka och ett riktigt kul samarbete! Är man medveten om att det är en swatch man bär och inte en Omega så kommer man inte bli besviken på kvaliteten (iaf inte jag). Om man förväntar sig att det ska vara Omega-kvalitet så lär man bli besviken. Finishingen är bra och knapparna och kronan är överraskande bra. Det är en plast/komposit klocka och väger typ ingenting, så känslan är därefter. Jag är van vid tyngre klockor, men jag börjar vänja mig nu efter en vecka. Klockorna har fått lika mycket kärlek som hat på nätet, men jag älskar detta samarbete och ska försöka samla på mig alla modeller, lyckas jag inte med det så vill jag åtminstone ha Mars, Jupiter och Mercury. Priset är lite högre än det man får, men man får tänka på att man betalar en tusenlapp extra för Omega loggan. Bandet är under all kritik, det är nog det värsta jag någonsin har provat! Den fick åka av direkt.
8C171CE0-0455-45D7-9D36-191313658A20.jpeg
E77E28F0-FC4A-403F-A2E6-B7776367F7F7.jpeg
951C1885-6EE1-44DF-9935-BBA2F6BFE9FC.jpeg
74492DD3-A510-4A88-B7A8-AAE9CFBC844A.jpeg
Vad är det för fabrikat på det orangea gummit? @Wasabi

Synd att Swatch har skött det här så dåligt. Hoppades på en moonswatch nu till sommaren men det är nog bara att glömma.

Vad exakt har de skött dåligt? Upplever det även lika dåligt av Rolex att inte tillgodose min mänskliga rättighet att säkra upp en Expy I:a till mig. :bag:
Finns väl flera saker dom skött dåligt? Exempelvis meddelades marknaden att moonswatch skulle finnas online men informationen är numera borttagen. En annan sak som sticker ut är tystnaden från Swatch.
Jämförelsen med Rolex är helt obefogad och det handlar inte om min mänskliga rättighet till en klocka. Tänker från företagsperspektivet.
Du tycker Swatch skött lanseringen exemplariskt?

Finns väl flera saker dom skött dåligt? Exempelvis meddelades marknaden att moonswatch skulle finnas online men informationen är numera borttagen. En annan sak som sticker ut är tystnaden från Swatch.
Jämförelsen med Rolex är helt obefogad och det handlar inte om min mänskliga rättighet till en klocka. Tänker från företagsperspektivet.
Du tycker Swatch skött lanseringen exemplariskt?
Upplever att det ställts orealistiska förväntningar på Swatch. Tror inte att någon inom Swatch grupp trodde att det skulle bli en sådan hype för en platsklocka för 2500. Man hade med största sannolikhet hoppats att den skulle säja slut inom ett par dagar eller ngn månad.
Kan förstå frustrationen över att man först nämnde att den skulle säljas online och sedan ändrat sig till att fortsätta med begränsade exemplar till butik.

Att man som företag i detta läget ändrade strategi känns logiskt. Pga. den hypen som finns (och som fortfarande kvarstår) så är en onlineförsäljning inte en garanti för att lösa problemet. Med sannolikhet skulle det resultera i att de som tidigare försökt dammsuga upp butiks ex för att sälja gått kunnat lösa det med offshore resurser. Du kan idag utan problem hyra in ett par 100 glada killar ett par timmar från låglöneländer som skulle kunnat plocka hem större del av lagret direkt och sedan sälja grått.

Andra alternativet är att Swatch ökar produktionen av moonswatch till kostnad för de andra modellerna. Det är kräver inte bara omställning av fabrikslinor utan även ökade råvarumatrials resurser. Med största sannolikhet så skulle de behövt öka priset för klockan för att kunna bibehålla vinstmarginalen.

För min del skulle jag säga att Swatch hade skött det hela osnyggt om man ökat priset till ex. 3500, minskat tillgängligheten yttterligare och gjort den "limited" och därmed agerat mer opportunistiskt. Men, nu har man inte gjort det, är övertygad om att alla som vill på sikt kommer att få sin platsklocka.

Det här handlar i högsta grad om mänskliga rättigheter. För varje dag som går utan att jag får köpa en Mission to Mars för listpris ökar min förståelse för hur befolkningen i Biafra led under blockaden.

Tillbaka
Topp